خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/26 - 17:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
حیدری:

آمریکا دنبال تقویت تحریم‌ها و دشمنی در منطقه/ ایران و روسیه می‌توانند مانع از نفوذ و توسعه طلبی ایالات متحده شوند

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر پوتین به تهران همزمان با سفر بایدن به منطقه خاورمیانه، گفت: ایران و روسیه با اتحاد و استفاده از ظرفیت‌های دو طرف می‌توانند مانع از نفوذ و توسعه طلبی آمریکا شوند، کشوری که تقویت تحریم‌ها و دشمنی در منطقه به ویژه در ایران را دنبال می‌کند.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص سفر رئیس جمهور روسیه به تهران همزمان با سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی، گفت: آمریکا و روسیه دو کشور قدرتمند و رقیب جدی هستند، همواره در طول تاریخ سعی شده بلوک شرق به عنوان قدرت تعریف شده با اجماع منطقه‌ای در مقابل آمریکا بیاستد. آمریکا هم در قالب بلوک غرب با کشورهای اروپایی و با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی در مقابل روسیه ایستاده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: این دو کشور به خاطر داشتن سلاح‌های هسته‌ای   از یکدیگر واهمه دارند و در عین حال دنبال نفوذ در  تمام دنیا هستند. منطقه آسیا و خاورمیانه به صورت عموم بیشترین منابع عظیم نفت و گاز را دارد لذا در طول تاریخ مورد توجه این دو قدرت بوده است.



وی در ادامه اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران رویکرد شعار نه شرقی و نه غربی را دنبال کرد و همین استقلال ایران در سیستم حاکمیتی سبب شد تا مورد توجه روسیه به عنوان یک قدرت و مورد توجه آمریکا به عنوان یک دشمن قرار گیرد. از این جهت بحث ایران برای آمریکا مطرح نیست، در واقع آمریکا دنبال توسعه طلبی است و با استفاده از تکنولوژی این هدف را دنبال می‌کند.



حیدری یادآور شد: روسیه هم به موزات دنبال توسعه قدرت است اما روسیه رویکردی مختلفی را با کشورهای مختلف دنبال می‌کند و ما به دلیل همسایگی با روسیه روابط بیشتری به یکدیگر داریم و هر دو هدف مشترک توسعه روابط را دنبال می‌کنیم. نگاه ایران و روسیه در مقابل آمریکا مشترک است.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر روسیه در منطقه نفوذ داشته باشد طبیعی است زیرا پیوستگی جغرافیایی با ایران و برخی از کشورها آسیایی دارد اما آمریکا در قاره دیگر و با فاصله بسیار زیاد است اما دنبال نفوذ موثر در این منطقه نفت خیز است. بنابراین چون رابطه دوستانه با آمریکا نداریم و آنها دنبال تقویت تحریم‌ها و دشمنی هستند، رویکرد ایران، روسیه و چین مقابل آمریکا و نزدیک به یکدیگر است.



وی افزود: ما معتقدیم ایران، روسیه و کشورهای دیگر منطقه با اتحاد و استفاده از ظرفیت های دو طرف می توانند مانع از نفوذ و توسعه طلبی آمریکا شوند و با اتحاد و وحدت این هدف محقق خواهد شد. بنا به دلیل مذکور آمریکا برای منطقه و روسیه و ایران به طریق اولی اهمیت دارد زیرا هرچه آمریکا در منطقه نفوذ داشته باشد، به ضرر همه کشورها است و ایران درک عمیقی از این موضوع دارد اما برخی کشورهای عربی این درک را ندارند و زمانی متوجه خواهند شد که فرصت جبران نیست.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روسیه در تحولات بین المللی تا حدودی هم نظر ایران است و در تحولات منطقه ای با یکدیگر می‌توانیم قدرت مشترک تولید کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 345906
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار