خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/11 - 10:21
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
سرگزی هشدار داد

کاهش همکاری‌ها با افغانستان درصورت عدم تحویل حقآبه ایران از هیرمند

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به هشدار وزارت خارجه به طرف افغانستانی برای تحویل حقآبه ایران از هیرمند، گفت: بعد از بارندگی‌های اخیر، هیچ بهانه‌ای برای تحویل این حقآبه وجود ندارد و عدم حل این مسأله باعث کاهش همکاری‌های ایران با افغانستان در بخش‌های دیگر می‌شود.

محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به هشدار وزیر امور خارجه در پی دستور ویژه رئیس جمهور مبنی بر حل موضوع حق آبه ایران توسط افغانستان، گفت: در این خصوص بارها به طرف افغانستانی تذکر داده شده بود تا حاکمیت این کشور به معاهده 1351 که میان ایران و افغانستان در خصوص 720 میلون متر مکعب حق آبه ایران از هیرمند بسته شده، عمل کند.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پیش از این از دولت خواسته بودیم با توجه به عدم اجرای تعهدات از سوی افغانستان در روابط ایران با این کشور تجدید نظر کند، اظهار داشت: علیرغم همه پیگیری ها از طرف افغانستانی طی یک سال اخیر، افغانستان هیچگونه اقدام مثبتی در این خصوص انجام نداد.



وی افزود: اکنون نیز دولت هشدار داده اگر حقآبه ایران از هیرمند از سوی افغانستان داده نشود، همکاری ها در سایر بخش ها با این کشور کاهش خواهد یافت.



سرگزی در ادامه با اشاره به این مطلب که بعد از افزایش بارندگی ها، اکنون بند کجکی دارای آب فراوانی است، عنوان کرد: اکنون طرف افغانستانی می تواند آب را رها کند اما بهانه خشکسالی می آورد و این نیز در حالی است که در معاهده نیز گفته شده خشکسالی هم مانع دادن حقآبه نمی شود و در آن شرایط نیز باید به اندازه خود انجام شود.



وی در ادامه با بیان اینکه طرف ایرانی بارها اعلام کرده می توانیم از بند کجکی بازدید داشته باشیم، ابراز داشت: طی آخرین پیگیری ها و مذاکرات صورت گرفته، طرف افغان برای بازدید مسئولان ایرانی از این بند اعلام آمادگی کرده که امیدواریم این حرکت از سوی آنها مؤید این موضوع باشد که قرار است به معاهده خود عمل کنند.



رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان با بیان اینکه طرف افغانستانی باید هشدار وزارت امور خارجه ایران را جدی بگیرد، خاطرنشان کرد: عدم توجه افغانستان به تحویل حق آبه ایران از هیرمند قطعا اثرات منفی روی همکاری ایران با این کشور خواهد داشت که به ضرر آنها تمام خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 346734
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار