خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/01/20 - 14:08
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید:

متولی‌ مصرف اعتبارات صندوق توسعه‌ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها مشخص نیست/لزوم تشکیل کمیته پیگیری توسعه کارآفرینی در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به کارآفرینی در کشور تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (یکشنبه 20 فروردین) در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید گفت: بحث برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خلاف سیاست های کلی نظام است و دولت نیز با فرض اینکه مقام معظم رهبری این موضوع را تایید کردند که انجام بشود، لایحه را ارائه داد؛ البته چیزی در این زمینه نبود. اگر کار در رابطه با این موضوع به همین وضعیت ادامه یابد با یک اخطار باید این بحث را کنار گذاشت.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار موضوع لایحه مذکور باید توجه داشت با ترتیبی که در آیین نامه آمده،آیااین موضوع منجر به آبادانی می شود؟ در بحث بنگاه های زودبازده در حدود 20 هزار میلیارد تومان بانک ها تسهیلات ارائه کردند، حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد؟



وی با تاکید بر لزوم مصرف صحیح منابع برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: دلیل نمی شود با توجه به اینکه ایران یک کشور نفتی است، منابع را درست مصرف نکنیم و بعد تبلیغاتی در این رابطه انجام شود.



دکترلاریجانی افزود:متولی لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها مشخص نیست، بنابراین باید مشخص شود کدامیک از وزارتخانه های جهاد کشاورزی،صنعت یا کشور متولی این موضوع هستند و در این موضوع شفافیت ایجاد شود. موضوع بعدی اینکه باید بانک ارائه کننده تسهیلات مذکور نیز مشخص شود.



رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: چگونگی توزیع منابعی که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود نیز باید مشخص گردد. تنها اشاره شده موضوع در شوراهای برنامه ریزی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین باید مشخص شود که به طور مثال اگر کسی تقاضای یکصد میلیارد تومان تقاضای وام کرد، به این شخص وام ارائه می شود یا خیر؟



وی گفت: نباید چیزی که درخصوص اشتغالزایی مصوب می شود به نحوی مبهم باشد که بعدا به آن اعتراض شود، بنابراین باید از اول قانون منظم در این رابطه نوشته شود و مقصود کار باید روشن باشد. همچنین وزارتخانه متولی این موضوع باشد مشخص شود تا بعداً پاسخگوی نحوه توزیع منابع باشد، بنابراین جدای از اینکه این لایحه به اذن مقام معظم رهبری نیاز دارد، خود آن نیز با مشکل مواجه است، بنابراین فکر می کنم اگر در این رابطه عجله صورت گرد هم موضوع نداشتن اذن مقام معظم رهبری مطرح است و هم ممکن است خودتان در این رابطه به دلیل نتیجه مطلوب نگرفتن، پشیمان شوید.



دکتر لاریجانی افزود: باید موضوع نحوه ارائه تسهیلات مذکور مشخص شود که آیا تسهیلات به صورت قرضه الحسنه ارائه خواهد شد یا سود بانکی آن به طور مثال کم خواهد بود. در حال حاضر مقرر شده که بازپرداخت پس از یک الی سه سال تنفس صورت خواهد گرفت، بنابراین نباید خودمان اسباب سوءاستفاده از این موضوع را فراهم کنیم.



وی با اشاره به لزوم هماهنگی برای ارائه تسهیلات با بانک های کشور ادامه داد: می توان در این رابطه از روش هایی استفاده کرد تا گستره ارائه تسهیلات بیشتر شود. ضمناً باید کار به طور شفاف و کارشناسی در رابطه با موضوع لایحه اشتغالزایی روستاییان صورت گیرد.



دکتر لاریجانی افزود: باید درخصوص لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در روستاها، کار بیشتری صورت گیرد تا این موضوع پخته شود.



وی درخصوص فعالیت رایزن های اقتصادی گفت: در قانون برنامه ششم به بحث فعالیت رایزن های اقتصادی اشاره شد، اما این موضوع مربوط به وزارت خارجه نیست و باید وزارت صنعت، رایزن های اقتصادی را معرفی و وزارت امور خارجه برای آنها جانمایی می کند.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرات اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس بیان کرد: نکات مهمی در این جلسه برای رونق اشتغالزایی بیان شد، اما باید وقت بیشتری در این رابطه صرف شود و ایده های خود را درخصوص مسئله ای مانند اصلاح قوانین مالیاتی به کمیسیون اقتصادی ارائه دهید و این فراکسیون بیشتر در بخش اشتغالزایی متمرکز شود.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: در زمینه اشتغالزایی باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برنامه داشت و در کوتاه مدت باید کارهایی انجام شود که زود به نتیجه برسد، مانند اشتغال خانگی و روستایی و در این رابطه باید از تکنولوژی های جدید استفاده شود مانند همین کاری که در بحث تاکسی ها صورت گرفت و با ایجاد اشتغال نرخ کرایه ها نیز مناسب شد. البته بحث هایی مانند صنایع دستی نیز باید دنبال شود.



وی توضیح داد: وزارت تعاون درخصوص اشتغال روستاییان طرحی دارد، همچنین وزارت صنعت نیز پیشنهادی به دولت داده و احتمالا وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه کارهایی انجام داده باشد. اما پیشنهاد می دهم کارگروه های تخصصی در این فراکسیون کارها را پیگیری کند و با کمک متخصصان و مرکز پژوهش های مجلس طرح مشخصی در این رابطه آماده شود.



اشتغالزایی در بلندمدت به سرمایه گذاری های ثروت زا نیاز دارد



دکتر لاریجانی با بیان اینکه روش های اشتغالزایی در کوتاه مدت با بلندمدت تفاوت دارد،افزود:برای اشتغالزایی در بلندمدت به سرمایه گذاری های ثروت زا نیاز است و باید صادرات تقویت شود. البته در این رابطه باید از دولت کمک گرفته شود.



وی با تاکید برتوجه به کارآفرینی در کشور بیان کرد: ممکن است در این موضوع نیازی به قانون جدید نباشد و تنها با هماهنگی،کارها تسهیل شود.



دکتر لاریجانی گفت:بحث کارآفرینی دارای ابعادی مانند آموزشی، رسانه ای و پژوهشی است و خوشبختانه در این زمینه دانشکده هایی در کشور وجود دارد، البته به صداوسیما نیز توصیه کردم که دراین زمینه کار کند تا مسئله کارآفرینی در کشور ترویج شود.



وی ادامه داد:باید آموزش های فنی و حرفه ای درکشور برجسته شود،بنابراین باید کمیته در فراکسیون مجلس روی بحث کارآفرینی کار کند و از ظرفیت کمیسیون های مختلف مجلس و بخش های دانشگاهی و پژوهشی استفاده کند تا زمینه برای توسعه کشور فراهم شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:درخصوص طرح اشتغالزایی روستاییان اگر نظراتی وجود دارد، باید ارائه شود و موضوع اخذ اذن از مقام معظم رهبری در این رابطه نیز پیگیری خواهد شد،اما بهتر است در این رابطه عجله نشود و کار پخته ای صورت گیرد.



کاتب عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در این جلسه گفت: نگاه اعضای فراکسیون اشتغال و تولید به این صورت است که در ابتدا تمرکز روی اولویت‌های اساسی کشور باشد. بر این اساس باید رسیدگی به دو لایحه در خصوص اشتغال و تولید در مجلس در حال بررسی است به صورت جدی پیگیری شود که عبارت است از برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان، مناطق مرزی و محروم، که در جلوگیری از مهاجرت به شهرها تأثیرگذار است.



رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی که در کمک به تولید تأثیرگذار است رسیدگی به قانون مالیات بر ارزش افزوده و رفع مشکلات این موضوع است و بر اساس نظر همکاران نباید مالیات بر ارزش افزوده از بخش تولید اخذ شود.



احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث رسیدگی و توجه به لایحه برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان بسیار مهم است و باید در این موضوع به نحوی کار شود که تأثیرات آن قابل مشاهده باشد.



وی در این رابطه با تأکید بر لزوم تشکیل تیم نظارتی در خصوص لایحه اشتغالزایی روستاییان افزود: باید کمیته‌ای در رابطه با لایحه برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت اشتغالزایی روستاییان تشکیل شود تا آیین‌نامه‌ای را برای هزینه‌کرد آن مشخص شود، همچنین در این رابطه متولی و بانک مشخصی تعیین شود.



همچنین در این نشست شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش‌ها و مدیریت دکتر لاریجانی در مجلس اظهار داشت: قوانین باید به نحو صحیح اجرایی شود، یکی از راهکارهای خروج از رکود توجه به بازاریابی بین‌المللی و فراهم کردن شرایط فروش است.



قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موفقیت طرح‌های مربوط به صندوق کارآفرینی امید افزود: رونق تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می کند و باید روی این موضوع تمرکز داشت و نباید فراموش کرد در حال حاضر حدود 40 درصد از جمعیت کشور در کلانشهرها ساکن شده‌اند و همچنین جمعیت روستایی کشور کاهش یافته بنابراین با رسیدگی به اقتصاد روستاها و توجه به خود اشتغالی‌ها بسیاری از مشکلات حل می شود.



همچنین در این نشست حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سالانه به طور متوسط حدود 8.5 میلیارد دلار است که بخشی از آن در بودجه تعیین تکلیف می شود. یکی از اهداف تشکیل این صندوق کمک به توسعه اشتغال است، برای اینکه در این رابطه اذن مقام معظم رهبری گرفته شود باید بحث تبدیل به ریال شدن این منابع حل شود.



حسینی افزود: صرفاً با پول اشتغال در کشور ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر با توجه به اینکه بحث کفایت سرمایه بانک ها دچار مشکل شده شرایط برای حمایت از تولید فراهم نیست.



عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس در ادامه این نشست گفت: بزرگترین حمایت از تولید مربوط به سودهای دو رقمی بانک‌ها است. تنها کشوری که در جهان سودهای دو رقمی اخذ می‌کند مربوط به ایران است این در حالی است که باید بانکداری این کشور کاملا اسلامی باشد. استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذار و ارائه مشوق‌ها باعث ایجاد فضای رقابتی برای تقویت تولید می‌شوند.



منصوری نماینده مردم ساوه در مجلس در این جلسه با تأکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نو در بخش تولید تصریح کرد: باید توجه داشت ممکن است هر تولیدی به اشتغال منجر نشود بنابراین جامعه باید توانمند بشود و به ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده در کشور توجه ویژه شود.



کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با توجه به بحث آموزش گفت: یکی از مشکلات کشور این است که جوانان علاقه دارند در بخش دولتی استخدام شوند که بیانگر این است که به بخش غیردولتی در کشور توجه کافی نشده بنابراین باید با فرهنگ سازی زمینه کارآفرینی فراهم شود.



پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: با توجه به پژوهانه‌ای که در رابطه با اشتغال صورت گرفته می‌توان عنوان کرد پول به تنهایی مشکل اشتغال کشور را حل نمی‌کند.



مافی ادامه داد: توسعه کسب و کارهای خانگی ، افزایش برون سپاری در حوزه اقتصاد دولتی ، استفاده از سرمایه‌های خرد برای تحقق اهداف بزرگ خصوصا اشتغالزایی در روستاها، حرکت به سمت جهانی شدن، نقش آفرینی زنان خصوصا در اقتصاد روستا و اقتصاد ملی، افزایش استفاده از فضاهای مجازی به عنوان محلی برای ایده های نو و خلاقانه و توجه به سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از این سازمان ها برای توسعه کارآفرینی، نتیجه پژوهش چند ماهه برای رونق اشتغالزایی در کشور است.



همتی نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: باید برای رونق اشتغالزایی به تک تک بندهای اقتصاد مقاومتی رسیدگی کرد و در این راستا باید توجه داشت که درون زا بودن اقتصاد مقاومتی یک اصل بسیار مهم است.



وی با تأکید بر مردم مداری، عدالت محوری و دانش محور بودن اقتصاد افزود: موضوع رانت، باند، قاچاق با درون زا بودن اقتصاد تناقض دارد بنابراین باید به این موضوعات توجه جدی شود به جز یک الی دو کشور لزومی ندارد با باقی کشورها روابط خود را محدود کرد. نباید با هر حرف‌های بچگانه روابط خود را مخدوش کنیم به دلیل اینکه این کارها با برون نگری تناقض دارد.



رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر لزوم رفع چالش‌های اقتصادی افزود: باید بر اساس تهیه سند آمایش راهبردی سرزمین زمینه اشتغالزایی در کشور را فراهم کرد البته در این راستا باید نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم شود و نکته دیگر اینکه به بحث کارآفرینی در دانشگاه‌ها توجه جدی شود./




پایان پیام


  • کد خبر : 194736
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار