خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/03 - 10:57
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی مطرح کرد:

طوفان مهاجرتی در صورت عدم توجه به طوفان‌های سیستان و بلوچستان

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: گرد و غبارها و طوفان‌ها سیستان و بلوچستان تبدیل به یک امری عادی شده است و اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، باید نظاره‌گر عواقب سنگین‌تری نظیر مهاجرت بیشتر از این استان مرزی باشیم.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عدم جبران خسارات طوفان شاهین گفت: سیستان و بلوچستان در طول سال شاهد دو نوع طوفان؛ یکی طوفان شن معروف به بادهای ۱۲۰ روز سیستان و دیگری طوفان حاره‌ای بوده است و متاسفانه هر دو این طوفان‌ها خسارات سنگینی به لحاظ اقتصادی، سلامتی و بهداشتی برای مردم به همراه دارد. هنوز خسارات طوفان چند روز قبل موسوم به طوفان شاهین جبران نشده است که امروز شاهد طوفان شن با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت در سیستان بودیم. باید بپذیریم؛  خشکی این استان با توجه به شرایطی که دارد نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت سنجیده است تا در مواجه با چنین شرایطی زندگی مردم با مشکلات کمتر و خسارات حداقلی روبرو باشد.



منشاء بسیاری از طوفان‌ها خارجی است 



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: بیشتر طوفان‌هایی که امروز در سیستان و بلوچستان با آن‌ها روبرو هستیم، منشاء داخلی ندارند. فعل و انفعالاتی که امروزه در کشور افغانستان شاهد هستیم؛  احداث سد کمال خان باعث خشک شدن آب دریاچه هامون شده و همین موضوع ابعاد گسترده‌ای از خشکی را به همراه داشته است. در بخش جنوبی سیستان و بلوچستان هم هر از چند گاهی شاهد طوفان‌های حاره‌ای هستیم که متاسفانه با شروع آن‌ها خسارات سنگینی از خود به جای می‌گذارند.



گرد و غبارها و طوفان‌ها تبدیل به یک امری عادی شده است و اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، باید نظاره‌گر عواقب سنگین‌تری نظیر مهاجرت بیشتر از این استان مرزی باشیم



وی ادامه داد: طوفان موسوم به گونو در سال ۹۷ و طوفان شاهین در مهرماه سال جاری از نوع طوفان‌های حاره‌ای بودند؛ همین‌طور طوفان چند روز گذشته نشان می‌دهد که این گرد و غبارها و طوفان‌ها تبدیل به یک امری عادی شده است و اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، باید نظاره‌گر عواقب سنگین‌تری نظیر مهاجرت بیشتر از این استان مرزی باشیم. در مورد طوفان‌های شمالی لازم و ضروری است که علاوه بر فعالسازی دیپلماسی آب به موضوعات و مسائل زیست محیطی این منطقه بیشتر توجه شود.



دیپلماسی آب در شهرهای مرزی یک ضرورت انکارناپذیر است 



نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: دیپلماسی آب در شهرهای مرزی یک ضرورت انکارناپذیر است که بایستی وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست پای کار بیایند و همچنین از تمام ظرفیت بین المللی در حوزه تالاب‌ها استفاده شود تا دامنه معضلات زیست محیطی کاهش پیدا کند. 



جای خالی مدیریت بحران در مواجه با بلاهای طبیعی



عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر مسیر طوفان شاهین به کشور عمان گفت: در مواجه با طوفان‌های جنوبی موسوم به طوفان‌های حاره‌ای، جای خالی مدیریت بحران نمایان‌تر است. این طوفان‌ها خسارات بسیاری از خود به جای می‌گذارند. چرخنده حاره‌ای شاهین که چند هفته قبل شاهد وقوع آن بودیم، اگر جهت مسیر خود را از ایران به سمت عمان تغییر نمی‌داد بی شک شاهد خسارات جبران ناپذیری بودیم. در حال حاضر این طوفان علاوه بر ۱۷۱ هزار میلیارد تومان خساراتی که از خود به جای گذاشت، منجر به قربانی شدن تعدادی از هموطنان و ملوانان شد.



حفاظت از استان‌های مرزی پاسداری از کل ایران است



نماینده چابهار در مورد جبران خسارات به جای مانده از طوفان یادآور شد: تا این لحظه فقط گزارشات و صورتجلسه مدیریت بحران را در مورد خسارات طوفان شاهین داشتیم و تاکنون راهکاری برای جبران خسارات اعلام نشده است. انتظار داریم سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور اقدام عاجلی در این راستا داشته باشند. متاسفانه خسارات سیل ۹۷ هنوز جبران نشده است. امیدواریم دولت سیزدهم نسبت به استان‌های مرزی به ویژه سیستان و بلوچستان توجه بیشتری داشته باشد. حفاظت از استان‌های مرزی پاسداری از کل ایران است.



تشنه کامی هامون از دل هیرمند ریشه گرفته است



سعیدی افزود: رود هیرمند همواره علت اصلی اختلافات میان ایران و افغانستان بوده است. قراردادی در خصوص حقابه این رودخانه در سال ۵۱ بین دو کشور منعقد شد مشروط به عدم خشکسالی و پربارشی کشور افغانستان که در حال حاضر به دلیل شرایط ناخوشایند داخلی بی‌شک کار سخت تر خواهد شد. 



بیشتر  بخوانید:





عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطر نشان کرد: در سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان  تاکید شد که حقابه رودخانه هامون را استیفا شود. تاکنون راهکار مشخصی که منجر به یک قرارداد شود شاهد نبودیم و کشور همسایه به بهانه اینکه دچار کمبود بارندگی هستند، متاسفانه این حقابه را پرداخت نمی‌کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 329696
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار