خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/27 - 16:10
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسین حسنی‌‌بافرانی:

هماهنگی‌ها در حوزه‌های اجرایی و اجتماعی بیشتر باشد

**سازمان بهزیستی براساس مصوبه مورخ 24/3/59 شورای انقلاب اسلامی و برای تحقق مفاد اصول 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. برای این سازمان وظایف متعدد و متنوعی تعریف شده که حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند، ارائه خدمات مختلف به کودکان، تدارک امکانات پیشگیری و توانبخشی حرفه‌ای و اجتماعی معلولین جسمی و روانی، تجدید تربیت منحرفین اجتماعی، از جمله این وظایف است. همزمان با تأسیس این سازمان، ادارات کل آن در استانهای مختلف کشور راه‌اندازی شد و اداره کل بهزیستی استان اصفهان یکی از ادارات این ساز

در حال حاضر بهزیستی استان اصفهان به 200هزار معلول خدمات می‌دهد و تجربه سی ساله آن به اینجا رسیده که امروز مسئولان این استان، فعال شدن افراد تحت پوشش و توانمندسازی معلولان را مد نظر قرار داده‌اند.

"حسین حسنی‌بافرانی" نماینده مردم نائین، خورو بیابانک درباره اداره کل بهزیستی استان اصفهان به هفته نامه جام اصفهان گفت: در حال حاضر در 23 شهرستان استان اصفهان نمایندگی اداری بهزیستی و یک هزار و 700 مرکز وجود دارد که فقط یکصد مرکز آن دولتی است و در آنها خدمات مستمر و غیرمستمر ارائه می‌شود و اداره کل بهزیستی استان اصفهان هم‌اکنون پیشگام در عرضه خدمات 53 گانه به معلولین است.

خدمات حوزه‌های اجتماعی، امور پیشگیری و امور توانبخشی این اداره کل در قالب مهدکودک‌ها، مراکز اورژانس اجتماعی، بازپروری زنان، کلینیک‌های مددکاری، توانبخشی برای معلولین جسمی حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، کم‌توانان ذهنی، سالمندان و بیماران اعصاب وروان، مشاوره خانواده، مراکز درمان اعتیاد سرپایی، مشاوره‌های ازدواج و طلاق و ژنتیکی ارائه می‌شود و در حوزه مشارکت‌های مردمی و اشتغال و مؤسسات خیریه این اداره کل برای توانمند‌سازی و ایجاد شغل برای مددجویان معلول، تهیه مسکن و جهیزیه، سهام عدالت و جذب افراد خیر برای همکاری تلاش می‌شود.

خدمات بهزیستی اصفهان

اداره کل بهزیستی استان اصفهان 95 درصد خدماتش را توسط بخش‌های خیریه و خصوصی ارائه می‌کند و اشتغالزایی برای مددجویان یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است. ایجاد یک هزار و 200 مهد کودک که در هر کدام آنها حداقل پنج نفر فعالیت می‌کنند، نمونه‌ای از این اشتغالزایی است.

به گفته حسنی‌بافرانی از ویژگی‌های اداره کل بهزیستی استان اصفهان می‌توان به ایجاد اولین مرکز بازپروری زنان ویژه و نخستین خانه کودکان حضانتی یتیم و کلینیک مددکاری در این استان اشاره کرد. همچنین این اداره کل هم‌اکنون با 16 مؤسسه خیریه بزرگ اصفهان همکاری دارد. به گفته حسنی بافرانی یک هزار و 670 مرکز زیر پوشش این اداره کل در استان فعالیت می‌کنند. این مراکز شامل مهدهای کودک، مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان جسمی و ذهنی و اعصاب و روان، مشاوره و ترک اعتیاد است. از این تعداد، 120 مرکز دولتی و بقیه بخش خصوصی است که زیر نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره خدمات اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در سال گذشته 300 میلیارد ریال یارانه به معلولان و سالمندان سرپرست خانوار اصفهان پرداخت شد. این اداره کل امسال در جهت سیاستهای دولت خدمتگزار سعی کرده است با توسعه خدمات پیشگیری از معلولیتها و کاهش آسیبهای اجتماعی خدمات ویژه‌ای به معلولان و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه ارائه کند. توسعه مراکز توانبخشی، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی و اجرای طرحهای غربالگری تنبلی چشم و شنوایی از جمله خدمات این اداره کل بوده است.

سلامت؛ اساس توسعه و رفاه

نماینده مردم نائین، خورو بیابانک معتقد است تأمین سلامت مردم، پایه و اساس رسیدن به توسعه و رفاه است. او در این باره گفت: در برنامه توسعه چهارم الزامات زیادی برای دولت و وزارت بهداشت برای تأمین سلامت مردم وجود داشت از جمله اینکه باید عوامل تهدید کننده سلامت اعم از عوامل محیطی، امنیت غذایی و عوامل اقتصادی در مسیر ارتقای سطح سلامت مردم مورد توجه قرار می‌گرفت. از جمله این الزامات کاهش سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت به 30 درصد کل این هزینه‌ها بود به طوری که 70درصد دیگر را بیمه‌ها و دولت پرداخت کنند اما اکنون حدود 55 درصد این هزینه را مردم می‌پردازند، 25درصد سهم بیمه‌هاست و20درصد را دولت پرداخت می‌کند.

به اعتقاد این نماینده مجلس بسیاری از این تکالیف قانونی طی برنامه توسعه چهارم محقق نشد در حالی که سلامت پایه و اساس توسعه و رفاه در جامعه است و اگر سلامت مردم تأمین نشود و انسان‌های سالمی نداشته باشیم، نه رفاه و نه توسعه هیچکدام به دست نمی‌آیند و حتی افراد غیرسالم انسان‌های معنوی و روحانی هم نخواهند بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره لزوم ارتقای کیفیت زندگی مردم گفت: باید به همه عوامل اجتماعی، اقتصادی مانند فقر، بیکاری، سواد و عوامل مرتبط در نظام سلامت به خصوص آموزش عمومی توجه کرد و با فراهم کردن زمینه مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی افراد شرایطی را ایجاد کرد که مردم سالمی داشته باشیم و بتوانیم به جامعه برخوردار از رفاه، سلامت، امنیت و توسعه برسیم.

سند کنترل کاهش آسیب های اجتماعی

حسنی‌بافرانی درباره عملکرد اداره کل بهزیستی استان اصفهان در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی به سند کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی که در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور تهیه شده، اشاره کرد و گفت: این سند اولویت‌های هر استانی را مد نظر قرار داده و برنامه‌های آن برای هر استان متفاوت است. خوشبختانه اجرای این سند عاملی خواهد بود برای کاهش موازی‌کاری‌ها و استفاده از تمام ظرفیت‌های استان.

حسنی درباره اجرای این سند گفت: برای اجرای این سند لازم است سازمانها و نهادهای متعددی دست به دست هم دهند. به این ترتیب نه تنها اجرای آن به عهده یک نهاد یا دستگاه نخواهد بود، بلکه زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا از تمام زوایا به آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود، چرا که اصولاً آسیب‌های اجتماعی قابل کنترل و کاهش توسط یک مجموعه نیستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تعیین اولویت‌ها در این سند گفت: برای روشن شدن اولویت‌های هر استان، تفاوت شرایط فرهنگ، معضلات هر استان و عوامل مؤثر بر ایجاد آسیب‌ها در آن استان مد نظر قرار گرفته و از این رو برنامه‌های آن نیز کاملاً بومی است.

به اعتقاد این نماینده مجلس، هرچند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی صورت گرفته، اما وضعیت کنونی کشور نشان‌دهنده این موضوع است که فعالیت‌های انجام شده تناسبی با نیازهای موجود ندارند و لازم بود این سند خیلی پیشتر از اینها تدوین و اجرا شود.

لزوم هماهنگی دستگاه ها

موازی‌کاری و ناهماهنگی بین دستگاه های مختلف، همواره یکی از مشکلات اجرایی در حوزه‌های مختلف در کشورمان بوده است اما به اعتقاد حسنی‌بافرانی این ناهماهنگی در امور مربوط به بهزیستی و کنترل آسیب‌های اجتماعی به شکلی دیگر ایجاد شده است.

این نماینده مجلس معتقد است، کاهش آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به امور افراد تحت پوشش بهزیستی از جمله مواردی است که از عهده یک نهاد و سازمان برنمی‌آید و حتی بهزیستی به عنوان متولی امر نیز به تنهایی قادر به حل همه مشکلات نخواهد بود.

حسنی در این باره گفت: افرادی که به هر دلیل تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، از جوانب مختلف آسیب دیده‌اند و به همین دلیل لازم است تا نهادها و دستگاه های مختلفی با هماهنگی کامل به امور این افراد رسیدگی کنند. شاید سند کنترل آسیب‌های اجتماعی بتواند تا حدی این نا هماهنگی را برطرف کند اما مسئله اینجاست که کنترل آسیب‌ها تنها وظیفه بهزیستی نیست. این سازمان وظیفه ارائه خدمات متعددی به افراد تحت پوشش خود را دارد و باید بین مراکزی که امکان ارائه این خدمات یا تهیه بخشی از پیش نیازهای این خدمات را دارند، هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون بهداشت و درمان، به هدر رفتن زمان، هزینه و امکانات تنها پیامد ناهماهنگی نهادهای مؤثر و متولی نیست.

 او در این باره می‌گوید: وقتی نهادها و دستگاههای مؤثر نتوانند با هم به هماهنگی برسند، این احتمال وجود دارد که برخی سودجویان از این افراد آسیب‌دیده بهره برداری و با کاسبکاری شرایط را بغرنج کنند.

نماینده استان اصفهان در این باره به رشد قارچ‌گونه‌ای کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره می‌کند. حسنی درباره این کمپ‌ها می‌گوید: متأسفانه برخی افراد سودجو در این کمپ‌ها کاسبی می‌کنند و این کمپ‌ها، معمولاً غیربهداشتی و در مکان‌های بسیار نامساعد هستند و با برخوردهای زشت و روش‌های غیرعلمی مانند کتک زدن اقدام به ترک معتادان می‌کنند. بنابراین باید بر کار آنها نظارت کاملی صورت بگیرد و با متخلفان به صورت جدی برخورد شود.

به اعتقاد این نماینده مجلس اموری که برعهده سازمان بهزیستی قرار دارد آنقدر متنوع است که همکاری و هماهنگی نهادها و دستگاههای مختلفی را می‌طلبد.

  • کد خبر : 22349
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار