خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/29 - 15:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شرکت مدیریت منابع آب ایران در جوابیه‌ای مطرح کرد:

تامین آب شرب و محیط زیست تالاب هورالعظیم در اولویت قرار دارد/ بهبود وضعیت نیازمند مشارکت همه جانبه

شرکت مدیریت منابع آب ایران در جوابیه ای مطرح کرد که با اولویت تامین آب شرب و محیط زیست تالاب هورالعظیم، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده اما دست‌یابی به نتایج بهینه و تامین‌کننده نیازهای مردم و تالاب، نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شرکت مدیریت منابع آب ایران به دنبال انتشار مطلبی با عنوان موضوع مرگ هورالعظیم فاجعه ای دیگر برای کشور/ سیل بی مدیریتی ماهیان کرخه را غرق کرد در خبرگزاری خانه ملت، جوابیه‌ای را در اختیار این خبرگزاری قرار داد.



متن جوابیه به شرح زیر است:



تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از مهمترین تالاب‌های کشور در محدوده مرز ایران و عراق واقع شده و مساحت کل تالاب حدود 3000 کیلومترمربع است که حدود  1000 کیلومترمربع آن در ایران قرار دارد.



رودخانه کرخه یکی از مهمترین منابع تغذیه کننده این تالاب است و براساس حقابه زیست محیطی تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیاز زیست محیطی تالاب، در شرایط خشکسالی، میزان 1383 میلیون مترمکعب در سال باید به این تالاب تخصیص یابد بر همین اساس از ابتدای سال آبی تا پایان خرداد ماه معادل 1800 میلیون مترمکعب از حقابه آن تامین شده است. (سه ماه تا پایان سال آبی 1400-1399 باقی مانده است) که به عبارت دیگر، معادل 30 درصد بیش از نیاز زیست محیطی ابلاغی، تامین منابع ورودی به تالاب صورت پذیرفته است.



بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در 8 تیر 1400، 5/87 درصد از سطح تالاب، دارای سطوح آبدار(مجموع سطح سبز و بدنه آبی) و 8/75 درصد سطح خالص بدنه آبی بوده و با مقایسه این تصاویر در دو سال 1392 و 1400 در مدت مشابه، سطوح آبدار تالاب نشان از افزایش 65 درصدی تالاب در سال 1400 نسبت به سال 1392 که این حوضه دچار خشکسالی بود، را دارد.



بر اساس آخرین تصاویر و اطلاعات، سطح زیر کشت شلتوک در مناطق پایین دست سد کرخه و حتی در مناطقی از تالاب، علیرغم ممنوعیت آن به بیش از 18600 هکتار رسیده که بیانگر روند رو به رشد و ادامه دار کشت غیر مجاز در پایین دست مخزن است و  این روند افزایشی در کشت شلتوک، سبب شد تا حقابه زیست محیطی تامین شده به طور کامل به تالاب وارد نشود.



حیات آبزیان تالاب در ماه‌های بسیار گرم تابع شرایط اقلیمی و دمای آب و اکسیژن محلول در آب است و هر کدام از عوامل فوق می‌تواند سبب مرگ و میر آبزیان شود و این اتفاق در ماه‌های بسیار گرم سال‌های قبل با شرایط اقلیم مشابه دیده شده است.



با توجه به توسعه کشت شلتوک در یک ماهه اخیر و به منظور تامین نیاز آبی تالاب و زیست مندان آن، از ابتدای خرداد تا 20 تیرماه، حجم رهاسازی شده از مخزن سد کرخه، جهت تامین مصارف 323 میلیون متر مکعب بوده که حدود 74 میلیون متر مکعب آن در خردادماه به جهت تامین حقابه تالاب و 23 میلیون متر مکعب آن به صورت موجی و با توجه به شرایط ویژه تالاب و در جهت تغذیه آن (علاوه بر جریان متوسط روزانه مخزن) در نیمه اول تیرماه رهاسازی شده است.



 این سازمان با اولویت تامین آب شرب و محیط زیست تالاب، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است، لیکن دست‌یابی به نتایج بهینه و تامین‌کننده نیازهای مردم و تالاب، نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 323532
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار