خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/01 - 08:36
  • زمان مطالعه : 29 دقیقه
سرویس : اقتصادی
/گفت‌وگوی متفاوت رجبی با خانه ملت/

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است اما غالب نیست/ زور وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ها نمی رسد/ ایستگاههای مترو پایتخت در زمان زلزله چقدر مقاومند؟

کیفیت مسکن مهر کرمانشاه،عملکرد نظام مهندسی، اما و اگرهای امضافروشی مهندسان، از موضوعاتی است که رئیس سازمان مهندسی در گفت و گوی یک ساعته و متفاوت خود با خانه ملت مطرح کرده است.

خبرگزاری خانه ملت، گروه اقتصادی ، نسترن دقیقی؛ پس از وقوع زلزله در پایتخت ، مقاومت ساختمان های تهران در برابر زلزله و در یک ماه اخیر به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان پایتخت نشین تبدیل شده است که مسئولیت این امر مانند توپ بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی پاس کاری می شود. از سوی دیگر برخی شائبه ها و گفت و شنودها درباره بحث امضا فروشی مهندسان نظام مهندسی و دیگر سوالات و دغدغه ها ما را بر آن داشت تا با فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز، عضو کمیسیون عمران و فراکسیون امید که ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده دارد و پیش از این نیز شهردار شیراز بوده است ، گفت‌وگو کنیم.



رجبی در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سمتش در سازمان نظام مهندسی در ابتدا فلسفه وجودی این سازمان نظارتی را توضیح داد و گفت که بهتر از برای شروع بحث، از نقطه ای موضوع را پیش ببریم و این سوال را مطرح کنم که در ساختار فنی کشور در حوزه ساخت و سازها آیا دولت یا حاکمیت مسئولیتی دارد یا جریان ساخت و سازهای خصوصی را رها کرده اند.



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که کشور ما ایران زلزله خیز است، بنابراین ساخت و ساز در ایران در واقع سرمایه ملی محسوب می شود و مردم حق دارند در سکونتگاه های امن زندگی کنند و دولت و حاکمیت متولی افراهم کردن زندگی با کیفیت برای مردم هستند و باید به نوعی دراین حوزه ورود پیدا کند و با اعمال حاکمیت به نوعی برای مردم آرامش را بسازند.



نظام مهندسی منافع بهره برداران را در نظر دارد



وی با بیان اینکه باید سازه ها به عنوان مسکن یا واحد تجاری از حداقل های کیفیتی مطلوب برخوردار باشد، بیان داشت: بنابراین باید در این بحث خود به منافع بهره بردار که در صحنه حضور ندارد و از فرآیند ساخت و سازها مطلع نیز پرداخت، اعتقاد دارم تا زمانی که نتوانستیم در حوزه فنی به یک نوع اطمینان از کیفیت ارائه خدمات برسیم، باید به گونه ای کنترل و نظارت بر ساخت و سازها داشته باشیم.



این نماینده مجلس با اشاره به میزان ساخت و ساز در کشور، گفت: بعضی اوقات میزان ساخت و سازها در کشور 2 تا 3 برابر اعتباری



آمارهای ساخت و ساز این سوال را ایجاد می کند که آیا تشکیلات دولتی این توانایی را دارد که بخواهد این حجم ساخت و ساز را به دقت نظارت کند؟ طبیعتا پاسخ این است که دولت نمی تواند.



مالی است که دولت برای پروژه های عمرانی خود در نظر گرفته است و با عدد و رقمی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان ساخت و ساز در کشور مواجه هستیم. آمارهای ساخت و ساز این سوال را ایجاد می کند که آیا تشکیلات دولتی این توانایی را دارد که بخواهد این حجم ساخت و ساز را به دقت نظارت کند؟ طبیعتا پاسخ این است که دولت نمی تواند.



آیا دولت می تواند نظارت ساخت و ساز در کشور را برعهده گیرد؟



رجبی افزود: دولت تنها می تواند راهبری و سیاست گذاری کند و نظارت را عملی کند بنابراین باید به سمت ظرفیت دیگری رفت که اولا قابل اعتماد باشد، صلاحیت لازم را داشته باشد و بتواند نقش خود را انجام دهد و از سوی دیگر از صلاحیت، ظرفیت و توانایی لازم را داشت مورد حمایت دولت قرار بگیرد و اینجا است که داستان نظام مهندسی آغاز می شود.



رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به قدمت 30 ساله این سازمان توضیح داد: البته قانون نظام مهندسی عمر 22 ساله دارد اما پیش از اینکه قانون مربوطه تصویب و اجرایی شود، در برخی شهرداری ها تحرکاتی در خصوص نظارت بر ساخت و سازمان شکل گرفته بود و برای اولین باز ناظر بر ساخت و سازها الزام آور شده بود.



کار نظام مهندسی از کی شروع شد؟



وی در خصوص میزان نظارت در بر ساخت و سازها در گذشته، بیان داشت: آن زمان نظارت ها بسیار رقیق بود و به مرور زمان میزان نظارت ها شدیدتر شد، البته در زمانی که ساخت و سازها دو طبقه و ویلایی بود دستور العملی برای نظارت وجود ندارد اما نکات اولیه نظارت می شد. تا اینکه آیین نامه ساختمان با مصالح بنایی در نظر گرفته شد و بعد از آن به مرحله ساخت و سازهای بلندمرتبه وارد شدیم  که در شهرهای بزرگ عمده جا افتاده بود تا اینکه به قانون نظام مهندسی رسیدیم.



رجبی با تاکید براینکه قانون نظام مهندسی از یک جهت خیلی مترقی بوده است، اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی ظرفیت های عظیمی نهفته است اما از یک جهت دچار خلاء بوده است و تکلیف دولت را از غیر دولت در این قانون مشخص نشده است و همین موضوع محل مناقشه شد و این مناقشه نشان داد که این مطلب به خوبی در قانون تبیین نشده است.



کیفیت تکدانه ها به نسبت گذشته افزایش یافته است



این نماینده مجلس با این حال از عملکرد سازمان نظام مهندسی دفاع کرد و گفت: از سال 74 به این سمت هر داوری که وارد ساخت وسازها شود می تواند قضاوت کند که حتما کیفیت ساختمان ها بهتر شده است و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. تاکید دارم که این کیفیت در بخش ساخت تکدانه ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است.



وی با اشاره به اینکه مهندسان نظام مهندسی به امضا فروشی متهم می شوند، بیان داشت: با وجود اینکه از یک سو شاهد افزایش کیفیت ها در ساخت و ساز هستیم، نباید فراموش کنیم که به مهندسان در مقیاس انسانی نگاه کنیم، هرچند که کم کاری و کم فروشی در هر صنفی وجود دارد و تنها مختص به مهندسان و ناظران نیست.



سازمان نظام مهندسی سرمایه نظام است



نظام مهندسی از ابتدا با آیین نامه ماده 33 شروع به کار کردکه البته این آیین نامه نقاط قوت زیادی داشت اما بعدها شیوه نامه هایی که به آن ملزم شد و تجویزهایی که صوت گرفت مشکلاتی را ایجاد کرد.



نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی با این حال تاکید کرد که سازمان نظام مهندسی سرمایه ای برای مردم و نظام است، ادامه داد: نظام مهندسی از ابتدا با آیین نامه ماده 33 شروع به کار کردکه البته این آیین نامه نقاط قوت زیادی داشت اما بعدها شیوه نامه هایی که به آن ملزم شد و تجویزهایی که صوت گرفت مشکلاتی را ایجاد کرد.



دولت نظارت مقطعی برای نظام مهندسی در نظر گرفته است



رجبی در خصوص آیین نامه ماده 33 توضیح داد: دراین آیین نامه آمده است که مالک پول نظارت را به حساب یکی از سازمان های نظام مهندسی واریز می کند، قبض واریز را به سازمان ارائه می دهد تا از سوی سازمان، ناظری انتخاب و معرفی شود، در همین جا نظارت مقطعی دیده شد نه مستمر و گفته شده است که ناظر باید در فنداسیون، اسکلت، سقف و مواردی دیگر نظارت داشته باشد، این نکته حائز اهمیت است که دولت چنین نسخه و نظارت مقطعی را برای بخش خصوصی پیچیده است.



وی با بیان اینکه نظارت امری فنی است اما نظارت را مقطعی دیده اند، گفت: وقتی نظارت مقطعی دیده می شود، طبیعی است که نظارت ها کافی نیست چرا که ناظر موظف است تنها باید بر فنداسیون و سقف یا موارد دیگر نظارت کند و ممکن است در حدفاصل بخش هایی که ناظر موظف به نظارت است اتفاقاتی رخ دهد که مهندس ناظر از آن بی اطلاع است، این نظارت مقطعی مسئله مهمی است که باید نسبت به رفع آن اقدامی کرد.



این نماینده مجلس بیان داشت: بنابراین سازمان های نظام مهندسی بر اساس وظیفه تعریف شده عمل می کنند و اعتقاد دارم  با وجود ماجراهایی مانند امضا فروشی این سازمان عملکرد به نسبت خوبی در حوزه محاسبات، طراحی، نظارت و غیره داشته است، حالا ایراد گرفته می شود نظارت موردی است که با تغییر قانون می توان نظارت را مستمر کرد.



چرا مهندسان به امضا فروشی متهم می شوند؟



رجبی با بیان اینکه حضور ناظر در ساختمان با مالک هماهنگ نیست، توضیح داد: مالک و ناظر قراری برای نظارت ندارند، به همین جهت وقتی گزارش مهندس ناظر برای مالک ارسال می شود و از تخلفات وایرادهای سازه پرده برداری می شود، مالک چون ناظر را ندیده است تصور می کند ناظر برای دریافت پول چنین گزارشی  را رد کرده در حالی که ناظر تنها کار خود را انجام داده است.



رئیس سازمان نظام مهندسی به طور شفاف در خصوص اینکه آیا امضا فروشی شده است یا خیر گفت: امضا فروشی مانند هر اتفاق دیگری که هر جا ممکن است رخ دهد، امضا فروشی مهندسین ناظر نیز محتمل است اما این کار جریان غالب نیست بلکه به صورت استثنا با این موضوع مواجه هستیم.



دفاع رجبی از امنیت ساختمان های مسکن مهر



طبق آیین نامه 2800 ساختمان ها تنها باید تا جایی زلزله را تاب بیارود که انسان ها بتواند از آن خارج شوند و این اتفاق در خصوص ساختمان های مسکن مهر رخ داده است.



رجبی در بخش دیگری از گفت‌وگو به موضوع ایمنی ساختمان ها در زمان زلزله اشاره کرد و بیان داشت: زلزله 7.3 ریشتر در رودبار 30 هزار کشته به جای گذاشت، در کرمانشاه زلزله 7.3 ریشتر 500 کشته داد و حتی نسبت به ایمنی ساختمان های مسکن مهر اعتراض شد، اما بنده به عنوان مهندس توضیح دادم که طبق آیین نامه 2800 ساختمان ها تنها باید تا جایی زلزله را تاب بیارود که انسان ها بتواند از آن خارج شوند و این اتفاق در خصوص ساختمان های مسکن مهر رخ داده است.



مدام وضعیت ساختمان های کشور مان را با ژاپن مقایسه نکنیم!



وی گفت: بنابراین اگر می خواهیم در چنین اتفاقاتی ساختمان هم سالم بماند باید آیین نامه را ارتقا دهیم و مدام وضعیت ساختمان های کشور مان را با ژاپن مقایسه نکنیم چرا که آنها در آیین نامه های خود تاکید دارند که در زمان وقوع زلزله 7.3 ریشتر ساختمان سالم بماند، اما در ایران شاهد هستیم که با زلزله 5 ریشتری اتفاق های ناگواری رخ می دهد.



این نماینده مجلس تاکید کرد که در آیین نامه های ساخت و ساز ایران بر ایمنی انسان اصرار شده است و اگر خواهان ایمنی ساختمان هستیم باید آیین نامه ها را ارتقا داد.



تغییر آیین نامه اجرایی را سیاسی می کنند



رجبی گفت: وقتی حرف از آیین نامه اجرایی ساخت و ساز می زنیم به سیاسی کاری متهم می شویم در حالی که این موضوعات کاملا فنی و مهندسی است، به همین جهت توجه تان را به این موضوع جلب می کنم که امضا فروشی در یکسال اخیر توسط چه کسانی مطرح شده است.



امضا فروشی را نفی نمی کنم



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: من نفی نمی کنم که مهندسان امضا فروشی می کنند یا کم کار و کم فروش هستند اما اینکه چرا در چند ماه گذشته این اتفاق به این اندازه پر رنگ می شود جای سوال دارد، چرا که این موضوع از جانب کسانی مطرح می شود که در ساخت و ساز ذی نفع هستند و عمدتا تعداد زیادی ساختمان می سازند و در واقع ساخت و ساز کاسبی می کنند.



چه کسانی از اتهام امضا فروشی مهندسان سود می برند؟



وی ادامه داد: لازم می دانم توضیح دهم که در هیچ کجای کشور ما هزینه خدمات مهندسی از جمله طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا از 2 درصد قیمت فروش تجاوز نمی کند، رقم دستمزد در تهران به دلیل بالا بودن قیمت فروش بیش از شهرهای دیگر است اما تاکید می کنم که بیش از 2 درصد قیمت فروش نیست.



رجبی بیان داشت: اما همین نظارت مقطعی باعث می شود که سازنده از مصالح ستاندارد استفاده کند و این یعنی هزینه ساخت و ساز 15 تا 20 درصد افزایش یابد، بنابرانی نظارت هزینه را برای سازنده افزایش می دهد، آنها برای اینکه نظارت را کاهش و به دنبال آن هزینه های ساخت و ساز نیز کاهش یابد تلاش دارند با تخریب مهندسان ناظر، نظارت را تقلیل دهند.



رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به ارسال نامه ای به رئیس جمهور، بیان داشت: در این نامه با اشاره به زلزله کرمانشاه مطالبی در



آنها برای اینکه نظارت را کاهش و به دنبال آن هزینه های ساخت و ساز نیز کاهش یابد تلاش دارند با تخریب مهندسان ناظر، نظارت را تقلیل دهند.



راستای حفظ سرمایه ملی و بهره بردار بیان شد، تاکید شد که باید ساختمان های شخصی سازی که در زلزله کرمانشاه دچار آسیب شده اند مورد بررسی قرار بگیرند و باید نظارت مقطعی سازمان نظام مهندسی به مستمر تغییر کند چرا که این سازمان 230 هزار مهندس دارای پروانه اشتغال دارد و می تواند به صورت حقیقی و حقوقی در بسیاری از ساختمان ها ناظر مقیم داشته باشد.



وی ادامه داد: البته دستمزد ناظر مقیم ممکن است 5 تا 6 درصد افزایش پیدا کند اما مصلحت کشور در این است که ناظر مقیم داشته باشیم با این کار نظارت  در حیطه یک نهاد که ظرفیت و کار تخصیصی انجام می دهد قرار می گیرد. بحث دومی که در نامه خطاب به رئیس جمهور مطرح کردم این بود که باید برای ورود به حرفه را سخت گرفت، در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور بیش از نیاز ما است و البته اعتقاد داریم که کیفیت آموزش ما در دانشگاه های غیر دولتی مناسب نیست چرا که برگزاری آزمایشگاه مقاومت به امکانات میلیاردی نیاز دارد که از عهده هر دانشگاهی بر نمی آید.



کیفیت پایین آموزش در دانشگاه ها/نقش نظام مهندسی در ارتقاء مهندسان



رجبی عنوان کرد: با این حساب مهندسان در دانشگاه ها آموزش کافی ندیده اند اما سازمان نظام مهندسی مستقل از دولت و بدون اینکه بار مالی بر دوش سیستم دولتی بگذارد آموزش ورود به حرفه را برگزار می کند و بعد از سه سال آموزش به آنها پروانه اشتغال می دهد، این کار از عهده هیچ یک از دستگاه های دولتی بر نمی آید چرا که آنها یک ریال برای آموزش ندارند اما ما با حق الزحمه مهندسان چنین برنامه ای در نظر گرفته ایم این کار از جمله برجسته ترین کارهای نظام مهندسی کشور محسوب می شود.



پیشنهاد سخت تر شدن فرآیند ورود به حرفه



این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی خلاء آموزش ورود به حرفه را بر طرف کرده است، بیان داشت: به رئیس جمهور پیشنهاد داده ایم که فرآیند ورود به حرفه را سخت کنیم چرا که لازم نیست همه وارد حرفه شود بلکه مهندسان غیر حرفه ای می توانند کنار دست مهندسان حرفه ای کار کنند. وقتی ورود به حرفه را سخت کنیم، کیفیت ساخت و نظارت افزایش چشمگیری پیدا می کند.



رجبی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: نظام مهندسی وظیفه ای در زمینه برنامه مسکن ندارد اما از آنجایی که این



هر چند که امضا فروشی را توهین به مهندسان می دانم اما با تغییر آیین نامه نظام مهندسی می توان تا حدودی امضا فروشی را کاهش داد.



سازمان با بخش های مختلف در راستای ارتقا ساخت و ساز ارتباط دارد، معتقد هستم که می توانیم برای تولید مسکن برنامه های مشخصی را ارائه دهیم، هر چند که امضا فروشی را توهین به مهندسان می دانم اما با تغییر آیین نامه نظام مهندسی می توان تا حدودی امضا فروشی را کاهش داد.



تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ورود شهرداری ها به نظارت



وی همچنین به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ورود شهرداری ها به نظارت، اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد آیین نامه ای برای کنترل ساختمان به جریان بیاندازد، که به استناد آن شهرداری ها بر کیفیت ساخت و سازها نظارت کنند، با وجود اینکه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه با این آیین نامه مخالف هستند اما وزارت راه و شهرسازی یکسال است که بر این موضوع اصرار دارد و بدون توجه به موافقت نهادهای دیگر می خواهد نظر خود را پیش ببرد.



رئیس سازمان نظام مهندسی با انتقاد از تلاش وزارت و راه شهرسازی برای موازی کاری در زمینه نظارت بر ساخت و سازها، عنوان کرد: این کار در واقع سعی و خطایی دیگر است، چرا که با این کار نظارت را که مفهومی حقوقی و فنی مشخص و شناخته شده ای دارد را کمرنگ کردیم و چیزی به اسم بازرس در نظر گرفته ایم، هر چند که این بازرس همان ناظر است اما موضوع اینجاست که کار سازمان نظام مهندسی نظارت است و این کار از عهده شهرداری ها بر نمی آید.



وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد آیین نامه ای برای کنترل ساختمان به جریان بیاندازد، که به استناد آن شهرداری ها بر کیفیت ساخت و سازها نظارت کنند.



در شهرهای زیر 100 هزار نفر نظارت بر ساختمان ها عملا اتفاق نمی افتد



این نماینده مجلس با بیان اینکه در شهرهای زیر 100 هزار نفر نظارت بر ساختمان ها عملا اتفاق نمی افتد، ادامه داد:  شهرداری های شهرهای بالای 100 هزار نفر، امکانات و بودجه کافی برای نظارت یا بازرسی را در اختیار ندارند و در کلانشهرها ماجرا آنقدر بزرگ است که شهرداری نمی تواند به این امر بپردازد، آیا شهرداری تهران می تواند تکدانه ها را کنترل و بازرسی موثر انجام دهد؟



با تغییر نظارت از نظام مهندسی به شهرداری ها کیفیت تغییر نمی کند



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با تغییر نظارت از نظام مهندسی به شهرداری ها کیفیت تغییر نمی کند اما چه شده است که ما به دنبال این جابجایی افتاده ایم؟ فرض کنیم که امضا فروشی می شود آیا با این آیین نامه می توان مقابل امضا فروشی را گرفت؟ این در حالی است که در آیین نامه مذکور گفته شده است مالک، شخصا ناظر خود را انتخاب کند و ناظر از منافع مالک دفاع کند.



رجبی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: این در حالی است که در قانون شهرداری ها گفته شده است که ناظر ها باید به شهرداری گزارش دهند، آیا ناظر شهرداری در طول مدت کار می تواند حضور داشته باشد؟ آیا بازرسی که تعریف می شود که بدل از نظارت است می تواند مکمل نظارت باشد؟ اعتقاد دارم این کار مخدوش کردن ترم های فنی و حقوقی شناخته شده و سعی و خظای جدید است.



وی تاکید کرد:  20 سال است که در سازمان نظام مهندسی، مهندس تربیت می شود حال می خواهیم این سازمان را که قوی ترین ظرفیت ساخت و ساز در کشور است را حذف کنیم و به سوی ظرفیت هایی برویم که می دانیم الان وجود ندارد.



رئیس سازمان نظام مهندسی بیان داشت: این سازمان 22 سال تجربه دارد و فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است و نکات قوت و ضعفی هم داشته و دارد اما نقاط قوت آن به نقاط ضعف چربیده است و می توان گفت کیفیت ساختمان های نوساز در تهران، قابل مقایسه با ساختمان های 22 سال گذشته نیست، با این حال قبول داریم هنوز نقض ها و اشکالاتی وجود دارد اما می توان آن ها را برطرف کرد.



دخالت های وزارتخانه در امور داخلی سازمان نظام مهندسی



این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی، سازمان مهندسان نیست، گفت: این سازمان وظیفه عمومی دارد و در واقع حفظ منافع بهره بردار را به نیابت از تشکیلات عمومی و با استفاده از امکانات و مهندسان بر عهده دارد. با این حال این مدت  برای اینکه روند تضعیف سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد اقداماتی صورت گرفته است و حتی شاهد هستیم وزارتخانه در مسائل داخلی هیات مدیره سازمان هم ورود می کند، به مسائل ریزی که در اشل کار دولت نیست.



رجبی  با بیان اینکه تلاش می شود با مستند سازی سازمان نظام مهندسی از خیر انتفاع بیافتد، اظهارداشت: در شرایطی تلاش  می شود



هر 6 ماه در فصل آزمون ورود به حرفه، حدود 100 تا 129 هزار نفر ثبت نام می کنند در این فضا می خواهند کرکره نظام مهندسی را پایین بکشند، چه کسی می تواند 500 هزار مهندس در سراسر کشور را مدیریت کند؟



نظام مهندسی زیر سوال برود که نهاد جایگزینی برای آن تعریف نشده است. سازمان نظام مهندسی در استان فارس در فصل برگزاری آزمون ورود به حرفه از 11 هزار داوطلب ثبت نام می کند، هیچ اداره کلی از عهده این کار بر نمی آید.



وی گفت: در ابعاد کشوری، هر 6 ماه در فصل آزمون ورود به حرفه، حدود 100 تا 129 هزار نفر ثبت نام می کنند در این فضا می خواهند کرکره نظام مهندسی را پایین بکشند، چه کسی می تواند 500 هزار مهندس در سراسر کشور را مدیریت کند؟



رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه برخی شیوه های نظارت ایراد دارد، بیان داشت: برخی به تعریف مجری در قانون نظام مهندسی انتقاد وارد می کنند اما باید گفت این تعریف از سوی دولت ارائه شده است، اگر تعریف مجری به پیمانکار تغییر کند از فردا مهندسان ما نیز در همین قالب کارها را دنبال می کنند، اعتقاد دارم نظام مهندسی با نیم میلیون مهندس و 32 سازمان که غیر متکی به منابع دولتی و عمومی است برای کشور سرمایه است.



نظام مهندسی نقشی در تراکم فروشی ندارد



رجبی در خصوص تراکم فروشی در تهران و نقش سازمان نظام مهندسی در این امر گفت: کار نظام مهندسی بعد از صدور پروانه ساخت آغاز می شود، مجوز تراکم را شهرداری ها ارائه می کند و بنابراین سازمان نظام مهندسی کمترین نقشی در موضوع تراکم فروشی ندارد، در برخی مواقع گفته می شود که نسبت به این موضوعات شکایت کنیم، مهندس ما به کجا شکایت کند، به شهرداری ها؟ همان جایی که مجوز تراکم فروشی را صادر کرده است؟



وی تاکید کرد: موضوع تراکم فروشی باید بین شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی حل و فصل شود، در بازبینی طرح تفصیلی شیراز که به اتفاق وزیر صورت گرفته بود بالای 500 تخلف شهرداری از طرح تفصیلی مشخص شد اما در نهایت موارد را به عنوان وضع موجود پذیرفتند و اتفاقی نیافتاد.



زور وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ها نمی رسد



این نماینده مجلس بیان داشت: اساسا زور وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ها نمی رسد و در عوض فشار خود را به نهاد خصوصی سازمان نظام مهندسی گذاشته است. وزارتخانه نمی تواند شهرداری ها را ملزم به اجرای طرح های مصوب شهری کند و ضمانت اجرایی در این حوزه وجود ندارد به همین خاطر تراکم فروشی و خلاف سازی منبع درآمد شهرداری ها شده است.



وزارتخانه نمی تواند شهرداری ها را ملزم به اجرای طرح های مصوب شهری کند و ضمانت اجرایی در این حوزه وجود ندارد به همین خاطر تراکم فروشی و خلاف سازی منبع درآمد شهرداری ها شده است.



علت ساخت برج بر رو گسل را وزارت راه و شهرداری پاسخ دهند



کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی بر اساس وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود باید به ساختمان‌های شهرداری نظارت داشته باشد گفت:در این زمینه خلط مبحث می‌شود ماجرا کاملا روشن است نباید به نظام مهندسی در این زمینه افشار آورد چرا که این کار در حیطه مسئولیت سازمان نیست در حال حاضر کسانی مهندسان نظام مهندسی را به امضا فروشی متهم می‌کنند که در واقع می خواهند نظارت کاهش پیدا کند چرا که با کاهش نظارت هزینه ساخت و ساز ١٠ تا ۲۰ درصد برای تقلیل می یابد.



رئیس سازمان نظام مهندسی در خصوص ساخت و ساز 120 برج  تهران  بر روی گسل، توضیح داد:  طرح تفصیلی شهر ها را وزارت راه و شهرسازی تهیه می کند و شهرداری ها پروانه ساخت و ساز را صادر می کند بنابراین ساخت برج بر روی گسل را باید از این دو مرجع سوال کرد.



وی با بیان اینکه مشکل تهران در زمینه زلزله با تک دانه ها نیست و نگران نیستم زلزله بیاید ساختمان های جدید فرو می ریزد، ادامه داد: وقتی زلزله می آید کاری به این ندارد که ساختمان با چه مصالحی ساخته شده است، زلزله یعنی حرکت گسل و لایه های درونی زمین و دیگر این اتفاق در اختیار انسان نیست وقتی زلزله می آید تکان زمین با کسی تعارف ندارد، بنابراین باید به ساخت سازه ها بر روی گسل ها توجه شود که این کار توسط وزارت راه و شهرسازی با طرح های تفصیلی باید صورت گیرد.



رجبی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در این زمینه گفت: این موضوع ربطی به سازمان نظام مهندسی ندارد بلکه باید در پهنه بندی مسکونی تهران دقت و نظارت می‌شد و طرح تفصیلی را اجرا می کردند و باید جواب بدهند، ساخت برج بر روی گسل ارتباطی با نظام مهندسی ندارد با این حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌تواند از ابزار نظارتی خود درباره بحث ساخت و ساز بر روی گسل‌های تهران، وزارت راه و شهرسازی را در زمینه طرح های توسعه و شهرداری را در زمینه صدور پروانه بازخواست کند.



وی تاکید کرد: اگر به پهنه بندی مسکونی تهران دقت می شود دیگر لازم نبود نگران گزارش شمال و جنوب این شهر باشیم و اکنون مردم نتوانند به راحتی زندگی کنند، در این رابطه باید نقدی هم به اخبار منتشره پرداخت اینکه گفته می شود با زلزله در تهران یک میلیون نفر کشته می شود قابل قبول نیست، مسئولان با انتشار چنین آماری در واقع با این کار می‌خواهند در آینده از زیر بار مسئولیت فرار کنند،در گذشته زلزله با این میزان کشته نداشتیم که اکنون بخواهد این اتفاق برای پایتخت یک کشور رخ دهد.



عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به موضوع زلزله در تهران و حجم آسیبی که به مردم



ساخت برج بر روی گسل ارتباطی با نظام مهندسی ندارد با این حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌تواند از ابزار نظارتی خود درباره بحث ساخت و ساز بر روی گسل‌های تهران، وزارت راه و شهرسازی را در زمینه طرح های توسعه و شهرداری را در زمینه صدور پروانه بازخواست کند.



وارد می‌شود را مورد بررسی قرار دهند، بیان داشت: باید کمیسیون عمران از آنها بخواهد که به نشان دهند آیا چنین برآوردهای صحت دارد یا خیر و چرا گوش مردم را با چنین اخبار پر می‌کنند این اخبار یعنی ما در نظر داریم اگر در آینده زیر یک میلیون کشته در تهران براثر زلزله رخ داد از زیر بار مسئولیت فرار کنیم.



فروریزی تکدانه ها زیاد جدی نیست اما آسیب های ناشی از پهنه ها بسیار جدی است



رجبی ادامه داد: بعد از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس کاری که نمایندگان مجلس باید دنبال کنند این است که از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران بخواهند که در مورد پهنه بندی مسکونی در تهران و طرح توسعه شهری تهران توضیح دهند، در این باره باید به زلزله کرمانشاه اشاره کرد که نزدیک ۱۲ هزار خانه خراب و ۵۰۰ نفر تلفات داشته ایم و این نشان می‌دهد که فروریزی تکدانه ها زیاد جدی نیست اما آسیب های ناشی از پهنه ها بسیار جدی است.



رئیس سازمان نظام مهندسی در بخش دیگر گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره انتقاد از ساختمان های شهرداری منطقه ۲۲ تهران که درواقع ساختمان های نوساز فرسوده هستند، گفت: حاضرم تیمی بگذارند و منطقه را با حضور شهرداری بررسی کنند و هر ساختمانی که چنین مسئله ای داشت را بررسی کنیم و در صورت اینکه مهندس ما متخلف داشت و در این‌باره برخورد کنیم،  در کرمانشاه هم بعد زلزله با رئیس سازمان نظام مهندسی استان تمام سازه های نوسازی که ریخته بود شناسایی  کردیم و پرونده آن را بیرون کشیده ایم تا بررسی کنیم چه عاملی باعث شده ساختمان نوساز فرو بریزد.



وی تاکید کرد: اگر مشخص شود نظارت ما کافی نبوده است، از حیثیت نظام مهندسی دفاع می‌کنیم و با مهندس متخلف برخورد می کنیم با این کار تعداد اندکی از جمعیت مهندس کشور توبیخ می شود و در عوض هزینه ای بر دوش سازمان نظام مهندسی گذاشته نمی شود و اعتبار خود را حفظ می کنیم.



کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت مسکن مهر عنوان کرد: این رویکرد را که ساکنان مسکن مهر ترسانده اند را قبول ندارد، این رویکرد مبتنی بر منافع ملی ما نیست؛ هزاران هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد چطور می توان احساس امنیت در بین ساکنین بافت فرسوده ایجاد کرد اما ساکنان ساختمان های نوساز نگران باشند و احساس کنند بر روی بمب ساعتی نشسته اند.



این نماینده مجلس با بیان اینکه ساختمان های مسکن مهر با تشکیلات فنی و حرفه ای ساخته شده است، اظهار داشت: پس از حداقل ها در ساختمان ها کم گذاشته نشده است و می خواهم بگویم که طراحی این ساختمان‌ها از طراحی ساختمان های ۲۰ سال گذشته بسیار بهتر است پس چطور می‌توان گفت کسی که در ساختمان ۲۰ سال گذشته زندگی احساس امنیت داشته باشد اما فردی در سازه‌های جدید احساسی نداشته باشد، القای ترس و وحشت کار درستی نیست.



وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم اگر زلزله بیاید مثلا برای ساختمان های مسکن مهر اتفاق نمی افتد، اما اجازه دهیم مردم زندگی کنند و تنها کاری که می توان انجام داد این است که وزارت راه و شهرسازی را به بازبینی نقشه و مقاوم سازی ساختمان های نوساز مجبور کنیم، از آنجایی که این وزارتخانه متولی ساخت مسکن مهر بوده است، وظیفه ذاتی در برابر مقاوم سازی این ساختمان ها دارد.



چطور می‌توان گفت کسی که در ساختمان ۲۰ سال گذشته زندگی احساس امنیت داشته باشد اما فردی در سازه‌های جدید احساسی نداشته باشد، القای ترس و وحشت کار درستی نیست.



به جای اینکه مردم را بترسانیم باید مقاوم سازی ساختمانهای مسکن مهر کلید زده شود



این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه به جای اینکه مردم را بترسانیم باید مقاوم سازی ساختمانهای مسکن مهر کلید زده شود، گفت: البته خیلی از این ساختمان ها نیاز به مقاوم سازی ندارد و موردی باید موضوع را بررسی و نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام کرد در این زمینه نیز مجلس می‌توانند با ارائه طرح دو فوریتی بازنگری بر ساختمان های مسکن مهر از جهت مقاوم سازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.



با تحویل مسکن مهر این پروژه از گردن وزارت راه و شهرسازی ساقط نمی شود



نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مسکن مهر را با بافت های فرسوده مقایسه کرد و گفت: مشکل مسکن مهر تنها در کیفیت ساختمان نیست، موضوع است که این ساختمان ها در ارائه تسهیلات زیربنایی مثل برق، آب، گاز، دسترسی فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی مشکل دارد به طور مثال شهری در استان فارس با 10 هزار نفر جمعیت داشت که ساختمانه مسکن مهر ۲۵ هزار جمعیت دیگر بار اضافه شد، بنابراین باید دو و نیم برابر برای جمعیت این شهر فضای خدماتی آموزشی و سیستم ها و فاضلاب راهی کرد.



رجبی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نباید مسکن مهر را رها کنند نباید بگویید کار ساختمان مسکن مهر تمام و تحویل داده است و کار را از گردن خود ساقط کند، ادامه داد: بلکه باید شروع به بازبینی طرح ها و در صورت لزوم مقاوم سازی و نسبت به تامین خدمات آموزشی و دسترسی های مناسب اقدام کند تا این مجموعه ها به فضاهای مناسبی برای زندگی مردم تبدیل شود.



مهندس با صلاحیت مقاوم سازی نداریم



این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی محله های قدیمی در تهران  باید شاخص صلاحیت مقاوم سازی را تعریف کند، توضیح داد: در حال حاضر مهندسی نداریم که صلاحیت مقاوم سازی را داشته باشد متولی این کار راه و شهرسازی است، باید در گام اول مهندس مقاوم سازی ایجاد و می تواند از این محله های قدیمی به عنوان کارگاه آموزشی استفاده کند تا ضمن مقاوم سازی و استحکام سازی مهندسانی با صلاحیت مقاوم سازی نیز آموزش و تربیت شود.



امنیت ایستگاه های مترو در زمان زلزله



رئیس سابق قطار شهری شیراز، متروی تهران را ارزیابی کرد و گفت: مترو تهران کار بزرگی و نقش پررنگی در ترافیکی تهران برعهده دارد، می‌توان گفت که مترو هیچ نقصی ندارد اما برای آن زحمت بسیاری کشیده شده و خدمات مترو خوبی برای توسعه شهری ارائه می‌دهد و باید توسعه آن در دستور کار مدیران شهرداری تهران و ملی قرار گیرد.



کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، امنیت ایستگاه های مترو در زمینه زلزله ارزیابی کرد و بیان داشت: براساس ضوابط طراحی اجرا، ایستگاه های مترو از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است و در مواقع زلزله ایستگاه ها می تواند مکان امنی برای پناه دادن مردم تلقی شوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 228344
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار