خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/23 - 09:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
محمدباسط درازهی در نشست مهاجرت اتحادیه بین المجالس جهانی:

حمایت جمهوری اسلامی از افاغنه مهاجر بر اساس اصول اسلامی و انسانی است

نماینده مردم سراوان در مجلس در نشست مهاجرت اتحادیه بین المجالس جهانی، گفت: در جمهوری اسلامی که کشور مقصد تعداد زیادی از همسایگان افغان است، تلاش شده بر اساس اصول اسلامی و انسانی و رضایت خانواده های افغان عمل شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباسط درازهی در نشست مهاجرت اتحادیه بین المجالس جهانی در ژنو در خصوص پذیرش زنان، کار و حقوق آنها در کشور های میزبان به ایراد سخنرانی پرداخت.



 



متن این سخنرانی به شرح ذیل است:



 











محمدباسط درازهی


 



 



زنان مهاجر: پذیرش زنان، کار و حقوق آنها در کشور های میزبان



Migrant Women: Inclusion, Work and Rights in the Host Countries



 



۱. ضرورت توجه به حمایت از مهاجرین در همکاری های بین المللی



در دنیای امروز، مهاجرت امری اجتناب ناپذیر است اما باید یک انتخاب باشد، نه یک ضرورت که در این صورت نقض فاحش حقوق بشر خواهد بود. در این رابطه، بهبود همکاری های بین المللی و Migration Governance از اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که به تسهیل این جریان و هدفمند نمودن آن کمک خواهند کرد. در این میان، آنچه مشخص است آن است که نمی توانیم مهاحرین را در پیشرفت جامعه مشارکت بدهیم ولی آنها را بخشی از جامعه ندانیم و به فکر تامین حقوق و منافع آنها نباشیم.



 



۲. خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغان (Afghan Citizens living in Iran)



در جمهوری اسلامی ایران که کشور مقصد تعداد زیادی از همسایگان افغان خود است طی سال ها توانسته ایم بر اساس اصول اسلامی و انسانی، رضایت خانواده های افغان را جلب نماییم. در رابطه با تحصیل و آموزش دانش آموزان افغان، به دستور مقام معظم رهبری، هیچ کودک افغانستانی، حتی «مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند». در واقع، اتباع افغان اعم از قانونی یا غیر قانونی به نحوی از خدمات بهداشتی، درمانی، تحصیلی، بیمه ای و غیره بهره می برند. بر اساس آیین نامه نحوه آموزش اتباع بیگانه مصوب سال ۱۳۹۵، ساز و کارهای امکان تحصیل رایگان کودکان مهاجر ایجاد شد و بر همین اساس حتی حق آموزش برای پناهجویان غیر قانونی و فاقد اقدامات قانونی نیز پیش بینی گردید. علاوه بر این، ساز و کارهای حمایت روانی از آسیب دیدگان ( افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، اضطراب و ...) مهاجر به خصوص زنان و کودکان ایجاد گردید.



 



3. تاثیر منفی تحریم ها بر پدیده مهاجرت 



در دنیایی که جنسیت به خودی خود به عنوان یکی از عوامل اساسی به وجود آورنده تفاوت های اجتماعی و دسترسی های متفاوت به منابع قدرت تلقی می شود، اعمال اقدامات یکجانبه قهرآمیز از سوی برخی کشورها و تحمیل جنگ اجباری و اقتصادی گسترده از طریق اعمال تحریم ها می تواند به طور نامطلوبی بر شاخص رفاه اقتصادی و اشتغال و غیره به ویژه برای زنان اثر بگذارد و از این رهگذر، تعادل مهاجرت را با مشکل مواجه سازد.



در این شرایط، زنان مهاجر به گونه ای نامتوازن هم از اعمال تحریم ها و هم از تنگناهای اقتصادی متعاقب آن متاثر خواهند شد.



 



۴. زنان کارگر مهاجر و ابراز نگرانی در رابطه با وضعیت آنها



وضعیت زنان کارگر مهاجر (به ویژه زنان کارگر خانگی) که بنا به استراتژی بقا در برخی از کشورها به عنوان کارگران خانگی کار می کنند بسیار نگران کننده است. دولت ها باید در رابطه با نحوه رفتار با این زنان پاسخگو باشند چرا که در برخی کشورها، زنان کارگر مهاجر (female migrant domestic workers) مورد بهره کشی جنسی واقع می شوند. پاسپورت آنها توسط کارفرماهایشان ضبط می شود و بازگشت آنها به کشورشان منوط به اجازه کارفرماست.



من به عنوان نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را از وقوع این شکل از اشکال برده داری معاصر ابراز می دارم. امیدوارم کشورهای توسعه یافته که مدعی احترام به حقوق بشر و تحقق برابری جنسیتی هستند، در مبارزه با چنین موارد نقض حقوق زنان با جدیت و حساسیت بیشتری برخورد نمایند. ما نمایندگان پارلمان ها نیز باید از حداکثر ظرفیت خود در ایجاد، حفظ و بهبود مداوم استانداردهایی در حمایت از حقوق مهاجرین به ویژه زنان که در شرایطی نامتوازن تحت تأثیرات منفی مهاجرت واقع می شوند، استفاده نماییم.



 



5. جداسازی کودکان از والدین مهاجر در مرز آمریکا



سیاست های خصمانه آمریکا در برخورد غیرانسانی جداسازی کودکان از والدین و همچنین فرمان مهاجرتی رئیس جمهور این کشور مبنی بر منع سفر اتباع برخی کشورها به ایالات متحده تهدیدی جدی برای یکپارچگی خانواده ها، نقض فاحش حقوق کودکان و زنان و برخلاف هنجارهای بین المللی و انسانی می باشد که باید مورد توجه جدی اتحادیه بین المجالس و مشخصا، مجمع نمایندگان زن پارلمان ها قرار گیرد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 264238
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار