خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/16 - 14:07
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
یوسفی هشدار داد؛

بحران فاضلاب شهرهای خوزستان فاجعه ای زیست محیطی و تهدید جدی برای سلامت مردم است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلگه خوزستان به دلیل سیاست‌های اشتباه امروزه با تغییرات فصلی و مشکلات زیست محیطی متنوعی روبرو است که خود را در قالب موضوعات تنش‌های آبی و هجوم ریزگردها نشان می‌دهد.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه در خصوص ورود آب فاضلاب به رودخانه اهواز گفت: با وجود ۵ رودخانه و ۷ سد بزرگ در خوزستان مردم برای تامین آب شرب خود از آب‌های سطحی رودخانه‌ها استفاده می‌کنند، به بیانی ۸۵ درصد تامین آب مصرفی مردم از رودخانه‌های این شهر است، بر همین اساس حفاظت از رودخانه‌ها در مقابل آلودگی‌ها همچنین تاثیر مستقیم آن بر سلامتی مردم نقش مهمی دارد. ورودی فاضلاب به رودخانه کارون نمونه‌ای از تاثیر مستقیم تخریب محیط بر زندگی مردم است که در خوزستان شاهد آن هستیم.











مجتبی یوسفی


نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: ورود فاضلاب به رودخانه کارون مسئله تازه‌ای نیست و طی سال‌های اخیر به مسئله کشمکش میان حامیان محیط زیست و مسئولان استانی و کشوری تبدیل شده است، بزرگترین رودخانه کشور متاسفانه امروزه در محاصره فاضلاب شهری و درگیر خشکی بی برنامه‌ای شده است و این موضوع تهدیدی برای سلامت مردم خوزستان است.



وی ادامه داد: عمده فاضلاب شهری اهواز، شوشتر، آبادان، خرمشهر، ایذه و باغ ملک به کارون سرازیر می‌شود، این موضوع از عوامل ایجاد مشکلات زیست محیطی و کاهش کیفیت آب این رودخانه شده است، آب این رودخانه قبل از رسیدن به دست مردم تصفیه می‌شود اما به دلیل مشکلات فرسودگی شبکه آبرسانی مردم باید از پمپ آب استفاده کنند و از جهتی برای استفاده مصرفی بایستی مردم از آب شیرین کن‌ها در منازل خود بهره مند باشند.



فاضلاب و خشکسالی مشکل کارون است



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد:کاهش آب رودخانه کارون و ورود فاضلاب به آن منجر به پایین آمدن کیفیت آب و بالا رفتن ای سی آب(شوری) شده است و با ورود به نیمه دوم سال امیدوارم بارندگی متوالی پیش روی داشته باشیم تا با مشکل هجوم ریزگردها مواجه نباشیم.



یوسفی ادامه داد: با سنجش کیفیت آب رودخانه‌ها مشخص شد؛ شوری آب در برخی از مناطق تا ۴ هزار هم پیشرفت داشته است، همه موارد نشان می‌دهد دولت باید هر چه سریع‌تر پروژه‌های تصفیه آب، نوسازی شبکه آبرسانی شهرهای آبادان، خرمشهر، اهواز، شادگان و.... را زودتر در دستور کار خود قرار دهد. بحران آب به لحاظ کمی و کیفی تمام ابعاد زندگی مردم را از مسائل اقتصادی گرفته تا بهداشتی و درمانی تحت تاثیر قرار می‌دهد.



باید پروژه‌های نیمه تمام حوزه آبرسانی در این شهر هر چه سریع‌تر تکمیل شود، انتظار داریم در دولت سیزدهم عقب افتادگی که در ادوار مختلف شاهد آن بودیم جبران شود



عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر حدود۷۰ درصد فاضلاب شهر اهواز به رودخانه کارون سرازیر می‌شود، این تخریب محیط زیست علاوه بر مشکلات سلامتی مسائل زیست محیطی را هم به همراه دارد که متاسفانه سالیان طولانی زمان نیاز دارد تا احیا شود؛ باید پروژه‌های نیمه تمام حوزه آبرسانی در این شهر هر چه سریع‌تر تکمیل شود، انتظار داریم در دولت سیزدهم عقب افتادگی که در ادوار مختلف شاهد آن بودیم جبران شود.



نقش نظارتی مجلس را پررنگ کنید



یوسفی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد نقش مجلس تاکید کرد: رهبر انقلاب بارها در صحبت‌های خود به نقش نظارتی مجلس و مسئولان اجرایی اشاره کردند و به آنان در مورد حل مشکلات مردم سفارش کرده‌اند. امروز باید به مسئولان اجرایی یادآوری کنیم در قبال مسئولیتی که دارند باید پاسخگوی مردم باشند و نمایندگان امروزه مطالبه گر خواسته‌های مردم هستند.



عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: مجلس در حوزه تخصیص اعتبارات در حل مشکلات به ویژه پروژه‌های آبرسانی ردیف بودجه‌ای مشخصی را تعیین کرده که شاهد مشکلات گذشته در راستای موضوعات شهری و آبرسانی در فصل بارندگی و فصول گرم سال نباشیم.



هجوم ریزگردها به اهواز



وی در ادامه یادآور شد: در کنار آلودگی رودخانه کارون امروز با مشکلات گرد و غبار و هجوم ریزگردها در شهرهای جنوبی روبرو هستیم که پرداخت نشدن حقابه رودخانه‌هایی از قبیل هورالعظیم، شادگان و… منجر به ایجاد کانون ریزگردها می‌شود و بسیاری از این ریزگردها منشا داخلی داشته که زندگی مردم را مورد مخاطره قرار می‌دهد، در دو دهه قبل خوزستان مشکلی به نام ریزگردها نداشت که منشاء آن داخلی یا خارجی باشد، جلگه خوزستان به دلیل سیاست‌های اشتباه امروزه با تغییرات فصلی و مشکلات زیست محیطی متنوعی روبرو است که خود را در قالب موضوعات تنش‌های آبی و هجوم ریزگردها نشان می‌دهد.



بیشتر بخوانید:



کارون باید زنده بماند



مردم مسیر رودخانه های خوزستان همواره حقابه تالاب را رعایت کرده اند



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست و حفظ اکوسیستم طبیعی در مجلس قوانینی خوبی داریم اما در حوزه مدیریت و اجرایی آن با اما و اگرهایی روبرو هستیم که اگر دولت‌ها آنها را به درستی اجرایی می‌کردند امروزه با چنین فجایعی در محیط زیست روبرو نبودیم، امیدوارم دستگاه‌های قضایی با تغییراتی که داشته بیشتر از قبل به موضوعات محیط زیستی ورود داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 328440
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار