خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 19:52
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
افزایش قیمت برنج از نگاه نمایندگان گیلان؛

مافیای برنج قیمت‌‌ها را افزایش می‌دهد

**در حالی که در هفته‌های اخیر خبر‌ها حاکی از افزایش 20 درصدی قیمت برنج در بازار بود، معاون وزیر بازرگانی این میزان افزایش قیمت را تکذیب کرده و آن‌را یک نوسان جزیی یک درصدی خواند.

نمایندگان استان گیلان اما معتقدند این افزایش قیمت اگر هم اتفاق افتاده باشد کاذب است و با توجه به این که قیمت برنج داخلی به خاطر واردات بی‌رویه افت داشته است، نمی‌توان آن‌را نشانه‌ای از واقعی شدن قیمت برنج دانست.

 

افزایش قیمت‌ها کاذب است

حسن خسته‌بند، نماینده مردم انزلی در این خصوص به روزنامه گلچین امروز گیلان گفت: این افزایش قیمت‌ها مصنوعی است و با توجه به واردات بی‌رویه برنج، در حال حاضر برنج زیادی در انبارها موجود است و کمبود عرضه وجود ندارد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دپوی برنج داخلی در دست عده‌ای خاص است که قیمت برنج را دستکاری می‌کنند.

خسته‌بند خاطرنشان کرد: در این وقت سال هیچ کشاورزی برنج در دست ندارد، محصول سال گذشته عرضه شده و محصول سال جدید هم هنوز برداشت نشده، در واقع محصولات دست سرمایه‌دار و دلال است و آنها تعیین‌کننده هستند برای دست بردن در بازار.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این وقت از سال زمان گران شدن برنج نیست و اگر قرار باشد افزایش قیمتی را در بازار شاهد باشیم، شهریورماه باید این اتفاق بیفتد.

وی افزود: در این خصوص سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ستاد مبارزه باقاچاق کالا هستند که باید وارد عمل شوند و دست دلالان و قاچاقچیان را از بازار قطع کنند.

وی ادامه داد این افزایش قیمت هیچ نفعی برای کشاورزان ندارد و تنها باعث فشار به مردم شده و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

 

اگر نوسانی باشد افزایش نیست بلکه واقعی شدن قیمت است

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: قیمت برنج طبق روال طبیعی در حدود کیلویی 2500 تومان بوده است اما با واردات بی‌رویه و بدون حسابی که انجام شده، این محصول در برابر افزایش عرضه و رقیب شدن برنج خارجی تا 1500 تومان پایین آمد.

وی ادامه داد: ا گر هم افزایش قیمتی اتفاق بیفتد، به سمت واقعی شدن پیش خواهد رفت.

لاهوتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 65 درصد از درآمد کشاورزان قیمت هزینه است و حداکثر درآمد کشاورزان در سال یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌تواند باشد که هزینه اولیه آنها را نیز پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی نوسانات را نمی‌توان افزایش به حساب آورد بلکه می‌توان گفت کمی به قیمت واقعی میل کرده است.

 

قیمت‌ها فقط نوسان جزیی داشته است

البته جا دارد خاطرنشان کنیم که محمدعلی ضیغمی معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در خصوص افزایش قیمت برنج گفته است: قیمت برنج در روزهای گذشته تنها یک نوسان جزیی داشته است و اطلاعات وزارت بازرگانی از بازار، افزایش 20 درصدی که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، را نشان نمی‌دهد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: هر سال قبل از برداشت برنج داخلی، قیمت به صورت بسیار جزیی تغییراتی دارد.

وی تصریح کرد: رویکرد وزارت بازرگانی در این میان حمایت از تولید داخلی است و امیدواریم بتوانیم قیمت را با تولیدات داخلی تعدیل کنیم.

ضیغمی در عین حال اظهارداشت: بانک اطلاعات قیمت وزارت بازرگانی هیچگونه تغییری را در قیمت برنج طی هفته گذشته نشان نمی‌دهد و نهایت تغییر قیمت در برخی از اقلام حداکثر یک درصد در متوسط قیمت کشور است که این امر نوسان طبیعی و روزانه بازار به نظر می‌رسد و روند افزایشی محسوب نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر متوسط قیمت برنج صدری به عنوان یکی از اقلام برنج داخلی درجه یک دو هزار و 740 تومان و متوسط قیمت برنج طارم به عنوان یکی دیگر از انواع برنج داخلی درجه یک دو هزار و 840 تومان است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه قیمت برنج درجه یک در تهران روند کاهشی داشته است، خاطرنشان کرد: انواع برنج خارجی نیز تغییر قیمت نداشته و نوع تایلندی آن 875 تومان، باسماتی پاکستانی هزار و 600 تومان و اروگوئه 990 تومان بوده است.

ضیغمی تأکید کرد: قیمت‌های اعلامی از سوی بانک اطلاعات وزارت بازرگانی به روش‌های مختلف محاسبه می‌شود و روند تغییرات قیمت هر کالا به صورت دقیق درج خواهد شد بنابراین اینکه قیمت کالایی را بدون ذکر منبع افزایشی اعلام کنیم نمی‌تواند مستند باشد.

وی اظهار داشت: نوسانات در کالاهای مختلف ممکن است در زمان‌های مختلف به وجود ‌آید؛ چراکه برخی از کالاهایی که نرخ تثبیتی ندارند، به تناسب عرضه‌ای که در بازار صورت می‌گیرد و با تقاضا مقابله می‌کند، نوسانات افزایشی یا کاهشی دارد. یعنی همزمان برخی از کالاها نیز ممکن است دچار کاهش قیمت شوند.

ضیغمی گفت: افزایش قیمت برنج براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی و وزارت بازرگانی، افزایش 20 درصدی نداشته است.

همچنین محمد قبله معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در گفت‌وگو با مهر گفت: وزارت بازرگانی در بحث تحلیل بازار دو روش را برای محاسبه قیمت کالاها لحاظ می‌کند که یکی از آن روش‌ها مراجعه به قیمت‌های کالا در بازار است که البته این آیتم هم به دو شیوه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: روش اول کارمندان سازمان حمایت در سراسر کشور هستند که در مراکز استان‌ها قیمت 240 قلم کالا و خدمت را به صورت روزانه، هفتگی و 15 روزه رصد و در سایت قیمت‌گذاری درج می‌کنند.

 

اعلام میانگین قیمت‌ها به لحاظ منطقه‌ای صحیح نیست

قبله معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در گفت وگو با خبرگزاری‌ها در این خصوص تصریح کرد: ‌روش دیگر مراجعه به قیمت‌های بانک مرکزی است که البته به دلیل اینکه بانک مرکزی موضوع قیمت‌ها را از شهر تهران رصد می‌کند اعلام میانگین قیمت‌ها به لحاظ منطقه‌ای صحیح نیست ولی به طور کلی می‌توان روند را در سراسر کشور پیگیری کرد چرا که اگر تغییرات کالایی در تهران کاهشی یا افزایشی باشد در سراسر کشور همین طور خواهد بود.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مرجع دیگر برای رصد کردن قیمت کالا در بازار تعداد شکایاتی است که از بازار توسط مردم مطرح می‌شود. همچنین روش دیگر برای رصد کردن قیمت‌ها مطالعه قیمت جهانی و نرخ ارز است که البته پیش‌بینی بازار در آینده را به ما نشان می‌دهد بر همین اساس و با توجه به روش‌های ذکر شده وزارت بازرگانی بازار را تحلیل و پالایش می‌کند.

  • کد خبر : 21938
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار