خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/21 - 12:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی

جولان آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها / حاشیه نشینی از بلایای کلان شهرها است

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حاشیه نشینی یکی از بلایای کلانشهرها است و تنها مختص به تهران نیست؛ پایتخت به دلیل اینکه کلانشهرتر از دیگر شهرها است، یک پروژه سنگین در راستاى سر و سامان دادن حاشیه نشین‌ها محسوب می‌شود .

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد ۴ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین پایتخت گفت: اینکه پایتخت ۴ میلیون معادل ۳۰ درصد جمعیت خود حاشیه نشین دارد، آمار اغراق آمیزى است. حاشیه نشینى و سکونت در اماکن غیرمسکونى مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. حاشیه نشینی در شمال و جنوب، غرب و شرق پایتخت وجود دارد و تنها اختصاص به جنوب شهر ندارد اما شهرک‌هایی که در حاشیه‌ها احداث شده‌اند، مشکلات زیر ساختی بسیارى دارند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: مشکلات حمل ونقل عمومی تا موضوعات بهداشتی از جمله مشکلات در حوزه زیرساختى هستند که در حاشیه‌ شهرها بسیار دیده می‌شوند و باید به سرعت رفع شوند. ضمن اینکه ضوابط شهرسازی، موضوعات توسعه شهر و اختیارات بخشداران و دهداران و غیره هم باید مورد توجه واقع شوند.



حاشیه نشینی یکی از بلاهای کلانشهرها است



این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: حاشیه نشینی یکی از بلایای کلانشهرها است و تنها مختص به تهران نیست. پایتخت به دلیل اینکه کلانشهرتر از دیگر شهرها است، یک پروژه سنگین در راستاى سر و سامان دادن حاشیه نشین‌ها محسوب می‌شود که باید مورد توجه مسئولان ملی و استانی قرار بگیرد. موضوعات فرهنگی، اجتماعی و خدمات شهری و دسترسی به امکانات باید مورد توجه قرار بگیرد. 



باید توجه ویژه‌ای به حاشیه نشینی به لحاظ موقعیت و امکانات زندگی شود. از امکانات تفریحی گرفته تا رفاهی و ورزشی که در حاشیه شهرها کمتر است و همین عاملی برای شروع آسیب‌های اجتماعی است



عضو مجمع نمایندگان استان تهران بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای به حاشیه نشینی به لحاظ موقعیت و امکانات زندگی شود. از امکانات تفریحی گرفته تا رفاهی و ورزشی که در حاشیه شهرها کمتر است و همین عاملی برای شروع آسیب‌های اجتماعی است.



رشد اتباع در حاشیه شهرها



یزدی خواه تاکید کرد: باید از محل عوارض آلایندگی، مالیات، ارزش افزوده و …. اعتباراتی برای حاشیه نشینان در نظر بگیریم تا شاهد کاهش حاشیه نشینی و رشد اجتماعی در کشور باشیم. در حال حاضر اعتیاد، طلاق، شغل‌های کاذب، تکدی‌گری و… بیشتر خود را در حاشیه شهرها نشان می‌دهند. موضوع رشد اتباع در حاشیه شهرها به صورت مهاجران افغانی و پاکستانی باید مورد توجه قرار بگیرد.



بیشتربخوانید:





عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان کلونی جمعیت پاکستانی‌ها باید بیش از گذشته مورد بررسی قرار بگیرد تا در آینده به آسیب‌های لاینحل تبدیل نشود. این موضوعات باید در برنامه‌ریزی و توسعه شهری و استانی مورد بررسى قرار بگیرند. مجلس هم تا جای توان برای کاهش این آسیب‌ها  کمک خواهد کرد.



پایان پیام 



 

  • کد خبر : 328939
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار