خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/13 - 09:28
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اسماعیلی در جلسه ویژه بررسی آسیب های اجتماعی کرونا مطرح کرد:

پیشنهاد تشکیل کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت در ستاد ملی مقابله با کرونا

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه ویژه بررسی آسیب های اجتماعی کرونا از پیشنهاد تشکیل کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلسه ویژه بررسی آسیب های اجتماعی کرونا به ریاست ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عصر روز (یکشنبه 7 شهریور) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان دستگاه های مربوطه اعم از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تامین اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.



ولی اسماعیلی در بیان هدف از برگزاری این جلسه گفت: این جلسه پیرو پیشنهاد تشکیل کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت در نشست روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده تا با حضور مسئولان دستگاه های مربوطه و با بهره مندی از پیشنهادات آنها، طرحی جهت راه اندازی این کمیته تدوین شده و در ستاد مقابله با کرونا ارائه شود.



نماینده مردم گرمی در مجلس در تشریح اهمیت تشکیل این کمیته در شرایط کنونی که با شیوع کرونا مواجهیم، ادامه داد: مشکلات روان شناختی ناشی از شیوع گسترده کرونا که به دلیل فوت عزیزان، مشکلات معیشتی و از دست دادن شغل افراد ایجاد شده، در آینده می تواند به یک سونامی تبدیل شود، ضمن اینکه روند صعودی این مشکلات به رشد آسیب های اجتماعی نیز منجر خواهد شد.



وی افزود: روز گذشته در پی ارائه پیشنهاد این کمیته از سوی بنده ، معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا طرحی در رابطه با تشکیل آن تبیین شود تا همزمان با مباحث واکسیناسیون و کنترل کرونا به طور مستقل به بررسی مسائل اجتماعی ناشی از شیوع این بیماری پرداخته و هر دو هفته یک بار گزارش آن در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شود.



اسماعیلی یادآور شد: افسردگی دانش آموزان و رشد آسیب های اجتماعی اعم از طلاق، نزاع خانوادگی ناشی از شیوع کرونا باعث پمپاژ استرس در سطح جامعه شده است که می طلبد با تشکیل این کمیته به بررسی این مشکلات و پیشنهادات ارائه شده در جهت پیشگیری از رشد این آسیب ها در آینده بپردازیم.



وی افزود: یکی از موارد مهمی که وزیر تعاون برای آسیب دیدگان ناشی از شیوع کرونا مطرح کرد، حمایت مالی از آنها بود که ما در مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی کمک خواهیم کرد تا از این طریق بنگاه های خرد و مشاغل خانگی مورد حمایت قرار گیرند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: دستگاه های مربوطه گزارش های خود را به صورت مکتوب به کمیسیون ارائه دهید تا بتوانیم به یک جمع بندی رسیده و آن را پایه ای برای تشکیل این کمیته قرار دهیم.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید از نظر روان شناختی و کمک معیشتی به گونه ای از آسیب دیدگان کرونا حمایت شود که در آینده پیشمان نشویم، تاکید کرد: هم اکنون جای کم کاری، باندبازی و سیاسی بازی نیست، چرا که کرونا معیشت مرم را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین باید در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، فارغ از دیدگاه های جناحی به این مهم بپردازیم، همچنین باید این جلسات کارشناسی تداوم یابد تا با ایجاد راه میانبر برای رفع مشکلات مردم در شرایط کرونایی تدبیری بیاندیشیم.



ضرورت حمایت از دانش آموزان و افراد کم درآمد آسیب دیده از کرونا



مهدی عیسی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه دانش آموزان در 18 ماه گذشته به دلیل مشکلات ناشی از ارائه خدمات آموزش مجازی بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند، افزود: دانش آموزان با وجود اینکه در گذشته از استفاده از اینترنت و تلفن همراه منع می شدند ، اما در این شرایط بیشترین استفاده را از آنها داشتند، ضمن اینکه از حضور در مجامع عمومی منع شدند، از سوی دیگر دانش آموزانی که در مناطق محروم به اینترنت دسترسی نداشته و یا گوشی همراه نداشتند، ناچار ترک تحصیل کردند که این یک آسیب اجتماعی بسیار مهم است.



نماینده مردم میاندوآب در مجلس یادآور شد: حذف دورهمی های فامیلی و نشاط ناشی از آن از دیگر عوامل گسترش افسردگی در سطح جامعه بوده که باید برای آن راهکاری اندیشید. از سوی دیگر از دست دادن عزیزان که اغلب آنها سرپرست خانوار بودند و از دست دادن مشاغل از دیگر موضوعاتی است که به این موضوع دامن زده است.



وی تاکید کرد: دستفروشان و کارگران به ویژه آنها که در خانه ها فعالیت می کردند، جامعه معلولان و جانبازان از دیگر اقشاری بودند که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند که باید برای حمایت از آنها تمهیداتی اندیشیده شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون روان شناسان باید هنرمندانه نسخه ای جامع برای رفع خشونت و افسردگی ناشی از شیوع کرونا در جامعه بنویسند تا بتوان از رشد بیشتر این معضل در کشور جلوگیری کرد.



4 راهکار اساسی برای رفع مشکلات اجتماعی ناشی از شیوع کرونا



حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم ضمن قدردانی از پیشنهاد رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت در ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از اسفند سال 98 که با شیوع کرونا مواجه شدیم، از طریق سازمان پدافند غیرعامل به این نکته اشاره کردیم که بیماری کرونا به هیچ وجه کوتاه مدت نبوده و باید برای آن برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشیم. کما اینکه برخی تحلیل ها نیز بیانگر این بود که تمدن بشر از این نقطه به بعد تغییر می کند، چرا که نمونه های جدید از این بیماری پیش می آید که باعث می شود انسان نتواند به سبک زندگی سابق بازگردد، اما تا اندازه ای به این موضوع کم توجهی شد و همه خوشبینانه تصور کردند که این بیماری در مدت زمان کوتاهی از بین می رود.



وی ادامه داد: ما باید دو کار انجام می دادیم که انجام نشد، اما در شرایط کنونی باید برای اجرای آنها برنامه ریزی کنیم که یکی از آنها تکمیل زیرساخت ها بوده که بحث های اطلاعاتی از مهمترین ملزومات آن است. هرچند انصافاً در وزارت کار، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما با ایده آل ها فاصله دارد، بنابراین باید با نقطه زنی به این موضوع بپردازیم که چه مشکلاتی برای افراد ایجاد شده و باید برای رفع آنها چه اقداماتی انجام شود.



عبدالملکی یادآور شد: تاکنون اغلب اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا کوتاه مدت بوده، کما اینکه در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته های معیشتی انجام شده است، اما این اقدامات همچون مسکن تاثیر کوتاه مدت داشته است، بنابراین باید در شرایط کنونی با قدرت این مسئله را جدی و ریشه ای پیگیر کنیم و نباید به آن نگاه کوتاه مدت داشته باشیم، کما اینکه واکسیناسیون اقدامی موثر است، اما راه حل و علاج قطعی نیست.



وی تصریح کرد: در حوزه کسب و کارها نیز باید چند کار اساسی انجام شود، به این صورت که در مورد مشاغل رسمی، کمک های مالی صورت بگیرد و لازم است برای آنها یارانه پرداخت کنیم، کما اینکه سایر کشورها نیز با شرط حفظ نیروی کار و تداوم بیمه پردازی به این امر مبادرت ورزیدند. همچنین توسعه مشاغل کرونا دوست همچون ICT و مشاغل خانگی، آموزش صاحبان کسب و کار برای ادامه حیاتشان در شرایط کرونایی و تکمیل زنجیره ارزش در مورد محصولاتی که موثر بوده، اما تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند، به ویژه در حوزه بازاریابی و فروش، از دیگر اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود.



این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 نیز منابعی جهت رونق اشتغال وجود دارد که البته اختیار هزینه کرد آن به وزارت اقتصاد و دارایی محول شده که اقدام مناسبی نبوده است، چرا که به برنامه ریزی برای حوزه اشتغال بازمی گردد، اما در حال هماهنگی با وزیر اقتصادی و دارایی هستیم که یا کلاً آن را به ما منتقل کنند تا بتوانیم برنامه ریزی عملیاتی برای آن داشته باشیم یا تلاش کنیم که از بخشی از این منابع استفاده کنیم.



وی افزود: هم اکنون بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب دیده از کرونا استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) است، بدین صورت که خانواده هایی که سرپرست آنها در اثر کرونا فوت کرده اند، باید تحت پوشش قرار بگیرند، بنابراین لازم است برای آزمون وسع و اقدامات حمایتی، منابعی به این نهاد تزریق شود.



عبدالملکی یادآور شد: ما در سطح کلان اقتصادی نیاز داریم سیاست ها و نگاهمان در عصر کرونا را تغییر دهیم، کما اینکه کشور چین در شرایط شیوع کرونا از نرخ رشد مثبت اقتصادی برخوردار شد، چرا که با افزایش صادرات ، رویکرد جدیدی در حوزه اقتصادی اتخاذ کرد.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هم اکنون با استقرار آقای امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه، فرصت مناسبی برای رونق دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است که باید در سطح کلان حتما آن را پیگیری کنیم، چرا که از این طریق می توان بخش اعظمی از تبعات اقتصادی دوران کرونا را برطرف کرد.



عبدالملکی در پایان افزود: اگر این کمیته در ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شود، ما حتما با استفاده از تمام ظرفیت که داریم به ویژه از طریق بهزیستی و کمیته امداد در آن فعال خواهیم بود.



کرونا باعث افزایش 30 درصدی استرس و اضطراب در سطح جهان شد



رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: موضوع کرونا دو بار در شورای اجتماعی مطرح شده و دستگاه های مربوطه در رابطه با مشکلات ناشی از آن گزارش داده اند، اما باید به این نکته توجه شود که این موضوع نباید یکجانبه بررسی شده، اما نباید مورد غفلت هم واقع شود.



وی افزود: در یک سال و نیم گذشته اغلب پیمایش ها و مطالعات تعطیل شده، بنابراین تنها اطلاعات محدودی در رابطه با آسیب های ناشی از کرونا در دست است که باید به آن بسنده کرد. ضمن اینکه شیوع این بیماری، تحلیل های سیاسی- اجتماعی به همراه داشت که بیانگر پیدایش سونامی آسیب های اجتماعی بود.



رستم وندی یادآور شد: به رغم مشکلاتی که شیوع کرونا به همراه داشته، اما تاب آوری در سطح جامعه افزایش یافته است، از سوی دیگر بین 25 تا 30 درصد استرس و اضطراب در سطح جهان افزایش یافته است، همچنین شیوع این بیماری در افزایش نزاع، خشونت، سرقت های خرد به دلیل مشکلات معیشتی و آسیب اجتماعی همچون طلاق با رشد 3.5 تا 4 درصد تاثیرگذار بوده است.



کارکنان اورژانس اجتماعی در بهره مندی از واکسن کرونا نادیده گرفته شدند



قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با تغییر شرایط کرونا باید برای مقابله با آن آرایش جدیدی در راهکارها ایجاد کنیم، افزود: در گذشته اغلب تماس ها با تلفن های 1480 و 123 ناشی از استرس ها بود، اما در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا و افسردگی ناشی از سوگ از دست دادن عزیزان، شیفت داده شده است. از سوی دیگر یکی از مهمترین انتظارات اجتماعی تزریق واکسن است.



وی یادآور شد: در سازمان بهزیستی در مراکز شبانه روزی 550 نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، اما بعد از انجام واکسیناسیون در قیاس با 4 ماه اول سال 99 ، میزان ابتلا به این بیماری 90 درصد و فوت ناشی از آن 80 درصد کاهش یافته است.



قبادی دانا تصریح کرد: هم اکنون 517 هزار نفر در صف تزریق واکسن هستند، اما در این بین کارکنان اورژانس اجتماعی به رغم نامه نگاری های صورت گرفته از تزریق واکسن بهره مند نشده اند که این امر نیازمند پیگیری های لازم است.



رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: با افزایش مرگ و میر افراد که اغلب آنها سرپرست خانوار بودند، تعداد خانواده های بی سرپرست و پشت نوبتی برای بهره مندی از بسته های معیشتی سازمان بهزیستی افزایش یافته است.



افزایش کودک همسری و رشد یک و نیم برابری ترک تحصیل از تبعات شیوع کرونا در حوزه آموزش و پرورش بوده است



کیایی معاون مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون حدود 32 درصد کل دانش آموزان در معرض خطر، 5 درصد پرخطر و یک درصد دارای فوریت اجتماعی هستند.



وی افزود: ما در دو سال گذشته چند سامانه برای رصد وضعیت خطرپذیری دانش آموزان در شرایط کرونایی ایجاد کردیم که بزرگترین آنها نماد است. براساس گزارش این سامانه تعداد دانش آموزان دارای فوریت اجتماعی در شرایط کرونا به 400 هزار نفر رسیده است. همچنین شیوع این بیماری باعث رشد یک و نیم برابری بازماندگان از تحصیل شده، از سوی دیگر به افزایش کودک همسری منتهی شده است.



تفردگرایی یکی از تبعات اجتماعی شیوع کرونا بوده است



حمیدی فر جانشین معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در ایران تعریف خاصی ندارد، افزود: تفردگرایی به این معنی که افراد برای حضور در جمع رغبت ندارند، همچنین تجردگرایی که در آن افراد تمایلی به ازدواج ندارند، از تبعات اجتماعی شیوع کرونا بوده است که باید برای رفع آنها تا قبل از اینکه به یک بحران تبدیل شوند، اتاق فکری تشکیل دهیم.



شیوع کرونا مراجعه به روانشناسان را 30 درصد افزایش داده است



محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه کاهش فرزندآوری یکی از مهمترین تبعات اجتماعی شیوع کرونا است، افزود: این موضوع ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، هر چند شیوع کرونا به رشد 4.42 درصد ازدواج منتهی شده که مهمترین دلیل آن حذف مراسم ازدواج بوده است.



وی در بیان سایر تبعات ناشی از شیوع کرونا یادآور شد: کاهش 50.7 درصدی درآمد، تعطیلی 41.7 کسب و کار، 13.5 از دست دادن شغل از مهمترین آسیب های ناشی از شیوع کرونا بوده و این پایش برای سنین 18 تا 35 سال انجام شده است. از سوی دیگر شیوع کرونا باعث رشد 30 درصدی مراجعه افراد به روانشاسان به دلیل ابتلا به افسردگی بوده است.



معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: شیوع کرونا به تعطیلی 28 هزار باشگاه ورزشی منتهی شد که ما برای جبران خسارت آنها 440 میلیارد پیش بینی کردیم که 220 میلیارد آن محقق شد. از سوی دیگر کمک خیرین 30 درصد کاهش یافته که رفع این کمبود در گرو ارائه لایحه حمایتی و ضرورت ایجاد معافیت های مالیاتی است، از سوی دیگر باید برای بهره مندی از بیمه بهره برداران اعتباراتی تخصیص داده شود.



مشاغل غیررسمی بیشترین آسیب را از کرونا دیدند



منصوری معاون اشتغال وزارت تعاون افزود: حدود 6 میلیون نفر فعال در مشاغل رسمی و غیررسمی از شیوع کرونا آسیب دیده و حدود 2 میلیون نفر بیکار شدند که بخشی از آنها به کار بازگشتند و همچنین 3.7 واحد تولیدی با مشکل مواجه شدند و مشاغل غیررسمی بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند..



وی افزود: وی افزود: ما حدود 9500 میلیارد تومان برای تسهیلات وام به طور قطعی تا مردادماه پرداخت کردیم که 1200 میلیارد برای بنگاه های غیررسمی، 2500 میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل ریلی  هوایی و 5 هزار میلیارد تومان به بنگاه های رسمی پرداخت شد.



معاون اشتغال وزارت تعاون در پایان پیشنهاد داد که حمایت از آسیب دیدگان کرونا نباید تنها در قالب پرداخت پول باشد.



اصناف در شرایط کرونا به طور جدی آسیب دیدند



قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اصناف آسیب فراوانی از شیوع کرونا دیده اند، افزود: 60 درصد اصناف در تهران در سال 99 از 4 تا 8 ماه تعطیل بودند که این امر آسیب جدی به آنها وارد کرد.



وی یادآور شد: کمرنگ شدن فعالیت خیرین به دلیل مشکلات اقتصادی اصناف بوده که در معرض بیکاری و ورشکستگی قرار گرفتند، چرا که آنها در این زمینه نقش پررنگی ایفا می کردند.



اصناف در حالی به طور پی در پی تعطیل می شوند که متروها مملو از جمعیت هستند



رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: اصناف در حالی به طور پی در پی تعطیل می شوند که متروها مملو از جمعیت هستند، از سوی دیگر برای جبران مشکلات اقتصادی اصناف قرار بود بانک ها تسهیلات وام با سود 12 درصد بپردازند که به دلیل بروکراسی اداری محقق نشد



کمک سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت هزینه کفن و دفن در شرایط کرونا 30 درصد افزایش یافته است



قریب معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کرونا نقش موثری در منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی داشته است، افزود: شیوع کرونا هزینه ای این سازمان را افزایش و درآمدها را کاهش داده است، همچنین از اسفند 98 تا 99 کمک هزینه کفن و دفن 75 هزار نفر از افراد تحت پوشش پرداخت شد که این امر با رشد 30 درصدی مواجه شد. از سوی دیگر ما به یک میلیون و 268 هزار نفر بیمه بیکار پرداخت کردیم. همچنین 561 هزار مورد پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و 180 هزار غرامت دستمزد ناشی از شیوع کرونا پرداخت کردیم که با رشد 30 درصدی همراه بود.



وی یادآور شد: یکی از فرصت های ناشی از شیوع کرونا، ارائه 70 درصد خدمات این سازمان به صورت غیرحضوری بود که در قالب دولت الکترونیک انجام شد و در ماه های آینده نیز کلیه خدمات در این قالب ارائه خواهد شد.



بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی خدمات بیشتری به بیماران کرونایی ارائه می دهند



فرهادی نماینده وزارت بهداشت حاضر در این نشست از باشگاه های ورزشی، استخرها، مراکز تفریحی، تالارهای پذیرایی، باغ وحش ها، موزه ها، مراکز تفریحی ساحلی، مهدکودک ها، سینماها و سالن های تئاتر به عنوان مراکزی که از بیشترین مشکل در شرایط شیوع کرونا برخوردار بودند، یاد کرد که به آنها تاکید شده یا پروتکل های بهداشتی را به طور ویژه رعایت کنند یا تعطیل کنند.



وی افزود: هم اکنون بیشترین فوتی های ناشی از کرونا به دهک های پایین جامعه بازمی گردد که بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، همچنین سه دهک پردرآمد نیز به دلیل اصرار در حضور دایم در محل فعالیتشان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.



فرهادی یادآور شد: یکی از تصورات غلط افراد متمول این است که به بیمارستان های خصوصی برای درمان کرونا مراجعه کنند و این در حالی است که بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بیشترین خدمات را به بیماران کرونایی ارائه می دهند.



وی در پایان اعلام آمادگی کرد که در صورت تشکیل این کمیته همکاری گسترده ای در این زمینه داشته باشند و رعایت پروتکل های بهداشتی را به سمت هوشمندسازی ببرند، چرا که در غیر این صورت حتی با واکسیناسیون نیز نمی توان در کنترل کرونا به نتیجه ای رسید.



اقدامات کمیته امداد در شرایط شیوع کرونا



خادمی معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات این نهاد در شرایط شیوع کرونا افزود: تشکیل ستاد پیشگیری کرونا، آموزش مددجویان، تهیه بسته های پیشگیرانه به خصوص برای ارائه در حاشیه شهرها، پرداخت مالی به خانواده متوفیان، کاهش مراجعات حضوری، تهیه لیست اسامی 500 هزار خانواده نیازمند برای ارائه به وزارت تعاون، تقویت نظام درمانی کشور، پرداخت 50 میلیارد تومان بابت بدهی بیمه و خودکفاسازی 811 خانوار برای خروج از چرخه حمایت کمیته امداد از اقدامات این نهاد بوده است.



وی یادآور شد: امسال به حدود 30 درصد مدیران کل استان ها تفویض اختیار شد، همچنین صندوق جبران خسارت جهت حمایت از مددجویان تشکیل شد.



اصناف نیز باید در کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت عضویت داشته باشند



احمدیان دبیر اجرایی فراکسیون کارآفرینان افزود: متاسفانه در دو سال گذشته هیچکدام از قوانین حمایتی در حمایت از اصناف تعبیر معناداری پیدا نکرد، چرا که در تصمیات راهبردی از ظرفیت کارآفرینان و اصناف استفاده نشده است.



وی افزود: از شما می خواهیم در این کمیته از ظرفیت اصناف و کارآفرینان استفاده شود، همچنین لازم است بنیاد حمایت از آسیب دیدگان شیوع کرونا تشکیل شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 326306
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار