خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/07 - 14:58
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن خسته‌بند:

عملکرد وزارت راه را خوب ارزیابی نمی‌کنم

**حسن خسته‌بند نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی است که از وی درخصوص گزارش کار کمیسیون در هفته‌ای که گذشت و همچنین موضوعات مورد پیگیری ایشان در حوزه انتخابی خود گفت و گویی داشتیم.

خسته­بند در گفتگو با نشریه گلچین امروز گیلان از روند اجرایی شدن مصوبات استانی اظهار نارضایتی کرده و به ویژه عملکرد وزارت راه را خوب ارزیابی نمی‌کند.

 

کمیسیون اقتصادی در هفته گذشته پیگیر چه موضوعاتی بود؟

هفته گذشته وزیر بازرگانی در کمیسیون اقتصادی حاضر شد و به سؤال نمایندگان کمیسیون در مورد واردات میوه پاسخ گفت. وزیر بازرگانی در این جلسه استراتژی وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار به وسیله واردات را توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه عده‌ای در کشور میوه‌جات و به خصوص مرکبات را خریداری کرده و احتکار می‌کنند و در ایام عید که تقاضای بازار بالاست آن‌را با قیمت بالا وارد بازار می‌کنند، وزارت بازرگانی برای شکستن انحصار این عده، در زمان عید تعرفه واردات میوه را کاهش داده تا فراوانی بیشتر شده و بازار با کمبود عرضه مواجه نباشد.

همچنین واردات گوشت نیز یکی دیگر از دغدغه‌های نمایندگان بود که نمایندگان کردستان از اینکه واردات گوشت باعث شده گوشت دامداران این منطقه روی دست آنها بماند به وزیر اظهار گلایه کردند که وزیر بازرگانی برای خرید هزار رأس دام به صورت تضمینی اظهار آمادگی کرد.

 

آیا مورد تحقیق و تفحصی در کمیسیون مطرح شد؟

بله تحقیق و تفحص از مناطق آزاد نیز در دستور کار کمیسیون بود که با حضور رئیس مناطق آزاد در کمیسیون بررسی شد و تیمی تشکیل شد که نقاط قوت و ضعف مناطق آزاد را بررسی کرده و به کار جنبه کارشناسی داده شود.

 

بررسی لایحه امور گمرکی به کجا رسید؟

اختیار تام بررسی این لایحه از طرف مجلس به کمیسیون اقتصادی تفویض شده که23 ماده از این لایحه نیز، با حضور مدیر کل گمرکات کشور مورد بررسی قرار گرفت.

 

 با توجه با اینکه در آستانه دور سوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستیم، ارزیابی شما از روند اجرایی شدن مصوبات در حوزه خودتان چیست؟

سفر رئیس‌جمهور بیشتر یک سفر فرهنگی است. روندی که در استان در مورد مصوبات در حال طی کردن است با توجه به توان و بودجه‌ای که در دست است روند نرمالی است اما من به عنوان نماینده راضی نیستم.

 

 مهم‌ترین موضوعاتی که در حال حاضر در حوزه انتخابی خودتان در اولویت پیگیری قرار دارند چه مواردی هستند؟

راه‌آهن رشت-قزوین-انزلی جزو مواردی است که در مورد آن فاصله زیادی با هدف داریم و با توجه با اهمیت این راه‌آهن در تکمیل کریدور شمال به جنوب که مسیر آن از ایران، روسیه، هند و کشور‌های خلیج فارس می‌گذرد، هنوز در مورد آن توجه لازم به خرج داده نشده است.

پروژه کنارگذر انزلی نیز به دلیل اختلافی که بین محیط زیست و وزارت راه بر سر اجرایی شدن آن وجود دارد، مشکل اعتباری دارد و هنوز اجرایی نشده تا ترافیک سخت و فشرده‌ای که به مردم تحمیل می‌شود را مرتفع کند. پل دوم انزلی که در وسط شهر قرار دارد نیز از دیگر پروژه‌هایی است که به دلیل مشکل اعتبار معطل مانده است. راه انزلی به رضوانشهر به آستارا نیز قرار بود چهار بانده شود که اجرایی نشده است.

 

 در مورد آسفالت راه‌های روستایی اوضاع چگونه است؟

از آنجایی که انزلی تعداد زیادی روستا ندارد شاخص‌هایی که در این خصوص اعلام می‌شود خیلی در مورد این ناحیه صدق نمی‌کند. در مورد احیای بافت‌های فرسوده روستایی و در حوزه مسکن روستایی نیز همینطور است.

 

 در مجموع عملکرد وزارت راه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که مستحضر هستید مهم‌ترین پروژه‌هایی که نام بردم که معطل مانده‌اند مربوط به وزارت راه است و من عملکرد این وزارتخانه را خوب ارزیابی نمی‌کنم. طولانی شدن پروژه‌ها مردم را دلسرد کرده و ارزش خود را از دست داده است.

 

 وضعیت گازرسانی در آن ناحیه چطور است؟

ما 27 روستا داریم که به جز 6 روستا کار گازرسانی آنها تمام شده و آن تعداد باقیمانده نیز مقرر است که تا قبل از مهرماه کارشان تمام شود و بدین ترتیب انزلی جزو معدود شهرستان‌هایی است که بیشترین پوشش دهی از نظر گاز‌رسانی در آن انجام شده است.

 

 مهم‌ترین پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند و مشکل اعتبار ندارند کدام‌ها هستند؟

احیای تالاب انزلی از دیگر موارد مورد پیگیری‌ام است که با توجه به اعتباری که دولت تخصیص داده است کار در حال انجام است؛ تالاب انزلی با توجه به اینکه زایشگاه ماهی‌ها و پرندگان است، چه به لحاظ پربار کردن دریای خزر از ماهی و چه به لحاظ گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه انزلی جزو مناطق نمونه گردشگری معرفی شده است این تالاب از این لحاظ نقش بسزایی بازی می‌کند.

اما یکی دیگر از قدم‌های مهمی که در سال‌های اخیر در این ناحیه برداشته شده است، پروژه آب آشامیدنی و فاضلاب منطقه است که با سرمایه‌گذاری بانک جهانی و کمک دولت با سرعت خوبی پیش می‌رود. در این راستا دومین منبع هوایی آب آشامیدنی با 9میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

در بخش فاضلاب هم تصفیه‌خانه‌ای با اعتبار 80 میلیون دلار اجرایی شده است که با توجه به آهنگ رشد جمعیت در این شهرستان، مردم تا 110 سال آینده مشکلی در این بخش نخواهند داشت.

اما یکی دیگر از کارهای مفیدی که در این منطقه اخیراً صورت گرفته پروژه ایمن‌سازی و موج شکن و توسعه ظرفیت بندر انزلی است که با سرمایه‌گذاری 400 میلیون تومانی در این بندر، ظرفیت آن از 6 میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش یافته است که تا 18 میلیون نیز قابل ارتقاست. این افزایش ظرفیت پهلوگیری کشتی‌ها 2تا 3 هزار فرصت شغلی برای مردم منطقه ایجاد می‌کند.

  • کد خبر : 20427
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار