خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/24 - 10:14
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده گچساران:

کهگیلویه و بویراحمد در آمار بیکاری رتبه 25 کشوری را دارد

**قدرت الله حسینی پور گفت:28 هزار نفر بیکار در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با این شرایط، استان از نظر آمار بیکاری در رتبه 25 کشور قرار دارد.

"سیدقدرت‌الله حسینی‌پور" نماینده گچساران اظهار داشت: هم‌اکنون 28 هزار نفر بیکار در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 13 هزار نفر معادل 46 درصد در شهرستان گچساران است.

وی در گفتگو با هفته نامه امید مردم کهگیلویه افزود: نرخ بیکاری در سال 1387در این استان 9/14 درصد بوده در حالی که این میزان در سال 88 با یک دهم کاهش به 8/14 رسیده است.

این نماینده مجلس با بیان این که کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ نرخ بیکاری رتبه 25 را در سطح کشور به خود اختصاص داده است عنوان کرد: در حال حاضر 1300 تعاونی فعال در بخش‌های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که موجب اشتغالزایی تعداد زیادی از افراد شده است.

وی افزود: برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد تعاونی فراگیر ملی با عضویت 70 درصد با 3 دهک درآمد پایین جامعه در استان تشکیل شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تخفیف 25 درصد مالیات، تخصیص 20 درصد یارانه، تخفیف 20 درصد بیمه سهم کارفرما، اعطای تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه، آموزش رایگان مشاوره و اختصاص تسهیلات 30 درصد از فروش کارخانه‌های دولتی را از مزایای تشکیل این نوع تعاونی اعلام کرد.

وی با اشاره به تشکیل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعاونی با یک میلیارد و 50 میلیون ریال تسهیلات و 20 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض تشکیل شده است.

نماینده گچساران ابراز داشت: همچنین اداره کل تعاون کهگیلویه و بویراحمد تعاونی استادکاران و کارگران ساختمان فنی را با مزایای ویژه استفاده از بیمه تأمین اجتماعی و ایجاد امنیت و عدالت در این استان تشکیل داده است.

حسینی‌پور گفت: نبود فرهنگ کار و پایین بودن روحیه همکاری، یادگیری، مهارت و تخصص از عوامل اصلی بالا بودن نرخ بیکاری در استان است.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری در شهرستان گچساران 18 درصد عنوان شده است، اما بالای 25 درصد است و یکی از پرمشکل‌ترین شهرستان‌های کشور در زمینه بیکاری، به‌طوری که 10 هزار نفر بیکار ثبت نام شده در آن وجود دارد.

این نماینده مجلس گفت: اگر دولت پول دو روز از فروش نفت گچساران را به این شهرستان اختصاص دهد بسیاری از مسائل و مشکلات شهرستان به‌ویژه در زمینه اشتغال حل خواهد شد.

حسینی‌پور تأکید کرد: ظرفیتها، پتانسیلها و توانمندیهای استان کهگیلویه وبویراحمد در زمینه توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بالاست و این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های صنعتی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به جهشی در توسعه دارد و لازم است همه ما در این راستا دست به دست هم دهیم و با هم تعامل داشته باشیم.

نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل استان نبودن بخش خصوصی قدرتمند برای سرمایه گذری است، گفت: با وجود ظرفیتهای بالای استان در بخش های مختلف از جمله صنعت و معدن، اساسی‌ترین مشکل استان انجام نشدن سرمایه‌گذاری مناسب در مقایسه با سایر استانهاست.

حسینی پور سرمایه‌گذاری را ضروری تولید دانست و با اشاره به معضل بیکاری، گفت: مؤثرترین راه چاره برای حل معضل اشتغال هم سرمایه‌گذاری در زمینه تولید است.

وی خاطر نشان کرد: رشد کیفی بخش کشاورزی و خارج شدن آن از سنتی به صنعتی مدرن می‌تواند نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی استان ایفا کند.

نماینده گچساران و باشت با اشاره به بستر خاک مناسب گفت: این مزیت سبب بهره‌برداری محصولات مختلف و متنوع کشاورزی می‌شود، این در حالی است که مدرنیزه ‌و مکانیزه نبودن سیستم کشاورزی و نبود ماشین‌آلات پیشرفته نگرانی‌هایی را در این بخش ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اگرچه صنعت درکهکیلویه وبویراحمد هنوز کمرنگ است اما در چند سال اخیر صنعت استان در حال شکوفایی است و هم‌اکنون با وجود طرح‌های بزرگ صنعتی در حال اجرا و یا آنها که قرار است اجرا شوند نام استان در این مورد پرآوازه خواهد شد.

حسینی‌پور با بیان اینکه سهم این استان در ارتباط با ایجاد اشتغال در استانها در سال 1389معادل ۱۲هزار و ۵۰۰شغل تعیین شده است گفت: برای تحقق این میزان شغل در استان ۱۲ردیف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، ساختمان، خدمات، بازرگانی و مشاغل تخصصی در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: با احداث پتروشیمی، پالایشگاه و طرح‌های کوچک در قالب تعاونی می‌توان نرخ بیکاری را در این شهرستان کاهش داد.

وی تأکید کرد: مشکل رفع بیکاری تنها با مشارکت نیروهای کارآفرین و سرمایه‌گذاران و سایر بخشهای جامعه امکان‌پذیر است و دولت بیشتر زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای فعالیت نیروهای کارآفرین مهیا می‌کند.

نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه این استان برای فعالیت کشاورزی و دامپروری جزو استانهای مستعد کشور است اظهار داشت: اما کمترین سرمایه‌گذاری در این بخشها از ناحیه مردم صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه متأسفانه مردم استان کمتر خواهان کار تولیدی هستند گفت: در گچساران روزانه 750 هزار بشکه نفت و یک میلیارد پودر گاز استحصال می‌شود و از شرایط آب و هوایی مناسبی برخوردار است، لذا شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

حسینی پوراظهار داشت: اگرچه صنعت درکهکیلویه وبویراحمد هنوز کمرنگ است اما همه اذعان دارند بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه در چند سال اخیر صنعت استان در حال شکوفایی است و هم‌اکنون با وجود طرح‌های بزرگ صنعتی در حال اجرا و یا آنها که قرار است اجرا شوند نام استان در این مورد پرآوازه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سهم این استان در ارتباط با ایجاد اشتغال در استانها در سال 1389 معادل 12 هزار و 500 شغل تعیین شده است که باید تحقق یابد. حسینی‌پور افزود: این میزان سهمیه استان از 2/1 میلیون سهمیه شغلی استانهای کشور است که باید در سال 1389 تحقق پیدا کند.

این نماینده مجلس گفت: برای تحقق این میزان شغل در استان 12 ردیف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، ساختمان، خدمات، بازرگانی و مشاغل تخصصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سهم تمام بخش‌ها محاسبه و بررسی و برهمین اساس سهم هر بخش تعیین و اعلام شده است.

حسینی پور تصریح کرد: برآیند فعالیتهای اشتغال در سال 1389 پیرامون دو هدف است: یکی کاهش نرخ بیکاری با ایجاد شغل و دیگری افزایش درآمد سرانه با افزایش تولید.

وی‌ گفت: سهمیه تعیین شده برای ایجاد شغل در سال 1389 نه به معنی فرصت شغلی بلکه برای ایجاد شغل است و اینکه به صورت عینی شغل تحقق یابد.

او ادامه داد: زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در استان در حال رشد و توسعه است و نیروی انسانی ماهر، تحصیل‌کرده و متخصص در استان به وفور وجود دارد که باید با ساماندهی و برنامه‌ریزی مطلوب این افراد را به سمت فعالیت‌های کارآفرینی و مشاغل تولیدی هدایت کرد.

 نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اینک 39 درصد از جمعیت استان در بخش‌های مختلف فعال هستند، افزود: تلاش می‌شود تا این رقم به بیش از 50 درصد برسد.

وی گفت: شهرستان گچساران با وجود برخورداری از توانمندی و قابلیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف همچنان مظلوم مانده است. 

حسینی پور افزود: گچساران به لحاظ مسائل سیاسی شهرستانی شناخته شده و پایتخت سیاسی استان کهکیلویه و بویراحمد قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان گچساران با داشتن ظرفیت‌های تأثیر‌گذار متأسفانه به جایگاه واقعی خود نرسیده و در بسیاری از مناطق با محرومیت مواجه شده که در این ارتباط ضروری است از نظر اقتصادی و سیاسی آسیب‌شناسی شده و نکات ضعف برطرف و ظرفیت‌ها تقویت شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت و جایگاه شوراها اظهار داشت: شوراها بستر بسیار مناسبی برای خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی عنوان کرد: لازم است اعضای شوراهای‌ اسلامی شهر و روستا توانایی خود را باور کنند و بی‌توجهی برخی از مسئولان استانی موجب بی‌انگیز‌گی آنان در زمینه ارائه خدمات به مردم نشود.

حسینی پور بر لزوم مجهز شدن شوراهای کهکیلویه و بویراحمد به اتاق فکر تأکید کرد و ابراز داشت: از اعضای شوراهای اسلامی این استان انتظار می‌رود به نحوی عمل کنند که مدیران اجرایی در برنامه‌های خود از آنها کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه اعضای شوراها حلقه ارتباط بین مردم و مسئولان هستند، افزود: ضروری است این افراد دیدگاه خود را نسبت به مسائل کارشناسی کرده و تعامل خود را با مدیران حفظ کنند.

باید بیشتر به فرهنگیان توجه کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضعیت فرهنگیان تأکید کرد: با توجه به این‌که امسال سال همت مضاعف و کار مضاعف است، باید مجلس و دولت با اهتمام بیشتری به حل مشکلات فرهنگیان کشور بپردازند تا حق این قشر زحمتکش را ادا کنند.

وی معتقد است پرداخت مطالبات فرهنگیان، رسیدگی به وضعیت بازنشستگان آموزش و پرورش، صدورکارت بیمه طلایی فرهنگیان و ساماندهی وضعیت مدیران مدارس همه اقدامات خوبی است که از سوی وزیر آموزش و پرورش در ماه‌های گذشته انجام گرفته و بارقه امیدی در جامعه فرهنگیان ایجاد کرده است.

حسینی پور گفت: باید توجه به معلمان در صدر اقدامات مسئولان کشور باشد.

او با بیان این‌که آینده درخشانی در انتظار آموزش و پرورش کشور است، افزود: با اقداماتی که در مجلس و دولت برای فرهنگیان در حال انجام است مسائل معیشتی فرهنگیان حل خواهد شد. 

حسینی پوراظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام گرفته درباره وضعیت معلمان افق روشنی برای آینده فرهنگیان کشور دیده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: معلمی شغل انبیای الهی بوده و معلمان ما نیز با تأسی از انبیا با مشکلات فراوان مانند شمع سوخته‌اند و به دانش‌آموزان علم و ادب و اخلاق آموخته‌اند.

  • کد خبر : 21962
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار