خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/12 - 19:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدقدرت‌الله حسینی‌پور:

بیمه محصولات کشاورزی گچساران، ضروری است

**با توجه به بالا بودن سطح زیر کشت صیفی‌جات در این شهرستان، بیمه این محصولات ضروری است.

"سیدقدرت‌الله حسینی‌پور" در گفتگو نشریه امید مردم کهکیلویه اظهار داشت: به دلیل استمرار پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر و وقوع حوادث پیش‌بینی نشده اعم از سرمازدگی، سیل و تگرگ، تمام محصولات باغی، زراعی و دامی این شهرستان باید توسط کشاورزان بیمه شوند.

وی آگاهی کشارورزان زراعی و باغی را در مرحله کاشت، داشت و برداشت محصولات ضروری دانست و گفت: برای افزایش قدرت و سبک‌پذیری کشاورزان و حمایت بیمه از آنها ضروری است شرط بیمه نهال‌ها اجباری شود و این امر راهکار مناسبی برای رفع مشکلات کشاورزان است.

حسینی پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون مالکان یک هزار و 785 هکتار زمین برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند، تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح در 352 هکتار از این اراضی به اتمام رسیده، 455 هکتار در حال اجرا و 980 هکتار قرارداد بانکی منعقد شده است.

 وی خاطرنشان کرد: 90 درصد طرح‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان مربوط به آبیاری بارانی و مابقی مربوط به آبیاری قطره‌ای است.

این نماینده مجلس گفت: سالانه ۱۲میلیارد متر‌مکعب آب در این استان تولید می‌شود که بیش از ۸/۵میلیارد متر‌مکعب آن از استان خارج می‌شود، ضمن آنکه کهکیلویه و بویراحمد اولین استان کشور به لحاظ برخوردار بودن از منابع آب و رودخانه‌های جاری و سرچشمه‌های جوشان است اما از آن استفاده بهینه نمی‌شود.

 وی افزود: زمین‌های زراعتی این استان ۲۲۰هزار هکتار است که بیش از ۳۰هزار هکتار آن باغ و نزدیک به ۴۰هزار هکتار آبی و بقیه دیم است. رشد کیفی بخش کشاورزی و خارج شدن آن از سنتی به صنعتی مدرن می‌تواند نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی استان ایفا کند.

حسینی پور تصریح کرد: بستر خاک مناسب و متفاوت بودن آبها در منطقه کوچک این استان سبب بهره‌برداری محصولات مختلف و متنوع کشاورزی می‌شود، این در حالی است که مدرنیزه ‌و مکانیزه نبودن سیستم کشاورزی و نبود ماشین‌آلات پیشرفته نگرانی‌هایی را در این بخش ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: بیکاری در گچساران تبدیل به بحران شده و مسئولان و دست اندرکاران باید راهکاری جدید برای رفع بیکاری اعمال کنند. حسینی‌پور درباره عشایر گچساران اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات عشایر هنگام ورود به مناطق قشلاقی در این شهرستان  نبود علوفه در مراتع و کمبود آب برای آنها و دام‌هایشان می باشد.

نماینده گچساران در مجلس گفت: این شهرستان دارای دوهزار خانوار عشایری است که به دلیل بروز پدیده خشکسالی یک هزار و 300 مورد آنها با هشت تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به بروز پدیده خشکسالی، عشایر و دامداران این شهرستان با مشکل کمبود علوفه مواجه هستند.

حسینی پور عنوان کرد: از مجموع دو هزار خانوار عشایر این شهرستان تنها 300 خانوار اسکان یافته‌اند که این تعداد با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند.

وی گفت: شهرستان گچساران با وجود برخورداری از توانمندی و قابلیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف همچنان مظلوم مانده است.

این نماینده مجلس گفت: شهرستان گچساران با داشتن ظرفیت‌های تأثیر‌گذار متأسفانه به جایگاه واقعی خود نرسیده و در بسیاری از مناطق با محرومیت مواجه شده که در این ارتباط ضروری است از نظر اقتصادی و سیاسی آسیب‌شناسی شده و نکات ضعف برطرف و ظرفیت‌ها تقویت شوند.

وی با بیان اینکه گچساران تنها شهرستان کهکیلویه و بویراحمد است که 75 درصد جمعیت آن شهر‌نشین هستند، اظهار داشت: شهرهای گچساران و باشت فاقد طرح تفضیلی بوده و طرح تفضیلی شهر گچساران در حد یک نقشه است.

  • کد خبر : 20891
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار