خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/01 - 14:48
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ستار هدایت‌خواه:

مناطق محروم نیازمند توسعه بخش بهداشت و درمان هستند

**نماینده بویراحمد و دنا گفت: تأمین اعتبارات از سوی دستگاه‌ها تمام مصوبات قابلیت اجرایی شدن را دارد و در بخش پزشکی هم استان پیشرفت خوبی داشته است.

رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در فروردین 1385، مرداد 1387 و اردیبهشت 1389در سفرهای اول، دوم و سوم استانی در کهکیلویه و بویراحمد حضور یافتند که ماحصل آن تصویب صدها طرح برای توسعه و آبادانی این استان بود. از مجموع مصوبات دور اول سفر هیأت دولت به استان بیش از 97 درصد و مصوبات دور دوم 76 درصد به بهره‌برداری رسیده است.

در همین باره روزنامه امید مردم کهکیولیه و بویر احمد با ستار هدایت‌خواه نماینده مردم بویراحمد و دنا گفت‌وگویی را انجام داده است. 

وی معتقد است که با تأمین اعتبارات از سوی دستگاه‌ها تمام مصوبات قابلیت اجرایی شدن را دارد و در بخش پزشکی هم استان پیشرفت خوبی داشته است.

نماینده مردم بویراحمد ودنا دلیل اجرایی نشدن برخی مصوبات دور دوم را تأمین نشدن منابع مالی از محل اعتبارات ملی عنوان کرد و افزود: هیأت دولت مصمم است این منابع را تأمین کند.

هدایت خواه با بیان اینکه تمام مسائل و مشکلات استان در این سه سفر خلاصه شده است، اظهار داشت: مسئولان متولی باید تکلیف مصوبات اجرا نشده را مشخص کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مبنای ارزیابی مدیران در میزان اجرایی شدن مصوبات سه سفر هیأت دولت به استان است، اظهار داشت: مدیران برای اجرایی شدن این مصوبه‌ها و حل مشکلات از جمله تأمین منابع و رفع سایر چالش‌های آنها اقدام کنند.

وی بیان کرد: درمورد مصوبات سال 1389 که منبع ملی دارند مدیران باید از هم‌اکنون که زمان تبادل موافقتنامه هاست اقدام کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه این شهرستان به تازگی تأسیس شده است و نیازهای زیادی دارد، گفت: مهمترین مشکل مردم این ناحیه پوشش نامناسب صدا و سیمای استان است که همت مسئولان برای اختصاص اعتبار به این بخش را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه 75 درصد مردم شهرستان دنا در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: در زمینه برق‌رسانی، مخابرات و آب مشکلاتی وجود دارد که در سفرهای دولت برخی مصوبات برای حل این مشکلات مصوب شد ولی به دلایل مختلف هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در دور دوم سفر هیأت دولت به استان در زمینه تربیت بدنی و خانه بهداشت آب سی‌سخت مصوباتی وجود داشت که هنوز اجرایی نشده است و باید موانع آن رفع شود.

 وی با بیان اینکه در دور سوم سفر مصوبات خوبی داشتیم، اظهار داشت: احداث ساختمان آموزش و پرورش برای شهرستان‌های تازه تأسیس از نیازهای مهم این سازمان است.

هدایت‌خواه عنوان کرد: ساخت 100 سالن ورزشی، 200 نمازخانه، 200 کتابخانه و هزار کلاس درس از مصوبات دور سوم بود که باید برنامه‌ریزی خوبی برای رعایت عدالت در زمینه توزیع اعتبارات داشته باشیم.

وی گفت: در دور گذشته سفر هیأت دولت به استان از منبع اعتبارات ملی تنها 20 میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته بود اما در این دور و با رایزنی‌های صورت گرفته و بیان اهمیت استان از لحاظ تأمین منابع آب کشور این میزان به 30 برابر وضعیت گذشته یعنی 600 میلیارد ریال افزایش یافت.

نماینده بویراحمد و دنا با بیان اینکه اولویت این سازمان در اجرایی کردن مصوبات دور سوم سفر هیأت دولت، تأمین آب سی‌سخت، سوق و شهر تازه تأسیس مادوان است، افزود: برخی اقدامات از جمله حفر یکی از سه حلقه چاه تأمین آب شرب شهر سوق به انجام رسیده است.

وی عنوان کرد: در زمینه تأمین آب شرب سی‌سخت نیز سعی خواهد شد که این شهر از کوه گل آب‌رسانی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: یکی از مصوبات دور گذشته سفر هیأت دولت به استان، انتقال آب از مارون به دهدشت غربی بود که به دلیل غیر اقتصادی بودن آن متوقف شده بود ولی این شرکت در نظر دارد شرایط کلی پروژه را دوباره مطالعه کند.

هدایت خواه تصریح کرد: در این دور احداث و مطالعه 13 سد در دستور کار دولت قرار گرفت که برخی از آنها در حال اجرا است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمتر پروژه‌ای در استان وجود دارد که گرفتار معارض اجتماعی نباشد، گفت: برای جلوگیری از این مسئله مدیران استان می‌بایست قبل از برنامه‌ریزی پروژه‌ها و تصویب آنها با فرمانداری‌ها مشورت کنند.

وی تصریح کرد: سد سلمان که از مصوبات دور دوم سفر هیأت دولت بود هنوز بند انحرافی آن احداث نشده و در این سفر نیز بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی نشده است که می‌بایست برای اجرایی شدن این سد راه‌حلی پیدا کرد.

هدایت‌خواه گفت: انتقال آب سد مارون به شهر لیکک که در سفرهای قبلی مصوب شده بود غیراقتصادی تشخیص داده شد اما لازم است مجدداً مور مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی از مصوبات دور گذشته سفر هیأت دولت در مورد شهرستان بهمئی پیشرفت فیزیکی چندانی ندارند که در صورت نداشتن توجیه، تکلیف آن مشخص شود.

نماینده بویراحمد و دنا عنوان کرد: یکی از نیازهای مردم شهرستان بهمئی گازرسانی است و مردم مجبور به تأمین سوخت از سایر منابع از جمله قطع درختان و همچنین نفت سفید می‌شوند.

وی افزود: مصوبات دور اول 228 مورد بود که یکی از آنها اجرایی نشد و پروژه انتقال آب از سد کوثر به بخش لیشتر نیز که یکی از پروژه‌های مهم این شهرستان است نیز 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هدایت خواه گفت: 75 درصد پروژه‌های دور اول به بهره‌برداری رسیده است و 25 درصد آنها بین 40 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار داشت: احداث دو بیمارستان 94 و 60 تختخوابی این شهرستان نیز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که  اختصاص اعتبار نیاز دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه شبکه برق شهرستان گچساران فرسوده است، گفت: برخی از بخش‌های خطوط انتقال این شهرستان به 40 سال می‌رسد که به دلیل تأثیر نامطلوب گاز تولیدی از چاه‌های آن نیاز به تعویض دارند.

وی اظهار داشت: از مجموع 409 پروژه سفر اول 343 مورد آنها به بهره‌برداری رسیده و بقیه مصوبات نیز با معدل 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرایی شدن است.

هدایت‌خواه با بیان اینکه در چند سال گذشته، بیشتر بیماران استان کهکیلویه و بویراحمد به خاطر نبود تجهیزات و امکانات پزشکی برای درمان بیماری‌های خود با صرف وقت و هزینه زیاد به استان‌های همجوار مراجعه می‌کردند ادامه داد: اما با توجه و تأکید دولت به رفع مشکلات مناطق محروم، هم‌اکنون ‌بیمارستان‌های این استان از امکانات مناسبی برخوردار و بسیاری از نیازهای درمانی مردم رفع شده است.

وی گفت: در دور دوم سفر هیأت دولت 9 مصوبه برای بخش دارو و درمان در این استان منظور شد که شامل احداث پنج مرکز 10 تختخوابه، احداث خوابگاه دانشجویی 250 نفره خواهران، احداث 25 خانه اساتید، احداث پنج پایگاه امداد بین جاده‌ای، خرید تعدادی آمبولانس، احداث 24 خانه بهداشت از محل اعتبارات نفت و استانی، جذب 12 میلیارد و 500 میلیون ریال و تکمیل پروژه‌های مرکز درمانی از محل اعتبارات نفت، استان و وزارت بهداشت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از معضلات اساسی روستاییان استان کهکیلویه و بویراحمد برخوردار نبودن از آب آشامیدنی سالم بود ادامه داد: با اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی دولت به این استان این مشکل تا حد زیادی رفع و روستاهای دور افتاده از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارشدند.

وی تصریح کرد: پروژه‌های آبرسانی در نقاط مختلف روستاهای دورافتاده استان کهکیلویه و بویراحمد بیانگر این موضوع مهم است که دولت تا چه اندازه نسبت به رفع مشکلات روستاییان، انجام خدمات‌رسانی شایسته و تأمین امکانات اولیه درروستاها تأکید داشته است.

هدایت‌خواه گفت: در سفر دور سوم هیأت دولت به استان ۱۰پروژه آبرسانی بزرگ با اعتبار ۳۸میلیارد ریال درمناطق مختلف روستایی استان کهکیلویه و بویراحمد و با حضور وزیر نیرو و معاونین وزارتخانه به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه ادامه داد: اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی دولت نهم در بخش گردشگری و آماده شدن زیرساخت‌های آن دراستان کهکیلویه و بویراحمد و افزایش گردشگران، این استان به عنوان مقصد جدید گردشگران کشورشناخته شد.

عضو کمیسیون فرهنگی افزود: استان کهکیلویه و بویراحمد زیبا و دیدنی بوده و است، اما این زیبایی‌ها و دیدنی‌ها دردولت نهم معرفی شد.

وی تأکید کرد: گردشگرانی که در چند سال اخیر با ایجاد برخی زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از راههای ارتباطی موفق شده‌اند برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی و اماکن تفریحی کهکیلویه و بویراحمد به این استان چهارفصل بیایند، اعتقاد دارند که این استان تمام زیبایی‌های طبیعی ایران را یکجا درخود جای داده است.

هدایت خواه اظهار داشت: احداث پنج کمپینگ و ایجاد ۱۳ منطقه نمونه گردشگری از جمله مصوبات دولت در سفر اول خود به این استان در بخش گردشگری بود.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها به منظورساماندهی و توسعه صنعت گردشگری و ایجاد مناطق با امکانات رفاهی و قابل اسکان برای گردشگران داخلی و خارجی و اشتغالزایی ایجاد شده است.

نماینده بویراحمد و دنا پیشرفت فیزیکی کمپینگ‌های گردشگری در حال ساخت استان را ۷۵درصد عنوان کرد و افزود: فقط کمپینگ برم الوان ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که عملیات اجرایی آن ادامه خواهد داشت.

وی مناطق نمونه گردشگری استان که از سال ۸۵ احداث آنها آغاز شده است را شامل مناطق نمونه گردشگری کاکان، طسوج، سد کوثر، سی‌سخت، کمر دوغ، برم الوان، قلات گناوه، ماه پرویز، موگرمون دیل، دیشموک، پادوک، سقاوه و شلال‌دون دانست و ادامه داد: هفت هزار و ۴۰۰میلیون ریال برای احداث این مناطق نمونه گردشگری تخصیص یافته است.

هدایت‌خواه ادامه داد: اجرایی شدن مصوبات احداث و مقاوم‌سازی مسکن روستایی دولت نهم در سفرهای استانی، روستاییان، دغدغه ساخت مسکن را ندارند و همه چیز برای ساخت خانه‌های مقاوم و زیبا در روستاها فراهم است که می‌توان این مصوبات را پایانی بر دغدغه مسکن روستایی دانست.

وی خاطر نشان کرد: سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم و اجرایی شدن مصوبات آن در بخش تعاون سبب تزریق روحیه امید و افزایش کارایی آنان شده است به گونه‌ای که امروزه تعاون می‌تواند به مفید بودن خود درپیشبرد اهداف والای ایران و نظام افتخارمی کند.

  • کد خبر : 19928
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار