خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/22 - 09:03
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسینی از ویژگی‌های 4 حوزه انتخابی خود می‌گوید:

کشاورزی در احمدآباد و رضویه نیازمند بهبود وضعیت آب است

**توجه به روستاها، به ویژه برطرف کردن مشکل آب آنان از اولویت‌های ما است. البته جای امیدواری است که عالی‌ترین مقام دولتی در استان خراسان ‌رضوی نیز محور فعالیت‌های سال جاری را روستاها قرار داده و به همین دلیل انتظار این است که امسال شاهد تحول در روستاها و ایجاد جذابیت‌هایی برای زندگی بهتر در آنها باشیم.

آن‌چه خواندید بخشی از سخنان «سیدحسین حسینی» نماینده 54ساله فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه مشهد در گفتگو با روزنامه خراسان رضوی است. او یکی از فعال‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه‌اش است زیرا علاوه بر فریمان و سرخس باید در مشهد نیز حضور یابد و این،کار او را دوچندان کرده است.

این نماینده خانه ملت پیش از نمایندگی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت استان تهران بوده و در مجلس هفتم نیز حضور داشته است. حسینی اینک روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد زیرا عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی است و به همین دلیل این روزها در کمیسیون تلفیق نیز مشغول رسیدگی به لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

این نماینده استان خراسان‌رضوی می‌گوید: «لازم است طرح‌ها و برنامه‌های آبخیزداری و آبخوانداری درباره «کشف‌رود» در مشهد به اجرا گذاشته شود زیرا دو بخش احمدآباد و رضویه عملاً دو قطب کشاورزی شهرستان مشهد به شمار می‌آیند و باید بیشتر مدنظر قرار بگیرند. »

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند:«همه نمایندگان دیدگاه‌های ملی کلان دارند و اگر چه وابسته به یک حوزه انتخابیه هستند اما به گونه‌ای تلاش می‌کنند تا قوانینی مناسب حال همه ملت ایران تدوین و تصویب کنند. »

گفت‌وگوی حاضر در یکی از روزهای پرکار سیدحسین حسینی انجام گرفت و با وجود آن‌که او همچون سایر اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی سرگرم رسیدگی به لایحه برنامه پنجم بود اما به پرسش‌های ما پاسخ داد. او به «فریمان» به عنوان شهر زادگان شهید مرتضی مطهری و پیشانی تشیع در شرق کشور اشاره و «سرخس» را با مردمانی رشید، دلاور و در خدمت نظام معرفی کرد. حسینی تأکید کرد، تلاش دارد با پیگیری‌های متمرکز مشکلات روستائیان حوزه انتخابیه‌اش به ویژه معضل آب آنان را در سال جاری برطرف کند.

 

شما برخلاف سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه‌های انتخابیه متفاوتی دارید. از یک‌سو نماینده مردم سرخس و فریمان هستید و از سوی دیگر منتخب بخشی از مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، یعنی بخش‌های احمدآباد و رضویه مشهد. این وضع چه مشکلاتی را پیش روی شما قرار می‌دهد یا چه ویژگی‌هایی دارد؟

بخش یادشده از شهرستان مشهد حدود 120 هزار نفر جمعیت دارد که پتانسیل انسانی را شامل می‌شود. «احمدآباد» بخشی از مشهد است که فرودگاه نیز در آن واقع شده و رضویه نیز بخشی دیگر. محور فعالیت در این دو بخش کشاورزی است و اثربخشی قابل‌توجهی نیز در فعالیت‌های مشهد دارد. این توضیح لازم است که اگر به همین کشاورزی به درستی نگریسته شود و جاذبه‌های بیشتری در این منطقه ایجاد شود می‌تواند در جذب مناسب نیروی انسانی مؤثر افتد و معضل حاشیه‌نشینی مشهد از شمال این شهر را به نوعی برطرف کند. به عبارت دیگر توسعه این منطقه و ارتقای امکانات آن به هضم حاشیه‌نشینی کلانشهر مشهد کمک می‌کند.

 

این جاذبه‌هایی که شما از آن یاد می‌کنید شامل چه فعالیت‌ یا فعالیت‌هایی می‌شود؟ در واقع چگونه این دو بخش از مشهد می‌تواند مشکل حاشیه‌نشینی را در خود هضم کند؟

همان‌طور که استاندار خراسان‌رضوی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان امسال تأکید کرده است، روستاها محور توسعه در خراسان‌رضوی هستند جاذبه‌ها در روستاها باید ارتقا یابد یا احیا شود. مسلماً مهمترین موضوع در زندگی روستایی بحث «آب» است. در این زمینه کارهای بسیاری انجام شده است. در حال حاضر آب سد دوستی به مشهد و ساکنانش رسیده اما هنوز ساکنان دو بخش احمدآباد و رضویه بهره لازم را نبرده‌اند. همان‌طور که گفتم 2 بخش یادشده قطب‌های کشاورزی مشهد به شمار می‌آیند. در این میان «کشف‌رود» نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است. پس اگر «روستامحوری» مدیر عالی استان به خوبی اجرایی شود و توجه مسئولان هم به این دو بخش اجرایی شود می‌توانیم شاهد جاذبه‌های موردنظر به جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی باشیم. این در حالی است که «احمدآباد» میزبان صنعت نیز هست. کارخانه ایران‌خودرو در این بخش از مشهد فعال است که البته جزو موفق‌ترین بخش‌های این شرکت نیز بوده است با این حال باید وزارت صنایع و معادن توجه بیشتری به توسعه بخش احمدآباد داشته باشد. اگر این نقطه و استعدادهایش به خوبی پرورانده و امکانات زندگی نیز به آن افزوده شود بدیهی است آن هضم حاشیه‌نشینی اتفاق می‌افتد.

 

فکر می‌کنید کدام‌یک از بخش‌های دولتی باید در این نقاط متمرکز و ملموس‌تر عمل کنند؟

دولت نگاه خوبی به منطقه دارد. دو شهرک در خراسان‌رضوی در این منطقه واقع شده‌اند. شهرک بینالود در احمدآباد می‌تواند قریب به 100 هزار نفر را برای سکونت جذب کند. با این وصف به نظر می‌رسد اگر وزارت مسکن و شهرسازی توجه بیشتری به توسعه و ساخت‌و‌ساز در این شهرک و بخشی از شهرستان مشهد کند می‌توان جاذبه‌های آن را افزایش داد. لازم به توضیح است که مطالعات قطار شهری و انتقال آن به این بخش انجام شده است. اگر این برنامه هرچه زودتر اجرایی شود می‌توان امیدوار بود که مشکلات حمل‌ونقل هم برطرف شود.

 

از ‌نظر بهداشت‌ودرمان وضعیت این دو بخش چگونه است؟

در اواخر دولت نهم و در حال حاضر با تغییراتی در مدیریت بهداشت و درمان استان تحول خوبی ایجاد شده است. نمی‌خواهیم بگوییم این تحول کافی و مطلوب است ولی رو به بهبود دارد. امیدواریم این تحول در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز به کمک این دو بخش بیاید.

 

از دو شهر دیگر حوزه انتخابیه خود بفرمایید سرخس و فریمان چه وضعیتی دارند؟

خب، خداوند به من این توفیق را داده که جزو نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی باشم که بیشترین حضور در حوزه انتخابیه‌اش را دارد. «فریمان» زادگاه شهید مرتضی مطهری و به عنوان پیشانی تشیع در شرق کشور شناخته می‌شود و مردمان سرخس همواره با ویژگی‌هایی چون نجابت، رشادت و شهامت شناخته شده‌اند و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. با اقداماتی که در فریمان انجام گرفته اینک رتبه سوم صنعت استان به این شهر اختصاص یافته است. در سرخس نیز منطقه ویژه اقتصادی توانسته فرصت خوبی را برای مردم فراهم کند. نکته اینجاست که بسترسازی بسیار خوبی در این دو شهر انجام شده است اما هنوز از این بسترسازی بهره‌برداری مطلوب صورت نگرفته است، بنابراین اگر دستگاه‌های اجرایی به نقاط قوت این دو شهر توجه کنند می‌توانیم شاهد بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های به وجود آمده در سرخس و فریمان باشیم. در حال حاضر باند دوم مسیر مشهد - فریمان در حال اجرایی شدن است. گرچه اقدامات خوبی در زمینه آب روستایی انجام شده است اما هنوز گرفتاری‌هایی در این زمینه برای روستائیان این دو شهر وجود دارد که هم مسئولان اجرایی و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاشند تا دیگر شاهد انتقال و توزیع آب با تانکر در این روستاها نباشیم البته باید حرکت این قبیل کارهای اجرایی سریع‌تر شود.

 

سرخس چطور؟

مردم در سرخس به دستاوردهای خوبی دست یافته‌اند، در هفته جهاد کشاورزی مردم و کشاورزان سرخسی توانسته‌اند محصولات ارگانیک ارائه کنند و در تولید و پرورش گل رز موفقیت‌های ارزنده‌ای به دست آورده‌اند. خوشبختانه کشاورزان سرخسی گرایش بسیار خوبی به سمت علمی شدن کشاورزی و دامداری داشته‌اند. ما کشاورزان نمونه کشوری داشته‌ایم البته مشکلاتی در عرصه کشاورزی و دامپروری داشته‌ایم که با سلسله نشست‌هایی در حال برطرف کردن آن هستیم. در زمینه آموزش عالی نیز وضعیت مناسبی به وجود آمده اما تا نقطه مورد درخواست، فاصله وجود دارد.

 

به جز ویژگی کشاورزی، سرخس و فریمان را چگونه معرفی می‌کنید تا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد؟

همان‌طور که گفتم فریمان به سبب آن‌که زادگاه شهید مطهری است پیشانی تشیع در شرق کشور است بنابراین مهمترین ویژگی این شهر فرهنگی بودن آن است. سرخس نیز به طوایف غیور و سختکوشش معروف است، پس این دو ویژگی مردم‌شناسی و فرهنگی حوزه‌های انتخابیه من به شمار می‌آیند.

 

در فریمان و سرخس وضعیت بیمارستان و بهداشت و درمان چگونه است؟

ببینید فاصله این دو شهر تا مشهد برای یکی مزیت و برای دیگری نقصان به وجود آورده است. ما در فریمان مشکل بیمارستان داشتیم. در حال حاضر با نزدیک شدن به افتتاح و بهره‌برداری از بیمارستان 60 تخت‌خوابی فریمان انتظار رفع این معضل را داریم. هم‌اینک 40 درصد کار این پروژه انجام شده است. البته مشکلات درمانی قابل تأمل به مشهد منتقل می‌شود. به عبارتی فاصله کوتاه فریمان - مشهد این معضل را کمرنگ‌تر کرده اما در سرخس این وضع متفاوت‌تر است. این شهر اندکی از جنب‌وجوش مرکز جدا افتاده است، برای همین لازم است مسئولان اجرایی به سرخس عنایت بیشتری داشته باشند.

 

با این وصف شما در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات عضو هستید. به همین دلیل در زمان رسیدگی به لوایح بودجه و برنامه پنجم نیز در کمیسیون تلفیق عضویت دارید. این وضع به کمک مردم سرخس و فریمان نمی‌آید؟

ببینید تلاش همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأمین منافع کلان کشوری و ملی است شاید نمایندگان از لحاظ وابستگی به حوزه انتخابیه، هر یک از یک شهر و نقطه ایران باشند و به همین دلیل علاقه‌مند باشند آن نقطه از نظر شاخص‌های توسعه ارتقا یابد اما همه نمایندگان برای ارتقای شاخص‌های توسعه در ایران تلاش دارند به همین دلیل است که تلاش همه نمایندگان تهیه و تدوین و تصویب قوانینی جامع و کامل است تا در اجرا و عملیاتی شدن برای کل کشور سودمند افتد. علاوه بر این نمایندگان وظیفه دارند در بحث نظارت و پیگیری تمام تلاش خود را برای رفع نواقص موجود بر سر راه اجرایی شدن قانون به انجام برسانند.

 

همه مسئولان و تصمیم‌گیران کلان کشور در این زمینه اتفاق‌نظر دارند که موضوع اشتغال به عنوان مهمترین معضل ایران باید مدنظر قرار بگیرد. پیشنهاد شما برای رفع این معضل چیست؟

مسلماً تولید و سرمایه‌گذاری برای تولید در کشور می‌تواند این معضل را رو به بهبودی هدایت کند، مخصوصاً اجرایی شدن قانون هدفمندشدن یارانه‌ها. باید بتوانیم با تکیه بر تولید و برنامه‌های مربوط به آن آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. از آن‌جا که معضل بیکاری متوجه قشر آسیب‌پذیر جامعه است بنابراین لازم است وحدت در اقدامات سه قوه به وجود آید و امیدواریم با توجه به اقداماتی که در تصویب و تدوین برنامه پنجم توسعه کشور در حال انجام است بخش اعظمی از این موضوع حل و فصل شود.

  • کد خبر : 21749
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار