خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/07 - 10:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
دهمرده:

نتایج امیدوارکننده تامین آب سیستان و بلوچستان از طریق آب‌های ژرف

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوانیم حدود ۵۰ حلقه چاه ژرف در سیستان حفارى و به مرحله بهره برداری برسانیم بی شک شاهد رفع تشنگی این استان پهناور کشور خواهیم بود.

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد بهره‌برداری کشورهاى خلیج فارس از آب‌های ژرف گفت: آب‌های ژرف پدیده زیست محیطی که در همه جای دنیا وجود دارد و بر اساس موقعیت جغرافیایی هر منطقه، نظرات و تئوری‌های مختلفی از شورى تا شیرینى این آب‌ها تعریف شده است.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس افزود: بر اساس تحقیقات سرچشمۀ  آب‌های ژرف از منطقه  سیستان از رشته‌کوه هندوکش واقع در کشور افغانستان است؛ در حقیقت در ارتفاعات هندوکش آب به شکل برف یا باران تزریق می‌شود و از شکست‌هایی که در زمین وجود دارد وارد اعماق و لایه‌های زمین می‌شود و طی مسیر به منطقه سیستان می‌رسد و از سیستان عبور می‌کند و در نهایت یک جایی در سطح زمین شارژ می‌شود که به نظر در سطح دریای عمان به صورت چشمه‌های آب شیرین بیرون می‌زند.



اولین چاه آب ژرف در عمق ۲۵۰۰ کیلومتری زمین



دهمرده اظهار کرد: براساس تفاهم نامه‌ای که با ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت دوازدهم منعقد شد، در سال ۹۶ ردیف بودجه‌ای مشخصی برای بهره برداری از آب‌ها در نظر گرفته شد، مطالعات سنگینی برای جمع‌بندی وجود آب‌های ژرف در سیستان انجام شد که اولین چاه آب ژرف در عمق ۲۵۰۰ کیلومتری با تشریفات فراوان صورت گرفت و همانجا بود که مشخص شد چنین آب‌هایی در برخی از مناطق کشور وجود دارد.



بعد از حفاری موفقیت آمیز چاه اول شروع به حفاری چاه دوم رسید که خوشبختانه این چاه هم به آب‌هاى جاری و شیرین رسید و همین عاملی بر حفاری چاه سوم شد که خوشبختانه حفارى آن به مشابه دو چاه قبلى نتایج مثبتى را به دنبال داشت



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: بعد از حفاری موفقیت آمیز چاه اول شروع به حفاری چاه دوم رسید که خوشبختانه این چاه هم به آب‌هاى جاری و شیرین رسید و همین عاملی بر حفاری چاه سوم شد که خوشبختانه حفارى آن به مشابه دو چاه قبلى نتایج مثبتى را به دنبال داشت؛ ناگفته نماند که تمام این حفاری‌ها در خصوص آب ژرف در دولت قبل انجام شد و نتیجه آن رسیدن به میلیاردها متر مکعب آب جاری نه مرده به عنوان آب‌های زیر زمینی و ژرف ختم شده است.



وى در ادامه تاکید کرد: حرف و حدیث‌هاى بسیارى در مورد آب‌های ژرف ایران وجود دارد که از کشور ما مى‌گذرد و به کشورهای حوزه خلیج فارس مى‌رسد ‌اما اطلاعات مستندی وجود ندارد، بهره برداری از آب‌هاى ژرف به واسطه چاه‌های عمیقی که در سیستان بهره برداری شده، وجود ندارد اما این موضوع ثابت شده است که از آب‌های شیرینی که از زمین بیرون می‌آید استفاده می‌کنند نه آبی که از هندوکش به داخل خاک ایران می‌رسد.



دهمرده تاکید کرد: اولین چاه عمیق برای بهره برداری از آب ژرف در خاورمیانه در عمق ۲۵۰۰ کیلومتری سیستان حفاری شده است که بعد از چاه دوم و سوم حفاری و به بهره برداری رسید که در اطراف آنها آب شیرین کن هم استفاده می‌شود.



حدود ۵۰ حلقه چاه ژرف حلال تشنگی سیستان 



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر بتوانیم حدود ۵۰ حلقه چاه ژرف در سیستان حفارى و به مرحله بهره برداری برسانیم بی شک شاهد رفع تشنگی این استان پهناور کشور خواهیم بود.



بیشتر بخوانید:





نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دنبال ایجاد منابع پایدار آب از طریق آب‌های ژرف، انتقال آب از دریای عمان مانع از تبخیر حجم زیاد آب در این منطقه هستیم. اگر بتوانیم دیپلماسی آب را برای بی آبی سیستان و بلوچستان پررنگ کنیم بی شک شاهد اتفاقات خوشایندی برای رفع تشنگی سیستان و بلوچستان در گذر زمان خواهیم بود. /



پایان پیام

  • کد خبر : 332159
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار