خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/08 - 10:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده گچساران:

باشت ششمین شهرستان کهکیلویه و بویراحمد شد

**مردم شهرستان باشت معتقدند دولت عدالت محور با تبدیل بخش باشت به شهرستان در توسعه، پیشرفت اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها اقدام مؤثری انجام داده است.

به گزارش روزنامه امید مردم کهکیلویه، باشت در جنوب شرقی استان کهکیلویه و بویراحمد و در شمال شهرستان گچساران در منطقه‌ای حاصلخیز و سرسبز با انبوه جنگل‌هایی از بلوط و با مردمانی اصیل و نجیب و پر تلاش و مقاوم قرار دارد.

منطقه باشت با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر با وسعتی حدود 5/2981 کیلومتر مربع دارای قدمتی دیرینه در تاریخ استان کهکیلویه و بویراحمد است که آثار تاریخی به جامانده از ادوار گذشته حاکی از قدمت و تاریخ کهن این مرز و بوم است.

موقعیت آب و هوایی، وجود منابع غنی آب زیرزمینی، وجود دو رودخانه پر آب زهره و شاه بهرام در دو طرف این منطقه، جنگل‌های بلوط و دشت‌های وسیع و حاصلخیز و کوهستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده این منطقه را به یکی از مناطق مستعد، زیبا و منحصر به فرد در جنوب کشور تبدیل کرده است.

قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شهرستان‌های کهکیلویه به یاسوج و ممسنی در استان فارس و همچنین مسیر ترانزیتی فارس به خوزستان این منطقه را به یک منطقه استراتژیک و دارای اهمیت اقتصادی تبدیل کرده است.

در کنار این همه ظرفیت و استعدادهای خدادادی و سرشار طبیعی عدم اجرای طرح‌های اشتغالزا و مولد سبب شده تا مردم این منطقه از بیکاری و عواقب آن در امان نباشند و همین موجب مهاجرت مردم این منطقه به سایر شهرهای استان به ویژه گچساران شده است.

این مزیت‌ها سبب شد تا در سفر دور سوم سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت، با شهرستان شدن باشت موافقت شود و سرانجام هم هیأت دولت در تقسیمات جدید کشوری با تغییر بخش باشت در استان کهکیلویه و بویراحمد به شهرستان موافقت کرد.

"قدرت الله حسینی‌پور" با بیان این مطلب اظهار داشت: براساس مصوبه دولت، شهرستان« باشت» به مرکزیت شهر« باشت» از ترکیب بخش‌ مرکزی به مرکزیت شهر باشت مشتمل بر دهستان‌های «سرآب نیز» و «کوه مری خامی» و بخش «بوستان» در تابعیت استان کهکیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با تصویب هیأت وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت کشور، بخش بوستان به مرکزیت روستای بوستان از ترکیب دهستانهای بابوئی و تلخاب در تابعیت شهرستان گچساران استان کهکیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود.

نماینده کهکیلویه وبویر احمد تصریح کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران، روستاها، مزارع و مکان‌های چهار راه گشین، پزین، ده کهنه ظفری، کوشک ظفری، تلخاب سلفی بیدک، پاتاوه بیدک، سطان آباد، مزک، بیدک علیا، مه تم، تلخاب علیا و دره چاه بیدک از دهستان کوه مره خامی بخش باشت استان کهکیلویه و بویراحمد منتزع و به دهستان بابوئی همان بخش الحاق می‌شوند.

وی گفت: همچنین دهستان «سرآب نیز» به مرکزیت سرآب نیز بالا از ترکیب روستاها، مزارع و مکانهای سرآب نیز، صول، نول، برغون، منصور آباد، سعادت آباد، ملک آباد، تل مویزی، گروس، دره نین، تلمبه حاج نبی برغون، بادخون باشت، چهارراه گشین، پزین، ده کهنه ظفری، کوشک ظفری، تلخاب سفلی بیدک، پاتاوه بیدک، سلطان آباد، مزک، بیدک علیا، مله تم، تلخاب علیا و دره چاه بیدک در تابعیت بخش باشت شهرستان گچساران استان کهکیلویه و بویر احمد ایجاد می‌شود.

حسینی‌پور گفت: براین اساس، دهستان تلخاب به مرکزیت روستای چاه تلخاب علیا از ترکیب روستاها، مزارع و مکانهای چاه موره، پاکوه مراسخون، بهره عنا، دره باشت، دلی رباط، امامزاده سیدفخرالدین عنا، منشتر عنا، چاه تلخاب علیا، گوهرگان سفلی، ده جلیل (آشیری)، چاه چنار عنا، ده بزرگ، گوهرگان علیا، گوهرگان سفلی، تکیه و سرمور، شهدای چنار و مورتن گوهرگان در تابعیت بخش باشت شهرستان گچساران استان کهکیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با احتساب شهرستان باشت، کهکیلویه و بویراحمد دارای 6 شهرستان می‌شود، افزود: بویراحمد، گچساران، دنا، کهکیلویه و بهمئی دیگر شهرستان‌های این استان هستند.

  • کد خبر : 20455
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار