خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/26 - 13:40
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در بازدید مجمع نمایندگان استان تهران از شهرستان‌های غربی پایتخت چه گذشت؟

رنج شهرستان های غربی استان تهران زیر لوای پایتخت

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران از تاکید اعضای مجمع نمایندگان این استان در بازدید از شهرستان‌های غربی استان تهران به تکمیل و حمایت از پروژه‌های عمرانی آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در بازدید از پروژه عمرانی تصفیه‌خانه شهر قدس گفت: جمعی از نمایندگان استان تهران طی بازدیدی که از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قدس داشتند، از نزدیک در جریان کار این تصفیه‌خانه قرار گرفتند و در اد‌امه بازدید نشستی با مسئولان و متولیان شهرستان قدس برگزار شد و مشکلات حوزه آبی این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.



خضریان افزود: باید بپذیریم ایران در نیمکره خشک زمین قرار دارد و با مشکلات آبی به ویژه امسال که بارندگی نداشتیم مواجه هستیم. در  این نشست عنوان شد که امسال نسبت به سال گذشته در سد امیرکبیر آب کمتری داریم، لذا باید مسئله آب را به صورت کلی حل کنیم و در حال حاضر مشکل اصلی شهر قدس نیز مسئله کم‌آبی است.











بازدید رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از پروژه های عمرانی و تولیدی شهریار، ملارد و شهر قدس


سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: در پایان این جلسه همچنین مقرر گردید سهمیه بیشتری برای مناطق مورد نیاز در نظر گرفته شود و اعتبارات در نظر گرفته شده تامین آب در بودجه ۱۴۰۰ مورد توجه قرار بگیرد.



 در ادامه حسین حق وردی نماینده مردم شهریار، شهر قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در مورد مشکلات آبی شهرستان‌های غرب تهران تاکید کرد: مشکلات آب و فاضلاب غرب تهران با شدت‌گیری فصل گرما بیشتر شده و شهریار، قدرس و ملارد دارای مشکلات آبی بسیاری هستند، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب شهر قدس در دو مدول طرحی شده است، مدول اول آن در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده است در حال حاضر بیشتر از ظرفیت اسمی خود فاضلاب جمع‌آوری و تصفیه می‌کند. یکی از مشکلات اهالی شهر قدس فروختن انشعاب آبی در سال ۹۳ بود و در حال حاضر انتظار داریم که مدول دوم پروژه راه‌اندازی شود که ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا مدول دوم و سوم آن راه‌اندازی شود. در حال حاضر مردم بابت پرداخت هزینه انشعاب و بی‌بهره بودن از آب شرب مطالبه‌گر هستند. به ویژه در بخش‌هایی از شهر قدس به دلیل صخره‌ای بودن امکان ایجاد چاه‌های جذبی وجود ندارد و گاهی شاهد خروج فاضلاب به معابر و جوی آب هستیم که این جدای از ظاهر و نمای شهر که مشکل‌ساز شده، به جهت بهداشتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.



غرب استان تهران از بی آبی رنج می‌برد



وی ادامه داد: در غرب استان تهران به شدت دچار کم آبی هستیم و قرار است حقابه آب شهر قدس از تصفیه‌خانه فیروز بهرام تامین شود؛ منتها هنوز به ثمر نرسیده است. امیدواریم مشکلاتی کم‌آبی که در حوزه آب شرب و کشاورزی مطرح شد به زودی حل شود.



در ادامه این نشست فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسئله آب و فاضلاب تهران گفت: در مورد مشکلات آب و فاضلاب  پیشنهاداتی مطرح شد، این مشکلات در زمینه آب کشاورزی و شرب بود؛ موضوع آب یک مسئله علمی، تخصصی و فنی است، ضرورت ایجاب می‌کند که تمام دستگاه‌های مسئول در این زمینه به شکلی واقع‌بینانه ورود کنند و فعالیت‌های گسترده و حداکثری در این خصوص انجام دهند تا بتوانند مسئله آب را مدیریت کنند. زیرا عدم مدیریت با توجه به ازدحام جمعیتی که در سطح استان تهران و شهرستان‌های اطراف داریم مشکلات متعددی را به همراه داشته که بی‌توجهی به این مشکلات مسائل جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت.



عضو مجمع نمایندکان استان تهران ادامه داد: به اعتقاد بنده در دولت آینده برای مدیریت کلانشهر تهران باید افراد کارآمدتری استفاده شود تا شاهد مشکلات متعددی در این راستا نباشیم.



اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه بازدیدی که از شرکت صنایع غذایی ستاره کاسپین داشتند، حمایت از مجموعه‌های تولیدی خصوصی را حمایت از ایران دانسته و موضوعات حمایت از بخش خصوصی را مطرح کردند.











بازدید رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از پروژه های عمرانی و تولیدی شهریار، ملارد و شهر قدس


در بازدید از پروژه صنعتی کاسپین حق‌وردی نماینده مردم شهریار، شهر قدس و ملارد با اشاره به مشکلات صنایع صنعتی در شهرستان‌های غرب تهران گفت: در بازدیدی که از شهرستان ملارد داشتیم موضوعات صنعتی مورد توجه قرار گرفته، ممنوعیت ایجاد صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و مشکلاتی که برای صنعت ایجاد کرده و همچنین مباحث مربوط به کاربری اراضی که در برخی از مواقع به معضل تبدیل شده‌اند، اکثریت شهرستان‌های غرب تهران به ویژه شهریار را در کشاورزی خلاصه کرده‌اند درصورتی که  زیرساخت‌های کشاورزی را نمی‌توانیم برای مردم مهیا کنیم، صنایع کوچکی در این شهرستان‌ها شکل گرفته‌اند که هنوز رسمیت ندارند؛ در حالی که حدود ۳۰ الی ۳۵ سال کار صنعتی انجام می‌دهند و حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر کارگر دارند اما رسمی نشده‌اند.



در ادامه این بازدید خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در مورد حمایت از بخش خصوصی گفت: حمایت از صنایع تولیدی خصوصی در حقیقت حمایت از ایران است؛ امروزه باید بیش از گذشته به بخش خصوصی توجه کنیم. مشکلاتی که امروزه دامداران در مورد نهاده‌های دامی دارند به دلیل بی‌توجهی دولت تاثیر کلی داشته است، بدون شک شرکت‌هایی مثل صنایع غذایی ستاره کاسپین با توجه به ضرورت ثبات امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت هستند و باید در این خصوص اقدامات موثری صورت پذیرد.



وی در ادامه تاکید کرد: شرکت صنایع غذایی ستاره کاسپین با ظرفیت دریافت حدود ۶۰۰ تن شیر روزانه با اختلاف کم توانایی تبدیل شدن به محصول را دارد. مشکلات پیش آمده برای دامداران تاثیر جدی در تولیدات این شرکت داشته است، این شرکت تسهیلاتی در سال ۹۶ دریافت کرده و با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها این تسهیلات کافی نبوده، بسیاری از هزینه‌های موجود به صورت ارزی است و با بالا رفتن نرخ ارز تاثیرات کلی در تولیدات این شرکت‌ها داشته است. مجلس در همه حالت از بخش خصوصی به ویژه شرکت‌هایی که امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنند حمایت خواهد داشت.



دولت از ظرفیت بخش خصوصی برای تولید استفاده کند



در بازید از مجموعه شرکت صنایع غذایی ستاره کاسپین تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: با توجه به توانمندی و ظرفیت بالای بخش خصوصی حمایت و نظارت دولت از آنها می‌تواند چرخه‌های تولید را در کشور به حرکت در بیاورد. دولت باید ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی را مدیریت کند بی‌توجهی به ظرفیت‌ها نشان از ناکارآمدی دولت‌ها را می‌دهد، مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند "یکی از ارکان سیاست  اقتصاد مقاومتی مردمی بودن است." امیدواریم که در دولت منتخب شاخه‌های درخت تنومند اجرایی دولت را حرص کند، تا دولت بتواند مثمر ثمر باشد و کار به دست مردم انجام شود.



مجمع نمایندگان استان تهران در نشست فرمانداری شهریار به مشکلات سه شهرستان قدس، ملارد و شهریار پرداختند، رسیدگی به مشکلات حاشیه کلانشهرها را جزو اولویت مجلس یازدهم عنوان کرده‌اند.











بازدید رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از پروژه های عمرانی و تولیدی شهریار، ملارد و شهر قدس


حق وردی نماینده شهریار، شهر قدس و ملارد ضمن تشکر از فرمانداران، خانواده شهدا و همه مدعوین نشست گفت: حوزه انتخابیه بنده شامل ۳ شهرستان، ۵ بخش و ۱۰ شهر دارد و جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر را شامل می‌شود. هیچکدام از سرانه‌های تخصیص یافته با جمعیت ۲ میلیون نفری همخوانی ندارد، اگر نتوانیم این مسئله را برطرف کنیم با معضلات بیشتری روبرو هستیم و طبق پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حوزه انتخاباتی بنده نیازمند ۵ نماینده است، این جمعیت ۲ میلیون نفری نمایندگانی می‌خواهند که از حقوق آنها دفاع کند. 



کمبود امکانات بهداشتی مشکلاتی را به همراه داشته است 



وی افزود: خدمات بهداشت و درمان برای هر هزار نفر ۲/۲ تخت در نظر گرفته شده است، اما در حوزه انتخابیه بنده این رقم به ۰/۵ درصد می‌رسد. در مورد بهداشت و درمان عقب ماندگی بسیاری وجود دارد. اگر بیمارستان قدس و شهریار افتتاح شود سرانه این شهرستان همچنان به شرایط استاندارد نمی‌رسد.



حق وردی در امنیت سه شهرستان غرب استان تهران  گفت: طبق استاندارد جهانی برای هر یکهزار نفر ۶ پلیس تعریف می‌شود که در ناجا ۲/۲ است، اما در غرب استان تهران به ازای هر ۵ هزار نفر یک پلیس داریم و این مسئله زیرساخت‌های امنیتی مردم را به مخاطره انداخته است و متاسفانه امنیت مطالبه نخستین مردم این شهرستان‌ها است که از ناجا درخواست داریم امکانات را در شهرستان‌های غربی پایتخت بیشتر کنند. 



عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در این منطقه بالاترین نرخ رشد در کشور است و هر سال شاهد رشد ۱۳هزار نفری به جمعیت دانش‌آموزی هستیم و سالانه نیاز به ۴۰۰ کلاس درس جدید داریم که این امر امکان‌پذیر نیست.



وی در ادامه گفت: ضعف زیرساخت‌های توسعه‌ای مشکل دیگری است که در این بخش مطرح است، روزانه ۳۰۰هزار تردد بین تهران و شهریار انجام می‌شود؛ همچنین در حمل و نقل ریلی مشکلاتی مطرح است و از طرفی حمل و نقل جاده‌ای ما گنجایش این مقدار خودرو را ندارد و در زمینه انرژی و برق ما از سال‌های گذشته مشکل کمبود برق و انرژی را داشتیم و همینطور در خصوص آب و فاضلاب مشکلاتی وجود دارد.



نماینده مردم ملارد گفت: در خصوص بحث صنعت، بزرگترین مشکل این است که ما قادر به تامین آب و زیرساخت‌های کشاورزی نیستیم در بعضی نواحی صنعت شکل گرفته و تولید انجام می‌شود اما دولت آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و مجوزی صادر نکرده است و در برخی موارد منجر به شکایت و تخریب می‌شود.



استان‌های غربی تهران زیر سایه پایتخت از کمبودهای رنج می‌برند



در ادامه نوراله طاهری فرماندار شهرستان شهریار با اشاره به کمبودها شهریار گفت: شهرستان‌های غرب تهران به دلیل اینکه زیر سایه تهران هستند با مشکلاتی روبرو هستند که نشأت گرفته از کمبودها است. باید زیرساخت‌های این شهرستان‌ها مهیا شود در اکثر زمینه‌ها اهالی این مناطق از مشکلاتی رنج می‌برند.



فرماندار شهریار ادامه داد: شهرستان شهریار از کشاورزی، گردشگری، خدمات و صنعت دارای ظرفیت بالایی است. مشکلات آب کشاورزی و شرب در این سه شهرستان بسیار زیاد است. تغییر کاربری اراضی و باغات علاوه به مشکلات آبی که دارد، در معرض نابودی هستند؛ از طرفی با ساخت و سازهای ویلایی در کنار باغچه‌های کوچک روبرو هستیم که ظرفیت بزرگ برای شهرستان‌های غربی پایتخت است.



طاهری در مورد گردشگری شهریار گفت: ظرفیت گردشگری این شهرستان تهران بسیار بالا است متاسفانه با سنگ‌اندازی‌های متفاوت مانع از دیده شدن این ظرفیت پنهان گردشگری شده اند.



مردم نسبت به این مجلس امیدوار هستند و رئیس جمهور منتخب به دنبال مشارکت حداکثری است و سعی می‌کند همه سلایق را به میدان بیاورد و نکته دیگر اینکه شایسته‌سالاری را بایستی دنبال کند



سید رضا تقوی رییس مجمع نمایندگان استان تهران بعد از شنیدن مشکلات شهرستان‌های غربی پایتخت گفت: مردم نسبت به این مجلس امیدوار هستند و رئیس جمهور منتخب به دنبال مشارکت حداکثری است و سعی می‌کند همه سلایق را به میدان بیاورد و نکته دیگر اینکه شایسته‌سالاری را بایستی دنبال کند. در اجرای عدالت تلاش کردیم به برکات خون شهدا به هیچ بن‌بستی نمی‌رسیم، همه مشکلات قابل حل و بررسی است و باید جهادی عمل کنیم.



رئیس مجمع نمایندگان استان تهران اظهار کرد: نمایندگان و مسئولان بایستی متناسب با مشکلات منطقه برنامه‌ریزی کنند و در جلسات اداری استان اعم از شورای برنامه‌ریزی بیشتر حضور داشته و مدیران را بیشتر با مسائل این منطقه آشنا کنند؛ به خصوص مسائلی در خصوص آب و فاضلاب است که باید پیگیر حل آنها از طرف وزارت نیرو باشیم.



چرا عده‌ای در انتخابات شرکت نکرده‌اند ؟



تقوی تاکید کرد: مجموعه‌ای از مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند این موضوع بسیار مهمی است باید به دنبال چرایی شرکت نکردن آنها در انتخابات باشیم، کمبودهایی باعث نارضایتی مردم است که از پایتخت گرفته تا شهرهای دیگر این کمبودها با توجه به ظرفیت کشور باید حل شود.



رئیس مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: مردم شهرستان‌های غرب پایتخت از بی‌آبی تا زیرساخت صنایع و حتی مشکل امنیت رنج می‌برند تک تک موضوعات در مجلس در کمیسیون‌های مربوطه پیگیری می‌شود، در مورد بیکاری و اشتغال باید توجه کنیم که کشور ظرفیت خوبی در تولید دارد، اما متاسفانه اکثر جوانان به دنبال پشت میز نشینی هستند باید به این موضوع توجه کنیم و همچنین پلاک ۴۳ بنیاد شهید را در اولویت امور قرار خواهیم داد.



حدود ۴ دهه در خصوص فن‌آوری اطلاعات صحبت شد



در این نشست رضا تقی‌پورانوری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  در مورد فن‌آوری اطلاعات و گستردگی آن گفت: حدود ۴ دهه در خصوص فنآوری اطلاعات صحبت شد، کلی هزینه صرف آن شد اما به نتیجه نرسیدیم علت آن است که تصمیماتی که در مورد آن گرفته می‌شود از کف جامعه است، فن‌آوری اطلاعات در حال حاضر به عنوان ابزار لوکس شناخته شده است باید استفاده‌های بهینه دیگری از این اطلاعات کنیم. باید برای هر شهرستان یک استراژی داشته باشیم. اگر اطلاعات درستی در هر استان داشته باشیم، بعد از چهار سال تمام داده‌ها جزیره‌ای جمع کرده و تصمیمات درست و یکپارچه در راستای حل آنها ارائه می‌شود. هر میزان اطلاعات را به صورت دوره‌ای با سیستم خاصی ثبت کنیم به درستی پردازش کنیم و همچنین  تصمیم درستی در قوه مقننه در مورد آن اتخاذ کنیم.



 در نشست فرمانداری شهریار بشیری نماینده مردم تهران ضمن تشکر از همه شرکت کنندگان در جلسه گفت: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت حداکثری برای خدمت به مردم استفاده کنیم، تلاش برای حل مشکلات یکی از وظایف ما است باید در استان تهران یکپارچگی و همیاری ایجاد کنیم.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: بحث آب شرب و کشاورزی، سیستم فاضلاب و فرسودگی شبکه آبرسانی و حوزه برق و انرژی و موارد مطرح شده نیاز به یک همگرایی در سطح  استان تهران دارد و همه باید برای برطرف کردن این مشکلات تلاش کنیم.



وی تاکید کرد: هدف ما از این نشست‌ها استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای مشکلات است و همچنین رسانه‌ها  می‌توانند این کمبودها را به گوش مسئولان و متولیان امر برسانند.



  در پایان مجمع نمایندگان استان تهران از پروژه زیرگذر فتح بازدیدی داشتند که راه اندازی این پروژه باعث کاهش ترافیک در محدود تهران و شهریار خواهد شد.











بازدید رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از پروژه های عمرانی و تولیدی شهریار، ملارد و شهر قدس


حق وردی نماینده شهریار، شهر قدس و ملارد در مورد پروژه بزرگراه فتح اظهار کرد: پروژه بزرگراه فتح تقاطع غیر هم سطح شهریار از بهترین پروژه‌های راه و شهر سازی است که ورودی فتح به باغستان را شامل می‌شود یکی از مطالبات اصلی مردم ظرف ده سال گذشته ایجاد یک مسیر است. ترافیک سنگین از ورودی باغستان موجب نارضایتی و ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده است و متاسفانه هر روزه تکرار می‌شود. حدود یک سال و نیم است که این پروژه از محل جرائم راهنمایی و رانندگی شروع شده است و قرار بود تاکنون به بهره‌برداری برسد ولی به دلیل کمبود اعتبار هنوز نتوانستیم این پروژه را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: پروژه فتح در دو فاز یکی زیر گذر فتح به شهریار است و فاز دوم روی گذر شهریار به طرف کرج پیش‌بینی شده است؛ با توجه مشکلات افزایش نرخ ارز و تغییر فرصت‌ها پروژه دچار مشکلات مالی شده و پیمانکار تاکنون هزینه‌ای بابت آن دریافت نکرده و فرمانداری شهریار و باغستان کمک‌هایی برای راه‌اندازی آن ارائه داده‌اند اما منابعی که باید سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌داد دریغ کرده و پروژه با مشکل اعتبارات مالی مواجه است.



نماینده مردم شهریار یادآور شد: با حضور نمایندگان استان تهران بازدیدی که از این پروژه داشتند قرار شد مدیریت شود و سازمان برنامه و بودجه توجه لازم را داشته باشد و بتوانیم رفع مشکلات مالی شاهد بهره‌برداری این پروژه در فاز اول باشیم.



خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در مورد راه‌اندازی پروژه فتح خاطر نشان کرد: محور ارتباطی یکی از خواسته‌های هر منطقه است، توسعه راه‌ها و ایمن‌سازی در جهان یک امر طبیعی است، متاسفانه شهرک‌های تهران در هم تنیده شده هستند و راه‌ها می‌توانند این ارتباطات را به حداقل زمان ممکن برسانند، پروژه فتح یکی از بهترین پروژه‌ها است که در حال حاضر با مشکلات کمبود اعتبار روبرو است، منابع مالی آن باید از طرف حمل و نقل ترافیک و راه و شهرسازی به آن تزریق شود، بدون شک تکمیل این پروژه کمک بزرگی در حل ترافیک خواهد داشت، میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه حدود ۴۰ میلیارد تومان است، چشم‌انداز و  راه‌اندازی این پروژه عمرانی در نهایت به آرامش مردم ختم خواهد شد./



پایان پیام



 





 



 



 



 

  • کد خبر : 323263
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار