خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/10 - 08:30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:

آمارهای ارائه شده از نرخ بیکاری استان را قبول ندارم

**گلایه بنده این است علاوه بر این که به معضل بیکاری توجه نشد، بلکه شاهدیم برخی معافیت‌ها و سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران لغو شده است. آمارهای ارائه شده از نرخ بیکاری استان را قبول ندارم، آمارها درخصوص نرخ بیکاری باید ملموس باشد. برخی مشاغل موقت و فصلی است که معتقدم نباید جزو آمار اشتغال لحاظ شود.

این بخشی از صحبت‌های سیدجواد زمانی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در خانه ملت است. او که در کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان سخنگوی این کمیسیون در حال فعالیت است، مسائل مربوط به اشتغال و تأمین اجتماعی به مهم‌‌ترین دغدغه‌اش تبدیل شده است.

او معتقد است سازمان تأمین اجتماعی به تعهد خود در خصوص احداث پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه عمل نکرده و همین سبب توقف اجرای این طرح به عنوان مهمترین مصوبه سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان شده است. مشروح گفت‌و‌گوی هفته نامه باختر کرمانشاه را با این نماینده استان کرمانشاه می‌خوانید.

 

*آقای زمانی شما عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هستید. وضعیت سازمان تأمین احتماعی در استان کرمانشاه چگونه است؟

سازمان تأمین اجتماعی به تعهد خود در خصوص احداث پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه عمل نکرده و همین امر سبب توقف اجرای این طرح به عنوان مهمترین مصوبه سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان شده است. بنده به رئیس‌جمهور تذکری مبنی بر دستور الزام سازمان تأمین اجتماعی به اجرای تعهدات پذیرفته شده در سفر دولت به استان کرمانشاه در خصوص احداث پالایشگاه آناهیتا نیز داده بودم، مهمترین مصوبه سفر اول دولت به استان کرمانشاه تصویب احداث پالایشگاه آناهیتا بود که مقرر شد 55 درصد سرمایه‌گذاری آن را سازمان تأمین اجتماعی انجام دهد، اما تاکنون این سازمان به تعهدات خود عمل نکرده و سبب توقف این طرح بزرگ که زمین آن به سختی تملک گردید، شده است.

 

*دلیل اینکه تا به حال سازمان تأمین اجتماعی به این تعهد خود عمل نکرده است چیست؟

مسئولین تأمین اجتماعی ابتدا عدم تأمین خوراک این طرح از سوی وزارت نفت به‌عنوان دیگر سرمایه‌گذار این طرح را بهانه می‌کردند که در جلسه چندی پیش با وزیر نفت، ایشان تأمین خوراک این پالایشگاه و همچنین پرداخت سهم وزارت نفت را قبول کرد. پس از جلسه با وزیر نفت، جلسه‌ای با وزیر رفاه داشتیم و ایشان قبول کرد به تعهدات خود عمل کند، اما تاکنون این وعده تنها در حد حرف باقی مانده و اقدام عملی انجام نشده است.

 

*احداث پالایشگاه آناهیتا چه تأثیری در روند توسعه استان خواهد گذاشت؟

احداث پالایشگاه آناهیتا، احداث کارخانه خودروسازی و رسیدن راه‌آهن غرب تا سال 1390 به کرمانشاه و تا سال 1392 به خسروی مهمترین مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه است که احداث پالایشگاه آناهیتا روند مناسبی ندارد. در خصوص احداث کارخانه خودروسازی نیز پیگیریم و مسئولین مربوطه قول داده‌اند امسال به انجام برسد.

 

*در حال حاضر مهم‌ترین مشکل استان کرمانشاه را چه می‌دانید؟

گلایه بنده این است علاوه بر این که به معضل بیکاری توجه نشد، بلکه شاهدیم برخی معافیت‌ها و سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران لغو شده است. آقای رئیس‌جمهور، نرخ بیکاری استان کرمانشاه بر اساس آمار سال 1385 به عنوان شاخص 10 ساله بیش از 20 درصد است. برای رفع این معضل پیشنهاد می‌دهم وزرای دولت به ریاست یکی از معاونان رئیس‌جمهور در جلسه‌ای فوق‌العاده مختص اشتغال و توسعه تشکیل دهند تا گامی اساسی برای رفع این معضل بزرگ برداشته شود. آمارهای ارائه شده از نرخ بیکاری استان را قبول ندارم، آمارها درخصوص نرخ بیکاری باید ملموس باشد. برخی مشاغل موقت و فصلی است که معتقدم نباید جزو آمار اشتغال لحاظ شود.

 

*سفرهای استانی تا چه اندازه می‌تواند در رفع مشکلات استان‌ها تأثیر بگذارد؟

ابتکار خوب دولت در انجام سفرهای استانی منجر به شناسایی و عملی‌سازی بسیاری از ظرفیت‌های مناطق محروم شده است. عملی شدن این مصوبات دغدغه مشترک رئیس‌جمهور و نمایندگان است. نگاه و پیگیری نقادانه نمایندگان به مصوبات سفرهای استانی کمک به تحقق آنهاست. البته باید در دور سوم سفر دولت به استان مصوبات جدیدی برای استان بگیریم، نه اینکه بر اجرای مصوبات دور قبل تأکید شود.

 

*کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی در ایران شهرت دارد. چه مشکلاتی دراین زمینه برای کشاورزان وجود دارد؟

قطبیت کشاورزی استان کرمانشاه بدون اعطای اعتبارات، مجوزها و مزایای قانونی بی‌معناست. پس از اعلام این سیاست، کشاورزان فقط با تعلل و کوتاهی برخی مسئولان در جبران خسارات خشکسالی و سرمایه‌زدگی مواجه بوده‌اند. جالب‌تر این‌که منابع طبیعی اراضی مزروعی یکصد ساله آنان را به انحای مختلف به تصرف درمی‌آورد و زمینهای کشاورزان که اسناد و مدرک دارند با این توجیه که جزو نقشه‌ منابع طبیعی هستند، گرفته می‌شود و با رانت‌خواری به افرادی دیگر واگذار می‌شود. اگر کرمانشاه قطب کشاورزی کشور است، بهتر نیست وزارت جهاد کشاورزی به این استان منتقل شود تا مشکلات تهران نیز کاهش یابد؟

 

*از برنامه پنجم چه خبر؟

متأسفانه هنوز بخش‌هایی از برنامه چهارم اجرا نشده و این نگرانی در رابطه با برنامه پنجم نیز وجود دارد. برخی از آمارها و اهداف برنامه چهارم توسعه محقق نشد. فقط 15 سال دیگر فرصت داریم تا به قدرت اول منطقه تبدیل شویم. بسیاری از دست‌نیافته‌های قانون چهارم را باید در لایحه‌ پنجم توسعه دست‌یافتنی کنیم. انتظار داشتیم قبل از پایان وقت قانون چهارم توسعه، دولت گزارش عملکرد قانون را به مجلس ارائه دهد. طبق لایحه باید سقف بیکاری کشور تا 5 سال آینده به 7 درصد برسد و به میانگین رشد اقتصادی 8درصد برسد تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود، این در حالی است که هنوز احکام قانون برنامه چهارم در برخی از بندهای مربوط به محرومیت‌زدایی تحقق نیافته است.

  • کد خبر : 20668
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار