خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/29 - 10:17
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
شهریاری در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی:

باید تامین و تخصیص به موقع منابع لازم را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جریان بررسی گزارش این کمیسیون در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: ما باید تامین و تخصیص به موقع منابع لازم را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز (دوشنبه، 29 خردادماه) مجلس شورای اسلامی سومین گزارش کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی درمورد بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در دوحوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور در اجرای تبصره (1) ماده (107) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه دارد و متاسفانه نگرانی ها را برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و مردم افزایش داده است.



نماینده مردم زاهدان در مجلس ضمن تشکر از پیگیری های رئیس مجلس در خصوص بحث دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: ما باید تامین و تخصیص به موقع منابع لازم را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم، کاهش زمان تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و انتقال آن توسط کارگزار که لازم به ذکر است در سال جاری از یک میلیارد و 61 میلیون دلار ارز تخصیصی فقط 60 میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده است که معنای آن است که کمتر از 10 درصد تخصیص پیدا کرده است که رئیس سازمان غذا و دارو از طریق رئیس بانک مرکزی باید پیگیر این موضوع باشد که چطور می شود تخصیص های دیگر انجام شود.



وی افزود: پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت های پخش در اسرع وقت که این عدد نزدیک به 40 همت می باشد که متاسفانه این مشکل هنوز به قوت خود باقی مانده است. تامین به موقع منابع مالی طرح دارویاب توسط سازمان برنامه و بودجه که لازم به ذکر است که از 73 همت مصوب سال گذشته فقط 13.4 همت پرداخت شده است و در سال جاری از 69 همت مصوب تاکنون مبلغی حدود 5 همت پرداخت شده است، در حالی که باید نزدیک به 17 همت پرداخت می شد.



شهریاری ادامه داد: تامین نقدینگی موردنیاز شرکت ها، اعطای تسهیلات توسط بانک ها مقرر بود نزدیک به 30 همت پرداخت شود که بانک مرکزی می گوید ابلاغ کردیم ولی هنوز شرکت های دارویی از این موضوع بهره مند نشده اند.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: نشاندار کردن اعتبارات دارو و تجهیزات پزشکی و جدا سازی کامل آنها از حساب دانشگاه ها در خزانه، الزام وزارت بهداشت به کنترل و کاهش هزینه ها از طریق ایجاد سازوکار خرید راهبردی خدمات دارو و تجهیزات پزشکی، جلوگیری از تامین گروه کالایی تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی از گروه 21 به گروه 22 توسط وزارت صمت، رفتن به سمت حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری در جهت جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت های هیات امنا، صرفه جویی ارزی و هلال احمر جهت تبدیل اموال استراتژیک کالاها، فراهم نمودن بسته های تشویقی جهت ترخیص سریعتر کالاها توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان خوشنام، ترخیص بموقع کالا جهت جلوگیری از انتقال در گمرک که منجر به افزایش هزینه ها می شود و ایجاد اتوماسیون مجوز جهت جلوگیری از اعمال نظر شخصی و تکمیل نمودن سامانه تی تک  و امکان رصد کامل دارو و تجهیزات پزشکی باید صورت گیرد.



رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در رابطه با اینکه ما عوارض گمرکی را از 4 به یک کاهش بدیم متاسفانه علی رغم تمام تلاش هایی که سران 3 قوه بالاخص رییس مجلس انجام دادند، در دبیرخانه اتفاق نامناسبی رخ دادو بجای اینکه از افزایش عوارض از 4 درصد به یک درصد سخن بگویند از کاهش 9 درصد به یک درصد از ارزش مالیات بر ارزش افزوده صحبت شد. درحالیکه مالیات بر ارزش افزوده صفر بوده و نه اینکه 9 درصد به صفر درصد برسد.



وی افزود: متاسفانه یکسری عوارض برای وارد کردن کالاها قرار دادند. با این روند نمی شود بر مشکلات فائق آمد. مردم بشدت نگران این موضوع هستند. مرگ و میر متاسفانه اتفاق می افتد، بیماران پیوندی، هموفیلی، فاکتوربیماران هفت و اقسام بیماران با مشکلات عدیده ای مواجه هستند وعلی رغم تمام تلاش ها و پیگیری هایی توسط رییس مجلس که صورت گرفته است اما مشکلات وجود دارد و حل نشده استکه اگر این اتفاق صورت بگیرد در ماه های آینده با مشکلات جدی تر و بیشتر مواجه خواهیم شد که امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته این مشکلات حل شود.



شهریاری گفت: با توجه به مشکلات حق آبه سیستان که مردم این خطه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، بطور جد این موضوع  در حال پیگیری است. متاسفانه مشکلات باعث خالی از سکنه شدن منطقه سیستان شده است. مردم بطور جدی مشکل دارند و اگر هرچه سریعتر اقدام عاجل صورت نگیرد و اگر مردم به خیابان ها بریزند و مشکلات امنیتی پیش بیاید، مسئولان مقصرهستند که وظیفه خود را  به نحو احسن انجام ندادند. اما امیدواریم که در زمینه دارو در ماه های آینده اتفاق این چنینی در کشور صورت نگیرد چراکه با توجه به تماس های بیماران و نگرانی های مردم، نگرانی ها بسیار جدی است.



نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: افزایش هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی با عدم تامین بموقع منابع مشکلات بسیاری را برای بیماران و مردم  ایجاد خواهد کرد.متاسفانه قانون نوشته میشود و هنگام تامین منابع با هزار و یک دلیل منابع بموقع اختصاص پیدا نمی کند. وظیفه بانک مرکزی است که منابع را تامین کند و به ما را به کارگزار حواله ندهد ما بانک مرکزی را می شناسیم.



وی افزود: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده حوزه وزارت بهداشت و درمان که مبلغی بالغ بر 13 همت می شد تا بحال 2.4 همت پرداخت شده است که انتظار داریم خزانه داری کل و سازمان برنامه و بودجه یک گزارش دقیقی ارائه دهند که چرا این منابع پرداخت نشده است.درحالیکه پیش بینی شده بود مبلغ 50 همت بر اساس یک درصد مالیات بر ارزش افزوده منابع حاص شود اما متاسفانه بسیار ناچیز پرداخت شده است.



رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در پایان ضمن تشکر از اقدامات رییس مجلس خاطرنشان داد:  ایشان قول دادند در جلسه سران قوا در روز چهارشنبه این مشکلات 4 به یک که تا 25 خرداد بوده و ادامه ندارد به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که باید صفر باشد و عوارضی که واردات کالا قرار دادند را اصلاح کنند تا تولیدکنندگان و واردکنندگان با خیال راحت مشکلاتشان را حل کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 363637
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار