خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/13 - 13:16
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
با تصویب کمیسون تلفیق

طرح جامع امنیت پایدار مناطق مرزی تهیه می‌شود

**سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه آخرین تصمیمات این کمیسیون در خصوص مواد لایحه برنامه پنجم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمدمهدی مفتح" سخنگوی کمیسیون تلفیق در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبات کمیسیون گفت: در یکی از مواد لایحه برنامه پنجم که به تصویب رسید در راستای کاهش آسیب پذیری زیرساختها و ارتقای پایداری ملی و حفاظت از مردم و منافع ملی همچنین تضمین تداوم خدمت به مردم در راستای دفاع غیرنظامی سازمان پدافند غیرعامل استاندارد فنی پدافند غیرعامل را در سال اول برنامه تدوین کند. همچنین سامانه ای برای پایش، هشدار و خنثی سازی خصوصا برای تجهیزات نوین در مراکز حساس، حیاتی طراحی و ایجاد شود و این مراکز در مقابل مواردی که باید ایمن سازی شود، ایمن سازی و حفاظت از آن به عمل آید.

مفتح تاکید کرد: پدافند غیرعامل صرفا در حوزه تهدیدات امنیتی و دفاعی فعالیت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه این کمیسیون گفت: در زمان صلح و با تایید ستاد کل نیروهای مسلح قسمتی از نیروهای انسانی دولت با استفاده از مشمولین وظیفه تامین شود بدین معنا که تعدادی از سربازان بتوانند در دستگاه دولتی خدمت نمایند و دوران خدمت خود را در دستگاه دولتی سپری نمایند البته هزینه دوره آموزش نظامی با وزارت دفاع خواهد بود و هزینه این افراد زمانی که در دستگاه دولتی در حال فعالیت هستند به نحوی که بیشتر از دستمزد یک سرباز نباشد از دستگاه ذی ربط دریافت خواهند کرد.

مفتح در ادامه با اشار به مصوبه ای که مبتنی بر تامین امنیت پایدار مناطق مرزی و کنترل موثر مرزها بود، گفت: وزارت کشور با همکاری دیگر وزارتخانه های ذی ربط همانند وزارت اقتصاد و دارایی، اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی طرح جامع امنیت پایدار مناطق مرزی را در سال اول برنامه تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند به نحوی که تا پایان برنامه مرزهای مشخص شده به طور کامل کنترل و پروژه انسداد مرزی در مورد آنها به طور کامل اجرایی شده باشد.

وی تصریح کرد: دولت موظف شد که حمایت مالی و حقوقی را از استقرار صنایع و شکل گیری تعاونی های مرزنشینان و بهره برداری از زمین های مستعد کشاورزی و استفاده حداکثری از منابع طبیعی و گردشگری مناطق مرزی انجام بدهند تا با تقویت اقتصاد و معیشت مرزنشینان هم زندگی آنها ارتقا یابد و هم ملاحظات امنیتی در مناطق مرزی ملحوظ شده باشد.

مفتح با بیان این که کمیسیون تلفیق 3 ماده از مواد لایحه برنامه را حذف نمود گفت: در ماده 182 که در لایحه برنامه عنوان شده بود که نیروی انتظامی بتواند مجوز فعالیت به موسسات غیردولتی ارائه نماید تا آن موسسات غیردولتی خدمات حفاظتی و مراقبتی را انجام بدهد کمیسیون تلفیق با این استناد که وظایف حفاظتی و مراقبتی وظیفه حاکمیتی دولت است و قابل واگذاری نیست.

مفتح در ادامه با اشاره به ماده 183 که این ماده نیز جزء مواد حذفی کمیسیون است گفت: این ماده به دلیل اینکه جزء وظایف وزارت اطلاعات بود و حکم جدیدی را بیان نمی کرد حذف شد.

وی همچنین با اشاره به دیگر ماده حذفی برنامه پنجم توسعه گفت: ماده 184 که در رابطه با ارتقاء ایمنی و تسهیل عبور و مرور و تاکید بر کاهش مرگ و میر در جاده ها از طریق جلوگیری و کاهش تصادفات بود به دلیل اینکه موضوع اجرایی جدیدی را بیان نمی کرد حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در ماده 185 مقرر شد که ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر با مشارکت ستادهای ذی ربط در سال اول برنامه طرح جامع مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، روان گردانها و پیش تازها را تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

وی با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: مقرر شد که طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دستگاههای ذی ربط و با مشارکت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و اتاق تعاون در سال اول برنامه تدوین شود و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود تا پس از تصویب به مرحله اجرا درآید.

مفتح تصریح کرد: در راستای سیاست خارجی دولت مقرر شد که به منظور اطلاع شأن موقعیت، اقتدار و نقش جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از فرصتهای اقتصادی منطقه و نظام بین الملل دولت وظایفی را انجام دهد از جمله این موارد، روابط و مناسبات سیاسی و فرهنگی و اقصتادی را با کشورهای دارای دیگاه غیرهمسو با جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی به نحو مناسب تنظیم نماید، همچنین حضور فعال موثر و الهام بخش در مناسبات دوجانبه و سازمانهای منطقه ای و بین المللی داشته باشد.

مفتح افزود: فرایند پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را برای اصلاح ساختار ملل در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران را طی سال اول برنامه تدوین نماید و برای تحقق آن تلاش نماید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به موضوع حمایت از مسلمانان جهان و فلسطین گفت: برای حمایت از مسلمانان جهان خصوصا مظلومان فلسطین در سازمانهای منطقه ای اقدامات لازم را دولت انجام دهد و همچنین روابط حسنه با همسایگان در راستای اعتمادسازی، تنش زدایی و همگرایی با کشورهای منطقه و اسلامی به عمل آورد و این گونه روابط را تقویت نماید.

مفتح همچنین با بیان این که صبح روز یکشنبه به دلیل تقارن با صحن علنی مجلس کمیسیون تلفیق برنامه نداشت تاکید کرد که جلسه بعدازظهر این کمیسیون برگزار خواهد شد.

وی همچنین تاکیدکرد: که در جلسات کمیسیون تلفیق برخی کارشناسان مرکز پژوهشها، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان محاسبات و نمایندگانی از دولت حضور دارند.

گفتنی است مفتح تصریح کرد: کمیسیون تلفیق سه هفته کاری فرصت بررسی لایحه برنامه پنجم را دارد که از روز دوشنبه هفته گذشته این کمیسیون کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: این سه هفته تا دو برابر قابل اضافه شدن است. اما به نظر می رسد که طی 4 هفته کمیسیون تلفیق این لایحه را بررسی خواهد کرد. تلاش در کمیسیون تلفیق به گونه ای است که بدون شتاب زدگی، با دقت کافی و بدون از دست دادن فرصت این بررسی انجام شود.

مفتح گفت: تا ابتدای مرداد ماه این بررسی ادامه خواهد داشت و پس از تعطیلات مجلس از پانزدهم مرداد ماه لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • کد خبر : 20954
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار