خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/06 - 16:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور طی جوابیه‌ای مطرح کرد

تشریح اهم اقدامات دولت در زمینه توسعه روستایی و تقویت دهیاری‌ها

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور جوابیه ای به مطلبی با عنوان «رئیس جمهور توجه بیشتری به قشر آسیب دیده جامعه داشته باشد/ ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت برای تقویت دهیاران» که در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده بود، ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور به دنبال انتشار مطالبی با عنوان «رئیس جمهور توجه بیشتری به قشر آسیب دیده جامعه داشته باشد/ ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت برای تقویت دهیاران» در آن خبرگزاری در مورخ 23/5/1401، توضیحاتی در خصوص مطلب مطرح شده، ارائه کرد که به شرح زیر است:



باسمه تعالی



کلیات موضوع



وزارت کشور براساس قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور(مصوب 1377)، تاکنون مجوز تأسیس 37830 دهیاری را در روستاهای کشور صادر شده است که با راه‌اندازی و فعالیت نهادهای مذکور در نواحی روستایی، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نهاد دهیاری‌ قرار گرفته‌اند. از این رو سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در چارچوب وظایف قانونی و امور محوله و به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های دولت در زمینه توسعه روستایی و تقویت دهیاری‌ها، اقدامات لازم را در زمینه راهبری، نظارت، پشتیبانی و‌ آموزش نهادهای مذکور انجام داده که اهم محورهای مذکور در قالب موارد ذیل ارائه می‌گردد:



1- قوانین و مقررات



به منظور رفع خلاهای قانونی و متناسب‌سازی قوانین و مقررات ذی‌ربط با وظایف و امور اجرایی دهیاری‌ها، «لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور» تهیه و پس از بررسی و تأیید موضوع در هیئت دولت، جهت طی شدن مراحل تصویب در اسفند سال 1399 به مجلس شورای اسلامی ارسال گردید. درصورت تصویب لایحه مذکور، بسیاری از خلاهای قانونی در زمینه مدیریت روستا با محوریت دهیاری‌ها مرتفع خواهد شد و اقدام مؤثری در جهت تقویت نهادهای مذکور خواهد بود.



2- تأمین منابع مالی



در راستای اجرای تکالیف قانونی و تقویت بنیه مالی دهیاری‌ها، سهم منابع و اعتبارات نهادهای مذکور از محل‌هایی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین و مقررات، بر اساس شاخص‌های ذی‌ربط پس از تخصیص منابع، به حساب دهیاری‌های مشمول واریز می‌گردد. همچنین از محل منابع و اعتبارات در اختیار سازمان، موضوع «ماده 58 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)»، به منظور حمایت و افزایش توان فنی و اجرایی دهیاری‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز و کمک‌های مالی به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های روستایی با محوریت دهیاری‌ها تخصیص می‌یابد.



3- نظام درآمد و هزینه



به منظور رعایت قوانین و مقررات مربوطه، انتظام‌بخشی به نظام مالی، اثربخشی منابع و درآمدها و هزینه‌کرد منابع مالی در چارچوب وظایف، برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با توسعه روستا، بخشنامه بودجه دهیاری‌ها مشتمل بر سیاست‌ها و راهبردها، ضوابط تهیه و اجرای بودجه به همراه عناوین و ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای دهیاری‌ها در هر سال تهیه و ابلاغ می‌گردد. همچنین اطلاعات بودجه مصوب و عملکردی مربوطه در سامانه بودجه دهیاری‌های سازمان، ثبت و مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.  



4- ساماندهی نیروی انسانی



به منظور سازماندهی کارکنان دهیاری‌ها و متناسب‌سازی تعداد و تخصص مورد نیاز با وظایف قانونی و امور محوله و در راستای اجرایی نمودن مفاد آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور(اصلاحیه 1398)، نمودار سازمانی و تشکیلاتی دهیاری‌ها به همراه ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط تهیه و فرآیند اجرایی آن در استان‌ها در حال پیگیری است.



5- نظارت و ارزیابی عمکرد



در راستای ایفای نقش نظارتی و حصول اطمینان از عملکرد مطلوب دهیاری‌ها در چارچوب وظایف قانونی، اقداماتی همچون: بازدید میدانی، بررسی اسناد و مدارک نهادهای مذکور بصورت حضوری و نرم‌افزاری، نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی صورت می‌گیرد. همچنین بررسی عملکرد دهیاری‌ها در قالب «شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد» و بر اساس شاخص‌های وظیفه‌ای و تخصصی با همکاری دفاتر تخصصی استانداری‌ها انجام می‌گردد.



6-  پشتیبانی و آموزش



به منظور پشتیبانی و آموزش دهیاری‌ها جهت انجام وظایف قانونی و تحقق اهداف مورد نظر در زمینه مدیریت مطلوب روستایی، اقداماتی همچون تهیه وابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های موضوعی وکاربردی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، تهیه و ارسال مطالب آموزشی و کتب و نشریات تخصصی جهت افزایش سطح آگاهی و دانش دست‌اندرکاران ذی‌ربط از سوی سازمان انجام می‌گردد. همچنین به منظور تثبیت جایگاه قانونی دهیاری‌ها و بسترسازی برای همکاری مؤثر سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در روستاها با نهادهای مذکور، تاکنون بیش از 30 تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌ها و نهادهای مذکور منعقد شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 348250
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار