خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/14 - 13:58
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
رضاخواه مطرح کرد؛

حفاظت از هویت و تابعیت ایرانی مهم‌ترین هدف حمایت از ایرانیان خارج کشور

عضو فراکسیون ایرانیان خارج از کشور با اشاره به خدمات و تسهیلاتی که برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شده است، گفت: در راستای احکام برنامه ششم توسعه و حمایت از ایرانیان خارج کشور موضوع آموزش آنلاین زبان فارسی به فرزندان ایرانیان خارج از کشور با هدف حفاظت از هویت و تابعیت ایرانی در دستور پیگیری است.

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری احکام برنامه ششم توسعه پیرامون حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان خارج از کشور و مشارکت دادن آنها در توسعه ملی و ضرورت پرداختن به این موضوع در برنامه هفتم توسعه، گفت: ایرانیان خارج از کشور مشکلات عدیده‌ای در زمینه صدور شناسنامه، پاسپورت و مدارک ملی دارند اما در این چند سال اخیر خدمات خوبی به ایرانیان خارج از کشور در این زمینه داده شده و میزان صدور مدارک ملی برای آنها افزایش پیدا کرده است.



رضاخواه افزود: ما به دنبال توسعه خدمات به ایرانیان خارج از کشور هستیم، یکی از مهم ترین موضوعات در این زمینه  بحث آموزش و تدریس به فرزندان خردسال تا نوجوان ایرانیان خارج از کشور است. آموزش 12 کلاس را در دستور کار داریم اما در بسیاری از کشورها مدرسه ایرانی نداریم، حضور معلمان ایرانی در برخی کشورها هم که مدرسه ایرانی وجود دارد به دلیل کاهش ارزش ریالی، برای ما پرهزینه است.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این موضوع را در فراکسیون مطرح کردیم تا آموزش آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شود. در صورت کوتاهی، نسل جدید ایرانیان خارج از کشور به زبان فارسی مسلط نخواهند بود، متاسفانه بخش قابل توجهی از فرزندان ایرانیان خارج کشور زبان فارسی را بسیار کم می دانند یا در حد محاوره صحبت می‌کنند و نوشتن و خواندن را نمی‌دانند. ما با هدف حفظ و صیانت از هویت و تابعیت ایرانی در نشست مشترک فراکسیون ایرانیان خارج از کشور مجلس با وزیر بر این مسئله تاکید و درخواست کردیم وزارت خارجه در این خصوص برنامه‌ریزی کند.



رضاخواه با اشاره به آموزش‌های آنلاین در ایام کرونا، گفت: زیرساخت های لازم برای آموزش آنلاین در کشور وجود دارد و ما تنها باید برای ایرانیان خارج از کشور متناسب سازی کنیم. این کار با پیگیری می‌تواند به نتیجه برسد و مهم ترین نتیجه آن حفظ هویت ایرانیان خارج از کشور خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 348709
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار