خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/18 - 14:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نوری قزلجه:

استاد شجریان از مفاخر کشور است

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، استاد شجریان را از مفاخر کشور دانست و گفت: رمز ماندگاری استاد این است که وی همواره در کنار مردم بود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تسلیت درگذشت استاد محمدرضا شجریان به هموطنان، هنرمندان و هنردوستان و خنواده ایشان، درگذشت وی را ضایعه  بزرگ برای هنر این مرز و بوم دانست و گفت: آقای شجریان استاد مسلم هنر و موسیقی فاخر ایرانی بود و آثار ماندگار ایشان نه تنها میراث هنری ایرانی است بلکه می‌توان آن‌ها را میراث بشری هم تلقی کرد.



نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه موسیقی ، آوازهای دل نشین ایشان، صوت روح نواز در قرائت قرآن ماندگار است و همچنین اثر ربنای استاد که با ماه رمضان با ما عجین شده است و این آثار خاطرات ملت به ویژه نسل ما را تشکیل داده است.



نوری قزلجه، یکی از خصوصیات استاد شجریان را با مردم بودن و در کنار مردم بودن دانست و افزود: با وجود بی‌مهری‌های صورت گرفته او همواره در وطن ماند و ماندگار شد.



وی اضافه کرد: متأسفانه در برهه‌ای شاهد برخی کدورت‌ها میان استاد شجریان و رسانه ملی بودیم که منجر به ممنوع التصویری ایشان در صداوسیما شد؛ در همان دوره نیز دلسوزانی برای رفع این کدورت‌ها تلاش‌هایی را ترتیب دادند که ای کاش این موضوع در همان زمان حل و فصل می‌شد چرا که حاصل این ممنوع التصویری فقط بی بهره ماندن ما از صدای ایشان از طریق رسانه ملی بود و چیزی از ارزش‌های استاد کم نکرد. البته که با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این نقیصه به نحوی جبران شد.



استاد شجریان به دلیل گسترش ابتذال با رادیو و تلویزیون پهلوی قطع همکاری کرد



وی با یادآوری اعتراض استاد شجریان به گسترش ابتذال در اواخر دوره پهلوی در رادیو و تلویزیون، گفت: در همان برهه و در حدود سال‌ 1355 به دلیل گسترش ابتذال در رادیو و تلویزیون، استاد شجریان همکاری خود را با این رسانه قطع کرد و مشخص بود که ایشان از همان زمان برای هنر اصیل و فاخر ایرانی ارزش ویژه‌ای قائل بود و در اوج فعالیت هنری خود با رادیو و تلویزیون  آن زمان قطع همکاری کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به پیام‌های متعدد بین المللی و هنرمندان کشورهای همسایه در پی درگذشت استاد شجریان، اظهار کرد: این ابراز محبت‌ها نشان از جایگاه والای هنر او نزد جهانیان دارد و همه این‌ها بیانگر این است که استاد شجریان از مفاخر هنری کشور پر افتخارمان ایران  به شمار می‌آید.



وی، انتخاب مقبره استاد شجریان در جوار حکیم ابوالقاسم فردوسی را نیز انتخاب بسیار دقیق و درستی برشمرد و یادآور شد: استاد شجریان با آواز و نوای خود ترجمان بسیاری از اشعار فاخر شعرای ایرانی نظیر حافظ، سعدی، خیام، مولانا و فردوسی بودند که شنیدن آن‌ها را برای بسیاری دلنشین و سهل کرد و خدمات بزرگی به هنر و ادبیات فارسی داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 305999
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار