خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/12 - 16:08
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدحسین مقیمی:

کار دولت در حوزه مسکن در ساخت‌وساز خلاصه نمی‌شود

**نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد وزارت مسکن گفت: فعالیت وزارت مسکن نباید در مسکن مهر خلاصه شود.

هفته نامه وقایع استان اراک با "محمدحسین مقیمی" عضو کمیسیون عمران مجلس در‌خصوص اولویت‌های کاری کمیسیون عمران و مشکلات حوزه انتخابیه گفت‌وگو کرده که متن آن چنین است:

طرحی که کمیسیون برای بهبود بخش مسکن ارائه داده است، چیست؟

چند مشکل اساسی در بخش مسکن وجود دارد که وزارت مسکن باید کار نظارت عالی را برعهده داشته باشد و مجری، شهرداری‌ها باشند. در طرحی که کمیسیون عمران آماده کرده است، پیش‌بینی شده که اثر بخش‌خصوصی نیز افزایش پیدا کند.

این طرح در بخش بافت‌های فرسوده چه پیشنهادی دارد؟

در بخش بافت‌های فرسوده با مشکل مالکیت آنها مواجهیم که در بعضی موارد وراث قابل شناسایی نیستند و در برخی موارد هم شناسایی شده‌اند اما حاضر به همکاری برای مرمت این بافت‌ها نیستند که در این طرح راهکارهایی پیشنهاد شده است. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که 30درصد از منابع مالی بانک‌ها باید به بافت‌های فرسوده اختصاص داده شود. در مورد مسکن مهر نیز ما تلاشمان این است که دولت به جای در اختیار گذاشتن زمین‌های دولتی به بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها، از بافت‌های فرسوده استفاده کند.

آیا در طرح، در خصوص حاشیه شهرها راهکاری ارائه شده است؟

در طرح ساماندهی مسکن و توانمندسازی بافت‌های حاشیه شهرها به معضل اسکان‌های غیررسمی پرداخته شده است که چه از نظر مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مشکلات زیادی پیش می‌آورد که باید با طرح توانمندسازی حل شود.

آیا کاری هم در این زمینه صورت گرفته است؟

سرمایه‌گذاری کلانی را با جلب مشارکت بانک جهانی در خصوص چندین شهرستان داشته‌ایم. مطالعاتی صورت گرفته و تسهیلاتی نیز اختصاص داده شده است، اما این قضیه باید ادامه پیدا کند. معضل حاشیه‌نشینی بسیار جدی است و در برخی از شهرها تا یک‌سوم جمعیت شهر، حاشیه‌نشین هستند.

درخصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها چه مواردی پیش‌بینی شده است؟

کشورهای ما جزو کشورهای غیرایمن است و این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود که باید تمام شهرها ایمن‌سازی می‌شدند که این طرح در مورد روستاها تاحدودی اجرایی شد و 30 تا 40درصد از  بافت‌های فرسوده روستایی احیا شده‌اند اما در مورد شهرها این اتفاق نیفتاده است، چه ساختمان‌هایی که در حال ساخته شدن هستند فاقد استاندارد هستند و ساختمان‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند نیز ایمن‌سازی نشده‌اند.

ارزیابی شما از عملکرد وزارت مسکن در این حوزه‌ها چیست؟

فعالیت وزارت مسکن نباید در مسکن مهر خلاصه شود و معماری سنتی و اسلامی شهرهای ایران، مشکل بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی، بخش‌های مهمی هستند که در قانون مطرح شده که فقط یکی از آنها ساخت‌وساز مسکن است که به دلیل کاستی‌های این بخش‌ها کمیسیون عمران این طرح را ارائه داده تا به سایر بخش‌ها نیز توجه بیشتری شود.

از روند بررسی برنامه پنجم توسعه تا چه حد راضی بوده‌اید؟

کاری که در کمیسیون عمران در بررسی برنامه توسعه انجام شد کار ویژه‌ای بود که باید الگوی سایر کمیسیون‌ها قرار بگیرد. در این کمیسیون شورایی تشکیل شد از تمامی وزرای راه و ترابری بعد از انقلاب اسلامی تا نظرات آنها جمع‌آوری شود. در این شورا چند گزارش از اتاق صنایع و معادن و مرکز تحقیقات استراتژیک مسکن نیز جمع‌آوری شد که با بهره‌گیری از وزرای سابق و معاونین آنها هرکس هر نظری در حوزه حمل‌ونقل داشت ارائه داد و زمان زیادی گذاشته شد برای این بررسی. این کار کمیسیون اگر در مورد آموزش عالی یا مسکن و شهرسازی و سایر حوزه‌ها نیز الگوبرداری شود و بدین‌ترتیب اگر از افراد خبره هر حوزه برای بررسی برنامه‌ها استفاده‌شود، به سمت کارشناسی شدن هرچه بیشتر طرح‌ها و برنامه‌ها پیش خواهیم رفت.

از  فعالیت‌های عمرانی در منطقه خودتان رضایت دارید؟

جدیدترین پروژه‌ای که در این ناحیه به مرحله بهره‌‌برداری رسیده کارخانه سایپای خمین است که در سال 84 مصوب شد، در سال 85 کلنگ آن به زمین زده شد و در روزهای اخیر با دستور وزیر صنایع به بهره‌برداری رسید و کار آن شروع شده است. خود کارخانه  800 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد ‌کرده است.

  • کد خبر : 20831
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار