خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/28 - 09:58
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
شاپور پولادی خبر داد:

ساخت 7 هزار کیلومتر خطوط ریلی بعد از 30 سال

**پولادی گفت: طبق سند چشم‌انداز 20 ساله و قانون ساخت 1000 کیلومتر خطوط ریلی در سال، بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب فقط 7 هزار کیلومتر ساخته شده است.

"شاپور پولادی" در گفت‌وگو با هفته نامه طنین غرب ایلام در رابطه با مشکلات خطوط ریلی کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق سند چشم‌انداز 20 ساله دولت موظف به ساخت 1000 کیلومتر خطوط ریلی در هر سال است اما از پس از گذشت 30 سال از گذشت انقلاب تاکنون فقط حدود هفت هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که نیازمند توسعه برای رسیدن به اهداف مدنظر می‌باشد.

وی تصریح کرد: در لایحه برنامه پنجم توسعه دولت خواستار مجوزهایی برای یک سری کلیات شده است، ادعای دولت هم این بوده که در بسته‌های اجرایی که تهیه کرده تعاریف مورد نیاز تدوین و درنظر گرفته شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درسال باید حداقل 1000 کیلومتر خطوط ریلی ساخته شود که این امر دوهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پولادی با اشاره به مناسب شمردن پتانسیل کشور برای ساخت بیش از 1000کیلومتر خطوط ریلی در سال، خاطرنشان کرد: در ناوگان ریلی لازم است یک سری حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد تا از پتانسیل موجود حداکثر بهره‌برداری به عمل آید.

وی در خصوص واگذاری عملیات نگهداری از خطوط ریلی کشور به بخش خصوصی، گفت: یکی از سیاست‌ها واگذاری تصدی‌گری‌هاست که نگهداری از خطوط ریلی شامل آن می‌شود؛ در برنامه پنجم توسعه واگذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی لحاظ شده است تا دولت بتواند به وظیفه خود یعنی موضوع حاکمیت بپردازد زیرا اگر تصدی‌گری‌های بخش خصوصی افزایش یابد دولت به اهداف خود نزدیک می‌شود و اصل 44 قانون اساسی نیز عملی خواهد شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامناسب بودن واگذاری‌ها به بخش خصوصی، یاد‌آور شد: در بخش‌های مختلف و همچنین بخش راه‌آهن عدم تحقق اهداف محسوس است البته اقداماتی صورت گرفته اما به دلیل وجود برخی مقاومت‌ها هنوز دستیابی به اهداف مدنظر دشوار است.

وی در ادامه در مورد سیستم راه‌اندازی خطوط ریلی شرق به غرب گفت: راه‌آهن شرق به غرب به دلیل عدم تناسب اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه با روند کندی انجام می‌شود، در سال گذشته حدود 35 هزار میلیارد تومان کسب اعتبار شده است. لازم به ذکر است خطوط راه‌آهن این طرح باید تا سال 90 به کرمانشاه و سپس تا سال 92 به مرز خسروی وصل می‌شد که متأسفانه محقق نگردیده است.

به گفته پولادی در سال جاری به خطوط ریلی شرق به غرب اعتباری بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است که امید است با اعتبار موجود پروژه مذکور به مرحله نهایی برسد.

  • کد خبر : 22419
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار