خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/17 - 17:22
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست هم اندیشی فراکسیون زنان مجلس با معاونت امور زنان و خانواده مطرح شد:

جایگاه زنان در مدیریت کلان و حتی میانی بحثی جدی است/ضرورت اصلاح و تقویت ساختار معاونت زنان

نشست هم اندیشی فراکسیون زنان با معاونت امور زنان و خانواده در مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست هم اندیشی فراکسیون زنان و خانواده مجلس با معاونت امور زنان و خانواده و مشاوران ایشان دیروز (دوشنبه، 17 آبان ماه) برگزار شد.



فاطمه قاسم پور در این نشست با بیان اینکه تعامل مجلس و دولت از اصولی ترین مباحث است، گفت: در عرصه قانون گذاری و اجرا نیازمند توجه بیشتر هستیم و می طلبد مباحث را با فراکسیون به اشتراک بگذارید تا مسیری که برای رفع مشکلات اتخاذ کردیم بتواند در رفع مشکلات حوزه زنان موثر باشد.


 


وی خطاب به خزعلی گفت: جایگاه زنان در مدیریت کلان و حتی میانی بحثی جدی است که دارد مطالبه می شود و در کنار ارتقای ساختار حوزه زنان نیاز است این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنید؛ این جلسه می تواند ابتدای همکاری باشد و امیدواریم تعامل را بتوان به بهترین شکل پیگیری کرد و باید جلسات را به شکل موضوعی دنبال کرد.











جلسه هم اندیشی فراکسیون زنان و خانواده مجلس با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری



 


انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست با بیان اینکه مسیر ما یکی است و راهکارها، قوانین و لوایح اگر هماهنگ شوند بدون دغدغه می توان کار را سرعت بخشید، گفت: باید با همدلی و همراهی مسائل حوزه زنان و خانواده را پیگیری کرد؛ البته تمایل داشتیم زودتر این نشست برگزار شود اما ترجیح دادیم معاونان هم انتخاب شوند و در نشست حضور یابند و در جریان توافق ها و  تفاهم نامه ها قرار گیرند؛ امیدواریم بتوانیم در جریان مسائلی که در دستور کار مجلس است قرار گیریم و شما در جریان برنامه های ما قرار گیرید و با همسویی و همدلی مسائل را پیش ببریم و با اقتدار عمل کرد.


 


وی ادامه داد: کارگروه هایی را برای تدوین برنامه جامع در حوزه بانوان بر اساس دستور رئیس جمهور تشکیل دادیم و ایشان تاکید داشت که برنامه عملیاتی باشد؛ پژوهشکده ها و دانشگاه ها در حوزه زنان و آسیب ها ورود زیادی داشتند و قرار شد به صورت فراتحقیق از آنها بهره برداری کنیم و اگر بخواهیم بر روی طرحی کار کنیم به طور حتم باید کاربردی باشد تا قابلیت اجرا و پیاده شدن را داشته باشد.


 


خزعلی با انتقاد از اینکه ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافته است، گفت: معضل طلاق نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته و میزان آن در برخی شهرها قابل تصور نیست؛  طرح جامعی که در نظر گرفته شده در دو بخش جهت دهی می شود که شامل توانمندسازی زنان در بخش های مختلف سلامت و بهداشت، ورزش، مسائل فرهنگی، هویت، سبک زندگی و بخش مهم آن کارآفرینی و اشتغال زنان است که در این بخش توانمندسازی را به صورت سیستماتیک با کسانی که تخصص در مساله  کسب وکار دارند جلسات متعددی داشتیم و برنامه آماده شده البته رویکرد اشتغال خانواده محور است و به اشتغال فرزندان در سن اشتغال هم توجه شده است.











جلسه هم اندیشی فراکسیون زنان و خانواده مجلس با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری



معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه مقابله با آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد، فحشا، فرار از خانه و خودکشی را مورد توجه قرار داده ایم، گفت: محوریت ما طلاق است و تمرکزمان در سال نخست فعالیت بر روی این موضوع است در این رابطه کارگروه هایی را تشکیل و نظرات را جمع آوری کرده البته در هر دو بخش نیاز به قانون، برنامه عملیاتی و مجریانی داریم که با هم مرتبط باشند و بتوانیم دستورالعمل برای آنها بفرستیم و بر اجرا نظارت داشته باشیم اما متاسفانه ساختار فعلی جوابگوی چنین چیزی نیست و در این رابطه درخواستی را برای رئیس جمهور ارسال کردیم  و در این رابطه بخشنامه ای برای تغییر ساختار معاونت به کمیسیون اجتماعی ارائه شده و امیدواریم در کمیسیون نظرات ما تامین شود و در این رابطه نظرات فراکسیون زنان می تواند راهگشای ما باشد.


 


وی با بیان اینکه توجه به زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست در اولویت قرار دارد، گفت: 6 سفر استانی داشتیم و با زنان، کارآفرینان، روستاییان دیدارهایی داشتیم و باید به دنبال راهکارهای حمایتی باشیم و سیاست گذاری کنیم. یکی از برنامه های ما استفاده از زنان قوی است.


 


فاطمه رحمانی در این نشست با بیان اینکه معاونت زنان ریاست جمهوری باید در جریان سیاستگذاری قوه مجریه قرار گیرد، گفت: رصد شرایط و ارائه برنامه مهم است و انتظار می رود در جایگاه اجرا و راهبردی ورود کنیم و تعامل با اداره کل زنان و خانواده استانداری و مشاوران زنان وزارتخانه ها باید وسیع باشد و ارتباط نظام مند و محکم با مشاوران امور بانوان می تواند کمک کننده باشد.


 


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اصلاح و تقویت ساختار معاونت زنان ادامه داد: اگر 2 تا 3 اولویت مهم را مشخص و به صورت فراگیر به آن توجه کنیم مهم تر از این است که مسائل زیادی را در دستورکار قرار دهیم همچنین بحث عدالت جنسیتی باید مورد توجه قرار گیرد البته در مورد آن برداشت های سوئی می شود اما در صورت توجه می تواند نقش آفرین باشد؛ مجلس در رفع خلاءهای قانون به شما کمک می کند.


 


فاطمه مقصودی در این نشست با بیان اینکه از دولت سیزدهم انتظارات دیگری می رود و باید سربازان نظام پای کار بیایند، گفت: چاره ای نداریم جز اینکه کنار مردم و در میدان باشیم؛ در رابطه با مسائل حوزه زنان و خانواده به اندازه کافی گفت وگو و نشست برگزار شده و باید برای حل مشکلات آن ها به طور اساسی ورود کنیم نه اینکه تنها به گفتار درمانی و برگزاری نشست روی بیاوریم؛ متاسفانه زنان در شهرهای محروم به دلیل فقر و نبود ثروت کارگری می کنند در حال حاضر مردم از شما انتظار دیگری دارند زنان نیاز به عزت و کرامت دارند و باید بیمه آن ها را مورد توجه قرار داد و احتیاجات آن ها را جدی بگیریم؛ در حال حاضر فشارها بر روی زنان و مادران است و باید آن ها را دریابیم و ما از معاونت امور زنان برنامه کاربردی می خواهیم.


 


عفت شریعتی کوهبنانی در این نشست با بیان اینکه امیدواریم این نشست ها زمینه ساز تحول زندگی زنان باشد، گفت: در مجلس از منظر تقنینی و نظارتی مباحث حوزه زنان خانواده را پیگیری خواهیم کرد و شما باید از نظر اجرا وارد شوید و برای تحول نیاز به قانون جامع و برنامه های مناسب داریم. در این رابطه نیاز است ما در جریان قرار گیریم که مجلس باید در چه مواردی قانونگذاری کند تا بتوان وضعیت زنان را در کشور متحول کرد؛ فراکسیون زنان اهتمام ویژه ای را برای همکاری دارد و نیاز است پیشنهادات قانونی را ارائه کنیم تا برای تبدیل آن ها به قانون ورود کنیم.


 


وی ادامه داد: به عنوان مثال بیمه زنان خانه دار از مهم ترین مسائلی است که باید در دستورکار قرار گیرد، مجلس، دولت و قوه قضائیه همراه و همسو هستند و باید خروجی این 4 سال را به نحو احسن داشته باشیم.


 


معصومه پاشائی بهرام در این نشست با بیان اینکه مردم به خاطر زن بودن به ما رأی ندادند بلکه به توانمندی های ما رأی دادند، یادآور شد: باید برای رفع مشکلات جامعه کوشید و برای زنان و مردان در کنار هم قانون گذاری کرد و نباید حوزه زنان را از مردان تفکیک کرد و حوزه زنان باید در تمامی قوانین به موازات جلو برود. در حوزه زنان هم نیاز است مدیریت را از زنان قوی شروع کنید تا حامی جامعه زنان شوند؛ ما زنان تجار و سرمایه گذار و قوی در کشور داریم و باید اشل مدیریت را ارتقا داد.


زهره سادات لاجوردی در این نشست با بیان اینکه میان فراکسیون زنان و معاونت امور زنان همدلی وجود دارد و باید افزایش یابد، گفت: در دولت قبل نتوانستیم ارتباط مناسبی را با معاونت امور زنان و خانواده برقرار کنیم بنابراین جلسات نتایج موثری نداشت و انتظار داریم با توجه به تعاملی که در حال حاضر وجود دارد با تلاش بتوان گام های موثری برای رفع مشکلات زنان برداریم؛ نگاه تعامل زن و خانواده می تواند موثر باشد، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مراحل نهایی را سپری کرد و اجرای آن عزم جدی می طلبد و انتظار داریم از طریق معاونت زنان استان ها روند اجرای آن را پیگیری و موانع سد راه را به ما اطلاع دهند زیرا فرصت ها محدود است و باید مشکلات انباشته شده را حل و فصل کرد. ما پیگیر این موضوع هستیم و انتظار داریم شما هم به آن توجه کنید.


 


الهام آزاد در این نشست با ابراز امیدواری از نگاه و رویکرد یک سو، گفت: خوشحال هستیم که در گام دوم انقلاب هماهنگی نگاه و رویکرد بین مجلس و دولت وجود دارد؛ به طور قطع نگاه انقلابی در فراکسیون زنان مجلس و در معاونت زنان می تواند گام های مثبتی را در گام دوم انقلاب در جهت اعتلای ارزش های نظام بردارد که نقش زنان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد؛ انتظار می رود هم افزایی دولت و مجلس افزایش یابد تا بتوانیم گام های موثری برداریم.


 


وی افزود: اشتغال زنان به سمت بحران فرهنگی پیش می رود و در بحث بررسی سیاست های کلی نظام گفتمان را باید به سمت گفتمان انقلاب پیش ببریم و نگاه عمیق و کارشناسانه به زنان داشته باشیم؛ باید از مدیریت های کلان صحبت کرد و همچنین به عفاف و حجاب بپردازیم.


 


پروین صالحی مبارکه در این نشست افزود: هسته اصلی مساله این است که بعد از اتمام جنگ تحمیلی تلاش دشمن متوجه این شد که زن را از هویت تهی کند و به شکلی وارد جامعه کند که در خور زن نیست؛ متاسفانه طی این سال ها از جبهه مقابل فعالیت منسجمی دیده نشده و جلساتی در شهرهای مختلف به عنوان زن و مشارکت اجتماعی برگزار می شد و به زنان القا شد که تا وقتی هویت می گیرید که در اجتماع دارای شغل باشید و این نگاه متاسفانه بر روی زنان اثر گذاشته است و باید تلاش کنیم که هویت زن را بازگردانیم و بدون گذار از فراهم کردن مسائل اقتصادی نمی توان این کار را انجام داد؛ باید به مشاغل خانگی زنان و فروش محصولات و رفع مشکلات اقتصادی آن ها توجه شود و هویت از دست رفته زن را احیا کنیم.


 


شیوا قاسمی پور در این نشست با اشاره به مشکلات متعدد حوزه زنان، گفت: در حوزه انتخابیه با مشکلاتی مانند ترک تحصیل، زنان سرپرست خانوار و از همه مهم تر کولبری زنان مواجه هستیم هرچند برای رفع معضل کولبری قول هایی داده شده اما محقق نشده است.


 


وی ادامه داد: قرار شده فراکسیون زنان مجلس به تمام استان ها برای بررسی مشکلات زنان و حوزه خانواده سفر کنند، گرفتاری ها و مشکلات ما زیاد است و باید در کنار پیگیری تمامی مسائل مشکلات حوزه زنان را هم پیگیری کنیم به دنبال این نیستیم که زن را در مقابل هم قرار دهیم بلکه در کنار هم می توانند موفق شوند، زنان باید از همدیگر حمایت کنند.


 


وی ادامه داد: باید برنامه ای برای بهبود وضعیت زنان طراحی و نقشه راهی تهیه کنیم.


 


سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در این نشست با بیان اینکه به جای تعریف بایدها باید خودمان را خطاب قرار دهیم، گفت: باید در اسرع وقت درمان اساسی برای رفع مشکلات حوزه زنان داشته باشیم زیرا مسئله اساسی جمهوری انقلاب اسلامی در چله دوم  زنان است و اگر انرژی زنان و دختران به درستی هدایت نشود و با شیوه و اسلوب قدیمی بخواهیم آنها را مدیریت کنیم به تهدید علیه کشور تبدیل خواهند شد و باید به شیوه نوین مبتنی بر گفتمان انقلاب ورود کنیم. دشمن در حال سرمایه گذاری بر روی زنان است زیرا مظهر قوام جامعه و اجتماع محسوب می شوند؛ رهبر معظم انقلاب می فرمایند زنان رهبران انقلاب هستند و باید از پتانسیل و فکر زنان استفاده کرد؛ در حوزه اجرا و تقنین کم کاری شده و باید اتاق فکری تشکیل و عملیاتی باشد و امیدواریم براساس گام دوم انقلاب بتوانیم گام های جدی برداریم.


 


الهه عطایی مشاور رییس مجلس در ادامه گفت: طی 4 و 5 سفری که با رئیس مجلس به استان ها داشتیم در جریان برخی مباحث قرار گرفتیم و باید به جد دنبال برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان و مدیران زیرمجموعه حوزه زنان استانداری ها باشیم زیرا به شدت از گفتمان کلان انقلاب اسلامی به دور هستند. علاوه براین متاسفانه تعداد زیادی از زنان تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و شرایط دسترسی نداشته و یا پشت نوبتی هستند.


 


وی ادامه داد: در برنامه نهادهای حمایتی نسبت به توانمندسازی بی توجهی شده و تبعات این موضوع را در خانواده ها شاهد هستیم نیاز است اگر برنامه ای برای سیاستگذاری دارید نهادهای حمایتی هم مشارکت داده شوند تا بتوان همگام، هم مسیر و همسو گام برداشت و همچنین به موضوع اشتغال توجه کرد.


 


زهره الهیان در این نشست با ابراز خرسندی از وجود تعامل میان فراکسیون زنان و معاونت زنان خانواده ریاست جمهوری، گفت: در نشستی که با خانم ابتکار داشتیم ایشان حتی یکبار از موضوع جمعیت که رهبر معظم انقلاب 40 مرتبه نسبت به آن تاکید داشتند سخن نگفتند و امیدواریم همراهی و تعامل با شما منجر به رفع مشکلات حوزه زنان شود.


 


وی با تاکید بر ضرورت در اولویت قرار دادن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، افزود: ستاد ملی جمعیت یکی از اعضای آن در کنار سازمان ها معاونت زنان و خانواده است و از شما و تیم همراه انتظار داریم به این موضوع توجه کنید و به بحث اصلاح ساختار توجه کنید زیرا از بی توجهی نسبت به ارتقای ساختار ضربه خواهیم خورد.


 


فاطمه محمدبیگی در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به بحث سند ملی هویتی برای زنان و دختران، گفت: باید این موضوع مرجع معاونت زنان و وزارتخانه ها قرار گیرد و همچنین طرح های آموزشی خوبی مانند مطلع مهر احیا شود و وضعیت طرح ملی گفت وگوی ملی تعیین تکلیف شود.


 


وی ادامه داد: مجلس یازدهم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به سرانجام رساند و می طلبد اجرا و عملیاتی شدن آن در دستورکار قرار گیرد زیرا قانونی است که به صورت عملی تصویب و تدوین شده همچنین باید ساختار ستاد ملی جمعیت اصلاح شود، نقش شما و مجموعه در ستاد محفوظ است و باید با تدوین آئین نامه و شیوه نامه ورود کنید و گروه های کارشناسی را مامور اجرای آن کنید.


 


ولی مراد مشاور معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه به کمیته های تخصصی در حوزه تقنین که متشکل از وکلا باشد، نیاز داریم، گفت: موضوعی که جای تاسف دارد این است که گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان و خانواده به عنوان جریان انقلابی ورود نکرده و ریل گذاری ها باید به سمت صحیح ببریم. زن امروز نقش اقتصادی دارد و ما به چندین کمیته مشترک نیاز داریم و باید کارهای تحقیقاتی، علمی و کارشناسی پشت طرح ها باشد؛ نگاه مردان به زنان نمی دانند و نمی توانند است و این مسیر باید باز شود و نیاز است کمیته پیگیری مشترکی متشکل از دولت و مجلس تشکیل و با وزارتخانه ها جلساتی برگزار و مطالبات را پیگیری کنیم. به جلسات مشترک کمیته پیگیری با سران قوا برای پیگیری مطالبات نیاز داریم.











جلسه هم اندیشی فراکسیون زنان و خانواده مجلس با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری



مومن مدیرکل حقوقی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این نشست یادآور شد: قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشد و پایش و نظارت جدی شود در این فرصت اندک رصد و پایش زیادی برای بحث اصلاح ساختار نهاد زنان داشتیم و حجت الاسلام رئیسی زمانی که وارد قوه شدند اداره تنقیح را برای جلوگیری از فساد مکلف کردند شفافیت قانون وجود داشته باشد و در حوزه زنان مقررات و قوانین احصا شده و بر اساس داشته ها هدفگذاری ها را انجام خواهیم داد و در مورد همسویی با مجلس در خدمت نمایندگان هستیم و اگر قرار است از زنان حمایت اقتصادی شود به صورت جزیی جواب نمی دهد بلکه باید سیستمی باشد و باید کارگروه هایی تشکیل و برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت داشته باشیم. مطالبات را پیگیری خواهیم کرد.


 


وی ادامه داد: اگر قرار است لایحه ای تنظیم شود بهتر است در وهله اول هماهنگی ها انجام شود زیرا وقت فرصت سوزی و اشتباه نیست./


 


پایان پیام
  • کد خبر : 330772
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار