خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/02 - 08:00
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده سمیرم خبر داد:

ستاد هماهنگی برای اوقات فراغت اصفهانی‌ها تشکیل می‌شود

**دانش‌آموزان و دانشجویان اصفهانی برای پرکردن اوقات فراغتشان چندان دچار مسئله نیستند، البته نه از این بابت که این استان مراکز دیدنی و تفریحی بسیار دارد، بلکه از این جهت که مسئولان اجرایی این استان خدمات کم و بیش مناسبی را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان تدارک دیده و می‌بینند.

در حال حاضر بحث اوقات فراغت در استان اصفهان از مرحله تأمین نیازهای اولیه گذشته و مسئولان امر در تدارک بهبود امکانات و شرایط هستند.

بهروز جعفری عضو کمسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم سمیرم در گفت‌و‌گو با نشریه جام درباره اوقات فراغت اصفهانی‌ها می‌گوید: «در استان اصفهان، در شهرهای بزرگ اوقات فراغت یک معنا دارد و در شهرهای کوچک هم معنای دیگری. در مناطق کوچکتر و مناطق محروم این استان اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان خود به خود پر می‌شود، چون در این مناطق مردم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و تابستان‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان به کمک خانواده می‌روند و سرگرم کشاورزی و دامداری می‌شوند که روشی سالم و مناسب برای پر کردن اوقات فراغت آنهاست. اما در مناطق شهری و شهرهای بزرگ استان، حدود 10نهاد فرهنگی متولی ارائه برنامه برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان هستند.»

ضعف‌ها و قوت‌ها

برنامه‌هایی که در شهرهای اصفهان برای دانش‌آموزان و دانشجویان تدارک دیده می‌شود، شامل برگزاری انواع کلاس‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی است که به اعتقاد نماینده این استان در مجلس هم ضعف‌هایی دارند و هم محاسنی.

بهروز جعفری درباره نقاط قوت این برنامه‌ها می‌گوید: «حسن ماجرا این است که دستگاه‌های متعددی از جمله هلال احمر، آموزش و پرورش، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و سازمان تربیت بدنی متولی ساماندهی به اوقات فراغت هستند و این نهادها برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای تعطیلات دانشجویان و دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند.»

اما به اعتقاد جعفری موازی‌کاری این نهادها و برگزاری برنامه‌های مشابه از مهمترین ضعف‌هایی است که در این زمینه در استان اصفهان وجود دارد. این نماینده مجلس در این باره می‌گوید: «مشکل اینجاست که موازی‌کاری این نهادها باعث می‌شود هم تنوع برنامه‌ها کاهش پیدا کند و هم برگزارکنندگان به لحاظ هزینه اعتبارات مشکل پیدا ‌کنند.»

ویژگی‌های اصفهان در زمینه اوقات فراغت

علاوه بر برنامه‌هایی که نهادها و مؤسسات متولی، برای ساماندهی به اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان در استان اصفهان برگزار می‌کنند، این استان بالقوه نیز امکاناتی دارد که می‌توان از آنها نیز در زمینه پرکردن اوقات فراغت بهره جست.

بهروز جعفری در این باره می‌گوید: «اصفهان قطب توریستی، فرهنگی کشور است و آثار تاریخی و میراث فرهنگی بسیاری در این استان قرار دارد، به همین دلیل این امکان را ایجاد می‌کند تا اردوهای تفریحی و آموزشی مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان در این استان برگزار شود و بخشی از اوقات فراغت این قشر را پرکند. همچنین جاذبه‌های طبیعی شهرهای مختلف اصفهان مانند سمیرم و فریدون‌شهر و کاشان نیز امکان مناسبی برای برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت در اختیار مسئولان امر قرار می‌دهد.»

کمبودها و مشکلات

علی‌رغم نکات مثبتی که نماینده مردم سمیرم در زمینه ساماندهی اوقات فراغت به آنها اشاره می‌کند، مشکلاتی هم در این زمینه در اصفهان وجود دارد. جعفری درباره این مشکلات می‌گوید: «بخش عمده برنامه‌هایی که در استان اصفهان برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، برگزاری انواع کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، هنری، ورزشی با رشته‌ها و زیرشاخه‌های مختلف برای این قشر است. خوشبختانه در استان اصفهان هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در برگزاری این برنامه‌ها سهم دارند و فعال هستند، اما متأسفانه این نهادها از اعتبارات کافی برای برنامه‌ریزی در زمینه اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان برخوردار نیستند. همچنین در این استان امکانات در این زمینه به میزان کافی وجود ندارد.

به عنوان مثال ما در استان اصفهان سالن سینما به اندازه کافی نداریم، ورزشگاه‌های استان نمی‌توانند پاسخگوی همه نیازهای جوانان و نوجوانان این استان باشند. این مشکلات با توجه به تراکم جمعیت استان، از جمله مهمترین مشکلات این استان محسوب می‌شوند.»

به اعتقاد این نماینده مجلس این مشکلات وقتی خودشان را بیشتر نشان می‌دهند که تابستان با مسافرانی از شهرهای مختلف کشور از راه می‌رسد. او در این باره توضیح می‌دهد: «استان اصفهان، استانی توریست‌پذیر است که به‌خصوص در تابستان تعداد قابل توجهی مسافر وارد این شهر می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود بخشی از امکانات رفاهی این استان در اختیار این مسافرها قرار بگیرد. شاید به همین دلیل باشد که کمبودهای استان اصفهان در زمینه امکانات تفریحی و رفاهی بیشتر به چشم بیاید، به همین دلیل اصفهان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.»

یکی دیگر از مشکلات این استان در بحث اوقات فراغت مربوط به شهرهای کوچک و روستاهای اصفهان است. جعفری در این باره می‌گوید: «در شهرهای کوچک، دهستان‌ها و مناطقی که جمعیت زیادی ندارند، بچه‌ها امکانات لازم و کافی را در اختیار ندارند و برای پرکردن اوقات فراغت آنها مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. در این مناطق بیشتر بسیج و کانون‌های فرهنگی مساجد فعال هستند اما فعالیت‌های این نهادها محدود است و باید امکانات بیشتری در اختیار این بخش‌ها قرار بگیرد.»

جعفری ادامه می‌دهد: «در اصفهان روستاهای کوچک و کم جمعیتی داریم که به ناچار نمی‌توان برای آنها کار خاصی در این رابطه انجام داد؛ چرا که برخی از این روستاها کمتر از 10 خانوار جمعیت دارند و ممکن است تعداد معدودی دانش آموز در این روستاها ساکن باشند، بنابراین برای این جمعیت محدود نمی‌توان خدمات ویژه‌ای را مهیا کرد. مثلاً شهرستان سمیرم 123 روستا دارد که برخی از این روستاها جمعیتشان به 20 خانوار هم نمی‌رسد، بنابراین نمی‌توان برای این روستاها مراکز فرهنگی و هنری تأسیس کرد. معمولاً در این مناطق یک مرکز فرهنگی هنری یا رفاهی ساخته می‌شود تا مورد استفاده دانش‌آموزان همه این روستاها قرار بگیرد. این روش متمرکز چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، چون رفت و آمد به یک مرکز فرهنگی و هنری، از روستاهای اطراف حتی با سرویس ایاب و ذهاب هم خیلی ساده نیست و در نتیجه دانش‌آموزان روستایی خیلی از این مراکز استقبال نمی‌کنند. اگر بشود با افزایش اعتبارات یا برنامه‌های خاصی برای این موارد هم ساز و کارهای مناسبی در نظر بگیرند، اتفاق خوشایندی خواهد بود.»

ستاد هماهنگی

با همه اینها در مجموع استان اصفهان در مقایسه با استان‌های دیگر کشور از امکانات و برنامه‌های نسبتاً قابل قبولی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان برخوردار است و معمولاً مدیریت این برنامه‌ها را هم استانداری اصفهان برعهده می‌گیرد. جعفری در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه براساس برنامه‌ریزی‌ها، هر سال در مقایسه با سال قبل، امکانات بیشتری برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم می‌شود و هر سال با رسیدن فصل تابستان مسئولان اجرایی استان، شرایط را بازنگری می‌کنند. تا به حال روند تخصیص امکانات به شهرهای مختلف استان اصفهان مثبت و رو به رشد بوده است. کاستی‌هایی وجود دارد اما با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و روند رو به رشدی که در استان اصفهان شاهد هستیم این کاستی‌ها به مرور زمان و با برنامه‌های بلندمدت رفع خواهند شد.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبود شرایط در زمینه پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و بهره‌گیری بیشتر از امکاناتی که در این استان وجود دارد، پیشنهاد می‌کند: «به اعتقاد من در حال حاضر مهمترین مسئله در زمینه پرکردن اوقات فراغت، ناهماهنگی بین نهادها و سازمان‌هایی است که به دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان خدمات می‌دهند. فکر می‌کنم اگر ستاد یا شورایی در استان وجود داشته باشد که برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی این امر را مدیریت و هماهنگ کند، از امکانات موجود می‌توان بیشترین بهره را نصیب دانش‌آموزان و دانشجویان کرد.» او در این باره توضیح می‌دهد: «در حال حاضر در استان اصفهان، هلال احمر همان برنامه‌هایی را دارد که مثلاً کمیته در نظر گرفته و کمیته هم همان کلاس‌هایی را برگزار می‌کند که کانون‌های تربیتی آموزش و پرورش نیز همان‌ها را برگزار می‌کند. در نتیجه شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان در این کلاس‌ها توزیع می‌شوند و از امکانات موجود کمترین بهره گرفته می‌شود. اگر یک شورا یا ستاد هماهنگ‌کننده در استان اصفهان وجود داشته باشد، می‌تواند با هماهنگی بین این نهادهای متولی برگزاری برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت، شرایطی را فراهم کند که از امکانات این استان برای برگزاری برنامه‌های بیشتری استفاده شود و بودجه‌ای که به این منظور در اختیار مسئولان اجرایی استان قرار می‌گیرد به بهترین شکل توزیع شود.»

  • کد خبر : 19989
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار