قاسمیپور:
احداث کمربندی در مرز باشماق در گروی ورود قاطع شهرداری مریوان است
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، به تشریح روند پیگیریهای صورت گرفته برای احداث کمربندی در مرز باشماق و دلایل تاخیر در اجرای این پروژه پرداخت.
شیوا قاسمی پور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با یادآوری اینکه تاخیر در اجرای پروژه احداث کمربندی مریوان به یکی از عمده مشکلات حوزه انتخابیهاش تبدیل شده است، گفت: مریوان شهری جهانگردی و جزء آخرین شهرهای مرزی است که به مرز باشماق متصل میشود اما متاسفانه در طول این سالها بدون کمربندی مانده است و این یکی از عمده مسائل این مرز بینالمللی است چراکه خودروهای سنگین همراه با بار ناچار هستند برای تردد از این مرز از داخل شهر مریوان عبور کنند.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، در بیان موانعی که در مسیر اجرای این پروژه وجود دارد، ادامه داد: در گذشته اجرای این پروژه برای مسیری به مسافت 32 کیلومتر طراحی شده بود و مطالعات و مشاورههای لازم نیز برای اجرای آن صورت گرفت اما نتایج نشان داد که اجرای این پروژه در این اندازه به زمان و اعتبارات زیادی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: ما به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این مسیر داشتیم و قرار بود بنیاد مسکن ادامه اجرای این پروژه را برعهده بگیرد اما به دلیل اینکه تامین اعتبارات لازم برای آن در این شرایط کمبود بودجه محقق نمیشود بیشتر به دنبال یک راه اضطراری هستیم که به عنوان مسکن به رفع مشکل مردم این منطقه بیانجامد.
قاسمیپور خاطرنشان کرد: در نهایت تصمیمی برای کاهش این مسیر به 13 کیلومتر اتخاذ شد چرا که به تخصیص اعتبارات کمتری از سوی دولت نیاز دارد بنابراین میتوان فعلا با ایجاد گذرگاههایی در این مسیر به عنوان مسکن مشکل تردد در مرز باشماق را رفع کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هماکنون یک کمربند غربی به طول 1300 متر به عنوان راه اضطراری درنظرگرفته شده است که بخشی از این پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی اجرا شده است و در تلاش هستیم با کمک سرمایهگذار از طریق تهاتر زمینهای شهرداری با زمینهایی که در این مسیر قرار دارد بتوانیم این راه اضطراری را تا سال آینده به نتیجه برسانیم.
عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در آخرین جلساتی هم که پیرامون تصمیمگیری برای اجرای این پروژه برگزار شد مقرر شد با مالکان زمینهایی که مدنظراست، توافق صورت بگیرد و برای آنها مشوقهایی تعیین شود، ضمناینکه شهرداری در گذشته پذیرفته بود که بحث تملک این زمینها از طریق تهاتر با زمینهای شهرداری صورت گرفته و وزارت راه و شهرسازی نیز نسبت به احداث این کمربندی اقدام کند.
لازم به ذکر است مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در سال 1400 پیشبینی کرده بود که تنها تملک زمین برای احداث کمربندی مریوان در مرز باشماق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات و ادامه ساخت و اجرای آن نیز به مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، یعنی در مجموع حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ضمناینکه گزارشها نشان میدهد دلیل تاخیر در اجرای این پروژه نبود اعتبارات لازم و ردیفی در بودجههای سنواتی برای اجرای آن است./
پایان پیام