خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/27 - 08:43
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ایوب پاپری‌مقدم:

گرد و غبار محلی، محصولات خرما را از بین برده است

**نماینده مردم دشتستان گفت: گرد و غبار محصول خرما را خراب می‌کند به این صورت که به محصول نفوذ کرده و تا مغز نخیلات هم وارد می‌شود.

ا"یوب پاپری‌مقدم "نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراهای داخلی مجلس است. هفته نامه نصیر بوشهر با وی در خصوص مهمترین مواردی که در حوزه انتخابی پیگیر آنهاست و آخرین فعالیت‌هایش گفت‌وگویی داشته است که متن آن چنین است:

آخرین نطقی که شما داشتید خطاب به وزیر امورخارجه بود، در این خصوص توضیح بفرمایید.

یکی از راهبردهای غرب برای تحت‌فشار قرار دادن ایران، گسترش ناتو در منطقه در شاخ آفریقا و اطراف ایران است. در حال‌حاضر از همه طرف از جمله عراق و افغانستان ایران تحت محاصره است و فقط قسمتی از خاورمیانه و شمال آفریقا آزاد است که اگر نیروهای ناتو در آنجا هم مستقر شوند، محاصره ایران کامل خواهد شد. از وزیر امورخارجه خواستم که نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و هوشیار باشد.

موضوع دیگری که به آن اشاره کردید مربوط به گردوغبار هوا بود، توضیح بفرمایید.

یکی از مشکلات مردم بوشهر وجود گردوغبار در هواست به طوری که در تابستان که فصل برداشت خرماست، این موضوع بیشتر مشکل‌ساز است. گردوغبار محصول خرما را خراب می‌کند به این صورت که به محصول نفوذ کرده و تا مغز نخیلات هم وارد می‌شود. وزیر امور خارجه اذعان می‌دارد که در حال مذاکره با کشور عربستان در‌خصوص گردوغبار است اما ما تاکنون اقدام عملی ندیده‌ایم و این قضیه در حد حرف باقی‌مانده است، به طوری که حالا که فصل برداشت خرما رسیده و در ماه گرماست که این گردوغبار مشکل‌ساز می‌شود ما هنوز با این مشکل مواجه هستیم.

در حال‌حاضر مهمترین مشکلات مردم بوشهر که پیگیر رفع آن هستید، چیست؟

بوشهر یکی از گرم‌ترین نقاط ایران است. این روزها نیز به دلیل این گرمای طاقت‌فرسا مردم برای تردد در سطح شهر مشکل دارند و از طرفی به دلیل این گرما بیماری‌هایی شیوع پیدا کرده است. در چنین شرایطی مردم هزینه زیادی برای آب و برق می‌پردازند و تعرفه‌های آب و برق با توجه به شرایط منطقه عادلانه نیست.

وضعیت کشاورزان در بوشهر چگونه است؟

کشاورزان بسیار ناراضی هستند چون در حمایت از آنها هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. مهمترین مسئله آنها هم بی‌آبی است که در این خصوص قرار بود سد دالکی برای رفع مشکل آب منطقه ساخته شود که به دلیل تعلل وزارت نیرو در این مورد پروژه پیشرفتی نداشته است. این موضوع موردی بود که در هفته‌های اخیر من نیز به وزیر نیرو در خصوص آن تذکر داده‌ام. تعداد زیادی از مزارع نیز آتش گرفته است که در این خصوص نیز کشاورزان خسارت‌دیده نیازمند کمک و حمایت هستند.

در بخش اشتغال آخرین موردی که پیگیر آن بوده‌اید، چیست؟

در این بخش تذکری به آموزش و پرورش داشته‌ام مبنی‌بر اینکه سهمیه جذب نیروی حق‌التدریسی برای استان بوشهر با حدود هزار نفر حق‌التدریسی ، تنها 68 نفر اعلام شده که این میزان با توجه به جمعیت منطقه به هیچ‌وجه عادلانه نیست.

وضعیت امنیت حوزه انتخابی‌تان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه ما در دشتستان مشکل ناامنی داریم. در ماه‌های اخیر دو فقره سرقت مسلحانه که هر دو مورد منجر به قتل شده در این ناحیه داشتیم. در این خصوص در جلسه شورای تأمین استان که با حضور نیروی انتظامی و سایر مسئولان برگزار شد، شرکت کردم و نهایتاً طی مکاتباتی که در تهران با سردار احمدی‌مقدم داشتم، پیگیر شدم که هیأتی برای پیگیری این جنایات به دشتستان گسیل شود.

در خصوص آب شرب منطقه وضعیت به چه صورت است؟

در روزهای اخیر بازدیدی از منبع آب شهر برازجان داشتم که جزو شهرهایی است که مشکل آب در آن جدی است. قرار است منبع 20هزار تایی خط 3 آب استان به منبع 15هزارتایی شهر برازجان متصل شود تا مشکل مردم حل شود. پیگیر هستم که این اتفاق بیفتد.

نظرتان درخصوص مشکل کشاورزان و موضوعات دیگری که پیگیر آن هستید چیست؟

دشتستان و تنگستان دو ناحیه‌ای است که در آن تنباکو کشت می‌شود که معروف هستند به این محصول. مشکلی که این کشاورزان دارند این است که خرید و فروش تنباکو در انحصار دولت است و دولت هرسال سهمیه خرید از کشاورزان را کاهش می‌دهد. در این خصوص نیز تذکری به وزیر صنایع داشتم که از طریق مدیرعامل دخانیات نیز پیگیر بودم که دولت تکلیف خود را در این خصوص مشخص کند چون معلوم نیست هدف از این کاهش سهمیه خرید جلوگیری از کشت بیشتر است یا خیر. به هر روی از آنجایی که خرید و فروش این محصول در انحصار دولت است، وظیفه دارد هر آنچه که تولید می‌شود را خریداری کند تا محصول روی دست کشاورز نماند.

در بخش حمل‌ونقل آخرین موضوعاتی که پیگیر هستید چه مو‌اردی هستند؟

ما متقاضی احداث راه‌آهن هستیم. در طرحی که در حال‌حاضر برای عبور راه‌آهن از منطقه وجود دارد، خط از تنگستان عبور می‌کند اما خواستار تغییری در نقشه آن هستیم تا این خط از شهرستان دشتستان عبور کند، چون این شهر به لحاظ جمعیت و به لحاظ محصولات کشاورزی که تولید می‌کند نیاز بیشتری به سرویس‌دهی حمل‌ونقل دارد. در این خصوص مذاکراتی با وزیر داشتیم که قول دادند مطالعه کنند. در بخش حمل‌ونقل هوایی هم در حال‌حاضر تعداد پروازهای فرودگاه بوشهر بسیار کاهش یافته و مردم از این وضع ناراضی هستند. هواپیمای 100 نفری این فرودگاه جایگزین هواپیمای 250نفری شده که پاسخگوی نیاز مردم ما نیست، در این خصوص نامه‌ای به وزیر راه نوشتم که این محدودیت‌ پروازها و کاهش ظرفیت هواپیمای فرودگاه حل شود.

  • کد خبر : 22239
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار