خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/05/05 - 19:27
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در مراسم بزرگداشت علامه بهلول گنابادی:

تحریم ایران و روسیه از سوی آمریکا به دلیل نقش سازنده این دو کشور در منطقه است/ تاکید بر وفاق بین مسئولان و مردم برای رفع مشکلات

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی ها، ایران و روسیه را به دلیل اینکه این دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند، تحریم کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که به استان خراسان رضوی سفر کرده است، عصر امروز (پنجشنبه، 5 مردادماه) در مراسم بزرگداشت علامه بهلول گنابادی که در مصلای شهر گناباد برگزار می شد، گفت: با وجود اینکه بیش از یک دهه از رحلت عالم بزرگ علامه بهلول گنابادی می گذرد، اما مردم باوفای این شهرستان هر سال با برگزاری مراسم بزرگداشتی، مقام آن علامه را پاس می دارند که قابل تحسین است.



رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میراث داری در امور فرهنگی کار باارزشی است، تاکید کرد: علامه بهلول گنابادی شخصیت ویژه ای در تاریخ ایران دارد، به دلیل اینکه این شخصیت پاکباخته، با ظلم مبارزه می کرد و یک زندگی پرماجرا داشت که صداوسیما می تواند از زندگی آن بزرگوار یک فیلم یا سریال بسازد.



دکتر لاریجانی درخصوص مسائل هسته ای گفت: باید ملاحظه داشته باشیم که بحث مذاکرات هسته ای به دلیل تقاضای آمریکایی ها انجام شد و آنها حدود 5 سال و نیم پیش تقاضایی را مطرح کردند که در خصوص مسائل هسته ای با ایران مذاکره کنند و این تقاضا را به وسیله سلطان قابوس پادشاه عمان در قالب یک پیام به ایران ارسال کردند و گفتند که قصد دارند این مسئله حل شود.



وی در این رابطه تصریح کرد: خیلی وقایع درخصوص مسائل هسته ای گذشت و گفت و گوهایی رد و بدل شد و اظهار کردیم که باید پایه هایی برای مذاکره وجود داشته باشد، از جمله اینکه آمریکایی ها باید موضوع غنی سازی در ایران را بپذیرند که آنها اعلام کردند غنی سازی را پذیرفته اند اما ما عنوان کردیم که باید این موضوع را به صورت کتبی قبول کنند که نهایتاً از طرف اوباما رئیس جمهور آمریکا کتباً نامه ای مبنی بر پذیرش خواسته ما از سوی آنان ارسال شد.



رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: بعد از جریان مذکور مذاکرات هسته ای آغاز شد و نهایتاً با فراز و فرودهایی به یک توافق دست یافتیم و مقرر شد براساس این توافق، غنی سازی در سطح 5 الی 6 هزار سانتریفیوژ باشد و کارهای تحقیق و توسعه ایران در این رابطه ادامه پیدا کند تا مسائل ایران و آژانس حل شود. اگر چه همیشه آژانس بهانه گیری هایی داشت.



وی عنوان کرد: توافق هسته ای پذیرفته شد و دلایلی برای آن وجود داشت. باید توجه داشت که در آن زمان فضایی در دنیا ایجاد کرده بودند که براساس آن همه کشورهای بزرگ همصدا شده بودند و علیه ایران قطعنامه صادر و ایران را تحریم می کردند، حتی روسیه و چین نیز این قطعنامه ها را امضا می کردند.



دکتر لاریجانی افزود: وفاقی بین کشورهای غربی و شرقی علیه ایران در سال های گذشته صورت گرفته بود که با انجام توافق هسته ای آن فضا و وفاق شکسته شد و بعد از آن نفت ایران فروخته شد و مسائل و مشکلات در زمینه امور بانکی حل و رفت وآمدهای کشتی ها تسهیل شده و شرایط به سمت عادی شدن پیش رفت.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل اینکه آمریکایی ها می خواهند شرایط مذکور را برهم بزنند، این است که جمهوری اسلامی به درستی صحنه را مشاهده و تصمیم صحیحی اتخاذ کرد تا با استفاده از فرصت ها شرایط کشور را تغییر دهد و البته وضعیت بهم پیوسته کشورها که علیه ایران وفاق کرده بودند، شکسته شد.



وی گفت: ایران در مبارزه با مسائل تروریستی حضور فعالانه ای داشته و با گروه های تروریستی درگیر شد، به دلیل اینکه می دانستیم این موضوع فتنه بزرگی است که آبروی اسلام را می برد و برای ایران نیز سنگین خواهد بود که می توان به نمونه ای از اقدامات تروریست ها که چند وقت پیش در تهران رخ داد اشاره کرد.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: یک عده در زمانی که در برابر تروریست ها ایستادگی می کردیم، می گفتند چرا این کار باید انجام بگیرد؟ و حتی برخی کشورها از ایران حمایت نمی کردند. اما بعد روس ها متوجه شده و در کنار ایران قرار گرفتند و در چند سال اخیر، کمر داعش در عراق و سوریه شکسته شد که این پیروزی بزرگی است.



رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه که به صورت موذیانه دنبال مسئله سازی هستند، در چند وقت اخیر شروع به القای این موضوع کرده اند که توافق هسته ای به نفع ایران تمام شده است و باید توافق بهم بخورد.



وی افزود: آمریکایی ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور حرف های پرت و پلا درخصوص توافق هسته ای کم نزدند ولی فهمیدند که مسئله ساده نیست، زیرا توافق بین المللی صورت گرفته و اگر آمریکایی ها توافق را برهم بزنند، حتما متحدانشان با موضوع مخالفت می کنند، کما اینکه روسیه و چین مخالفت خود را نشان داده اند.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: زمانی که شرکت فرانسوی توتال درایران سرمایه گذاری می کند، بیانگر این است که تهدیدها را قبول ندارد اما اینکه آمریکایی ها چرا این کار را می کنند، موضوع مسئله هسته ای نیست، زیرا می دانند که ایران یک کشور قدرتمند و دموکراتیک است و مانند کشورهای سلطنتی منطقه نیست و رئیس جمهور، نمایندگان پارلمان و همه ارکان حکومت براساس رأی مردم انتخاب می شوند و در حکومت دموکراتیک ایران با وجود عوض شدن افراد، تفکر جمهوری اسلامی زنده است.



وی با بیان اینکه ایران یک کشور قدرتمند، بانفوذ و دارای امنیت است، گفت: جمهوری اسلامی از نیروهای مسلح قوی برخوردار است و راه توسعه را در پیش گرفته است.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی ها، اسرائیلی ها و برخی کشورهای ضعیف منطقه که نسبت به ایران بغض دارند، با جمهوری اسلامی مقابله می کنند. آمریکایی ها در تله ای افتاده اند که هر کاری انجام بدهند، به زیانشان است و حتی مصوبه اخیر مجلس آمریکا به سودشان نیست، زیرا کشورهای دیگر از آن حمایت نخواهند کرد.



رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: آمریکایی ها، ایران و روسیه را به دلیل اینکه این دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند، تحریم کرده اند اما این موضوعات به نفع آمریکا نیست، زیرا اتحادی که پشت آن قایم شده بودند، از بین رفته است، آمریکایی ها خیلی دوست دارند خودی نشان دهند، مخصوصاً رئیس جمهور فعلی آمریکا علاقه مند است در صحنه بین المللی نقش داشاکل را بازی کند، اما این موضوع در بین سیاستمداران دنیا امر پسندیده ای نیست و هر سیاستمدار خارجی که چه در داخل و چه در خارج با مقامات ایرانی صحبت می کند، نسبت به رفتارهای مذکور از سوی آمریکایی ها مسئله دارد.



وی تصریح کرد: در مقابل اقدام آمریکایی ها تدابیری اتخاذ شده و اقدامات لازم صورت می گیرد، اما مصوبه مجلس آمریکا به زیان ایران تمام نمی شود و آنها کار مهمی نمی توانند انجام دهند، زیرا همان تحریم های قدیمی را که براساس فرمان رئیس جمهور آمریکا بود، در قالب یک قانون تجمیع کرده اند و به طور مثال گفته اند مسئولان سپاه تحریم شده اند و اموال آنها در بانک های خارجی توقیف می شود، اما باید بدانند این مسئولان اموالی ندارند، بنابراین کار آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.



دکتر لاریجانی بیان کرد: رسانه ها به این موضوع توجه کنند که آمریکا با ایجاد اضطراب مانع سرمایه گذاری در ایران شوند بنابراین نباید در تله ای که توسط آنها طراحی شده، افتاد، بنده مطمئن هستم اگر سیاستمداران، احزاب و گروه ها شرایط را درک کنند، روند پیشرفت کشور ادامه می یابد.



وی با اشاره به نقل قول هایی که از علامه بهلول گنابادی می شود، گفت: به جای دعواها باید وقت صرف خدمتگذاری به مردم شود و با ایجاد وفاق مشکرات اقتصادیی را حل کرد و این نکته را نیز باید بخاطر داشت که کارهای ایضایی تاثیری در امور ندارد.



دکتر لاریجانی در خصوص شخصیت علامه بهلول گنابادی افزود: ایشان ویژگی های جذاب و استثنائی داشت و افتخار مردم ایران است، علامه بهلول گنابادی چه در زمانی که در ایران بود چه در زمانی که بیش از سه دهه در زندان های افغانستان بود و بعد به مصر و عراق رفتند همیشه ویژگی های خاص خود مانند صداقت و بی ریا بودن را همراه داشتند.



وی گفت: آیت الله بهجت اظهار داشتند که باید با خدا رو راست باشید، علامه بهلول نیز اهل ریاکاری نبودند و خصوصیات جذابی داشتند و این جاذبه های شخصیتی به خاطر عنایت الهی است و فکر می کنم در شخصیت شهید مطهری نیز این ویژگی ها وجود داشت.



وی ادامه داد: شهید مطهری 58 سال در این دنیا زندگی کرد اما آثار علمی فراوانی داشت و شخصیت جذابی برای مردم بود چون از وارستگی روحی برخوردار بود.



وی ادامه داد: علامه بهلول گنابادی به دلیل ریاضت ها و شب زنده داری ها و زندگی ساده ای که داشت توانسته بود به وارستگی روحی دست یابد.



دکتر لاریجانی افزود: ریاضت به نحو شرعی باعث می شود که صفای باطن در فرد ایجاد شود و نباید فراموش کرد وارستگی روح از راه تمرین و ممارست به وجود می آید و این کارها را علامه بهلول گنابادی انجام می داد.



رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به شجاعت های علامه بهلول گنابادی افزود: ایشان در واقعه مسجد گوهرشاد جزو افراد موثر بودند و در مقابل افراد ستمکار نیز در افغانستان نیز ایستادگی کردند، همچنین علامه بهلول گنابادی خصوصیات منحصر به فرد دیگری نیز داشتند و در زمان حضورشان در افغانستان از بچه های بی سرپرست حمایت می کردند به دلیل اینکه بچه ها از مبدا زلالی آمده اند باعث می شوند که باطن صفا پیدا کند.



وی ادامه داد: علامه بهلول گنابادی از بیماران نیز پرستاری می کرد و در زمانی که در افغانستان بودند رفتارشان به نحوی بود که حتی یکی از علمای اهل سنت نیز که در افغانستان دچار بیماری شده بود و حتی شاگردانش از او دوری می کردند نیز جذب شخصیت علامه بهلول شدند و با وجودی که این عالم اهل سنت ارتباط خوبی با علامه بهلول نداشتند بعدها مرید ایشان شدند.



دکتر لاریجانی افزود: علامه بهلول گنابادی حافظ قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بودند و اهل خطابه بودند در عین حال به مسائل گوناگون دیگر نیز توجه می کردند.



وی گفت: شخصیت جذاب علامه بهلول گنابادی بیانگر این است که این شخصیت از شاگردان مکتب امام جعفر صادق محسوب می شود و این نمونه روحانیت شیعه است.



رئیس مجلس ادامه داد: با توجه به ویژگی های مذکور است که در انقلاب اسلامی پایگاه روحانیت به عنوان یک جریان مستقل و مردمی همیشه حفظ شده و در این راستا شهید مطهری نیز روی استقلال روحانیت شیعه تاکید داشتند.



رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در جمهوری اسلامی که روحانیت پشتیبان تفکر دولت اسلامی است باید جایگاه روحانیت باز در کنار مردم باشد بنابراین این طور است که فرهنگ اهل بیت (ع) در کشور حفظ می شود.



دکتر لاریجانی گفت: به جوانان تاکید دارم کتابی را که به قلم علامه بهلول گنابادی است و وقایع تاریخی نیز در آن درج شده بخوانند.



وی ادامه داد: در سفری که به شهرستان های بجستان و گناباد داشتم در خصوص مسائل این شهرستان ها با استاندار خراسان رضوی و مدیران و مسئولان شهرستانی صحبت هایی برای رفع مشکلات شد که بخشی از این مسائل از طریق مجلس و دولت قابل حل است.



دکتر لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر کشور در حال عبور از شرایط سخت است بنابراین باید با اجرای صحیح سیاست های مقاومتی تلاش کرد تا مشکلات حل شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس مصوبات مهمی در راستای رفع مشکلات کشاورزان داشته و در روزهای آینده این مصوبات ابلاغ می شود، همچنین باید شرایط برای اشتغال جوانان فراهم شود و با توجه به عنایت های مقام معظم رهبری زمینه توسعه کشور فراهم شده است.



دکتر لاریجانی گفت: باید از بخش صنعت و صادرات حمایت کرد و سیاست های اقتصاد مقاومتی محور کار باشد تا مشکلات اقتصادی حل شود./



پایان پیام  

  • کد خبر : 205915
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار