خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/11 - 13:38
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : سیاسی
در نشست مشترک فراکسیون مرزنشینان مجلس با دستگاه‌های اجرایی مطرح شد؛

از ضرورت توجه به بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاری مشترک تا ترمیم روابط با کشورهای اسلامی

نشست مشترک فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی صبح با محوریت بررسی طرح دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مشترک فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی صبح امروز (دوشنبه، 11 مهرماه) با محوریت بررسی طرح دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.



فداحسین مالکی با اشاره به اینکه امروزه وزارت امور خارجه توجه جدی به تحقق دیپلماسی اقتصادی دارد ، گفت: خوشبختانه انسجام داخلی برای پیشبرد امور در این حوزه خوب است اما نیاز به ساماندهی جدی وجود دارد.



مالکی: موضوع ساماندهی ظرفیت‌های مرزی با مشارکت دولت و مجلس به ثمر می رسد



رئیس فراکسیون مرزنشینان قوه مقننه تصریح کرد: ایران اسلامی همراه با چین و روسیه جزء سه کشور برتری هستند که بیشترین مرز مشترک را با کشورهای دنیا دارند؛ در واقع 15 استان میهمان با 16 کشور دنیا هم مرز بوده اما باید اذعان کرد طی 4 دهه گذشته از این ظرفیت بهره نبرده‌ایم.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در فراکسیون و همچنین همکاری خوب نمایندگان قوه مقننه و قوه مجریه موضوع ساماندهی ظرفیت‌های مرزی در حوزه اقتصادی، سیاسی و ... در کارگروه مشترک مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا در جلسه سران قوا مصوب شد که گام خوبی در جهت تحقق دیپلماسی اقتصادی محسوب می‌شود.



وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته رئیس کمیسیون‌های مشترک با دیگر کشورها فقط شخص وزیر امور خارجه بود، گفت: اکنون خوشبختانه شاهد تغییر در این حوزه بوده و سایر اعضای کابینه نیز ریاست این کمیسیون‌های مشترک را برعهده دارند که می‌تواند در پیشبرد امور تأثیرگذار باشد.



مالکی با انتقاد از تعدد دستگاه‌های صاحبنظر در حوزه ظرفیت‌های مرزی مانند بازارچه‌ها تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم در یک بازارچه مرزی اقدامی انجام دهیم بیش از 20 دستگاه صاحب نظر هستند در حالی که در این حوزه باید تفویض اختیار صورت گیرد تا امور خیلی سریع‌تر پیش برود.



اکبری تالارپشتی: بخش خصوصی باید برای پیشبرد امور دیپلماسی اقتصادی وارد عمل شود



در ادامه عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به اهمیت پیگیری دیپلماسی اقتصادی از سوی دستگاه‌های متولی گفت: امروزه عضویت در نهادهای بین‌المللی برای تحقق این امر دارای اهمیت است و خوشبختانه عضویت کشورمان در سازمان شانگهای یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیری است که نباید از آن چشم ‌پوشی کرد؛البته در این راستا باید یادآور شد صرف عضویت مهم نیست بلکه باید برنامه‌ریزی داشت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین امروزه کشت و تولید فراسرزمینی از دیگر موضوعاتی است که دارای اهمیت است که در این راستا کشورمان ضعیف عمل کرده در حالی که در جنگ اقتصادی باید تلاش مضاعف صورت گیرد.



وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید برای پیشبرد امور دیپلماسی اقتصادی وارد عمل شود، ادامه داد: در طرح فراکسیون مرزنشینان قوه مقننه برای پیشبرد امور دیپلماسی اقتصادی، ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده است؛ به عنوان مثال در دولت قبل میلیون‌ها تن کالا در گمرکات انبار شده بود در حالی که گمرک محلی برای عبور کالا تلقی می‌شود بنابراین در این طرح پیش‌بینی شده سه ماه فرصت برای ماندن کالا در گمرک وجود داشته باشد و نهایتا اگر کم کاری صورت گیرد مسئولان و دولت باید خسارت آن را پرداخت کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه باید از بخشی‌نگری در حوزه دیپلماسی اقتصادی چشم‌پوشی کرد، افزود: امروزه جذب سرمایه از ایرانیان خارج از کشور نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا این افراد می‌توانند در پروژه‌های ملی تعریف شده نقش تأثیرگذاری داشته باشند.



صفری: صادرات، ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک می تواند موجب درآمدزایی ارزی شود



همچنین مهدی صفری در ادامه این نشست مشترک با اشاره به اینکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی 9 الی 10 فاکتور وجود دارد که سبب درآمدزایی برای کشورها می‌شود، گفت: بر این اساس صادرات یکی از این عوامل به شمار می‌رود.



معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مقابل واردات، ترانزیت، سرمایه‌گذاری مشترک و ... نیز از دیرگ فاکتورهایی است که می‌تواند سبب تحق دیپلماسی اقتصادی شود.



وی با اشاره به اینکه امروزه وزارت خارجه 60 درصد مسئولیت در این عرصه را برعهده دارد، افزود: در واقع نمایندگی‌های وزارت خارجه و سفرا می‌توانند از طریق دیپلماسی تحقق دستیابی به این فاکتورها را افزایش دهند و مابقی امور باید از طریق مجاری دیگر پیگیری شود.



صفری با تأکید بر اینکه طرح فراکسیون مرزنشینان قوه مقننه باید دارای ضمانت اجرایی باشد تا بتواند در حوزه دیپلماسی اقتصادی تأثیرگذار محسوب شود، گفت: در این میان باید تفویض اختیار لازم نیز برای متولیان پیش بینی شود؛ همچنین باید یادآور شد که اختیارات استانداران نیز باید افزایش یابد زیرا این مناطق دارای ظرفیت‌های زیادی هستند.



توسلی: ضرورت ترمیم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای اسلامی



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ فتح‌الله توسلی با اشاره به اینکه امروزه شرایط منطقه و حوزه بین‌الملل تغییر کرده لذا کشورمان باید نقش فعال‌تری ایفا کند، گفت: به عنوان مثال شاهد حرکت کشورها برای موافقتنامه تجارت دیجیتالی هستیم در صورتی که کشورمان در این حوزه هنوز اقدامی نکرده است.



رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی فراکسیون مرزنشینان مجلس با بیان اینکه امروزه ترکیه درصدد بازسازی روابطش با کشورهای عربی خصوصا عربستان است، اظهار کرد: همچنین عربستان و مصر به عنوان دو کشور بزرگ جهان عرب در حال تقویت روابط‌شان هستند که همه این موارد می‌تواند در تغییر مناسبات منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.



نماینده مردم بهارو کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین رژیم صهیونیستی درصدد ارتقاء مناسبات اقتصادی با همسایگان است که این موضوع نیز می‌تواند در تغییر معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.



وی با اشاره به اینکه باید در جهت ترمیم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای اسلامی و همسایه گام‌های جدی برداشته شود، تصریح کرد: در این میان برای تحقق دیپلماسی اقتصادی باید زیرساخت‌ها در مرزها نیز بازسازی شود.



توسلی گفت: در حوزه کشاورزی تحریم نیستیم اما موفق عمل نکرده‌ایم، در حوزه بهداشت و درمان نیز چنین شرایطی وجود دارد در حالی که می‌توانیم محصولات کشاورزی و تولیدات دانش بنیان حوزه بهداشت و درمان را به دنیا صادر کنیم.



خزاعی:  درک نادرست از مفهوم دیپلماسی اقتصادی وجود دارد



محمد خزاعی نیز در ادامه این نشست مشترک با تأکید بر اینکه امروزه کشورمان بیش از هر چیزی نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی است، گفت: متأسفانه در این حوزه یکی از مشکلات بزرگ، درک نادرست از مفهوم دیپلماسی اقتصادی است.



دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) با اشاره به اینکه حوزه دیپلماسی اقتصادی نیازمند ساماندهی با محوریت وزارت امورخارجه است، اظهار کرد: نباید از یاد برد که دنیا امروزه از طریق اقتصاد اقدام به فعالیت‌های سیاسی همچون تحریم علیه کشورها می‌کند لذا باید دیپلماسی اقتصادی به طور جدی پیگیری شود.



وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه و ظرفیت‌های داخلی می‌تواند به تحقق دیپلماسی اقتصادی کمک شایانی کند البته تحقق این امر در گرو هماهنگی بین دستگاه‌های متولی است که اکنون این موضوع وجود ندارد.



خزاعی تصریح کرد: باید هسته قوی تصمیم‌گیری برای اجرای اهداف دیپلماسی اقتصادی در داخل کشور شکل گیرد، موضوعی که اکنون مشهود نیست.



مصری: دولت ها طی 20 سال گذشته اقدامی برای ایجاد ساختار در عرصه دیپلماسی اقتصادی نکردند



این گزارش می‌افزاید عبدالرضا مصری با بیان اینکه بیش از 20 سال است مفهوم دیپلماسی اقتصادی را می‌شنویم اما مطابق قانون هیچ دولتی تلاش نکرده ساختاری برای آن مشخص کند، گفت: این مهم در حالی است که در جنگ اقتصادی دولت‌ها باید به عنوان متولی اصلی وارد این عرصه می‌شدند.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عزمی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی در دستگاه‌های مختلف مانند وزارت امور خارجه وجود ندارد زیرا این موضوع صرفا در حد یک معاونت پیگیری می‌شود.



وی با اشاره به اینکه امروزه نیازمند استقرار سفرای قوی در کشورهای اروپایی هستیم تا بتوانیم تولیدات خود را به این بازارها عرضه و همچنین موارد مورد نیاز را وارد کنیم، ادامه داد: در این میان باید یادآور شد سفارتخانه‌های کشورهای مختلف 70 درصد فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و 30 درصد به کار سیاسی می‌پردازند در حالی که این موضوع در مجموعه‌های کشورمان در خارج بالعکس است.



مصری با اشاره به اینکه واگذاری اختیارات و تسهیل قوانین دو مولفه‌ای است که می‌تواند در حوزه دیپلماسی اقتصادی تأثیرگذار باشد، افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌شود نشست مشترکی میان نمایندگان قوه مقننه با رئیس جمهور و وزرای اقتصادی برگزار شود تا بتوان در این حوزه گام جدی برداشت.



عموئی: لزوم تنقیح قوانین در حوزه صادرات و واردات



ابوالفضل عموئی نیز با اشاره به اینکه امروزه کشورمان از تورم قوانین در حوزه های مختلف رنج می‌برد لذا اضافه کردن یک قانون دیگر در حوزه صادرات و واردات امر صحیحی نیست، گفت: بر این اساس باید تلاش کنیم بخشی از قوانین این حوزه تنقیح و موانع برطرف شود.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی یک رویکرد است که باید پیگیری شود و خوشبختانه این موضوع از سوی دولت سیزدهم به صورت جدی مورد توجه قرار دارد.



وی با بیان اینکه نیازمند سیاستگذاری واحد در حوزه دیپلماسی اقتصادی از طریق کار فکری و شورایی هستیم، بیان کرد: در واقع باید شورایی به ریاست معاون اول تشکیل شود تا در این حوزه راهوری صورت گیرد.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه خواستار تأمین نیروی آموزش دیده برای تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی و به کارگیری آنها از سوی وزارت امور خارجه شد.



میرزائی: توجه به پایانه مرزی میلک می تواند سبب افزایش دو برابری صادرات در این منطقه شود



همچنین حسین میرزائی نیز خواستار احداث یک پل در پایانه مرزی میلک سیستان و بلوچستان شد و گفت: اگر این اقدام صورت گیرد حجم صادرات و واردات در این منطقه به دو برابر افزایش خواهد یافت و این موضوعی است که طی سال‌های گذشته بدون توجه رها شده است.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی نیازمند پیشنهادات عملی هستیم نه صرفا کلامی، تصریح کرد: بندر جبل علی امارات امروزه میزبان کشتی‌های مختلفی است که برای سوخت‌گیری به آنجا مراجعه می‌کنند در حالی که اگر چنین پایانه‌ای در قشم ایجاد شود به دلیل کاهش مسافت 17 مایلی برای کشتی‌ها می‌تواند برای کشورمان درآمدزا باشد و برای کشتی‌های مختلف نیز مقرون‌به صرفه‌تر خواهد بود.



وحیدی: پیگیری امور دیپلماسی اقتصادی نیازمند افرادی است که حوزه سیاست را بشناسند



بر اساس این گزارش محمد وحیدی با اشاره به اینکه پیگیری امور دیپلماسی اقتصادی نیازمند افرادی است که حوزه سیاست را بشناسند، گفت: رهبر انقلاب طی سالیان گذشته اقتصاد را محور فعالیت مسئولان دانستند که نشان می‌دهد رأس هرم مسیر را درست ترسیم کرده اما بدنه مسیر را به خوبی طی نکرده است.



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم اظهار کرد: با توجه به اینکه طی10 سال گذشته رشد اقتصادی صفر بوده بنابراین باید تلاش کنیم در عرصه سیاست خارجی خصوصا حوزه اقتصادی انعطاف‌پذیرعمل کنیم، بنابراین باید شورای عالی با دبیرخانه مشترک در وزارت امور خارجه تشکیل شود و تلاش کنیم تولیدات صادرات‌محور انجام دهیم.



قاسمی‌پور: انتقاد از عدم توجه به مناطق مرزی



شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از عدم توجه به مناطق مرزی و پایانه‌ها انتقاد کرد و خواستار تشکیل شورای عالی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی شد.



محمودوند: دیپلماسی اقتصادی باید از طریق وزارت اقتصاد پیگیری شود



در ادامه مرتضی محمودوند با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی باید از طریق وزارت اقتصاد پیگیری شود، گفت: طی سالیان گذشته افراد متخصص و مخلصی در این حوزه فعالیت کردند که اکنون نیز باید آنها را به کارگیری کرد.



نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تحقق دیپلماسی اقتصادی باید متولی خاص با اختیارات خاص در نظر گرفته شود زیرا اکنون دستگاه‌های متولی پراکنده هستند.



بشیری: وحدت رویه در حوزه دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد



همچنین فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی مسئله جدیدی نیست اما طی سالیان گذشته نبش قبر شده است، بیان کرد: در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی مدون هستیم زیرا اکنون شاهد وحدت رویه نیستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 349600
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار