خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 14:16
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدعلی‌محمد بزرگواری:

10 درصد آب کشور در کهکیلویه و بویراحمد است

**استان کهکیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور، 10 درصد آب کشور را تولید می‌کند.

"سیدعلی‌محمد بزرگواری" با بیان این مطلب به نشریه امید مردم، افزود: هم‌اکنون بخش‌هایی از استانهای جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان از آب موجود در کهکیلویه و بویراحمد در بخشهای شرب و کشاورزی استفاده می‌کنند.

‌وی حداکثر ظرفیت تأمین آب از منابع سطحی و زیرزمینی در این استان را بالغ بر 34 میلیون و 495 هزار متر مکعب در سال عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس نیاز مردم تنها دو میلیون و 345 هزار و 656 متر مکعب آب تولید و به شبکه‌های آبرسانی منتقل می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 370 هزار نفر در 12 شهر و 77 روستای اقماری استان در قالب 78 هزار و 913 انشعاب آب تحت پوشش خدمات این شرکت هستند و آب مورد نیاز این تعداد شهر و روستا از طریق 44 حلقه چاه عمیق و چهار دهنه چشمه تأمین می‌شود.

بزرگواری نسبت به مصرف بی‌رویه آب در استان هشدار داد و گفت: در چند سال اخیر مشکلاتی از جمله خشکسالی موجب کاهش ذخیره سدها و همچنین افت سفره‌های آب زیرزمینی شده است براین اساس صرفه‌جویی تنها راه برای گذشتن از مشکلات کنونی و آینده در زمینه آب شرب استان است.

وی تصریح کرد: در صورت عدم صرفه‌جویی مردم در زمینه مصرف آب، مشکلاتی در زمینه تأمین و توزیع آب در آینده به‌وجود می‌آید.

نماینده کهگیلویه و بهمئی از تخصیص 600 میلیارد ریال برای تصفیه خانه‌های آب این استان طی سه سال آینده خبر داد و اظهار داشت: همچنین هرساله 10 میلیارد ریال برای تعمیر تأسیسات آبرسانی پیش‌بینی شده است. 

وی گفت: پروژه‌های آبرسانی در نقاط مختلف روستاهای دورافتاده استان کهکیلویه وبویراحمد بیانگراین موضوع مهم است که دولت تا چه اندازه نسبت به رفع مشکلات روستائیان، انجام خدمات‌رسانی شایسته و تأمین امکانات اولیه درروستاها تأکید داشته است.

بزرگواری افزود: به دلیل مشکلات فراوان ازجمله نبود آب آشامیدنی سالم بسیاری از مردم به ویژه جوانان به شهرهای مختلف استان و حتی خارج ازآن مهاجرت می‌کردند. 

وی نیاز اصلی مردم شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی را جاده‌های ارتباطی و آب آشامیدنی و کشاورزی عنوان کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: استاندار در ارتباط با جاده‌های ارتباطی و آب آشامیدنی، تلاش پیگیر و جدی دارد و از همه مدیران استانی هم انتظار می‌رود این دو موضوع را در سطح استانی و ملی پیگیری کرده و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: مشکل کمبود آب آشامیدنی در روستا ی گنبد بردی از توابع شهرستان بهمئی به حدی بود که حتی شرکت آب و فاضلاب امکان اینکه بتواند ازطریق تانکرهای سیارآب شرب این روستا را تأمین کنند وجود نداشت.

بزرگواری با اشاره به تعداد مخازن آب شرب در مدار بهره‌برداری استان گفت: 21 مخزن با گنجایش 63 هزار مترمکعب در مدار بهره‌برداری است و نیز تعدادی دیگر با گنجایش 30 هزار مترمکعب در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این تعداد مخزن در سال جدید به نرم کشوری معادل هر نفر 25/1 مترمکعب مخزن خواهد رسید.

وی در ادامه عنوان داشت: در سال 1388 پروژه‌های فاز 2 و 3 تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یاسوج، مخزن 2 هزار متر‌مکعبی شهر سی‌سخت، اصلاح و توسعه شبکه آب شهر مارگون و بهره‌برداری از پکیج تصفیه آب شهر لیکک و بهمئی به بهره‌برداری رسیدو در دیگر شهرهای استان پروژه‌هایی در حال اجراست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

  • کد خبر : 21855
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار