خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/19 - 10:40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
زنگار بر روی نگین کردستان

آیا تالاب زریوار به تاریخ می پیوندد

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه «زریوار» نگین منطقه کردستان از بی نظیرترین تالاب‌های کشور است که طی سال‌های گذشته با سوء مدیریت و بهره برداری غیراصولی به شدت تخریب شده است.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آلودگی و خشکی دریاچه «زریوار» در مریوان زیباترین تالاب کشور گفت: دریاچه «زریوار» مریوان کردستان که امروز از آن به عنوان تالاب یاد می‌کنند، متاسفانه در طی سال‌های اخیر قربانی برنامه‌های غیرکارشناسی شامل ماهی ریزی و  پرورش ماهیان غیر بومی و تبدیل این تالاب به استخر پرورش ماهی، احداث سد خاکی در قسمت‌های جنوبی تالاب و قطع ارتباط رودخانه سیروان با تالاب و حذف کامل گونه‌های بومی ارزشمند تالاب، ورود رسوبات و شن‌های جاری، فضولات حیوانی و انسانی به دریاچه از طریق بند انحرافی قزلچه سو، ورود فاضلاب‌های انسانی و مواد زائد جامد بخشی از شهر مریوان و روستاهای حاشیه تالاب شده است و مشکلات زیست‌محیطی را در این منطقه دو چندان کرده است.



تصاویر امروز دریاچه زریوار گویای زیبایی گذشته آن نیست



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: تصاویر امروز این دریاچه گویای زیبایی گذشته آن نیست. اکوسیستم تالاب «زریوار» مریوان به‌ عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و کمیاب است که در یک دره به وسعتی که از دو طرف شرق و غرب آن با کوه‌های پوشیده از جنگل‌هایی که دور تا دور آن را احاطه‌ کرده، قرار گرفته است.



با اقدامات اشتباه صورت گرفته کیفیت آب تالاب به شدت کاهش یافته و گونه‌های بومی ماهی با ارزش اقتصادی بالا نابود و حذف گردیده و درآمد مردم بومی منطقه را نیز کاهش یافته است



وی ادامه داد: با اقدامات اشتباه صورت گرفته کیفیت آب تالاب به شدت کاهش یافته و گونه‌های بومی ماهی با ارزش اقتصادی بالا نابود و حذف گردیده و درآمد مردم بومی منطقه را نیز کاهش یافته است. در برخی از مواقع تنها نمی‌توان از سازمان محیط زیست انتظار احیای دریاچه‌ها، تالاب‌ها و جنگل‌ها را داشت، بلکه باید برنامه جامع و یکپارچه احیا، مدیریت و بهره برداری پایدار تالاب زریوار با مشارکت جوامع محلی و ذینفعان با حمایت و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط تهیه و اجرا شود.



رفیعی یادآور شد: پتانسیل‌های طبیعت‌گردی و گردشگری این جاذبه طبیعی می‌تواند فرصتی طلایی برای کردستان باشد؛ در این ارتباط ارزیابی ظرفیت‌های اکوتوریستی تالاب زریوار و تهیه طرح مربوطه توسط دستگاه‌های ذیربط ضروری است.



وعده‌های بی سرانجام



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برنامه‌ها و طرح‌های متفاوتی در حد وعده و وعید از طرف مسئولان استانی و کشوری برای احیا و زنده نگه داشتن این دریاچه داده شده است که متاسفانه اکثر طرح‌های اجرا شده اشتباه و مخرب بوده و برنامه‌های پیش بینی شده تاکنون جامه عمل نپوشیده و امروز شاهد تخریب و نابودی این تالاب در سایه بی‌توجهی مسئولان هستیم.



وی ادامه داد: تمام اسناد و مدارک و خبرها نشان می‌دهد که از دهه ۷۰ ساماندهی و نجات دادن دریاچه «زریوار» در دستور کار بوده اما امروز تخریب و نابودی این دریاچه نتیجه اقدامات اشتباه و فعالیت‌های مخرب و توسعه ناپایدار این منطقه را؛ نمایان نموده است. 



دریاچه «زریوار» نگین منطقه کردستان است



رفیعی ادامه داد: دریاچه «زریوار» نگین منطقه کردستان است که طی سال‌های گذشته همه گونه مورد بی مهری واقع شده است؛ راهکارهای متفاوتی برای نجات این تالاب نظیر رفع تصرف حریم تالاب، توقف ماهی ریزی و پرورش غیراصولی ماهیان غیر بومی، اصلاح سدخاکی جنوب تالاب و برقراری ارتباط تالاب با رودخانه سیروان، تکمیل و راه اندازی تصفیه خانه مریوان و توقف تخلیه فاضلاب شهر به تالاب، امکان سنجی و تهیه طرح جامع طبیعت گردی تالاب و بررسی شیوه‌های کنترل یا برداشت گیاهان مهاجم دریاچه، راه‌اندازی برنامه پایش مستمر تالاب، جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها، انسداد چاه‌های فاقد مجوز و نصب کنتور بر چاه‌های واجد مجوز، مدیریت کار آمد پسماند، تکمیل پروژه دفع بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی اطراف دریاچه و در نهایت تهیه و اجرای طرح جامع احیا، مدیریت و بهره برداری پایدار تالاب با مشارکت محلی وجود دارند.



بیشتر بخوانید:





رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که می‌تواند این دریاچه را از مرگ حتمی نجات دهد، اجرای طرح حفاظت مشارکتی با مشارکت ذینفعان و جوامع محلی و همه دستگاه‌های مربوطه است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 330939
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار