خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/02 - 16:00
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
معاون سازمان انرژی اتمی:

حق مردم ایران بهره‌مندی از ظرفیت هسته ای است/ نقش مهم انرژی هسته ای در توسعه امنیت غذایی کشور

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها به مناسبت هفته دولت و در جمع خبرنگاران از رونمایی تجهیز قابل حمل پرتودهی به محصولات کشاورزی به منظور افزایش ماندگاری این محصولات خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدپژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، گفت: در دولت سیزدهم با توجه به سیاست‌های نوین و رهنمودهای سازمان انرژی اتمی، در حوزه کشاورزی سندی تهیه شد که کشور را به ۱۲ منطقه ظرفیت‌دار تقسیم‌بندی کرد. پارامتر‌هایی که در تقسیم‌بندی و تولید این مناطق در نظر گرفته شد، میزان تولید محصولات کشاورزی در آن منطقه، میزان ورود و خروج کالاها و تولید محصولات استراتژیک در آن منطقه و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های همجوار منجر به این تقسیم‌بندی ۱۲ گانه شد.



وی افزود: رویکرد استفاده از بومی‌سازی محصولات و همچنین واردات برخی از تجهیزات با تعاملات بین‌المللی در نظر گرفته شد یعنی هم بعد بین‌المللی را در نظر گرفتیم و هم تکیه بر بومی‌سازی و ساخت تجهیزات در داخل کشور را مدنظر قرار دادیم.



مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها اضافه کرد: کشور ما یک کشور کشاورزی‌خیز است و به طور میانگین بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی در سال داریم و علاوه بر آن محصولاتی را هم به عنوان کالاهای اساسی سالانه وارد می‌شوند؛ به عنوان مثال گندم، ذرت و دانه‌های روغنی از این محصولات است.



وی بیان کرد: ما در هفته دولت از تجهیزاتی را رونمایی خواهیم کرد که در راستای سند راهبردی سازمان انرژی اتمی و با رویکرد بومی‌سازی محصولات است. این تجهیز یکی ‌از راهبردی‌ترین تجهیزات در حوزه کاربرد پرتوهاست که می‌تواند به صورت مستقیم در سلامت و اقتصاد مردم اثرگذار باشد.



شیرمردی ادامه داد: در راستای پرتودهی‌ مواد غذایی، یکی از رویکردهای ما بومی‌سازی تجهیزات است و رویکرد دوم ما استقاده از ظرفیت‌‌های کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات با تکنولوژی بالاست. با توکل بر خدا و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه انسانی سازمان انرژی اتمی به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم از این دو تجهیز استفاده کنیم.



وی افزود: پرتودهی محصولات با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌تواند به انبارمانی محصولات و ماندگاری تولیدات کشاورزی کمک کند و با تابش گاما و استفاده از تکنولوژی گاماالکترون و دستگاه‌های یون‌ساز می‌توانیم نقش مهمی در توسعه امنیت غذایی کشور ایفا کنیم.



معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اولویت این سازمان در حوزه تولید برق هسته‌ای گفت: یکی از تمیزترین برق‌های دنیا، برق هسته‌ای است و ما برنامه تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای را داریم و با استفاده از ظرفیت‌های بومی در مسیر رسیدن به رآکتور هسته‌ای تمام ایرانی و همچنین با استفاده از مشارکت خارجی در مسیر استفاده از رآکتورهای برق قدرت جدید و در پی آن ایجاد تنوع در تولید انرژی کشور هستیم تا بتوانیم از انرژی فسیلی و سرمایه ملی برای آیندگان صیانت کنیم. همچنین در حوزه‌های غیر نیروگاهی، تولید کیت‌های غربالگری نوزادان یکی از اهداف و حرکت‌های سازمان انرژی اتمی است که در حوزه بهداشتی و با استفاده از ظرفیت تکنولوژی آب سنگین قابل حصول و بهره برداری است. همچنین تولید محصولات تشخیصی و تولید اکسیژن 18 از گام‌های مهم استفاده از تکنولوژی نوین هسته‌ای و برنامه‌های سازمان در مراحل مختلف است تا بتوانیم از ظرفیت هسته‌ای در حوزه کشاورزی و دفع آفات استفاده کنیم.



شیرمردی تأکید کرد: یقینا یکی از مولفه‌های اقتدار، استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان است و ما از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالی که در حوزه هسته‌ای فعال هستند، استقبال می‌کنیم.



وی در خصوص دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی که قرار است فردا در بناب رونمایی شود، گفت: سامانه پرتابل مبتنی بر پرتوی گاما برای بهره‌برداری از صنعت کشاورزی گام اول در استفاده از این تکنولوژی است و ما محدودیتی در ساخت این تجهیز نداریم و پیشتر به صورت غیرپرتابل و ایستا گام‌های خوبی در این حوزه برداشته بودیم.



معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها ادامه داد: در راستای مدیریت منابع آبی و همین طور شیرین سازی آب نیز می‌توانیم از صنعت هسته‌ای و کاربردهای آن استفاده کنیم که از جمله توان 70 هزار مترمکعب آب شرب قابل تولید در بوشهر و تولید جذب کننده پلیمری آب با استفاده از پرتو از جمله کاربردهای صنعت هسته‌ای بر مدیریت آب است. همچنین پرتودهی برای کاهش بار میکروبی و شیمیایی به پساب‌ها برای استفاده مجدد در حوزه کشاورزی نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های هسته‌ای در حوزه کشاورزی است که می‌تواند به مدیریت منابع آبی در شرایط تنش آبی کمک کند.



شیرمردی در ادامه با اشاره به ظرفیت و توان دانش هسته‌ای کشور در حوزه سلامت و تشخیص بیماری‌ها گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در علم پزشکی به دو دسته تشخیصی و درمان قابل تفکیک است، همچنین استفاده از پرتوها برای استریل‌سازی تجهیزات کشاورزی نیز یکی از کاربردهای اصلی صنعت هسته‌ای در حوزه بهداشت و درمان است و ما در این حوزه نیز در تلاشیم تا به سهم خود در بازارهای جهانی دست پیدا کنیم و بتوانیم به 30 میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی برسیم و معتقدیم مسئله هسته‌ای، مسئله فنی است و حق مردم ما بهره‌مندی از ظرفیت این دانش در زندگی است./



پایان پیام

  • کد خبر : 348066
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار