خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/22 - 15:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان آبادی مطرح کرد

برقراری و استمرار تخصیص حقابه ایران از هیرمند زیر ذره‌بین کمیسیون امنیت ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است با اشاره به نظارت دقیق و کامل کمیسیون امنیت ملی بر اجرای تعهدنامه 1351 که درباره تخصیص حقابه ایران از افغانستان است، گفت: اعضای کمیسیون در این خصوص ضمن برگزاری جلسات با مسئولان رده بالای وزارتخانه‌های مختلف، تیم‌های مختلفی از مرزها بازدید کرده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تخصیص حقابه هیرمند به ایران از افغانستان، با بیان اینکه دو کشور در برهه ای از تاریخ، مرزبندی هایشان جدا شد و در مقطعی حاکمیت انگلیس و در مقطعی حاکمیت افغانستانی ها را داشت، گفت: طی تعهدنامه هایی حد و حدود آب مشخص شد که در قراردادهای موقت و دائمی آمده و حقابه ایران از هیرمند به شکل مشخص و بر پایه قوانین بین المللی مشخص شده است.



نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که از زمان روی کار آمدن طالبان رخ داد، اظهار کرد: نه تنها نیروهای آنها در رعایت حدود مرزی توجیه نیستند، بلکه در خصوص حق آبه نگرانی هایی به وجود آوردند و با عدم رعایت توافقنامه، منجر به بروز اشکالاتی در مناطقی از کشور ما در اثر بروز خشکسالی شدند.



وی ادامه داد: در هر جلسه مذاکره ای که با طرف طالبانی داشتیم بارها تأکید کردند به تمام عهدنامه های هیرمند واقف بوده و مفاد آن را قبول دارند و می پذیرند که از جمله آن گزارشی بود که در سال 1351 میان دو کشور مطرح، حجم آب و میزان حقابه ایران از هیرمند مشخص شد اما تا کنون به تخصیص آن عمل نکرده بودند.











جلیل رحیمی جهان آبادی


این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: همچنین در خصوص هلیل رود شاید قراردادی به شفافیت هیرمند وجود نداشته نباشد اما در خصوص آن نیز مذاکراتی در دهه 50 صورت گرفت، تعهداتی امضا و اسنادی میان دو حکومت مبادله شد.



رحیمی جهان آبادی با اشاره به مذاکرات ایران و افغانستان که باید تخصیص حقابه را طبق روال تاریخی برگرداند، عنوان کرد: نحوه اجرای قراردادهای گذشته باید مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که این مسأله از جمله مسائل مد نظر کشورمان در مذاکرات بوده است.



وی با بیان اینکه این کمیسیون مسائل افغانستان در چند حوزه حقابه، رعایت حدود مرزی و تعاملات فی مابین را از ابتدای روی کار آمدن طالبان و حتی قبل از آن یعنی بعد از خروج آمریکا از این کشور، به صورت دقیق رصد می کند، خاطرنشان ساخت: در این خصوص بارها با وزارت خارجه، اطلاعات، نیروهای مسلح و سایر دستگاه های مربوطه جلسه گذاشته و تیم های مختلفی از کمیسیون از مرزهای شرقی یعنی از تنگه ذوالفقار تا انتهایی ترین قسمت در سیستان و بلوچستان را بازدید کرده و وضعیت مرزبانی را زیر نظر دارند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: همچنین بررسی های کاملی از روند پیگیری حقابه ایران از افغانستان داشته و نظارت دقیقی بر اجرای تعهدنامه 1351 میان دو کشور خواهیم داشت که روز گذشته وزیر نیرو در خصوص توافق در اجرای آن خبر داد.



پایان پیام

  • کد خبر : 347161
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار