خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/10 - 11:36
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی:

نباید در ارائه خدمات آموزشی برای تمام دانشگاه‌ها نسخه واحد بپیچیم

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه ما نمی‌توانیم جهت ارائه خدمات آموزشی برای تمام دانشگاه‌ها یک نسخه واحد بپیچیم تاکید کرد که نحوه برگزاری مصاحبه‌های مقطع دکتری در قالب مجازی با بی‌عدالتی‌های ناخواسته‌ایی همراه شد که قابل پیگیری هم نبود.

محمد وحیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتقاداتی پیرامون ارائه خدمات آموزشی دانشگاه‌ها در قالب مجازی که از آن به عنوان اقدامی آسیب‌رسان به آموزش عالی کشور یاد شده است، افزود: برنامه‌های آموزش عالی در کشور براساس رشته، دانشگاه و نوع خدمات آموزشی که ارائه می‌شود، متنوع است، بنابراین ما نمی‌توانیم برای ارائه خدمات آموزشی در قالب مجازی در این حوزه یک نسخه واحد بپیچیم.



ایراد دانشگاه‌ها در ارائه خدمات آموزش مجازی



نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایرادی که به عملکرد برخی دانشگاه‌ها وارد بوده، این است که وقتی گفته می‌شود محدودیت‌هایی برای مقابله با کرونا اعمال شده است و باید خدمات آموزشی در قالب مجازی ارائه شود، تصور می‌کنند که می‌توان ارائه خدمات آموزشی برای تمام رشته‌ها را با یک بخشنامه یا شیوه‌نامه واحد مدیریت کرد.



وی تصریح کرد: ما معتقدیم که ارائه خدمات آموزشی در حوزه آموزش عالی باید متناسب با رشته، دانشگاه و نوع آموزشی که ارائه می‌شود، متفاوت باشد، کما اینکه در برخی مقاطع همچون سال اول و دوم رشته پزشکی، ارائه خدمات آموزشی تنها در قالب تئوری صورت می‌گیرد، بنابراین می‌توان این بخش را در قالب آموزش مجازی مدیریت کرد و به نتیجه مطلوب نیز دست پیدا کرد، اما زمانی که دانشجویان رشته پزشکی باید در آزمایشگاه یا محیط های بیمارستانی حضور پیدا کنند، آموزش مجازی معنایی نخواهد داشت.



وحیدی خاطرنشان کرد: البته ممکن است در برخی کشورها به این نکته تاکید کنند که حتی واحدهای رشته‌های فنی و مهندسی را نیز می‌توان در قالب مجازی ارائه داد، اما واقعیت این است که همزمانی آموزش‌های مجازی، کارگاهی و آزمایشگاهی است که توانمندی محیط دانشگاهی را تقویت می‌کند.



وی اظهار کرد: ما تصور می‌کنیم برخی دانشگاه‌ها به بهانه ارائه خدمات مجازی تلاش می‌کنند که ارتباط خود را با دانشجویان قطع کنند که این موضوع آسیب‌رسان است، چرا که لازم است اساتید و دانشجویان به یک شناخت مشترک برسند که این مهم در فضای مجازی به راحتی امکانپذیر نیست.



وحیدی افزود: البته این مشکل در برگزاری آزمون‌های دانشگاهی نیز وجود دارد، کما اینکه در آزمون‌هایی که به منظور ارزیابی دانشجویان برگزار می‌شود، وقتی در قالب مجازی صورت بگیرد از نتیجه عادلانه‌ای برخوردار نخواهد بود که مصداق آن نحوه برگزاری مصاحبه‌های مقطع دکتری در قالب مجازی بود که با اعتراضات گسترده‌ای همراه بود، چرا که اختلال ایجاد شده در اینترنت و عدم شفافیت سوالات، مشکلاتی را ایجاد کرده بود، از سوی دیگر در خروجی عملکرد داورانی که باید با این روش متقاضیان چندین دانشگاه را ارزیابی می‌کردند بی‌عدالتی‌های ناخواسته‌ای صورت گرفت که قابل پیگیری هم نبود.



وزارتخانه‌های ارتباطات و صمت باید برای رفع مشکلات آموزش مجازی وارد میدان شوند



وی عنوان کرد: دولت باید پوشش اینترنتی و ابزار الکترونیکی مورد نیاز جهت ارائه خدمات آموزشی در قالب مجازی به دانشجویان را تامین کند و موظف به ایجاد بستری برای ارائه خدمات آموزشی رایگان به ویژه در مناطق محروم است، چرا که شکاف تحصیلی ایجاد شده کنونی باعث افت شدید تحصیلی در دانشجویان و حتی دانش‌آموزان مناطق محروم در سال‌های آینده خواهد شد، چرا که ارتباط بین دانشجو و استاد و دانش‌آموزان و معلمان قطع می‌شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: رفع این مشکل نیز در گروی این است که وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم برای ارائه راهکاری اثرگذار در جهت ارتقاء خدمات آموزش مجازی در کشور پای کار بیایند، ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای ایجاد سیم کارت و تبلت ملی با آنها همکاری کنند تا با حذف آسیب‌های ناشی از استفاده از فضای مجازی، بستری برای ارائه خدمات آموزشی ایمن و کارآمد فراهم کنیم، بنابراین می‌توان از شیوع کرونا به عنوان فرصتی برای تحقق این مهم استفاده کرد.



عدالت آموزشی پیش نیاز عدالت اجتماعی است



نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر در حوزه آموزش عدالت اتفاق بیفتد به ایجاد عدالت اجتماعی منتهی خواهد شد، چرا که پیش نیاز عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است. /



پایان پیام

  • کد خبر : 307255
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار