خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/22 - 10:10
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : صحن
گزارش خانه ملت از جلسه علنی 22 خرداد مجلس؛

سه گانه مجلس برای مهار بازار مسکن تکمیل شد/ اصرار دوباره پارلمان بر واردات خودروهای کارکرده

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز با تصویب همه مواد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی پرونده این طرح را بسته و با تصویب کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بر واردات خودروهای کار کرده تأکید کرند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، گروه صحن - نشست علنی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (دوشنبه، 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود روز زیارتی خاص حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) را گرامی داشت.



 



تصویب مهمترین ماده طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی/حمایت نمایندگان مجلس از مستأجران



اولین دستور کار امروز مجلس نیز ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی بود که مواد ارجاعی از کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب ماده (8) این طرح، نمایندگان مجلس در راستای ساماندهی وضعیت اجاره‌بهای مسکن، شورای عالی مسکن را مکلف به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره بهای مسکن تا پایان اردیبهشت ماه هر سال کردند. همچنین آنها برای بنگاه‌های املاک متخلف مجازات تعیین کرده و در جای دیگر با مصوبه‌ای مانع سفته‌بازی در طرح‌های حمایتی تأمین مسکن شدند.



در واقع تصویب این ماده، قلب طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی بوده چرا که در این ماده به  مقابله با سفته‌بازی در اجاره مسکن و جریمه موجران و بنگاه‌های املاک متخلف نیز پرداخته شده و نرخ افزایش اجاره بها نیز تا اردیبهشت ماه هر سال باید توسط شورای عالی مسکن اعلام شود. 



رئیس مجلس پس از اتمام بررسی طرح کنترل اجاره بها: امروز در حوزه مسکن از جهت قانونگذاری در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کمبودی وجود ندارد



نهایتا کار بررسی این طرح با تصویب مواد ارجاعی به صحن علنی مجلس به پایان رسید و رئیس مجلس در خاتمه  بررسی این طرح ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای همراهی در تصویب طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، عنوان کرد: مجلس هم با قانون جهش تولید مسکن، بحث اساسی و درازمدت موضوع مسکن را تصویب کرد و این قانون به دولت ابلاغ شد و هم با تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی از احتکار جلوگیری و موضوع واگذاری در حوزه مسکن تکمیل شد لذا با تصویب قوانین سه گانه «جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه های خالی و کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی» امروز در حوزه مسکن از جهت قانونگذاری در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کمبودی وجود ندارد.



توضیح رئیس مجلس در خصوص تصمیم هیأت نظارت برای ممنوعیت نطق نماینده تبریز و  نحوه تجدیدنظر در این زمینه



اما در جریان بررسی این طرح، دو تن از نمایندگان یعنی غلامرضا نوری قزلجه و جلیل رحیمی جهان آبادی  تذکری خارج از دستور را خطاب به هیأت رئیسه در خصوص ممنوعیت نطق نماینده تبریز و ضرورت تجدیدنظر در این زمینه بیان کردند. قزلجه در توضیح تذکر خود گفت: به نظر می رسد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از صلاحیت خود در این حوزه خارج شده و فراتر رفته است و تصمیمش خلاف بین اصول قانون اساسی به ویژه اصول 84 و 86 قانون اساسی است که رئیس مجلس در این رابطه پاسخ داد طبق آیین نامه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اگر اشکالی بر تصمیمی در این هیأت وجود داشته باشد، هیأت تجدیدنظری تشکیل می شود. در اجلاسیه چهارم مجتبی ذوالنوری ریاست هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را برعهده دارد و اگر موردی برای تجدیدنظر باشد، ایشان حتماً این کار را انجام می‌دهد. در ضمن در دستور اولین جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان همین موضوع قرار دارد.



 



طرح حمایت از گزارشگران فساد اصلاح شد



مجلس در ادامه با تغییر دستور کار نسبت به اصلاح طرح حمایت از گزارشگران فساد به منظور جلب نظر شورای نگهبان اقدام کرد. این طرح پیش از این در صحن تکلیف شده بود و این بار برای رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور صحن قرار گرفت که این ایرادات نیز امروز برطرف شد.



لایحه موافقت نامه همکاری گمرکی بین ایران و کرواسی اصلاح شد



در ادامه نمایندگان مردم در مجلس لایحه موافقت نامه همکاری گمرکی بین ایران و کرواسی را اصلاح کردند که این لایحه نیز ارجاعی از شورای نگهبان بود. این لایحه در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی بوده و طرفین  متعهد می‌شود، ضمانت اجرا و شیوه های جبران خسارت مناسب را برای تخطی از مقررات قوانین داخلی به منظور اجرای اصول اساسی تعیین کنند.



 



موافقت مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده



در ادامه مجلس کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را مورد بررسی قرار داد و با رأی بالایی با کلیات این لایحه دو فوریتی موافقت شد. مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو برنامه دارند و رقابتی نبودن بازار داخلی یکی از دلایل انحصار در این بازار بوده که با اجرای این لایحه انتظار می‌رود تا حد زیادی این انحصار شکسته شود. طرح واردات خودروهای کار کرده در 15 کشور اروپایی، عربی و آمریکایی انجام شده و روش متعارفی بوده است. در حال حاضر نیز قانون برای واردات خودرو وجود دارد ولی موانعی بر سر راه آن است که با اجرای این قانون این موانع برطرف می‌شود. 



از دیگر مزایای لایحه ارسالی به مجلس این است که با ارزبری کمتر در بازه زمانی کوتاه مدت می‌توان، آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. طبق گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی 8 برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.



 



اعلام وصول



در ادامه با اعلام عضو هیأت رئیسه مجلس سه طرح اعلام «طرح اصلاح ماده 35 قانون خدمت نظام وظیفه عمومی»، « طرح فهرست احکام نامعتبر در حوزه تجارت» و «طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از خانواده» اعلام وصول شد.



 



ناطقان











ناطقان میان دستور 22 خرداد




 



تذکرات شفاهی:





 



نهایتا زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس رأس ساعت 12:05  توسط مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس به صدا درآمد. نشست بعدی علنی مجلس روز سه شنبه، 23 خرداد ماه با ادامه بررسی دستور کار فعلی برگزار خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 363166
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار