خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/01 - 10:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جمشید‌زهی تاکید کرد

پلیس باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد

**اخذ گواهینامه مجوزی برای ورود به جاده است اما الزاماً نمی‌تواند نشان‌دهنده اشراف کامل ما به قوانین و مقررات رانندگی و جاده باشد. هنوز بسیاری از ما به عنوان مثال قوانین حمل مواد خطرناک و یا مهار بار در مسیر‌های طولانی را نمی‌دانیم. برخی تابلوها ممکن است در مناطق خاصی نسب شده باشند که به ندرت در مسیرهای‌مان قرار می‌گیرند و اغلب پیام آنها را به خاطر نمی‌سپاریم.

آیا رانندگان وانت، تریلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مسافر بری ویا خودرو‌های شخصی از تمامی قوانین حمل ونقل جاده‌ای مطلع هستند؟ همه تقصیر‌ها را نمی‌توان به گردن عامل انسانی انداخت اما علائم و تابلو‌ها در جاده چقدر در انتقال پیامشان به رانندها موفقند؟

البته نقش عامل انسانی به عنوان بخش هوشمند در جاده‌ها از دیگر عوامل پر رنگتر است. دربسیاری از جاده‌ها در کشور ما، همه جور وسایل نقلیه در کنار هم در حال تردد هستند و تصور کنید آشنا نبودن به هر یک از قوانین برای دیگر خودروها چقدر می‌تواند خطر ساز باشد.

وزارت راه در سالهای گذشته درتوسعه ایمنی حمل ونقل جاده‌ای تلاش‌هایی کرده است. نصب علائم رانندگی و کنترل جاده‌ها کمک بسیاری به رانندگان در جاده‌ها در آگاه‌سازی از مسیر دارد. البته به گفته برخی کارشناسان مقررات و علائم هنوز باز دارنده نیست. در ماه جاری لایحه جدید حمل ونقل در مجلس بررسی می‌شود و قوانین رانندگی می‌روند تا پس از چهل سال تغییر کنند اما این تغییر چقدر بر نیاز‌های امروز ما منطبق است؟ آیا علائم به اندازه کافی در جاده‌ها گویاست؟

عبدالعزیز جمشید زهی نماینده سراوان در گفت و گو با روزنامه مندیل با اشاره به علامت‌گذاری تمامی جاده‌های روستایی و شهری که در برنامه وزارت راه است، می‌گوید: جاده‌ها در حوزه انتخابیه من معضلات زیادی دارند. قا چاق سوخت در این منطقه جاده‌های ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. در جاده ایرانشهر به سراوان بخشی از جاده در ارتفاع قرار دارد و یک جاده فرعی است. شانه خاکی ندارد و عرض جاده کم و خیلی خطر ناک است‌که تردد با سرعت بالا ی قاچاقچیان سوخت در این قسمت مسافران را با مخاطرات زیادی روبه‌رو کرده است.

جمشید زهی برخی مسیر‌ها را دور از دید پلیس عنوان می‌کند و درباره آشنایی رانندگان با قوانین رانندگی می‌گوید: رسانه‌ها به خصوص تلویزیون در این زمینه نقش زیادی دارند.

حمید رضا پشنگ نماینده مردم خاش نیز به کارهای انجام شده در جاده‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید: زمان می‌برد تا به امنیت ترافیک برسیم.

این عضو کمیسیون معتقد است پلیس بیشتر در کمینگاه‌ها است و این کار دست رانندگان را در برخی مسیر‌ها برای تخلف باز می‌گذارد.

پشنگ معتقد است رانندگی به عنوان بخشی از فرهنگ باید ساخته شود و می‌افزاید: باید به مردم اعتماد بدهیم که این کارها در جهت افزایش امنیت، آسایش آنها و به نفع خودشان انجام می‌شود.

آنچه که این دو نماینده به آن اشاره دارند و قابل توجه است بالا بردن سرعت مجاز در جاده‌ها است.

جمشید زهی به بالا رفتن ایمنی خودرو‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: علیرغم بهتر شدن جاده‌ها و ارتقا وسایل نقلیه، قوانین ما هنوز مربوط به سالها پیش است و ما باید سرعت مجاز را هم افزایش دهیم.

حمید رضا پشنگ نماینده خاش و عضو کمیسیون عمران نیز معتقد است شرایط سرعت باید تغییر کند و می‌افزاید: ما می‌توانیم در برخی جاده‌ها سرعت بیشتری داشته باشیم. این دو نماینده معتقدند افزایش سرعت مجاز در برخی جاده‌ها از تخلفات پیشگیری خواهد کرد.

در حال حاضر حداکثر سرعت مجاز در ایران 110 کیلومتر در آزادراه‌ها است.

  • کد خبر : 19978
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار