خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/22 - 15:38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل

دیدار هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با رئیس کمیته همکاری های بین المجالس اندونزی

در حاشیه دومین روز مجمع جهانی پارلمانی، پیرامون توسعه پایدار، هیات ایرانی با خانم دکتر نور حیاتی السقاف دیدار نمود و به تبادل آرا در خصوص موضوعات متفاوت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، صبح روز پنج شنبه ۲۲ شهریور ماه، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر ترابی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با خانم نورحیاتی دیدار نمود. در این دیدار، ترابی نژاد ضمن تشکر از پارلمان اندونزی بابت برگزاری دومین اجلاس جهانی پارلمانی، نقش پارلمانهای دو کشور در توسعه اقتصادی و سیاسی بسیار ارزنده و بسزا توصیف نمود و افزود دو کشور مسلمان ایران و اندونزی با بهره از اشتراکات فراوان می توانند در جهان اسلام تاثیرات چشمگیری داشته باشند. وی در بخش نخست سخنان خود، مسایل سیاسی منطقه و جهان را به بحث و بررسی گذارد و ابراز داشت نگرانی های جهان اسلام در شرایط حساس کنونی نسبت به گذشته افزایش یافته است. یکی از این نگرانی ها بحث فلسطین است که خوشبختانه کشور دوست و مسلمان اندونزی همواره در راستای مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین گام برداشته است. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص مسایل سیاسی، ضمن محکون شمردن حرکت یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و بی اعتنایی این کشور به قوانین بین الملل، عنوان داشت رفتارهای غیر مسئولانه کشور ها در برابر الزامات قانونی بین المللی، خود عاملی بازدارنده در توسعه پایدار می باشد. 

دکتر ترابی نژاد در بخش دوم از سخنان خود، مشارکت زنان در جامعه در راستای توسعه پایدار را پیش کشید و بیان داشت برای توسعه پایدار، مشارکت زنان گریز ناپذیر است و جمهوری اسلامی ایران در برنامه ششم توسعه ملی خود ۳۰ درصد از نقش مدیریتی در پست های بالا را به حضور زنان اختصاص داده است. وی همچنین از وجود فراکسیون زنان و معاونت ریاست جمهوری در بخش زنان خبر داد و افزود بی شک جامعه بدون حضور زنان از قافله توسعه پایدار جا می ماند. 

در بخس سوم و آخر، رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی توسعه پایدار ، به توسعه روابط اقتصادی اشاره نمود و خاطر نشان کرد سنگ بنای روابط کشورها همانا روابط اقتصادی است و در این اثنا، همکاری ها در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

در پایان سخنان خود، دکتر ترابی نژاد از رئیس کمیته همکاری های میان پارلمانی جمهوری اندونزی بابت مدیریت بسیار منسجم این مجمع جهانی پیرامون توسعه پایدار تشکر و قدردانی نمود.

از سوی دیگر، دکتر نور حیاتی ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در این مجمع عنوان داشت حضور کشورها در مجامع بین المللی، نشانگر تعهد بالای کشور ها در راستای توسعه پایدار است و بسیار خرسند هستیم که ایران همواره به تعهدات بین المللی خود وفادار بوده است. 

وی با اشاره به وجود گروه دوستی پارلمانی دو کشور ایران و اندونزی اذعان داشت پارلمان اندونزی تنها با برخی از کشور ها گروه دوستی تشکیل داده است و ایران جزوی از این کشورهاست. نورحیاتی وجود این گروه دوستی را فرصتی مغتنم جهت توسعه روابط اقتصادی دانست و افزود ظرفیت گروه های دوستی پارلمانی بسیار بالاست و تا کنون از این ظرفیت به صورت کاملا بهینه بهره نبرده ایم. وی با اشاره به سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به اندونزی در چند ماه گذشته و همچنین سفر گروه دوستی پارلمانی اندونزی به ایران، ابراز امیدواری نمود با تبادل بیشتر هیات ها و عملیاتی نمودن برنامه های اقتصادی، هر دو کشور از روابط اقتصادی دو جانبه منتفع کردند. 

 رئیس کمیته همکاری های میان پارلمانی در بخش دوم از سخنان خود هویت اسلامی و آموزه های اسلامی را به مداقه گذاشت و بیان داشت نبود صدایی واحد در جهان اسلام باعث گردیده است تا دشمنان اسلام تصویری غیر واقعی از اسلام ترسیم و مسلمانان را طرفدار خشونت اعلام نمایند. وی با اشاره به مفهوم « اسلام، رحمت للعالمین» یاد آور شد مسلمانان می بایست با تمسک به شیوه والای پیامبر و اجرای آن در  سکنات خود، این تصویر زشت که نابحق از مسلمانان ترسیم شده را بزدایند. 

وی در بخش نهایی سخنان خود بیان داشت دموکراسی مفهوم بسیار مشخصی دارد ` پشتیابی از اقلیت، احترام به اکثریت و حصول اطمینان از عدم جا ماندن کسی از توسعه`.  خانم نور حیاتی با اشاره به این موضوع که تمامی کشور های مسلمان می بایست با احترام متقابل و تقویت روابط اقتصادی، روابط خود را هرچه بیشتر ارتقا بخشند افزود آموزش نقش بسزایی در توسعه اقتصادی بازی می کند و در این میان ایران از سامانه آموزشی خوبی بهره می گیرد. 

در انتها نور حیاتی ضمن اشاره به عضویت اندونزی به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل، ابراز امیدواری نمود که اندونزی بتواند در حل معضلات جهان اسلام به ویژه مسئله فلسطین تاثیرگذار باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 261466
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار