خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/30 - 06:57
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور در نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس با مدیران دستگاه های اجرایی استان کردستان:

باید افق مشخصی را برای حل مسائل و مشکلات بانوان تعریف کنیم/ضرورت احیای کارگروه زنان و خانواده در استان ها

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه در دولت نهم 0.25 درصد از اعتبارات استانی به اداره کل امور بانوان خانواده استانداری‌ها اختصاص داشت که نیاز است این بودجه مجدداً تخصیص یابد، گفت: دولت در لایحه بودجه می بایست به این مساله توجه کند و انتظار می‌رود افق و برنامه مشخصی برای حل مسائل و مشکلات بانوان در استانها تعریف شود


به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با حضور جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی کردستان در استانداری برگزار شد.




فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با انتقاد از اینکه الگویی مبتنی بر پیشرفت منطقه ایی نداریم، گفت: اطلس مسایل استانی در حوزه زنان نیاز است تدوین شود.


 


وی با بیان اینکه در دولت نهم 0.25 درصد از اعتبارات استانی به اداره کل امور بانوان خانواده استانداری‌ها اختصاص داشت که نیاز است این بودجه مجدداً تخصیص یابد، گفت: امیدواریم دولت در لایحه بودجه به این امر توجه کند و انتظار می‌رود افق مشخصی برای حل مسائل و مشکلات بانوان تعریف شود و استان‌ها نیز توان حل مسائل را داشته باشند که البته ارتقاء وضعیت در استانها با رویکرد خانواده محوری دنبال شود .


 


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با یادآوری فعال بودن کارگروه بانوان خانواده در استانداری‌ها ادامه داد: در حال حاضر این کارگروه فعال نیست و نیاز است در استان‌ها تشکیل شود تا بتوان مسائل مربوط به این حوزه را به صورت تخصصی پیگیری کرد؛ این مهم را مطالبه می کنیم تا به صورت مستقل بتوانند نقش و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.


 


شیوا قاسمی‌پور در این نشست با بیان اینکه باید بینش و تفکر ما نسبت به مسائل حوزه زنان تغییر کند، تصریح کرد: زنان باید ابتدا به خودباوری برسند و آن را به مردان جامعه نیز منتقل کنند.


 


وی با بیان اینکه ما زنان باید برای تغییر این نوع نگاه به حوزه زنان تلاش کنیم، ادامه داد: نباید اجازه داد به زنان مانند مسائل حاشیه‌ای و ویترینی نگاه شود و نگاه خانواده‌محور باید در اولویت قرار گیرد.


 


نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه زنان نباید در حاشیه قرار گیرند بلکه باید در نوک پیکان باشند، گفت: با وجود اینکه استان کردستان به عنوان استان محروم شناخته می‌شود اما دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی است؛ همچنین نخبگان و افراد توانمند زیادی در استان داریم که در سطح ملی از آنها به درستی استفاده نشده و امیدواریم شاهد به کارگیری آنها در دولت سیزدهم باشیم.


 


زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به بحث ورزش بانوان گفت: وزیر ورزش و جوانان برای نخستین بار هیأت اندیشه‌ورز جوان را تشکیل داده و بسیاری از مباحث مطرح شده در نشست امروز را در این هیأت مطرح کردیم ؛ یکی از مباحث در حوزه زنان بحث غربالگری و تشخیص دیررس است که باعث می شود که برخی از زنان با مشکل مواجه شوند و به تهران برای درمان مراجعه کنند.


 


وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه سیار در روستاها و حاشیه‌ها امری ضروری است، گفت: مسائل بیمه زنان خانه دار  را در کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی پیگیری خواهیم کرد.


 


وی ادامه داد: همچنین مرکز پژوهشکده سرطان زنان می تواند در بحث غربالگری و سرطان به شما کمک کند و این مرکز برای حمایت از استان‌ها اعلام آمادگی کرده است.


 


سارا فلاحی در این نشست با بیان اینکه عمده مشکلات ما در حوزه زنان به خانواده برمی‌گردد، گفت: در وهله اول باید خانواده را توانمند کرد و نیاز است خانواده‌ها را آموزش دهیم تا زنان در خانواده به رسمیت شناخته شوند. 


 


وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردان به توانایی زنان اعتقادی ندارند و به هیچ وجه آنها را به رسمیت نمی‌شناسند و هویت مستقل زن را به رسمیت نشناختیم. 


 


فلاحی با انتقاد از اینکه زنان در تریبون ها تنها به رسمیت شناخته می شوند، تصریح کرد: از سرریز بودجه مردان به زنان اختصاص دادیم و  در این رابطه موانع قانونی و فکری وجود دارد و زنان باید از این موانع عبور کنند.


 


این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: امیدوار هستیم که از این فضا عبور و اسلام را به معنای واقعی پیاده کنیم.


 


محمدابراهیم زارعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این نشست با بیان اینکه تا زمانی که به نقش زنان در خانواده باور نداشته باشیم، زنان به جایگاهی که در شأن آنها است دست پیدا نمی کنند، گفت: زنان باید به استعدادها و توانمندی‌هایشان باور داشته باشند و همچنین پذیرای مسئولیت‌های اجتماعی باشند.


 


نگهدار از حوزه ترویج جهاد کشاورزی و زنان روستایی با بیان اینکه 35 درصد از جمعیت استان در بحث کشاورزی فعال هستند، گفت: به دنبال توانمندسازی زنان روستایی هستیم و تنها استانی در کشور هستیم که صندوق حمایت از توسعه و فعالیت زنان روستایی را داریم و می‌طلبد ردیف اعتباری برای آموزش زنان مانند گذشته داشته باشیم و همچنین سهم دولت از صندوق‌های استانی افزایش یابد؛ سهم دولت در رابطه با اشتغال خرد زنان روستایی اندک است و ردیف به ردیف اعتباری برای آموزش زنان روستایی و بازارچه‌های فروش محصولات زنان داریم.


 


کاظمی مدیرکل فنی و حرفه‌ای گفت: تسهیل فروش محصولات خانگی‌، آموزش‌های کارآفرینی، افزایش منابع خدمات خرید آموزشی برای فنی و حرفه‌ای، در اولویت قرار دادن ورزش بانوان و پیش بینی مدت زمان یک ساعته برای ورزش زنان کارمند از جمله مباحثی است که باید در حوزه زنان مورد توجه قرار گیرد.


 


نامدار معاون آموزشی متوسطه با بیان اینکه نگاه ما در آموزش و پرورش نسبت به دختران نگاه توسعه مدارانه است، گفت: توسعه استانها بدون توجه به توسعه آموزش دختران امکان‌پذیر نیست و در کنار تأمین اعتبارات باید مشوق‌هایی را برای ترغیب دختران بازمانده از تحصیل پیش‌بینی کرد، می‌طلبد نمایندگان در زمان رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت توجه این وزارتخانه به تقویت هنرستان های فنی و حرفه‌ای تأکید کنند؛ علت عمده بازماندگانی از تحصیل، فرهنگی است و بیش از 60 یا 70 درصد آنها در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و خانواده آنها ضرورتی نمی‌بینند دخترانشان تحصیل کنند البته علت یکی از علت‌های آن اقتصادی و همچنین اعتقادی است.


 


نماینده حوزه بانوان و خانواده اداره کل رفاه استان مهمترین مسئله در حوزه زنان را ضعف در مشارکت سیاسی و تعداد اندک نمایندگان مجلس و شورای شهر دانست و بر ضرورت اصلاح قوانین فعلی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای کاهش خشونت علیه زنان، ارائه آموزش به دختران، استفاده از الگوهای موفق کشورها، مشکلات حوزه زنان سرپرست خانوار، تحکیم خانواده، ایفای نقش فعالتر مشاوران زن، تسهیل شرایط ازدواج، افزایش اختلافات خانوادگی، تغییر در الگوی روابط زن و مرد تأکید کرد. همچنین نیاز است حوزه زنان در استانداری‌ها تقویت شود./


 


پایان پیام
  • کد خبر : 329627
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار