خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 14:03
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عبدالرضا ترابی:

آب سد نمرود، فقط برای گرمسار است

**"عبدالرضا ترابی" نماینده شهرستان گرمسار در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در هفته‌نامه کویر سمنان توضیحاتی درباره سد نمرود ارائه داده که متن آن چنین است:

شایعاتی که مبنی بر اختصاص آب سد نمرود به شهرهای اطراف گرمسار مطرح شده است، صحت ندارد و آب این سد فقط برای مصرف کشاورزی و شرب گرمسار و ایوانکی خواهد بود.

طراحی اولیه سد نمرود مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که توسط یک شرکت کانادایی صورت گرفت. ساخت این سد را از مدت‌ها پیش پیگیری می‌کردیم و حتی به وزیر نفت اسبق هم گفته بودیم که این سد باید تکمیل و تجهیز شود. عملیات ساخت این سد 5 ساله بود که اسفند سال گذشته به پایان رسیداما هنوز بخشی از کار آن مربوط به خاکریزی بدنه، باقیمانده است. این مورد را به پیمانکار نیز یادآوری کرده‌ایم که با توجه به فصل کوتاه کاری در محل احداث سد که فیروزکوه است، امسال آبگیری انجام شود و سال آینده به صورت رسمی این سد افتتاح شود.

حجم دریاچه این سد 140 میلیون متر مکعب است که پس از تکمیل و با توجه به برنامه از پیش تعیین شده، آب آن به شهرستان‌های گرمسار و ایوانکی تخصیص خواهد یافت.

صددرصد این سد برای دشت گرمسار طراحی شده است که در حال حاضر بیش از 30 هزار هکتار زمین زیر کشت دارد و با افتتاح این سد وسعت زمین‌های کشاورزی به بالای 40 هزار هکتار می‌رسد اما مسئله تخصیص این آب که مهم‌ترین قسمت است به این شکل خواهد بود که از 140 میلیون متر مکعب حجم سد، 90 میلیون مترمکعب برای مصرف کشاورزی و 20 میلیون مترمکعب برای مصرف شرب گرمسار است.

همچنین 10 میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب و 20 میلیون مترمکعب هم برای مصرف کشاورزی ایوانکی در نظر گرفته شده است. مدتی شایعه شده بود که آب این سد برای شهرستان‌های اطراف است و من اعلام می‌کنم که این آب فقط برای گرمسار و ایوانکی است و هر حرفی غیر از آن کذب محض است چون به همین میزان آب برای آینده لازم داریم چراکه میزان اراضی زیاد و آب کم است.

ازسوی دیگر، با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در بخش آب و راه داشتیم و همچنین جلساتی که با معاون اول رئیس‌جمهور در چند ماه پیش از پایان سال گذشته داشتیم، درخواست ما بر این بود که اعتبارات و کمک ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا این مشکلات در حوزه‌های یاد شده کاهش یابند. با توجه به این جلسات در نهایت مقرر شد در بخش آب 150 میلیارد تومان مازاد بر بودجه مصوب به استان کمک شود و همچنین 100 میلیارد تومان هم در بخش راه که جمع هر دو 250 میلیارد تومان می‌شود.

متأسفانه این مورد همزمان شد با ارسال بودجه از سازمان مدیریت به مجلس، یعنی وقتی جلسه گذاشتیم یکی، دو روز بعد بودجه به مجلس رفت که نمی‌شد کاری کرد تا سازمان مدیریت در بودجه تغییری بدهد. دوباره با معاون اول رئیس‌جمهور صحبت کردیم و جلسه گذاشتیم. بحث اول در جلسه یاد شده این نکته بود که همان اعتبارات قبلی را دوباره بدهند، اما بحث دوم نیز این بود که با دادن اعتبار برای پروژه‌ها نیز مشکل آب در استان حل نخواهد شد. ما مشکل کمبود آب داریم و باید ببینیم که آب مورد نیاز را از کجا باید تأمین کنیم؟

از دو سال گذشته این مورد را به مقامات استان و وزارت نیرو گفته بودیم که اگر می‌خواهید مشکل آب در استان حل شود، باید منابع آب جدید تعریف کنید. ما به هرحال در گرمسار یک رودخانه چهارفصل داریم اما آن سه شهر دیگر رودخانه چهارفصل هم ندارند و حتی با وجود اینکه گرمسار یک رودخانه چهارفصل دارد اما در تابستان در این شهر هم آب نداریم. یعنی مشکل آب گرمسار کمتر از آن سه شهر دیگر نیست. در نتیجه باید منابع آب جدید پیدا کنیم. در نتیجه به این مطلب رسیدیم که از آن سوی البرز آب برای کمبود استان تأمین شود اما اختلاف سطح و ارتفاع ما نسبت به دریا 1300 تا 1400 متر است که این موضوع دیگری بود.

این طرح متضمن طراحی گسترده و اعتبارات کلان است که بالای 3 میلیارد دلار هزینه دارد وبرای انجام آن باید با سرمایه‌گذاری و فروش اوراق مشارکت کار را انجام دهیم. در نهایت قرار بر این شد که این پروژه با توجه به امکانات و تخصص در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار گیرد. به همین دلیل به اتفاق استاندار و نمایندگان استان به دیدار سردار قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم و همکارانشان رفتیم و دیدار داشتیم. نتیجه این جلسه نیز این شد که طراحی اولیه در مدت یک هفته انجام شود تا وقتی که معاون اول رئیس‌جمهور به استان می‌آید، طرح مقدماتی برای ارئه توضیحات آماده شده باشد.

 الان هم قرار شده آقای رحیمی دوباره به استان بیایند و از نزدیک در جریان امور قرار بگیرند که این موضوعات را نهایی کنند. این طرح حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد و قرار است در صورت طراحی، دو میلیارد متر مکعب آب برای 4 شهرستان دامغان، سمنان، گرمسار و شاهرود انتقال داده شود تا مشکل آب مربوط به کشاورزی، شرب و صنعتی را برطرف کند.

  • کد خبر : 21850
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار