خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/28 - 11:28
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدعلی‌محمد بزرگواری تأکید کرد:

ضعف اطلاع‌رسانی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها

**به نظرم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در چگونگی اجرای قانون‌ هدفمند‌کردن یارانه‌ها ضعیف است، لذا قبل از شروع باید حداقل 6 ماه روی آن کار می‌کردیم تا مردم از همه جوانب آن آگاه می‌شدند.

این بخشی از  سخنان "سیدعلی محمد بزرگواری" نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی است که تأکید می‌کند در این باره باید به دولت کمک شود. وی در گفتگو با هفته نامه امید مردم کهگیلویه همچنین بهموضوع  بررسی برنج های آلوده در کمیسیون کشاورزی می‌پردازد و ادامه می‌دهد: باید با قوانین سخت مانع ورود آنها به کشور شویم. این گفت​وگو با بررسی مشکلات استان و راهکارهای این نماینده چنین ادامه یافت:

کمیسیون کشاورزی بر روی برنج ‌های آلوده تحقیق و بررسیهایی داشت.  نتیجه به کجا رسید؟ 

ما در گزارشهای خود صحت ادعای وزارت بازرگانی مبنی بر مقصر بودن وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در ورود برنج‌های آلوده را نادرست دانستیم،  زیرا این سخنان  فرافکنی وزارت بازرگانی در مورد تقصیرات خود بود.

به عبارتی ما این قضیه را به شکلی که مطرح شده قبول نداریم چرا که طی جلساتی که  در کمیسیون کشاورزی داشتیم، سازمان‌ها و نهادهای متصدی این امر از جمله وزارت بازرگانی،  وزارت بهداشت و سازمان استاندارد حرف‌های ضد و نقیضی در مورد این موضوع زدند. متأسفانه این نهادها همه یک مطلب را عنوان نمی‌کردند و علاوه بر این سندی هم نیاوردند،  مثلاً وزارت بازرگانی سندی مبنی بر اینکه این وزارتخانه با این مجوز از سوی وزارت بهداشت اقدام به واردات برنج‌های آلوده کرده  است، ارائه نکرد.  از طرفی اقلام متفاوتی از برنج آلوده به کشور وارد شده که اگر هم برای یکی، دو قلم از اینها مجوز صادر شده باشد این نمی‌تواند مبنایی برای وزارت بازرگانی برای وارد کردن سایر اقلام آلوده شده باشد.

از طرفی حرف‌های وزارت بهداشت هم قانع‌کننده نبود چون ایشان هم  اعلام نکردند که همه اقلام را برای تأیید سلامتشان آزمایش کرده‌ایم و یا مجوز داده ایم.

سرانجام ما گزارش را به کمیسیون اصل 90 ارجاع دادیم و اکنون آنها در حال بررسی هستند.

تصمیم مجلس برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی توسط نهادهای دولتی چیست؟

 از این به بعد هر برنجی که وارد می‌شود باید دارای مجوز باشد چون خیلی از  سمومی که در برنج‌های آلوده وجود داشته طوری است که اثرش در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود و بهترین شیوه برای جلوگیری از خطرات احتمالی این سموم جلوگیری از واردات برنج‌های آلوده است.

 ورود برنج‌های آلوده با مجوز بهداشت و سازمان استاندارد به دلیل روال قانونی ورود کالا در گمرک‌هاست.

 هر کالایی که وارد گمرک می‌شود در بازرسی اولیه باید مجوز بگیرد و این روال قانونی تمام کالاهای وارداتی به گمرک‌هاست،  برنج‌های تازه وارد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همچنین قانون،  توزیع برنج‌های آلوده در بازار را ممنوع اعلام کرده است  و با توجه به گزارش‌های کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون کشاورزی برنج‌های وارداتی آلوده هستند و برای ورود این نوع کالا باید آنالیزهای مربوط صورت بگیرد.

استان شما از جمله استانهایی است که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در آن در حال اجراست.  روند آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در چگونگی اجرای قانون‌ هدفمند‌کردن یارانه‌ها ضعیف است،  لذا قبل از شروع باید حداقل 6 ماه روی آن کار می‌کردیم تا مردم از همه جوانب آن آگاه می‌شدند. 

 اگر قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اجرا شود،  تقریباً کل بحث قیمت‌ها آزاد‌سازی می‌شود،  یعنی یارانه‌های بخش کشاورزی و انرژی و سایر یارانه‌ها به غیر از چند مورد مانند یارانه داروها و چند نهاد کشاورزی که استثنا کرده‌ایم. 

 طبق نظر مجلس،  قرار است این قانون در طول 5 سال اجرا شود.  نظر دولت این است که هر اندازه در شروع،  قدم‌ها را محکم‌تر برداریم، در سال‌های بعد با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.  در حالی که بر این اعتقادم که باید قدم اول را خیلی آهسته برداشت،  چرا که زیرساخت‌های بسیاری از بخش‌های ما ضعیف است از جمله بخش کشاورزی.  این‌که یکباره بر کشاورز خصوصاً کشاورز سنتی این فشار را ایجاد کنیم،  مطمئناً او دست از کار کشاورزی خواهد کشید. 

خصوصیت کشاورزی سنتی این است که زمین‌ها کوچک بوده و تولید انبوه نیست و درآمدها هم در حد معیشتی است.  بنابراین اگر به آنها فشار بیشتر وارد شود،  دست از کار می‌کشند و مطمئناً در این راستا تولید ناخالص ملی و اشتغال پایین می‌آید. 

به هر حال اجرای  قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها در 6 استان به صورت آزمایشی توسط دولت،  کار خوب و مفیدی است،  اما به لحاظ تمامی جوانب قضیه باید این کار را شروع کنیم که اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم، اول توجه به زیرساخت‌های بخش‌های اقتصادی از جمله در بخش کشاورزی و صنعتی لازم است. 

 در کل بحث اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند و موجب می‌شود که مردم به صرفه‌جویی روی آورند و این یک اصل مهم است  اما در وهله‌ اول توجه به زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی را لازم داریم. 

این مسئله نیز باید مدنظر باشد که احتمالاً مبلغی به حساب مردم وارد می‌شود  اما مردم فردا را نمی‌بینند،  مطمئناً احساس می‌کنند که این مبلغ برایشان درآمد است. 

 پرداخت قبل از افزایش قیمت‌ها تا حدودی مشکل‌ساز خواهد شد و بهتر بود اول یک فیش دوماهه مثلاً در خصوص برق به دست مردم می‌رسید تا آنها ببینند قبلاً اگر مثلاً 5 هزار تومان پرداخت می‌کردند،  حال باید فرضاً 30 هزار تومان بپردازند،  لذا این درآمد براین هزینه‌ها توزیع می‌شود،  اما اگر قبل از آن پرداخت شود،  هم در داخل جامعه تا حدودی گرانی ایجاد می‌شود و هم مردم در روزهای اول دخل و خرج خود را خوب ملاحظه نخواهند کرد. 

به نظر من باید بر جامعه هدفمندمان که مهم‌تر از سایر بحث‌هاست،  کار شود.  دراین خصوص باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.  احتمالاً خیلی از مردم در بحث هدفمند‌کردن یارانه‌ها سردرگم بوده و نمی‌دانند این مسئله چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ 

ارزیابی مردم منطقه شما از این طرح چگونه است؟

 مردم از این‌که نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند،  نگرانند و این نگرانی آنها هم برای ما مهم است.  مطمئناً هم از نظر روانی بر مردم تأثیر دارد و هم از لحاظ افزایش قیمت‌ها. 

 متأسفانه اطلاعات مردم در این باره بسیار ضعیف است.  لذا قبل از شروع باید حداقل 6 ماه روی آن کار می‌کردیم تا مردم از همه جوانب آن آگاه می‌شدند.  حتی در رده‌های بالا بسیاری از مسئولان ما هم نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند،  چه برسد به مردم عادی که واقعاً از این قضیه بی‌خبر هستند.  و لازم است که در این زمینه به دولت در این زمینه کمک شود. 

با توجه پتانسیل های استان، وضعیت صادرات غیر نفتی چگونه است؟

 95 درصد از صادرات غیر نفتی مستقیم این استان در سال گذشته را بخش صنعت و معدن به خوداختصاص داد. ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزون بر 186 درصد رشد داشته است.  ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال 1387 چهار میلیون و 420 هزار و 110 دلار بود که این میزان با همت واحدهای دارای توان رقابتی در سال 1388به 12 میلیون و 640 هزار و 986 دلار رسیده است. 

 این محصولات شامل انواع نوشابه و آبمیوه،  پودر و عصاره شیرین بیان،  انواع موکت و سیمان خاکستری است. این محصولات به بازارهای صادراتی استان شامل کشورهای آلمان،  فرانسه،  کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه استقلال یافته حوزه دریای خزر ارسال می‌شود. 

همچنین نزدیکی استان به بنادر جنوبی کشور و وجود پتانسیلهای صنعتی و معدنی بالقوه موقعیت استان را برای تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی بسیار مطلوب می کند. 

همانطور که می‌دانید توسعه صادرات سبب رشد جامعه،  کاهش بیکاری،  افزایش رفاه اجتماعی،  توسعه مهارتهای انسانی،  پیشرفت تکنولوژی و ارتقای فرهنگی جامعه می‌شود.

البته تشکیل تعاونی در افزایش صادرات استان نقش مهمی دارد و باید آمادگی لازم  برای تشکیل تعاونی‌های بسته‌بندی صادرات در استان به وجود‌آید و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نشود.  تعاونی‌ها با بهره گیری از آخرین شیوه‌های بسته بندی می‌توانند سهم این محصولات را در سبد صادرات غیرنفتی افزایش دهند.

 استان کهکیلویه و بویر احمد با تولیدات سالانه حدود 70 هزار تن سیب درختی و 66 هزار تن گندم مازاد بر مصرف بازار دارد  وبا وجودی که این استان یک درصد وسعت کشور را داراست اما صادرات استان سه هزارم صادرات کشور است.

دولت چه اقداماتی برای رشد صادرات داشته است؟ 

 اقدامات چند سال اخیر دولت در زمینه افزایش میزان صادرات در این استان چشمگیر بوده است. 

راه‌اندازی گمرگ،  تأسیس بانک توسعه صادرات،  برپایی نمایشگاههای مختلف و انجام برخی امور در زمینه ضمانت صادرات توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کهکیلویه و بویراحمد از جمله اقدامات مهم دولت برای فراهم کردن زیرساختهای افزایش صادرات در این استان به شمار می‌رود. 

البته تنها انجام این امور کافی نیست و باید نهادینه کردن فرهنگ تولید و افزایش ثروت و پس انداز نیز انجام گیرد.  متأسفانه هنوز صادرات در بین تولیدکنندگان محصولات مختلف در این استان  به طور مطلوب جا نیفتاده است  و هنوز تولیدکنندگان این استان نگاه صادراتی ندارند و این خودباوری در آنان ایجاد نشده است که محصولات تولیدی آنان می‌تواند در بازارهای مختلف دنیا با سوددهی بهتر عرضه شود. 

به عقیده جنابعالی،  برای این فرهنگ سازی چه باید کرد؟ 

لازم است که مسئولان اجرایی و بویژه متولیان امور صادرات کهکیلویه و بویراحمد نحوه تجارت با جهان را به تولیدکنندگان محصولات مختلف این استان آموزش دهند و برای آنان غرفه‌های مختلف بازاریابی در برخی از کشورها دایر کنند. 

 البته تلاش چشمگیر استانداری کهکیلویه و بویراحمد برای تقویت بخش خصوصی قابل تحسین است و احیای ستاد تشویق سرمایه‌گذاری در این استان نیز اولین اقدام در راستای تحقق این امر مهم بوده است. 

 بخش صادرات کهکیلویه و بویراحمد در صورت حمایت شدن از سوی دستگاههای اجرایی و متولیان امر قابل مطرح شدن در کشور است. 

البته آموزش نقش مهمی در توسعه صادرات در بخش خارجی دارد  و برای توسعه و پیشرفت استان باید محصولات تولیدی خود را علاوه بر اینکه در سطح ملی معرفی کنیم، دنبال بازارهای خارجی در این زمینه باشیم. 

یکی از مشکلات استان شما خشکسالی است.  در این زمینه چه باید کرد؟

با توجه به تعدد بخش‌ها‌،  امکانات این شهرستان جوابگوی مقابله با پدیده خشکسالی نیست و باید دغدغه مردم با اتخاذ تدابیر فوری و راهگشا رفع شود.

خشکسالی پیاپی در چند سال اخیر سبب کمبود شدید آب در سفره‌های زیرزمینی شده است که اثرات نامطلوبی را بر چاه‌های آب شرب،  کشاورزی شهرستان و چشمه‌ها داشته است. 

 بارندگی‌های پایان سال گذشته به علت سیل‌آسا بودن کمکی به تقویت آب سفره‌های زیرزمینی نکرد و همین علت موجب بروز مشکلاتی به ویژه جهت تهیه آب شرب و آب کشاورزی و باغ‌ها شده است. 

به عقیده من مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد حوادث باید  با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت،  میان‌مدت و بلند‌مدت به یاری مردم شتافته تا در فصل تابستان دچار زیان نشوند. 

و از آنجا که خشکسالی بر فضای سبز نیز تأثیرات نامطلوبی دارد،  ‌این پدیده سبب از بین رفتن فضای سبز در این شهرستان شده است. 

تنها راه مقابله با پدیده خشکسالی تعامل و هم‌فکری دستگاه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی به مردم است  زیرا  با همکاری خود مردم اجرای برنامه‌های مختلف تسریع خواهد یافت،  همچنین نتیجه فعالیت‌ها اثرگذاری بیشتری دارد. 

البته ستاد بحران نیز تقاضای مبلغ 400 ‌میلیون اعتبار برای آب‌رسانی و اجاره تانکر سیار  کرده است و علاوه بر تانکرهای موجود سیار آب‌رسانی به روستائیان،  10 دستگاه تانکر را برای تهیه آب شرب در تمام بخش‌ها اجاره کردیم تا مشکلی برای آب‌رسانی به مردم در تابستان وجود نداشته باشد. 

مردم کهکیلویه اطمینان داشته باشند با تعیین سیاست‌های مقابله با خشکسالی و تهیه برنامه‌های کارشناسی شده،  تمام مشکلات مردم مورد توجه قرار گرفته و دغدغه‌های آنها رفع می‌شود. 

چرا با وجود صنایع استان در این زمینه پیشرفت مناسبی نداشته است؟

به نظر من مشکل عمده استان کهکیلویه و بویر احمد در بخش صنعت نبودن صنایع مادر است که رونق آن هم منوط به انجام زیرساخت‌ها ست. 

برای رونق اقتصادی،  ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری در استان چاره‌ای جز توسعه صنعتی وجود ندارد و این مسئله برای استان اجتناب ناپذیر است. 
 متأسفانه برنامه‌های صنعت استان تاکنون به گونه‌ای پیش رفته است که از صنایع مادر غفلت شده است و توسعه آنها مدنظر قرار نگرفته است،  در حالیکه لازم است دولت به ساخت زیربنا و صنایع مادر مانند نساجی،  آهن و فولاد و صنایع شیمیایی اقدام کند.  وقتی صنایع مادر قوی در استان وجود داشته باشد، طرح بنگاههای زودبازده نیز به رشد صنعتی استان کمک شایانی می‌کنند.

با توجه به پتانسیلها و توانمندی‌های استان،  منابع خدادی سرشاری از قبیل خاک و نیروی انسانی وجود دارد که متأسفانه این ظرفیتها بلا استفاده مانده و یا به صورت بهینه از آن استفاده نشده است.

سالانه میلیونها متر مکعب از آبهای جاری این استان به هدر می‌رود،  منابع خاک و زمینهای مستعد این استان بلااستفاده مانده اما جوانان این مرز و بوم در بیکاری و فقر و نداری به سر می‌برند.

و همانطور که خودتان هم اشاره کردید، در این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی به ویژه در بخش‌های کشاورزی،  دامداری،  گردشگری و صنعت و معدن به ویژه نفت و گاز وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب و بهینه جهت ایجاد طرح‌های بزرگ و اشتغالزا استفاده کرد. 

پروژه آبیاری غرب دهدشت به کجا رسید؟

متأسفانه این مصوبه به دلیل کمبود اعتبار و ضعف مدیران هنوز اجرایی نشده است.  همین طور  پتروشیمی دهدشت یکی از مصوبات سفر دوم دولت بود که کارهای اساسی این پتروشیمی از جمله تشکیل هیأت مدیره،  پذیره نویسی،  مسائل زیست محیطی و کاربری آن آماده شده است.

به طور کلی طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام زیادی در شهرستان‌های کهکیلویه و بهمئی وجود دارد  و با توجه به اینکه بسیاری از شهرها و روستاهای استان به  ویژه شهرستان کهکیلویه و بهمئی نیاز به طرح‌های عمرانی دارد، باید تلاش شود تا علاوه بر تأمین اعتبار کافی از منابع استانی از وزارتخانه‌های سازمان‌های مربوطه در مرکز هم اعتبار گرفته شود. 

 البته  برای توسعه و پیشرفت استان کهکیلویه و بویراحمد بر روی محورهای آب،  نفت و گاز،  صنعت و معدن،  کشاورزی،  حمل و نقل و گردشگری برنامه ریزی شده است و این روند ادامه خواهد یافت. 

تصور می‌کنید چه طرحهایی در استان می‌تواند مشکل اشتغالزایی را حل کند؟

متأسفانه مردم و جوانان استان دنبال شغل مولد و اشتغال زا نیستند و تنها به شغل‌های اداری و پشت میزی اکتفا کردند.  در حالیکه  فارغ التحصیلان و نیرو‌های متخصص و بیکار استان باید به سمت مشاغل تولیدی در بخش‌های مختلف که ضمن ایجاد فرصتهای شغلی چرخه اشتغال و تولید را رونق می‌دهد بروند تا از این طریق معضل بیکاری استان مرتفع شود.

تنها راه نجات پیدا کردن از این وضعیت اجرای طرحهای اشتغالزا و تولیدی در بخشهای کشاورزی، دامپروری، صنایع و اجرای طرحهای تعاونی است که بلید جوانان به سمت این فعالیتها گرایش داده شوند.

  • کد خبر : 22441
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار