خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/26 - 12:34
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم ماهنشان، انگوران وایجرود:

باید اولویت گردشگری در استان زنجان مشخص شود

**باید اولویت گردشگری در استان مشخص شود و دارای ردیف و امتیاز شود.

رضا عبداللهی با بیان این مطلب به روزنامه مردم نو زنجان افزود: مثلاً اگر گردشگری برای جذب مسافر و منافع مادی در اولویت اول قرار دارد، تمام نیروهای استان مانند اداره راه و ترابری باید با هدف جذب گردشگر اقدام به بهسازی جاده‌ها کند و داخل شهر و فضای آن با این اهداف سامان یابند.

وی ادامه داد: اما استان هنوز نتوانسته است جایگاه خودش را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور تثبیت کند و در حالی که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری، جزو 10 کشور اول جهان محسوب می‌شود، استان زنجان هم جزو یکی از استان‌هایی است که دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است، اما به لحاظ جذب گردشگر جزو آخرین استان‌ها است.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و انگوران تصریح کرد: به نظرم باید برای گردشگران باید تسهیلات در نظر گرفته شود چون متأسفانه سرمایه‌گذاری‌ها اصولی و حساب شده نیست، مثلاً گنبد سلطانیه، در زنجان یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی این شهر است، اما امکاناتی در آن فراهم نشده است تا گردشگران بیشتری را به خود جذب کند.

وی در ادامه اظهارداشت: استان زنجان نیازمند جهش در بخش سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، بنابراین باید مراحلی که برای ورود یک سرمایه‌گذار به استان باید طی شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

همچنین ایجاد زیرساخت در توسعه اقتصادی و بالابردن شاخص‌های تولید در بخش‌های مختلف استان برای جذب سرمایه‌گذاری مؤثر خواهد بود.

عبداللهی گفت: شرایط فعلی فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه روزافزون استان در بخش‌های مختلف است. البته علاوه بر سرمایه‌گذاران فعال استان، باید با دیگر سرمایه‌گذاران کشور نیز تعامل مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد و در این زمینه اقدامات خوبی برای رشد استان برای سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

وی درباره نحوه تحقق چشم‌انداز 20 ساله کشور افزود: به نظر می‌رسد با تبیین اولویت‌های کشور و گزینش اولویت‌‌دارترین‌ها تا اندازه‌ای که با منابع کشور سازگار باشد، همراه با جداول کمی حاوی منابع، مصارف، شاخص‌های هدف و همچنین رعایت جهت‌گیری قوانین عمده‌ای همچون قانون اجرای سیاست‌‌های اصل 44 قانون اساسی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و. . . بتوان به تحقق اهداف مرحله‌ای جمهوری اسلامی ایران در افق چشم‌انداز بلندمدت دست‌یافت.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد جاری دولت هم در موضوع کشاورزی و جایگاه آن در قانون بودجه سال 1389، استفاده از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌ریزی راهبردی در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال پایدار است.

 وی گفت: اما با این حال متأسفانه امروز شاهدیم به خاطر استفاده ناصحیح از ظرفیت‌‌های فراوان استان، نرخ بیکاری در استان بالاست و این برای استانی مانند زنجان مناسب نیست.

اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود، نه تنها مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد، بلکه می‌توان کارگران سایر استان‌ها را نیز تحت پوشش قرارداد.

عبداللهی با بیان اینکه استان زنجان جزو مستعد‌ترین استان‌ها به ویژه در بخش کشاورزی است و در کنار آن ظرفیت بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد افزود: شرایط جغرافیایی مشتمل بر تنوع آب و هوایی با برخورداری از منابع آب و حاصلخیزی خاک این استان را به یک منطقه مناسب کشاورزی تبدیل کرده است و در حال حاضر زنجان یکی از قطب‌های کشاورزی و دامداری غرب کشور به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: بررسی میزان اشتغال در بخش‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که بیشترین سهم شاغلان به بخش کشاورزی و کمترین میزان به بخش صنعت اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بخش کشاورزی با ‌١/٣٧ درصد، بیشترین سهم اشتغال را در فصل تابستان ‌١٣٨٨ در استان زنجان به خود اختصاص داده است و بخش صنعت با ‌٤/٣٢ درصد و بخش خدمات نیز با ‌٥/٣٠ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عبداللهی با بیان این‌که ایجاد امنیت، کاهش هزینه‌ها و افزایش منفعت سرمایه‌گذار موجب جذب سرمایه‌گذاری و توسعه بخش خصوصی می‌شود، تأکید کرد: برای حمایت واقعی از بخش خصوصی، باید تلاش کنیم، هزینه‌های تولید کاهش یافته و واحدهای صنعتی سود ببرند.

وی با اشاره به وجود بیش از 500 میلیون تن ذخایر معدنی شناخته شده در استان، از آن به عنوان یک فرصت استثنایی برای سرمایه‌گذاری یاد کرد وافزود: استان به لحاظ برخورداری از معادن متعدد نظیر سرب و روی، آهن، سیلیس، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی، یکی از مناطق غنی کشور محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان زنجان می‌گوید: با توجه به اطلاعات موجود، استان زنجان از مزیت‌های فراوانی در زمینه سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است، اما این مسئله نباید فراموش شود که مزیت‌های استان را نباید تنها برای یک بار عرضه کرد و این مزیت‌ها همواره در مجامع عمومی باید اعلام شود.

  • کد خبر : 22179
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار