خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/02 - 18:21
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
در شرایط رکود و بیکاری

مقدسی: اوقات فراغت درلرستان برای مردم اولویت نیست

**نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط رکود و بیکاری طبیعی است مردم به فکر نیازهای روزانه خود باشند و اوقات فراغت را به مدیران استان پیشکش کنند.

تابستان برای همه دانش آموزان و دانشجویان ایرانی یکسان آغاز می‌شود، اما انگار اوقات فراغت برای اهالی همه استان‌ها و شهرستانهای کشور به یک شکل نیست.

وقتی بحث اوقات فراغت در استانی مانند لرستان مطرح می‌شود، گویی دردهای نمایندگان این استان سرباز می‌کنند و هزار و یک مشکل مهمتر از آن سربر می‌آورد. استان لرستان، بر اساس آمار و به گفته مسئولان از منابع انسانی قابل توجهی برخوردار است و شرایط بالقوه‌ای را برای بهره‌برداری از اوقات فراغت این منابع در اختیار دارد اما به دلایلی، این منابع ارزشمند انسانی و اوقات فراغتشان مورد حمایت قرار نگرفته است.

به گفته هادی مقدسی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، مردم لرستان اوقات فراغت را به مدیران این استان پیشکش کرده‌اند.

مقدسی در گفت و گو با نشریه بامداد در توضیح این مطلب می‌گوید: در شرایط رکود و بیکاری طبیعی است مردم به فکر نیازهای روزانه خود باشند، به بیش از آن فکر نکنند و اوقات فراغت را به مدیران استان پیشکش کنند. حقیقت قضیه این است که استان لرستان شرایط بسیار مناسبی برای رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد اما هرگز نتوانسته از این شرایط برای بهبود شرایط اقتصادی بهره ‌ببرد، در نتیجه مسائلی مانند اوقات فراغت دیگر در اولویت نخواهند بود.

 

امکانات بالقوه

نماینده مردم بروجرد در مجلس معتقد است که در استان لرستان ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا به زندگی مردم رونق بدهند اما کم کاری و بی‌انگیزه بودن مسئولان اجرایی این استان باعث شده همه قابلیت‌های این استان بی‌بهره بمانند.

مقدسی در این باره می‌گوید: طبیعت و منابع انسانی خوبی در استان لرستان وجود دارد، دولت هم به همه اینها توجه کرده و مصوبات خوبی داشته، اعتبارات خوبی به این مصوبات اختصاص پیدا کرده و مجلسی‌ها هم در این باره تلاش کرده و می‌کنند اما با همه اینها رتبه اول بیکاری شامل این استان شده و این دردآورد است.

این نماینده مجلس در توضیح شرایط فعلی استان لرستان می‌گوید: متأسفانه در مقایسه با روند توسعه گردشگری که در برنامه مشخص شده و دولت هم آن را دنبال می‌کند، ما خیلی عقب هستیم. نه فقط در زمینه برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت بلکه در اجرای همه پروژه‌ها و مصوبات مربوط به سفرهای استانی دولت، عقب مانده‌ایم.

او درباره این عقب ماندگی می‌گوید: «من این عقب افتادگی را ناشی از نبود یک مدیریت خلاق در استان می‌دانم؛ مدیریتی که بتواند همپای دولت و با همان میزان دلسوزی دولتمردان، طرح‌ها و برنامه‌ها را پیگیری کند. متأسفانه ما فاقد چنین مدیریتی در استان هستیم. به عنوان مثال دولت ساخت 9 سد را تصویب کرده اما روند اجرای آنها خیلی کند پیش می‌رود به طوری که تاکنون کار ساخت دو یا سه تا از این سدها آغاز شده‌است و به کندی هم پیش می‌رود.»

 

ضعف اجرایی

مقدسی درباره عملکرد مدیران اجرایی در حوزه‌های مربوط به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می‌گوید: در زمینه گردشگری و اوقات فراغت هم طرح‌های متعددی به تصویب رسیده و اعتبارات مناسبی هم برای اجرایی شدن این طرح‌ها در نظر گرفته شده است، در شهرستان‌های مختلف از جمله بروجرد هم پتانسیل‌های قابل توجهی برای گردشگری و گذران اوقات فراغت داریم اما متأسفانه چون سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و تحولی برای جذب مسافر و حتی برای اهالی خود استان صورت نگرفته است، در پرکردن اوقات فراغت مردم لرستان هم مشکل داریم چه رسد به اینکه زمینه برای حضور گردشگرانی از دیگر استان‌ها فراهم شود و با خودش رونق اقتصادی برای استان بیاورد.

باتوجه به مشکلاتی که در استان لرستان وجود دارد و از آنجا که به عقیده نماینده مردم بروجرد در مجلس این مشکلات ناشی از نحوه عملکرد مدیران اجرایی این استان است، باید راهکارهایی برای بهبود این شرایط وجود داشته باشد.

مقدسی در این باره می‌گوید: استان لرستان نیازمند توجه بیشتر دولت است، از این بابت که با جدیت بیشتری مصوبات خودش را پیگیری کند، مثلاً دولت باید ساخت مناطق مختلف تفریحی، سالن‌های ورزشی، استخر و. . . را که به تصویب رسانده، دنبال کند. اگر این طرح‌ها که نتیجه دلسوزی و توجه دولت به لرستان است، اجرایی بشوند، شاید لرستان به جایی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت برای مردم این استان و حتی برای سایر مردم کشورمان هم بدل شود.

مقدسی معتقد است که لرستان هم به لحاظ طبیعی و هم از نظر میراث فرهنگی و تاریخی یکی از استان‌های مطرح کشور به حساب می‌آید که متأسفانه در این زمینه‌ها نه سرمایه‌گذاری خاصی صورت گرفته و نه تبلیغی که این مراکز را معرفی کند.

این نماینده مجلس درباره مدیریت اجرایی استان لرستان می‌گوید: اعتبارات لازم و کافی به همه مصوبات دولت اختصاص پیدا کرده و به عبارتی ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند اما مدیریتی که بتواند این پتانسیل‌های بالقوه را به فعل برساند، در لرستان نداریم. ما نمایندگان استان لرستان به هر بهانه‌ای  واز هر تریبونی فریاد زده‌ایم و در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که مدیر ارشد استان از مدیران زیرمجموعه‌اش بخواهد که مصوبات دولت را اجرایی کنند اما باز هم اقدامی صورت نمی‌گیرد و کارها با همان سرعت لاک پشتی انجام می‌شوند.

مقدسی درباره علت این شیوه عملکرد مدیران اجرایی استان لرستان می‌گوید: من فکر می‌کنم مدیریت ارشد استان‌لرستان یا بیش از این در توان ندارد و یا انگیزه‌ای برای خدمت‌رسانی به مردمش ندارد. به همین دلیل هم پیشنهادمان این بود که در سفر سوم استانی هیأت دولت، در این باره یک اقدام اساسی صورت بگیرد تا شاید هیأت دولت با همه دلسوزی‌هایی که نشان داده و با همه مصوباتی که در استان لرستان داشته، لااقل چهره مردم را شاداب ببیند و اندکی نشاط در مردم لرستان ایجاد شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ضمن انتقاد به عملکرد مدیران اجرایی استان لرستان درباره مردم این استان می‌گوید: مردم ما از وضعیت فعلی استانشان گله دارند.

چرا باید بعد از این همه دلسوزی‌ها و بعد از این همه اعتبارات و مصوبات، استان لرستان رتبه اول بیکاری را در کشور داشته باشد؟ این آماری است که مرکز آمار ایران منتشر کرده و جای تأسف دارد. این همه توجه و برنامه‌ریزی در مرحله اجرا به جایی می‌رسد که می‌بینیم هیچ تحولی و هیچ رونقی ایجاد نشده است. نه تنها در بخش گردشگری و اوقات فراغت بلکه در سایر بخش‌های استان لرستان هم با مشکل روبه‌رو هستیم. سیستم بانکی کشور همسو و همخوان با برنامه‌های دولت نیست و در استان لرستان این مشکل مضاعف است. بانک‌ها در استان‌هایی مانند لرستان که می‌بایست برای ایجاد فضای باز و رونق اقتصادی فعالیت بیشتری داشته باشند، به طور کلی قفل کرده‌اند. دلایلی هم ذکر می‌کنند مبنی بر اینکه معوقه‌ها بالا است. وقتی رونق نیست، در چنین شرایطی چطور یک واحد اقتصادی می‌تواند بدهی‌اش را پرداخت کند؟

هادی مقدسی ضمن اظهار تأسف از وجود مشکلات عمیق و ریشه‌ای در استان لرستان می‌گوید: من نمی‌توانم درباره اوقات فراغت در استانی که جوانان و دانش‌آموزانش به فکر لقمه‌ای نان هستند، حرف‌های امیدوار‌کننده بزنم. دانش‌آموزان لرستانی در ایام تابستان به این فکر می‌کنند که کاری برای خود دست و پا کنند و کمک خرج خانواده باشند چون پدرانشان یا بیکار هستند و یا مشغل مناسبی ندارند.

این نماینده مجلس درباره اقداماتش برای حل این مشکلات می‌گوید: ما از تریبون مجلس، در رسانه‌ها و از هر طریقی به آقای رئیس‌جمهور توصیه کرده‌ایم، فکری برای این مسئله بکند و شما هم از قول ما بنویسیدکه باید فکر اساسی برای مدیریت استان بکنند، یا به مردم بگوئید که این مدیریت توان چندانی ندارد و یا از مدیران بخواهید که فعال‌تر و جان‌دار‌تر عمل کند و فکری و راه‌حلی برای خروج از این بن‌بست ارائه کنند.

به اعتقاد مقدسی مدیریت اجرایی استان لرستان نیازمند تغییر یا تحولی بسیار سریع و ضربتی است تا مشکلات اولیه مردم این استان و به‌خصوص مشکل معیشت آنها هرچه زودتر حل شود.

 

اقداماتی برای گذران اوقات فراغت

مشکلات استان لرستان از جنسی است که شاید سخن گفتن درباره اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان این استان تجملی به نظر برسد اما در لرستان هم‌اکنون طرح‌هایی در دست انجام است که در صورت به نتیجه رسیدن، می‌توانند سهم قابل توجهی در پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان داشته باشند.از جمله این طرح‌ها می‌توان به ساخت سالن‌های ورزشی، مناطق گردشگری، استخرها و فرهنگسراها اشاره کرد.

مقدسی درباره این پروژه‌ها می‌گوید: لرستان از لحاظ منابع انسانی بسیار غنی است، در رشته‌های مختلف ورزشی قهرمانانی در سطح ملی داریم، وزارت نفت پیگیر ساخت سالن‌های ورزشی است و دستگاه‌های مختلفی ساخت اسخترهایی را در این استان تقبل کرده‌اند. مناطق گردشگری تعریف شده در این استان هم می‌تواند برای اوقات فراعت استان لرستان بسیار مفید باشد. اما همه این موارد باید مورد توجه مدیران اجرایی استان قرار بگیرد و درباره آنها دغدغه داشته باشند تا هم شاهد رونق اقتصادی در این استان باشیم و هم برای اوقات فراغت نتیجه‌ای حاصل شود.

  • کد خبر : 20064
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار