خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/12 - 13:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
کمالی پور:

برخی جریانات در عراق بر موج اختلافات سوار شده اند

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس می گوید: آمریکا ،عربستان و هم پیمانان آنها نمی‌خواهند در عراق دولت مرکزی وجود داشته باشد.

یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ناآرامی ها و اغتشاشات در عراق گفت: شائبه دخالت ایران در درگیری های عراق سوء تفاهم است، یک سلسله اقداماتی باعث شده است که نتیجه آن چیزی باشد که در عراق می‌بینیم.



نقش بوق های تبلیغاتی و رسانه ای آمریکایی و سعودی در اغتشاشات عراق



وی در ادامه افزود: از زمانی بعضی از سردمداران عراق این گونه وانمود کردند که فاصله ای بین ایران و عراق وجود ندارد و از آن طرف در بعضی سخنرانی‌ها و محافل مسئولان گفتند که برخی از استان‌های عراق جزوه ایران است و این حرف‌ها از زبان برخی افراد گفته شد و توسط آمریکا، اسرائیل ،عربستان و بوق های تبلیغاتی و رسانه ای  آنها منعکس شد؛ حرف‌ها را جمع آوری کردند و از این موضوع سوء استفاده کردند و به مرور زمان یک پروژه علیه ایران راه انداختند.



کمالی پور با اشاره به موضوع به آتش کشیدن کنسولگری ایران در برخی شهرهای عراق، ادامه داد:عراقی ها به لحاظ مشکلات داخلی، فساد اداری، فساد طبقاتی و تضاد بین برخی از گروه‌ها، چپاول اموال بیت المال و مردم توسط برخی از سازمان‌ها،مسئولان، ارگان ها و احزاب از دولتشان ناراضی هستند. بنابراین همه اینها دست به دست هم داد تا دشمن هم فضا را برای این ناآرامی ها آماده کند.



رهبران احزاب و جریانات سیاسی عراق وحدت نظر ندارند



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که خارج از مرزهای جغرافیایی عراق، برای آن تصمیم می‌گیرند و منافع خود را در عراق در خطر می‌بینند با استفاده از این حرف‌هایی که برخی از مسئولان زده بودند، فضای مخالفت را ایجاد کردند.



وی درادمه افزود: وقتی فضای مخالفت باز شد، مسائل دیگر همانند فسادی که در عراق وجود داشت هم تبدیل شد به یک توده ای از مشکلاتی که برای مردم عراق هم حساسیت برانگیز بود و هم زیان آور.



بیشتر بخوانید:





عضو فراکسیون مستقلین مجلس،با اشاره به عدم وحدت نظر در احزاب و جریانات سیاسی عراق  خاطرنشان کرد :مرجعیت در عراق وقتی که دید بعضی حرف های مردم حرف حق است و از اوضاع موجود کشور شکایت دارند، طرف مردم را گرفت و از آن طرف هم  روحانیونی مانند مقتدی صدر و حکیم و دیگران آمدند؛ علیرغم اینکه یک وحدت جمعی نسبت به موضوعات نداشتند به صورت فردی، موضع گیری‌ها و اظهارنظرهایی کردند و با مردم اعلام همراهی کردند.



مسئولان و علمای عراق تنها کسانی هستند که می‌توانند جلوی فاجعه را بگیرند



عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان اینکه برخی جریانات مثل جریان صدر بر موج اختلافات سوار شده اند، مطرح کرد: آنچه که الان در عراق دارد شکل می گیرد؛ آتش زیرخاکستر است که هر لحظه ممکن است  شعله ور شود ،خود مسئولین عراقی و علمای عراق تنها کسانی هستند که می‌توانند جلوی فاجعه را بگیرند و باعث شوند که عراق از سقوط دوباره نجات پیدا کند.



نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه معلوم نیست با توجه به شرایط و اختلافات گسترده در عراق ،دیگر شاهد دولت مرکزی باشیم ،تصریح کرد: آمریکا ،عربستان سعودی و هم پیمانان آنها نمی‌خواهند در عراق دولت مرکزی وجود داشته باشد، برخی شعارها دربین اغتشاشگران و حمله به سفارت خانه ها نشان می دهد که در عراق آمریکا و سعودی به اختلافات دامن می‌زنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 291992
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار