خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/02 - 14:44
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
گله‌مندی نمایندگان خراسان‌شمالی از کمبود فضای تفریحی- ورزشی

تابستان آمد و خراسانی‌ها فقط 5 استخر دارند

**نمایندگان خراسان شمالی وضعیت استخرهای این استان را در شأن مردم و جوانان نمی‌دانند و معتقدند امکانات موجود در این زمینه بسیار ضعیف و ناچیز است.

بنابرآمارها 850هزار نفر مردم استان خراسان شمالی برای گذراندن اوقات فراغت خود تنها 5 استخر دارند که البته به صورت متوازن نیز در دسترس مردم قرار ندارد.

از این 5 استخر، 2 استخر در مرکز استان قرار گرفته و یک استخر دیگر نیز که متعلق به جمعیت هلال‌احمر استان است در شهرستان شیروان فعال است که به گفته محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان این استخر روباز نیز چندان برای شنا کردن مناسب نیست.

این به آن معناست که برای هر 170هزار نفر در این استان تنها یک استخر وجود دارد.

با جدا شدن خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ و تبدیل شدن آن به یک استان بنا بر مصوبه سال 83 دولت کمبودها و نبود امکانات در زمینه‌های مختلف و به خصوص در حوزه اوقات فراغت بیشتر مشهود شده است. کمبودهایی که تا پیش از این با وجود امکانات مناسب و خوب استان بزرگ خراسان در شهر مشهد مقدس در زیر سایه قرار می‌گرفت و آمارهای ناگوار در حوزه اوقات فراغت این بخش با جمع شدن در آمارهای خراسان بزرگ سرشکن می‌شد اما امروزه با گذشت 6 سال از جدا شدن این استان هنوز فکری برای جوانان استان و اوقات فراغتشان نشده است و معلوم نیست جوانان خراسان شمالی باید برای گذراندن اوقات فراغت خود به کجا بروند.

افزایش آمارهای هشداردهنده در مورد بزهکاری جوانان و مشکلات اجتماعی زنگ خطری است که مدت‌ها است به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد مسئولان امر گوش شنوایی برای شنیدن آن ندارند. در حالی که جوانان سایر استان‌های بزرگ مانند تهران از امکانات بالایی در این زمینه برخوردارند و در نزدیکی محل زندگیشان چندین استخر روباز و سرپوشیده با امکاناتی نظیر سونا و جکوزی وجود دارد، جوانان خراسان‌شمالی باید برای رفتن به استخر و گذراندن اوقات فراغت خود تا مرکز استان که شهر بجنورد است بروند و در آنجا نیز تنها 2 استخر وجود دارد که یکی از آنها که از مصوبات دور اول سفرهای استانی هیأت دولت بوده در چند ماه اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و دیگری نیز که متعلق به شهرداری است حدود 5 سال است که مورد استفاده مراجعان قرار گرفته و متأسفانه هیچ استخر جداگانه و مخصوصی برای خانم‌ها وجود ندارد بلکه خانم‌ها و آقایان باید به صورت زوج و فرد از این استخرها استفاده کنند.

مجموعه این شرایط باعث شده تا اصولاً کمتر کسی به فکر پرداختن به این ورزش مفرح و بانشاط که توصیه بزرگان دین نیز هست، بیفتد و به هر حال معلوم نیست که اگر جوانان به فعالیت ورزشی نپردازند اوقات فراغت خود را که در آستانه فصل تابستان بیشتر ساعات روز آنها را دربرمی‌گیرد به چه نحوی پر خواهند کرد. با این وجود نمایندگان استان خراسان‌شمالی با توجه به چنین ظرافت‌هایی سعی در رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان دارند.

محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان در رابطه با وضعیت استخرهای حوزه انتخابیه خود به خبرنگار ویژه‌نامه مجلس خراسان شمالی گفت: در شیروان استخر مناسبی که جوانان بتوانند از آن استفاده کنند وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کسانی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند اما زمینه برای استفاده از تسهیلات برای آنها وجود ندارد، گفت: امیدوارم مسئولان امر، بخش‌خصوصی را در این زمینه یاری و حمایت کنند.

حسین‌نژاد همچنین تصریح کرد: تنها یک استخر در شیروان وجود دارد که آن هم یک استخر روباز متعلق به سازمان هلال احمر است که شرایط مناسبی نیز برای استفاده ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ورزش شنا به عنوان ورزش نرمی که جوانان می‌توانند در هر رده سنی آن را انجام دهند به سلامت روح و جسم کمک می‌کند و این باعث می‌شود تا زمینه برای فعالیت‌های فرهنگی بانشاط جوانان به وجود ‌آید و آنها را از انحرافات نجات دهد.

نصرالله کمالیان نماینده مردم قوچان و فاروج نیز گفت: در فاروج هیچ استخری وجود ندارد و امکانات شنا کردن که در اسلام نیز به آن بسیار توصیه شده است در این منطقه بسیار ضعیف است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در قوچان استخرهایی وجود دارند اما در دست بخش ‌خصوصی است، از دلخوری و شکایت مردم در رابطه با هزینه‌های بالای بلیت استخر یاد کرد و گفت: تعداد استخرها در قوچان نیز کافی نیست و استخر خاصی که مخصوص بانوان باشد نیز وجود ندارد و در این زمینه کمبود بسیار محسوس است.

کمالیان در رابطه با هزینه‌های ساخت یک استخر نیز گفت: استخری که قرار است عمومی باشد نمی‌تواند کوچک باشد و باید حداقل 800 نفر گنجایش داشته باشد. این استخر با دوش و فضای موتور پمپ و حرارت ثابت آب و مصالحی که در ساخت آن به کار می‌رود هزینه بالایی را دربرخواهد داشت و با توجه به اینکه باید یک استخر خرج خود را دربیاورد بلیت آن برای مردم گران خواهد بود و اگر دولت در این زمینه کمک نکند مردم نمی‌توانند از پس هزینه خرید بلیت استخر برآیند پس تصمیم می‌گیرند که به استخر نروند.

نماینده مردم قوچان و فاروج در خانه ملت در ادامه خاطرنشان کرد: مردم کمتر به استخرهای خصوصی می‌روند. اقشار پردرآمد جامعه چندان قیمت بلیت برایشان فرقی نمی‌کند اما چون عمده مردم این منطقه محروم هستند به خاطر هزینه‌های بالا چندان روی خوشی به استخرهای خصوصی نشان نمی‌دهند.

وی همچنین در رابطه با اثرات مطلوبی که ورزش شنا به عنوان یک مقوله تفریحی بر زندگی مردم می‌گذارد، تصریح کرد: نشاطی که شنا کردن ایجاد می‌کند استرس‌های بدن را حذف و از بین می‌برد و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. شنا کردن امروز به عنوان یک راه درمان شناخته می‌شود و جدای از جنبه تفریحی‌اش می‌تواند استعدادهایی که در زمینه ورزش وجود دارد را شکوفا کند و از آن‌جایی‌که ما در این ورزش در سطح بین‌الملل ضعیف هستیم این کار می‌تواند به بهبود وضعیت ‌شنای ما کمک کند.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه  شاید در این میان خوش‌شانس‌ترین مردم خراسان شمالی از بابت داشتن استخر باشند نیز چنین اظهارنظر کرد: دو استخر در شهرستان بجنورد وجود دارد که با توجه به جمعیت 328 هزار نفری این شهرستان این تعداد استخر کافی نیست.

وی در ادامه افزود: در شهرستان جاجرم استخر وجود دارد اما متأسفانه در سملقان و گرمه استخر نداریم.

ثروتی با اشاره به مصوبات دور دوم سفرهای استانی هیأت‌دولت که قرار بود در گرمه استخری ساخته شود گفت: متأسفانه این قول هنوز عملی نشده و ما کماکان منتظریم در شهرستان‌های آستانه و گرمه استخر احداث شود.

نماینده مردم بجنورد خاطرنشان کرد: هیچ استخر جداگانه‌ای مخصوص بانوان وجود ندارد و با توجه به کمبود استخر در این منطقه خانم‌ها و آقایان به صورت یک روز در میان از این دو استخر استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین تصریح کرد: یکی از این دو استخر که استخر کوثر نام دارد و مربوط به مصوبات دور اول سفرهای استانی است به تازگی و در چند ماه اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته که سرپوشیده است و سازمان تربیت‌بدنی آن‌را اداره می‌کند و استخر دیگر که مجتمع آبی شهرداری است حدود 6 سال است که در حال فعالیت است.

ثروتی با انتقاد از وزارت آموزش‌وپرورش از عدم توجه به این بخش گفت: آموزش‌وپرورش با این همه دانش‌آموز، هیچ فعالیتی در این زمینه نکرده و متأسفانه حتی استخری را نیز برای جمعیت دانش‌آموزان ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در همین رابطه از وزیر مربوطه سؤال ‌پرسیده است گفت: معاونت وزارت آموزش‌وپرورش در این زمینه قول مساعد داده که البته اینها همه در حد قول است.

نماینده بجنورد همچنین خاطرنشان کرد: ورزش و تفریح برای سلامتی بدن مفید است و علاوه بر این اوقات‌فراغت جوانان را نیز پر می‌کند و اگر این امکانات برای جوانان وجود نداشته جوانان به روش دیگری اوقات‌فراغت خود را پر می‌کنند و به خاطر عدم وجود امکانات متعدد و متنوع برای جذب جوانان، معضلات اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، در حالی‌که ما می‌توانیم با توجه به این مقوله از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری‌ کنیم و اقداماتی را در راستای تجدید روحیه بانوان و سلامتی جوانان انجام دهیم.

ثروتی هزینه‌های ساخت یک استخر را حدود یک میلیارد تومان تخمین زد و گفت: برای حوزه انتخابیه من هنوز بودجه‌ای در این زمینه در نظر گرفته نشده و ما منتظریم تا قول‌هایی که آموزش‌وپرورش و سازمان تربیت‌‌بدنی برای ساخت استخر در بجنورد وگرمه داده‌اند عملی شود.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه‌ ملت نیز در این باره چنین اظهارنظر کرد: استخری در اسفراین هست که از قبل از انقلاب مورد استفاده قرار می‌گرفت اما چون روباز بود چندان استقبالی از آن نمی‌شد که ما در یکی دو سال گذشته آن‌را سرپوشیده کردیم تا برای مردم قابل استفاده شود که امسال نیز قابل‌ بهره‌برداری شده، علاوه بر این یک استخر خصوصی هم در اسفراین وجود دارد که روباز است.

وی با اشاره به اینکه قرار است در دور سوم سفرهای استانی، آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان و فرهنگیان استخر بسازد گفت: با توجه به اهمیت 56 هزار نفری اسفراین این دو استخر و استخری که قرار است در آینده ساخته شود جوابگوی این جمعیت خواهد بود.

  • کد خبر : 20035
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار