خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/30 - 19:59
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس و با حضور دستگاه های اجرایی مریوان مطرح شد:

فراکسیون زنان در مقابل طرح‌های غیرعقلایی و لوایح غیرکارشناسی خواهد ایستاد/ نیاز به چرخش نخبگان داریم

در نشست جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس و با حضور دستگاه های اجرایی مریوان مطرح شد که این فراکسیون در مقابل طرح‌های غیرعقلایی و لوایح غیرکارشناسی خواهد ایستاد و به چرخش نخبگان، تزریق ایده و تفکر جدید در کشور نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس با فرماندار، مدیر کل امور بانوان استانداری، اعضای شورای شهر، سازمان‌های مردم نهاد و فعال در حوزه‌های مختلف، مدیران دستگاه های اجرایی، نظامی و انتظامی برگزار شد.


 


فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر اینکه یکی از دلایل حضور ما در این سفر لمس مسائل و مشکلات از نزدیک است خطاب به بانوان حاضر در نشست، گفت: شما نماینده توانمندی دارید و انتخاب ایشان به عنوان یک زن نشانه توجه و نگاه  به جایگاه زنان است  و دیدن الگوها و نقش فعالان و جایگاه آنها می تواند در برنامه ریزی کلان تأثیرگذار باشد البته جایگاه مجلس خرد جمعی است و نمایندگان در کمیسیون‌ها و فراکسیون های مختلف می توانند با همدلی به خوبی مشکلات را در حد توان حل کنند.


 


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به ایجاد مراکز مثبت زندگی ادامه داد: باید بررسی شود که چگونه و به چه صورتی توانمندی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان باید حاصل شود و در بحث مسئله زنان نیاز است به فعالیت‌های مدنی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب به حلقه های میانی توجه شود زیرا اگر حلقه های میانی کار خود را به درستی انجام دهد می‌تواند در رأس مشکلات و ارائه راهکارها موثر باشد.


 


قاسم پور با یادآوری اینکه در مریوان زنان فعالی هستند که میانجیگری اجتماعی را انجام می‌دهند، افزود: ما باید فعالیت حلقه‌های میانی را تسهیل کنیم تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند و می‌توانیم این مهم را در مجلس پیگیری کنیم البته پیچیدگی‌های حکمرانی به گونه‌ای است که شاید نتوان به راحتی اقدامات مناسب را انجام داد.


 


شیوا قاسمی پور هم در این نشست با بیان اینکه مریوان شهر اولین‌ها است، گفت: رشد و بالندگی مریوان مرهون تلاش زنان در حوزه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و از مرز باشماق می‌توان به عنوان شاهراه اقتصادی نه تنها برای مریوان بلکه برای کشور استفاده کرد.


 


عضو فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: مسائل مربوط به زنان و همچنین موانع سد راه  در فراکسیون زنان و کمیسیون اجتماعی و با حضور نهادهای خدمات‌رسان در سطح ملی بررسی شد اما به واسطه وظیفه تقنینی و نظارتی بر آن شدیم که از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیریم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوان مشکلات حوزه زنان را رفع کرد البته جلسات خوبی را در سنندج برگزار کردیم و باید  شرایطی فراهم شود که در سطح استان بتوان اقداماتی را برای رشد و شکوفایی بانوان به ویژه در مناطق محروم فراهم کنیم؛ طرح منطقه آزاد تصویب شده و امیدواریم بتوانیم برنامه درستی را برای استفاده مردم از ظرفیت‌های آن تدوین و عملیاتی کنیم.


 


وی ادامه داد: برخی مشکلات مطرح شده در نشست امروز ملی و برخی منطقه‌ای است و امیدواریم فراکسیون زنان برای رفع مشکلات حوزه زنان کشور نه تنها در کردستان بلکه در سراسر کشور گام‌های بلندی بردارد.



زهرا شیخی با بیان اینکه بیمه غربالگری اواخر دوره دولت قبل به وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیگیری ابلاغ شد، گفت: ما هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم از جمله بیماری‌هایی است که حفظ سلامت زنان را تهدید می‌کند؛ در بحث بیمه ناباروری نیز مجلس اقدامات و مصوبات خوبی داشته و اگرچه شاید برخی از آنها به شکل قانون درنیامده اما راهگشا خواهد بود و بودجه‌های خوبی را پیش‌بینی کردیم.


 


عضو فراکسیون زنان مجلس خطاب به زنان حاضر در نشست ادامه داد: به عنوان زنان کردستانی که جزء شجاعترین زنان کشورید و قطعا با خودباوری و توانمندی و درایت شما مادران، فرزندان کارآمد و آینده سازان غیوری برای ایران زمین پرورش خواهید داد و با صبر  و حمایت پشتوانه محکمی برای همسران و خانواده‌ هایتان هستید.



 


سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس خطاب به زنان حاضر در این نشست با بیان اینکه باید خود را باور کنید و سرزمین‌تان را از شرایط موجود عبور دهید، گفت: به شرطی می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم که به خودمان باور داشته باشیم. امروز نیاز به مسئولانی داریم که مغزشان پر باشد و در جیب‌شان را ببندند. وضع ما امروز از دفاع مقدس سخت‌تر است و از میراثی که با خون شهیدانمان به دستمان رسیده حفاظت کنیم. ما در مجلس می‌توانیم صدای شما باشیم و این صدا باید در مسئولان ایجاد مسئولیت کند.


 


وی با یادآوری اینکه دشمن در بستر ضعف ما هیاهو می‌کند، گفت: ما در مجلس در مقابل طرح‌های غیرعقلایی و لوایح غیرکارشناسی مقاومت می‌کنیم. ما هم مثل شما دغدغه زنان سرپرست خانوار را داریم و با کثرت قوانین بی‌خاصیت و بی‌کیفیت مواجه هستیم و در تلاشیم با چنین قوانینی که در اولویت قرار ندارند، مقابله کنیم. قرآن باید به بطن سیاسی زندگی مسئولان برگردد و ما به مسولانی که کار نمی‌کنند معترض هستیم، در این رابطه به چرخش نخبگان، تزریق ایده، تفکر و فکر جدید در کشور نیاز داریم. تلاش ما این است که به مناطق محروم نگاه بهتر و متمرکزتری داشته باشیم البته تمامی نمایندگان بر حمایت از این مناطق تأکید دارند و امیدواریم با فعال شدن مرز و منطقه آزاد بخشی از مشکلات شما حل شود.


 


اقبال فرماندار شهرستان مریوان در این نشست در رابطه با حضور زنان در حوزه های مختلف مریوان گفت: از دوره اول شکل‌گیری شوراها همواره شاهد حضور بانوان فرهیخته بودیم و همچنین حضور خانم قاسمی‌پور به عنوان نماینده زن پس از انقلاب نشانه رشد و بالندگی زنان منطقه است البته به دلایل تاریخی و ناملایمات زیرساختی حضور بانوان در سطح ادارات و جامعه قابل قبول نیست.


 


وی ادامه داد: آنچه که به عنوان شاخص در مریوان وجود دارد این است که بانوان دارای جایگاه هستند و در تمامی فعالیت‌های مدنی و اجتماعی زنان در کنار مردان حضور دارند و حضور زنان پررنگ‌تر است. ضمن اینکه نوع زندگی در مریوان به ویژه در روستاها به گونه‌ای است که اگر فعالیت نکنند و به خانواده خدمات ارائه ندهند، موفقیتی حاصل نمی شود و در واقع موفقیت خانواده مرهون تلاش زنان است اما متأسفانه نادیده گرفته می‌شوند و نیاز است موانع سر راه فعالیت زنان رفع و مسیر هموار شود.


 


رئیس اداره بهزیستی شهرستان مریوان با بیان اینکه 670 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: در گذشته 180 زن تحت پوشش  بیمه بودند اما در سال 91 به دلیل نبود بودجه متوقف شد و در حال حاضر آثار نبود بیمه را در وضعیت زندگی این زنان می بینیم بنابراین می‌طلبد مجلس به این مهم توجه کند؛ می‌طلبد مراکز مثبت زندگی ارتقاء یابند و در واقع جایگزین پایگاه‌های اورژانس شوند زیرا می‌توانند در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشند.


 


وی بر ضرورت حمایت از زوجین نابارور تأکید کرد و گفت: نیاز است بودجه بخش درمان زنان نابارور افزایش یابد و همچنین بودجه‌ای در اختیار مراکز مثبت زندگی قرار داده شود.


 


فعالان حوزه زنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در این نشست مسائلی مانند آگاه‌سازی زنان و دختران، ایجاد کارگاه‌های خودباوری، ارائه مهارت های آموزشی به زنان، ایجاد مراکز تحقیقاتی در شهرستان‌ها برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارها به منظور رفع آنها، کمبود امکانات، نبود منابع کافی، ازدواج زود هنگام دختران، ترک تحصیل، خشونت خانگی، نبود مراکز صنعتی و کارخانجات به اندازه کافی، استفاده از ظرفیت های مرز باشماق و منطقه آزاد، حمایت های مالی از زنان سالمند، حمایت های بیمه ای، توسعه مشاغل خانگی درآمدزا و ایجاد بازار فروش، تشکیل بانک اطلاعاتی برای دختران تحصیلکرده، توجه به اشتغال دختران معلول تحصیلکرده، ایجاد کتابخانه، ارائه بسته‌های حمایتی تغذیه ای به زنان باردار، سیاست و تبعیض مثبت در حوزه مدیریت‌ها، ایجاد خانه‌های امن برای خانواده های آسیب دیده بدون توجه به تبعیض جنسیتی، تسهیل ضمانت‌ها، توجه به پدیده نوظهور کولبری دختران، ایجاد کانون زنان مریوان، سوء استفاده از زنان در برخی مشاغل را مطرح کردند./


 


پایان پیام
  • کد خبر : 329644
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار